Selecteer een pagina
Mon avis sur le châssis P1X Pro de la marque Sim Lab pour le sim racing

Simlab P1X Pro : Mijn mening over dit chassis

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

De Simlab P1X Pro in een notendop

Sim race nerd

Test & beoordeling van de P1X Pro-cockpit van Sim Lab voor Sim Racing
Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

✅ Stijve, modulaire structuur
✅ Uitstekende bouwkwaliteit
✅ Discreet, eenvoudig ontwerp
❌ Zeer delicaat lakwerk bij hanteren
❌ Alle accessoires zijn tegen betaling, en de rekening loopt snel op voor alle opties.

4.5

Er zijn veel fabrikanten van sim-racechassis op de markt, met merken die al meer dan 20 jaar bestaan(Playseat, bijvoorbeeld). Andere zijn later ontstaan, en de meest recente zijn amper 10 jaar op de markt, zoals het geval is met Simlab.

De catalogus van deze Nederlandse fabrikant verbleekt in vergelijking met die van bijvoorbeeld Playseat. Simlab biedt slechts 4 items voor zijn cockpits, en ze zien er vrij gelijkaardig uit, moet ik zeggen. Het verschil zit hem echter vooral in de prijs en modulariteit.

De producten van Simlab staan erom bekend dat ze betaalbaar zijn in vergelijking met de concurrentie en dat ze zeer modulair zijn, dankzij het gebruik van aluminium profielen. In wat volgt laat ik je kennismaken met een van de beste chassis van het merk, de P1X Pro. Ik vertel je over zijn sterke en zwakke punten en geef je mijn mening erover.

Belangrijkste en technische kenmerken van de cockpit

  • Gehele structuur in 40 mm aluminium profiel in verschillende lengtes
  • Steun voor Direct Drive-basis met bevestiging vooraan
  • Zeer modulair chassis met een reeks optionele accessoires (stoel, steunen, enz.)
  • Afmetingen: 1350 x 580 x 770 mm (L x B x H)
  • Gedemonteerd geleverd chassis
  • Steunen verstelbaar in verschillende hoeken
  • Maximale pilotgrootte 2 m

P1X Pro-ontwerp

Ik vind het ontwerp van de Simlab P1X Pro vrij minimalistisch, met zwart dat het hele chassis domineert. Er zijn een paar witte Simlab logo’s op beugels en delen van de structuur, maar het is subtiel. En ik moet toegeven, ik vind het prachtig. Het staat ver af van de opzichtige opties van Playseat, en ik weet zeker dat veel rijders het met me eens zullen zijn.

Er is een aluminium profielbasisplaat die de basis van de structuur vormt, waaraan verschillende beugels zijn vastgeschroefd voor het zadel, crankstel, onderstel, monitor (optioneel) en shifter. Al met al is de P1X Pro een echte allrounder op het gebied van sim-racen, die je met elke setup kunt combineren.

Mijn mening over de Sim-Lab PIX Pro voor sim racen

Aanpassing van randapparatuur

Aan de rechterkant zit een beugel voor een versnellingspook en/of handrem. De hoogte van de beugel kan worden aangepast door middel van schuifjes, maar de positie van de beugel, of de afstand tot de basis, is vast. Je kunt hem naar wens naar voren of naar achteren verplaatsen.

Daarover gesproken, standaard heb je frontmontage voor Direct Drive basissen, en dit is gemakkelijk geschikt voor apparaten van Moza, Simagic, Simucube, Asetek en ga zo maar door. Je hebt ook twee andere opties voor basisbevestiging, namelijk een wheeldeck in de vorm van een plaat met bodembevestiging en een systeem dat specifiek is voor Fanatec-bases. Deze moet je selecteren bij het configureren van het chassis om de juiste onderdelen te krijgen. Deze basissteun is trouwens ook verstelbaar.

Voor het crankstel is er een speciaal bracket met veel gaten, zodat je vrijwel elk randapparaat kunt monteren dat op de markt verkrijgbaar is, of het nu Load Cell, standaard of hydraulisch is.

Tot slot is de emmer bevestigd aan een schuif waarmee je de positie kunt wijzigen. Over het geheel genomen biedt de P1X Pro talloze opties voor het monteren van sim-racing randapparatuur.

Productie en afwerking

Simlab gebruikt aluminium profielen voor al zijn chassis, van instapmodellen tot de duurste in zijn catalogus. De P1X Pro is geen uitzondering op de regel, met profielen van verschillende lengtes (tot 1,60 m voor de basisstructuur).

Het is prachtig gemaakt, en op alle onderdelen. Ik heb geen defecten, bramen of onderdelen die niet goed in elkaar passen gezien. De algemene afwerking is erg goed, maar alleen op de chassisprofielen. Toegegeven, de P1X Pro is geverfd, maar het ziet eruit alsof het is gespoten. Het is niet gaar en je krijgt krassen als je niet voorzichtig bent bij het in elkaar zetten of gebruiken van het chassis. Dat is overigens de enige grote fout die ik kan vinden in deze cockpit.

Cockpit-assemblage

De P1X Pro wordt geleverd in verschillende dozen, volledig gedemonteerd. Het in elkaar zetten van de cockpit zal enige tijd in beslag nemen, aangezien het geen eenvoudige stuurwielbevestiging is, en ik raad je aan om een ander paar handen te hebben om je te helpen.

De montagehandleiding is zeer gemakkelijk te lezen en gedetailleerd, met alle onderdelen gelabeld, evenals de benodigde schroeven en bouten. Maar het is geen papieren versie: het is een QR-code waarmee je het document kunt bekijken met een smartphone of computer.

De operatie zal een paar uur in beslag nemen en daarna heb je tijd nodig om de verschillende kuiponderdelen af te stellen, zoals de liggende achtervork, de versnellingspook, het crankstel en de kuip. Zoals ik hierboven al zei, het is eenvoudig te doen, maar het kost tijd. Een middag in het weekend om het in elkaar te zetten en een tweede om de afstellingen te doen is meer dan genoeg, denk ik.

Sensaties tijdens het spelen

Laten we eens kijken naar de sensaties die de Simlab P1X Pro biedt. Voor sim-racing set-ups kun je er van alles en nog wat in kwijt, zonder je zorgen te maken over de stevigheid. Deze cockpit is ontworpen om het koppel van een Fanatec Podium DD2 aan te kunnen.

Wat de stijfheid betreft, voelt het chassis aan alsof het een ton weegt; het beweegt helemaal niet tijdens sim-racesessies, zelfs niet bij snelle titels als AC, ACC en iRacing. En toch staat de P1X Pro op 4 kleine metalen voetjes, maar hij beweegt helemaal niet tijdens een race, remmen of iets anders.

Over remmen gesproken, de trapas lijkt misschien zwak, maar ondersteunt met gemak een Load Cell van 100 kg. Persoonlijk voelde ik geen enkele buiging onder mijn voeten, hoewel mij verteld is dat de plaat een lichte beweging maakt bij hard remmen. Naar mijn mening is het zo subtiel dat het moeilijk is om het onder je voet te voelen.

De kuipstoelen van Simlab bieden uitstekende ondersteuning tijdens een race, vooral voor de rug. Je hebt het gevoel dat de stoel je omhelst, net als in een racewagen. Bovendien kun je dankzij de verschillende standen snel je draai vinden in de race.

Laten we eindigen met de basissteun. Toegegeven, het bestaat uit verschillende onderdelen (behalve het wheeldeck, dat uit één stuk bestaat), maar het geheel beweegt niet, zelfs niet als je hard op het stuurwiel drukt. Eerlijk gezegd is het een van de meest stijve chassis op de markt.

Mijn mening over het P1X Pro-chassis van simlab voor simracen

Compatibiliteit met P1X Pro

De compatibiliteit van de P1X Pro met sim-racing randapparatuur is zowel uitgebreid als compleet, of het nu gaat om DD bases, pedalen, buckets of shifters/handremmen.

Om een lang verhaal kort te maken: je hebt min of meer alle grote namen in de industrie gedekt, mits je de juiste ondersteuning voor Direct Drive-databases kiest.

Waar voor je geld

Als het gaat om waar voor je geld, denk ik dat de P1X Pro precies is waar hij moet zijn op de markt. Voor €800 in standaardconfiguratie, d.w.z. zonder accessoires, biedt de P1X Pro een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Aan de andere kant zul je je portemonnee wat moeten strekken als je ermee wilt sim-racen, vooral met een kuipstoel. In volledige optie, d.w.z. met de Sparco Circuit II stoel en 3-monitor mount, kost de P1X Pro je bijna €1.700, en dat is nog steeds veel geld.

Mijn oordeel over het P1X Pro-chassis van Sim-Lab

Als het gaat om bouwkwaliteit, modulariteit, stevigheid en uiterlijk, denk ik niet dat we het beter kunnen doen dan de P1X Pro. Ja, je vindt zeker beter uitziende cockpits van andere merken, met uitzonderlijke functies (hybride GT/F1 chassis, bijvoorbeeld), maar deze opties kosten een arm en een been.

Wat mij betreft is de P1X Pro een uitstekend chassis voor iedereen. Het is ultrastijf voor de grootste DD-bases, ziet er goed uit en is ook modulair. Als je het je kunt veroorloven, neem het dan in een configuratie met Vario-ondersteuning voor een monitor en een Simlab-bak voor ongeveer €1400.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *