De Simlab XP1 in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Zeer instelbaar crankstel
✅ Uitstekende bouwkwaliteit
✅ 200 kg Load Cell
✅ Verkrijgbaar in 2 varianten
❌ Geen haptische feedback (trilling) voor ABS
❌ Standaard geen steun of voetsteun
SimlabSimlab is, naast vele andere bedrijven, al een aantal jaren actief op de sim-racing markt. Ongeveer tien jaar, als je een beetje precies wilt zijn. Sommigen zullen zeggen dat dat niet erg lang is, maar het is het gemiddelde voor het segment, met de jongste bedrijven die amper 3 jaar in de industrie zitten (Moza Racing bijvoorbeeld).
Sinds de begindagen van Simlab ligt de nadruk op het maken en verkopen van cockpits die zowel kwalitatief hoogwaardig en solide zijn als niet te duur in vergelijking met de concurrentie. In grote lijnen is dit nog steeds het geval, ondanks het feit dat de catalogus van het Nederlandse merk een aantal opties bevat die eerlijk gezegd helemaal niet goedkoop zijn (de X1 Pro met alle opties kost rond de €2.500).
Echter, het aanbieden van 4 cockpits heeft zakelijk gezien niet veel zin. Om te kunnen gedijen op de markt, moest Simlab zijn aanbod diversifiëren met andere randapparatuur voor sim-racing. Vandaag de dag is het aanbod van dit merk nog steeds mager naar de maatstaven van de industrie, maar de producten zijn nog steeds van topkwaliteit. In wat volgt, laat ik je kennismaken met het Load Cell pedalboard, de XP1.
Belangrijkste en technische kenmerken van het crankstel
- Gehele aluminium structuur
- Verkrijgbaar in 2 versies: 2 of 3 pedalen
- Compatibel met pc en RaceDirector
- Verstelbare pedalen op alle punten
- 200 kg laadcel
- 16-bits resolutie op pedalen
- Bedieningskast voor eenvoudig beheer van bekabeling en aansluiting op de pc
- Geleverd met een aantal elastomeren en veren voor zowel rem als gaspedaal
- Gas- en koppelingspedaal met magnetische sensor
XP1 ontwerp
Het ontwerp van de XP1 combineert soberheid en schoonheid, vooral als je kiest voor de Black Edition-variant , die alleen een gouden element heeft aan de achterkant van het rempedaal en verder is vrijwel alles zwart.
Op de pedalen zijn er 2 kleuren die de XP1 domineren: zwart en grijs, met een paar elementen in elektrisch blauw. Op het eerste gezicht zou je denken dat het een pedalboard is dat uit een raceauto is gehaald, zo minimalistisch is de XP1. Wat mij betreft behoort dit apparaat tot de top 10 van de eenvoudigste en mooiste apparaten die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn.

Assemblage op maat
Afhankelijk van je keuzes op het moment van aankoop, krijg je 2 of 3 pedalen bij de XP1, en deze worden standalone geleverd, zonder standaard. Je kunt voor het laatste kiezen, maar dat kost je ongeveer €89 meer.
Het monteren van de pedalen is vrij eenvoudig, dankzij twee rails aan elke kant. Je hebt echter wel een cockpit/chassis nodig om de XP1 te monteren, omdat de staande optie onmogelijk is in de standaardconfiguratie. En zelfs als je voor het Simlab bracket kiest, is dit crankstel een Load Cell die 200 kg aan kracht aankan. De eerste keer dat je remt, zul je de muur waar de XP1 tegenaan is gemonteerd breken.
Maar laten we teruggaan naar de montage, want daar gaat het niet om. Alle hardware die nodig is om het crankstel aan het frame te bevestigen is inbegrepen, van inbusschroeven tot T-moeren voor staal/aluminium profielconstructies. Het is compleet en wordt ook zeer goed uitgelegd in de handleiding.
Productie en afwerking
Bijna alle onderdelen van de XP1 zijn gemaakt van aluminium, met een paar van staal. Qua bouwkwaliteit is het zeer hoogwaardig, en ik heb geen gebreken opgemerkt op de 2 pedalen die ik heb ontvangen. Het enige goedkope element van de XP1 is het bedieningskastje voor de PC-aansluiting. Het is een goedkoop stuk plastic, en ik denk zelfs breekbaar. Om je de waarheid te zeggen, ik heb het niet geprobeerd te beschadigen, omdat ik bang was dat het zou ontploffen.
Afgezien van die ene misstap is alles verder perfect. En de afwerking gaat hand in hand met de bouwkwaliteit. Het lakwerk op de onderdelen van de XP1 is uitstekend en zelfs de schroeven en bouten zijn van topkwaliteit. Dit pedalboard riekt naar premium, en dat doet het zodra je een van de door Simlab geleverde onderdelen oppakt. Nou ja, behalve de controlebox, die is een valse noot.
Instellingen trapas
Op de XP1 kun je de hoogte en hoek van de pedalen, de hoek van de pedaalplaat, de eindaanslag, de hardheid van de veren, de hardheid van de elastomeren, de voorbelasting van de veer met het duimwiel en de totale hardheid van de pedalen instellen. Natuurlijk heb je een inbussleutel nodig om bepaalde aanpassingen te maken, met name de hoek van de pedalen, de helling van de pedaalplaten, enz. Maar voor de rest heb je elektrische blauw/zwarte knoppen waarmee je kunt afstellen wat je maar wilt.
En dan is er nog het softwaregedeelte met RaceDirector om al het andere te veranderen, zoals pedaalgevoeligheid, dode zone en al het andere. Bovendien kun je met RaceDirector verschillende profielen instellen die je kunt gebruiken afhankelijk van het simcircuit dat je bekijkt.
Sensaties tijdens het spelen
We hebben net gezien dat de XP1 een mooi product is van Simlab, zowel esthetisch als qua instellingen. Maar wat heb je eraan op een sim-race-installatie? Eenmaal geïnstalleerd, of je nu de versie met 2 of 3 pedalen hebt, moet je hem instellen met RaceDirector. De software is erg intuïtief in het gebruik en je zult geen moeite hebben om ermee overweg te kunnen.
Het gaspedaal voelt aan met een 16-bits sensor die je input zeer nauwkeurig registreert. Bovendien is de veer niet alleen instelbaar, maar ook verwisselbaar. Standaard is het rechterpedaal heel soepel en lineair, met een vrij korte slag. Maar je kunt al deze punten veranderen door er wat tijd aan te besteden. Ik vind het gaspedaal prettig, maar tegelijkertijd is het bijna identiek aan wat je bij de concurrentie vindt.
Laten we verder gaan met het rempedaal. De LC heeft twee trappen: de veer neemt ongeveer 80% van de remwerking voor zijn rekening en de rest wordt verzorgd door het elastomeer. Je kunt de veer afstellen via het duimwieltje, en als je wilt kun je de veer ook verwisselen, net als het elastomeer.
Voor de eerste etappe vond ik de XP1 erg nauwkeurig bij het remmen, met vrijwel geen dode zone tijdens de eerste run. Wanneer je deze verdieping passeert en het elastomeer bereikt, stopt je voet dood en kijk je naar de muur van gewapend beton. Het beweegt niet, maar het is net zo precies als de eerste fase. Dit tweede niveau kan tot 200 kg kracht aan, zonder in te pluggen. De XP1 is echter niet uitgerust met haptische feedback, wat een beetje jammer is, aangezien de concurrentie dit wel biedt op hun producten. Niet allemaal natuurlijk, maar het is beschikbaar naarmate je hoger in de klasse komt.
En tot slot de koppeling. Het is een vrij eenvoudige setup, zou ik zeggen, met een verwisselbare veer en aanpassingen op vrijwel alles, zelfs het aangrijpingspuntvan de plaat.

XP1 compatibiliteit
De XP1 is alleen compatibel met PC’s via een USB-interface van de besturingskast. Het is op een bepaalde manier jammer, omdat veel sim-racing titels beschikbaar zijn op consoles (Xbox en Playstation), maar we kunnen er niets aan doen, omdat het een big deal is om validatie, en ook chips, te krijgen van Sony en Microsoft/Xbox.
Wat sim-racetitels betreft, heb je native ondersteuning met de tenoren van de game, zoals Assetto Corsa, iRacing, ACC en vrijwel alle andere. Bovendien kun je dankzij RaceDirector profielen aanmaken voor elke sim-racetitel.
Waar voor je geld
De XP1 kost standaard €495, maar kan gemakkelijk oplopen tot €644 als je hem als 3-pedaals unit neemt, zonder accessoires overigens. Met alle opties die Simlab biedt, kijk je al snel tegen een prijs van meer dan €750 aan.
Het klinkt misschien duur, maar in werkelijkheid is de XP1 wat mij betreft zeer waar voor zijn geld. Het is niet alleen een eersteklas pedalboard (behalve de controller), maar het biedt ook een uitstekend gevoel voor rijders in de game.
Mijn oordeel over het XP1 pedalboard van SimLab
Mijn oordeel is heel eenvoudig: als je op zoek bent naar een Load Cell pedalboard dat alleen geschikt is voor PC, uitstekende spelsensaties biedt, premium en zeer goed afgewerkt is en in de basisversie niet te duur is, dan is de XP1 wat je nodig hebt. Het is mooi, volledig instelbaar en perfect voor sim-racen op hoog niveau.
0 reacties