Na de lancering van de CSL Cockpitverraste Fanatec ons met de onthulling van een nieuw onderdeel in de chassisreeks, als toevoeging aan de catalogus van sim-race randapparatuur: de ClubSport GT Cockpit. Het Duitse merk, dat sinds een paar maanden deel uitmaakt van Corsair, verstevigt vandaag zijn positie met een compleet assortiment en is vastbesloten om zijn troon als koning voor virtuele racers terug te winnen. En dit nieuwe chassis heeft de zware taak om de harten van de berlines te winnen.
In een notendop: wat is de CS GT Cockpit?
De GT Cockpit is een stalen buizenchassis met een diameter van 50 mm, perfect voor GT-races waarbij je een vrij standaard rijpositie hebt. Je kunt het echter zonder enig probleem gebruiken voor rally, F1 of toertochten.
We hebben een buisvormige structuur die plaats biedt aan kuipstoelen met glijders, een dek dat plaats biedt aan Fanatec liggende achtervorken en die van andere merken, een vrij standaard crankstelbevestiging en een schermbevestiging achter de DD liggende achtervork. En omdat Fanatec ook andere randapparatuur biedt, zoals handremmen en shifters, zijn er specifieke zijbevestigingen voor deze producten.
Visueel is de GT Cockpit erg aantrekkelijk, vooral in het zwart, want Fanatec biedt hem ook aan in het wit, met een kuipstoel die verkrijgbaar is in 2 kleuren, maar alleen op de achterschelp. En als je van sim-racen houdt, zal het je ongetwijfeld zijn opgevallen dat de GT Cockpit veel lijkt op de Corsair Sim Racing Cockpit die we in de zomer hebben gezien. In feite zijn de GT Cockpit en de Corsair Cockpit hetzelfde, alleen met verschillende namen. Corsair ontwikkelde de cockpit, nam onderweg Fanatec over en het chassis belandde in de catalogus van het Duitse merk omdat het de sim-racing specialist is. En daar heb je het.

Compatibiliteit, prijs en beschikbaarheid
Het spreekt voor zich dat de GT Cockpit compatibel is met alle Fanatec liggende achtervorken, van de CSL DD en Podium DD2 tot ClubSport en zelfs de oude CSW V2.5. Ook de andere randapparatuur uit het Fanatec assortiment wordt ondersteund, inclusief crankstellen, accessoires, shifters en handremmen, en zelfs schermen tot 49 inch diagonaal.
Qua prijs is de GT Cockpit verkrijgbaar voor €914,95, wat echt niet duur is, zeker niet als je het vergelijkt met de concurrentie van Simlab en Next Level Racing. Toegegeven, deze twee merken hebben goedkopere opties dan Fanatec, maar ze zijn min of meer allemaal in kale configuratie, dus zonder accessoires.
Laten we eindigen met de beschikbaarheid. De GT Cockpit kan momenteel worden voorbesteld en is verkrijgbaar vanaf 21 januari 2025, net als de kuipstoelen, die uiteraard apart verkrijgbaar zijn (€340).
0 reacties