De P1Sim Mistral in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Verkrijgbaar met 2 of 3 pedalen
✅ Uitstekende racefeedback
✅ Haptische feedback op gas en rem
✅ Volledig instelbare pedalen (hardware en software)
❌ Haptische feedback die een beetje geluid maakt
❌ Past niet echt in alle cockpits bij gebruik van de basisplaat
Er is geen beter moment om een sim-racinginstallatie op te zetten, vooral met alle apparatuur en andere producten die beschikbaar zijn. Bovendien bieden veel merken randapparatuur aan in bundels, zodat je min of meer alles wat je nodig hebt in één doos kunt krijgen, en in sommige gevallen in aangepaste vorm.
Fans van virtueel autoracen zullen bekend zijn met merken als Fanatec, Moza, Simagic of Asetek SimSports. Deze spelers opereren in het topsegment, terwijl Fanatec en Moza ook budgetvriendelijke oplossingen bieden. Het topsegment, of zoals ik het graag noem ‘very premium’, wordt gedomineerd door namen als Heusinkveld of Simucube. Deze twee merken bieden producten aan die vaak zijn afgeleid van producten die in raceauto’s worden gebruikt en aan professionele coureurs worden aangeboden.
Een nieuw merk, een Frans merk, maakte echter pas 2 jaar geleden zijn debuut in de simracerij. Het is P1Sim, en een van de producten die het aanbiedt is het Mistral pedalboard, dat gemaakt is van Load Cell. In wat volgt bekijken we dit apparaat van dichtbij.
Belangrijkste en technische kenmerken van het crankstel
- Volledig metalen constructie, van de pedaalplaat tot het frame, inclusief alle weerstandssystemen (gas-, rem- en koppelingspedaal)
- Load Cell op rem met 200 kg weerstand
- HALL-sensor op gaspedaal
- Alle aspecten van de pedalen kunnen worden aangepast
- Compatibel met pc en Simhub via een plug-in
- Verkrijgbaar in diverse kleuren voor de trapasonderdelen
- Haptische feedback op rem- en gaspedalen
- Individuele pedalen voor een positie naar keuze op een chassis, en de mogelijkheid om ze te installeren op een plaat die wordt verkocht door P1SIM
Ontwerp van de P1Sim Mistral

Wat mij betreft ligt de schoonheid van een product in zijn eenvoud. Hoe soberder het sim-racing apparaat, hoe eleganter het is. En dat is het geval met de Mistral. Hij is verkrijgbaar in drie kleuren: matzwart, glanzend zwart en glanzend zwart met witte pedalen.
Elk pedaal is individueel, allemaal bevestigd aan een soort beugel aan de voorkant. De kleur van de elementen van het weerstandssysteem is aanpasbaar en uit mijn hoofd zijn er niet veel cranksets die dit doen. Er zijn 8 kleuren om uit te kiezen, afhankelijk van je voorkeuren, dus je kunt een product op maat maken. De drie pedalen zijn vrijwel identiek, met als enige opmerkelijke verschil de pedaalplaten.
Over het geheel genomen ziet de Mistral er erg goed uit en ik neem mijn petje af voor het ontwerpteam dat het in één keer goed heeft gedaan.
Assemblage op maat
Zoals ik net al zei, zijn de pedalen van de Mistral onafhankelijk, dus je kunt ze naar wens op een chassis monteren. De fabrikant biedt een basisplaat aan waar de pedalen op bevestigd kunnen worden, en deze zul je vinden op een cockpit of standaard.
De hardware is beschikbaar bij het crankstel, maar niet het gereedschap, wat een beetje jammer is, aangezien een inbussleutel tegenwoordig bijna niets meer kost. Maar hé, het bedrijf is nog jong en ik hoop dat ze deze functie in de toekomst kunnen toevoegen om het monteren van pedalen makkelijker te maken.
Over montage gesproken, deze randapparatuur is eenvoudig te bevestigen aan elk sim-racing chassis dankzij de vrij standaard gaten. Als je echter voor de bodemplaat kiest en geen chassis met aluminium profiel hebt, is de kans groot dat de gaten niet op één lijn zitten, waardoor je nieuwe moet boren.
Vervaardiging en afwerking van het crankstel
De Mistral is volledig van metaal, van de basisplaat tot het weerstandssysteem en de pedalen zelf. Het is zeer hoogwaardig en de fabrikant benadrukt dit op de pagina met de productbeschrijving. Bovendien is dit crankstel met de hand geassembleerd, wat het een vleugje Bentley luxe geeft.
Alle onderdelen zijn tot in de perfectie bewerkt, zeker met CNC-machines. Ik heb geen scherpe randen, bramen of fouten gevonden op dit product en dat zegt veel over de bouwkwaliteit.
Wat betreft de afwerking, het lakwerk is gewoon perfect op alle onderdelen van dit crankstel. Het moet gezegd worden dat ik niets minder zou verwachten van een product dat behoorlijk wat kost, en daar kom ik hieronder op terug.
Pedaalinstellingen
De verstelbaarheid van de Mistral is zeer uitgebreid, grotendeels omdat elk pedaal individueel ontworpen is. Je kunt de hoek van de pedalen, de hardheid van de veer, de weerstand van de elastomeren, de tussenruimte, de hellingshoek, de hoogte van de pedaalplaat, de dode zone en zo’n beetje alles wat je maar wilt aanpassen.
Bovendien is de Mistral compatibel met Simhub via de installatie van een plug-in in de software. Dit geeft je software-instellingen voor de verzadiging van het pedaal, de intensiteit van de haptische feedback, de gevoeligheid van de Hall-sensor, enz. Het enige pedaal dat niet veel instelmogelijkheden biedt, met name wat betreft het weerstandssysteem, is het koppelingspedaal. Dit werkt in twee fasen en biedt een standaardinstelling op de veer. Je vindt het leuk of niet. Wat mij betreft bleek dit pedaal prima te zijn voor simulatiegebruik.
Sensaties tijdens het spelen
Laten we eens kijken hoe dit gloednieuwe Mistral crankstel aanvoelt. Je hebt alleen wat tijd nodig om het juiste remelastomeer te vinden uit de elastomeren die beschikbaar zijn bij de crankset. Racend op AC of ACC zul je snel je draai vinden met de juiste instellingen, zowel hard- als softwarematig. Het rempedaal is stevig en heeft zeer weinig uitslag zodra de Load Cell is bereikt. Met andere woorden: het is puur plezier om te gebruiken in sim-racing, welke titel je ook bekijkt.
Ik was echt verrast door het vermogen van de Mistral om zich aan te passen aan elke situatie, en vooral aan elke sim-raceauto. Tussen proto, GT3, F1 en sportauto’s bleek deze crankset een echt Zwitsers zakmes te zijn, perfect in vrijwel elke situatie.
Er ontbreken echter één of twee dingen om er de pedaalbox van je dromen van te maken. Wat mij betreft is het gebrek aan afstelling op het koppelingspedaal een beetje een straf, vooral op het weerstandsmechanisme. Ook de haptische feedback is een beetje te luidruchtig naar mijn smaak, naast de sensaties die niet vaak tot in de perfectie worden weergegeven. Maar laten we niet vergeten dat dit het eerste crankstel van het merk is, en dat er aan bepaalde details nog gewerkt moet worden.

Compatibiliteit Mistral crankstel
Ik hoef je eigenlijk niet te vertellen dat dit pedalboard alleen compatibel is met het PC en Windows platform. Het is een beetje jammer voor console gamers, maar deze keuze is volkomen begrijpelijk om twee redenen: het merk heeft geen Direct Drive basis, en console fabrikanten zullen zeker niet samenwerken met zo’n jong merk.
Wat betreft sim-racetitels, ik heb de Mistral op verschillende games kunnen uitproberen, waaronder AC en ACC, en ik heb er geen enkel probleem mee gehad. Dit pedaal wordt ondersteund zonder bugs of vreemd gedrag in het spel.
Waar voor je geld
De versie met 2 pedalen van de Mistral kost €649. En als je het koppelingspedaal neemt, tel je daar €250 bij op, voor een totaal van €899. Je kunt ook andere accessoires vinden in de P1Sim shop, zoals een Base Plate en hielsteunen, die respectievelijk €69 en €99 kosten. Voor de geboden sensaties en de bouwkwaliteit zou ik zeggen dat de Mistral een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding heeft, vooral voor een kleine fabrikant die nog maar net begonnen is.
Mijn oordeel over het P1Sim Mistral crankstel
Ik ben echt in de ban geraakt van de Mistral van P1Sim. Met zijn combinatie van elegantie, eersteklas functies, bouwkwaliteit en uitstekende gevoel is het een crankstel dat alles in zich heeft om virtuele rijders aan te spreken.
Het heeft zijn kleine foutjes, zoals de haptische feedback, die niet erg precies is en een beetje lawaaierig, het gebrek aan aanpassing van de koppelingspedaalweerstand en een Base Plate die zich niet erg goed aanpast aan alle cockpits, maar dat is ook het geval met vrijwel alle andere pedaalborden: ze hebben allemaal fouten. Niets op deze aarde is perfect, maar de Mistral van P1Sim komt heel dicht in de buurt.
0 reacties