Selecteer een pagina
Notre test et avis des meilleurs pédaliers sim racing dans toutes les gammes

De 4 beste cranksets voor Sim Racing

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

1

Fanatec CSL Pedals LC

Test en beoordeling van het Fanatec CSL LC pedalboard

De beste waar voor je geld

2

Heusinkveld Sim Pedals Ultimate

Test en beoordeling van de Heusinkveld Sim Pedals Ultimate +

De meest meeslepende voor sim race professionals

3

SIMTAG Hydraulic

Test en beoordeling SIMTAG hydraulisch crankstel

Het beste crankstel voor eliterenners

Er zijn veel verschillende sim-racing set-ups en iedereen heeft zijn eigen voorkeuren. Sommigen kiezen voor het minimum met stuur en pedalen, terwijl anderen de voorkeur geven aan een complete set-up en een versnellingspook, handrem, cockpit, etc. toevoegen. Uiteraard verschilt dit van geval tot geval, maar de belangrijkste motivatoren zijn de mate van onderdompeling en het budget. Uiteraard verschilt dit van geval tot geval, maar de belangrijkste motivatoren zijn de mate van onderdompeling en het budget.

Sim-racen is als het kopen van een auto: je doet het op basis van je behoeften en de hoeveelheid geld die je in een configuratie denkt te moeten steken. Als je het geld en de zin hebt, kun je een auto uit het topgamma kopen, met een cockpit, alle randapparatuur, verschillende schermen, aansluitingen, enz. Maar als je maar weinig tijd hebt, kun je je geen auto uit het topgamma veroorloven. Maar als je niet veel vrije tijd hebt om aan deze discipline te besteden en je hebt het budget niet, dan ga je niet voor het allerbeste.

Persoonlijk heeft een sim-racing setup zonder pedalen geen zin. Ik ga mijn tijd en geld niet investeren om de sensatie en onderdompeling te halveren. Ik ga ook niet gas geven en remmen met knoppen of peddels. Als ik dat zou willen, zou ik bij mijn goede oude controller blijven. Ik wil de onderdompeling, de sensaties, het gevoel van een raceauto, en daarom is een sim-racingopstelling zonder pedalen gewoon ondenkbaar.

In dit artikel laat ik je kennismaken met de beste sim-racing pedalboards die momenteel op de markt zijn. Ik ga me alleen richten op twee instapproducten en twee topproducten.

Fanatec CSL pedalen LC

Test en beoordeling van het Fanatec CSL LC pedalboard

Voordelen :

  • Verstelbare pedalen
  • Configureerbare rembelasting (Load Cell)
  • Aantrekkelijke prijzen
  • Stevige constructie

Nadelen :

  • Lichte dode zone in de pedalen

Ik begin met een product dat volgens mij uitstekend is voor zijn prijs, de Fanatec CSL Elite Pedals LC. Dit apparaat heeft 3 pedalen en is gemaakt van stevige materialen (aluminium). De pedalen zijn bedekt met rubberen hoesjes om grip te garanderen en schade aan het metaal eronder te voorkomen. Het is net alsof je in een echte auto zit, en ik vind het geweldig.

Elk pedaal is horizontaal verstelbaar voor sim-racers, wat vrij zeldzaam is voor een instapproduct, maar Fanatec heeft altijd iets extra’s ten opzichte van de concurrentie. Het rempedaal heeft ook een Load Cell die tot 90 kg aan kracht ondersteunt, en is configureerbaar. Dit betekent dat je de remkracht naar wens kunt aanpassen, en dat vind ik geweldig.

Al met al is het een uitstekend pedalboard voor slechts €200 dat werkt op alle platformen (PC en console). Het is echter niet zonder gebreken. Het eerste is dat het ongemonteerd geleverd wordt, wat betekent dat je het zelf in elkaar moet zetten. Voor mij was dit geen probleem, maar anderen zullen dit misschien niet waarderen. Ten tweede, omdat dit een instapproduct is, is er een dode zone op alle 3 de pedalen. Kleine impulsen van een millimeter worden niet geregistreerd door het apparaat. Dat is jammer. Maar het is nog steeds een uitstekend product voor mensen die met de sport willen beginnen, maar ook voor amateurs.

Qua compatibiliteit werkt dit pedalboard perfect met andere Fanatec producten, zoals de bases van de fabrikant.

De Thrustmaster T-LCM

Test en beoordeling van het Thrustmaster T-LCM pedaalbord

Voordelen :

  • Aantrekkelijke prijzen
  • Rembelasting tot 100 kg
  • Verschillende instellingen

Nadelen :

  • Nauwelijks

Tweede inzending, de Thrustmaster T-LCM. Net als de Fanatec die we als eerste zagen, kost dit pedalboard minder dan €200, wat het een uitstekend product maakt. De gekozen materialen zijn van goede kwaliteit (metaal), en het gevoel is perfect.

Ik vind het erg prettig dat Thrustmaster 6 verschillende veren meelevert voor het afstellen van het rempedaal, precies wat je wilt en hoe je je voelt. Bovendien is de Load Cell met zijn maximale draagvermogen van 100 kg een uitstekend crankstel dat zwaar remmen aankan zonder in te pluggen.

De constructie is van metaal, zoals gebruikelijk bij dit soort sim-racing randapparatuur, en het is uitstekend. In tegenstelling tot de Fanatec CSL Elite, is de Thrustmaster T-LCM niet bedekt met rubber op de pedalen. Het is helemaal van metaal, zonder middenweg. Het viel me ook op dat de Thrusmaster een beetje groot is, maar dat is geen probleem. Integendeel, de brede voetsteun is uitstekend, waardoor ik zowel comfortabel als dicht bij de pedalen zit.

Als je op zoek bent naar nadelen aan dit randapparaat, ik heb er geen gevonden. Voor zijn prijs (rond de €180) is het gewoon perfect, of je nu een hobbyist bent of een fan van sim-racing. Het is een must-have voor elke configuratie.

Lees mijn volledige review van de Thrustmaster T-LCM.

De ultieme Sim-pedalen van Heusinkveld

Heusinkveld Sim Pedalen Ultimate test en beoordeling

Voordelen :

  • Hydraulische schokdemper
  • Volledig metalen constructie
  • Verkrijgbaar met 2 of 3 pedalen

Nadelen :

  • Zeer hoge prijzen

Ik wil het nu hebben over wat ik beschouw als een topapparaat, de Heusinkveld Sim Pedalen Ultimate. Simpel gezegd: als je dit sim-racing pedalboard gebruikt, is het verschil tussen het gevoel en dat van een raceauto extreem klein, en sommigen van jullie zullen het verschil niet eens merken.

Dit crankstel is volledig gemaakt van metaal (aluminium) om ongeëvenaarde stijfheid te bieden in dit segment. Het is gewoon goudsmidswerk. En als klap op de vuurpijl is de maximale remkracht 200 kg, twee keer zoveel als de cranksets die we net hebben gezien.

In tegenstelling tot de anderen biedt de Heusinkveld Sim Pedals Ultimate onmiddellijke respons op de pedalen, zonder dode zones of iets anders. Het is bijna opwindend. Natuurlijk heeft dit alles een prijs. De Heusinkveld Sim Pedals Ultimate is geprijsd voor iets meer dan € 1.000 in een configuratie met 3 pedalen, en minder dan € 900 in een configuratie met 2 pedalen. Wat mij betreft zou ik adviseren om voor de versie met 2 pedalen te gaan als je geen versnellingspook aan je setup wilt toevoegen, tenzij je een drift-fan bent.

Dit crankstel is dus meer gericht op motorsportprofessionals dan op sim-racing fans, zowel qua prijs als bouwkwaliteit.

Lees mijn volledige review van de Heusinkveld Sim Pedals Ultimate+.

Hydraulisch SIMTAG

Test en beoordeling SIMTAG hydraulisch crankstel

Voordelen :

  • Compleet hydraulisch systeem
  • Pedaalpositiesensor
  • Uitstekende productiekwaliteit

Nadelen :

  • Zeer hoge prijs, vooral voor de versie met 3 pedalen

Laten we ter zake komen. Laat me u kennis laten maken met de SIMTAG Hydraulischeen crankstel dat, zoals de naam al zegt, hydraulisch is. Simpel gezegd zijn er momenteel twee crankset-technologieën in de sim-racerij: die met Load Cells en die met hydraulische systemen.

Load Cell crankstellen zijn eenvoudigweg pedalen met veren/dempers die remkrachten tot 200 kg mogelijk maken voor sommige apparaten. Op papier ziet het er goed uit en in de praktijk is het behoorlijk realistisch, aangezien fabrikanten altijd verschillende veren en andere accessoires toevoegen om het remgevoel aan te passen.

Wat hydraulische cranksets betreft, deze staan veel dichter bij de remsystemen in auto’s, die ook hydraulisch zijn. En de SIMTAG Hydraulic is, en ik denk echt dat het dat is, het beste sim-racing remsysteem.

Net als veel andere fabrikanten van hoogwaardige randapparatuur gebruikt SIMTAG technologieën en systemen die rechtstreeks uit de racerij komen, en dat is het geval met dit crankstel. Het is gemaakt van gesmeed aluminium, waarvan bekend is dat het ultrasterk is, zelfs onder de zwaarste remomstandigheden.

Het hydraulische systeem is niet alleen voor het rempedaal, maar voor alle pedalen op het apparaat en zorgt voor precisie, gevoel en consistentie wanneer je je voet indrukt om gas te geven, te remmen of te koppelen.

Om eerlijk te zijn is er wat mij betreft niets beters op de markt, met de mogelijke uitzondering van de Simucube ActivePedal, maar dat is een product uit een ander assortiment, voornamelijk gericht op F2, F3, GT3, enz. teams.

Een hydraulisch systeem voor een crankstel is duur, vooral als je het op alle 3 de pedalen gebruikt en sensoren van Bosch van topklasse toevoegt. Hoeveel kost de SIMTAG Hydraulic ? Nou, niet minder dan €1.200 voor de 2 pedalen, en bijna het dubbele voor de 3 pedalen. Een configuratie met dit type systeem kan gemakkelijk de €10.000 overschrijden.

Welke moet ik kiezen?

Net als bij een stuur of een onderstel moet je eerst begrijpen wat je nodig hebt. Als je een weekendgamer bent en je sim-racesessies doet met Forza of Gran Turismo, hoef je niet te kiezen voor topproducten zoals de SIMTAG Hydraulic met zijn hydraulische systeem. Een Load Cell crankstel is meer dan genoeg voor dit soort set-ups.

Hier zijn echter mijn aanbevelingen voor het kiezen van een pedalboard.

  • Budget. Zoals ik altijd zeg, moet je eerst een budget opgeven voor een randapparaat dat je niet wilt overschrijden. Het heeft geen zin om onderzoek te doen naar een pedaalbord dat meer dan €1000 kost als je maar €200 hebt voor dat soort sim-racing randapparatuur. Bepaal een budget voor een pedalboard gebaseerd op de andere randapparatuur die je ook hebt (stuur, voet, versnellingspook, scherm, etc.).
  • Beschikbaarheid. Veel producten zijn verkrijgbaar, of worden gedistribueerd, via populaire retailers zoals Boulanger, Darty, Amazon enzovoort. Dus als je een pedalboard wilt dat direct beschikbaar is, kijk dan eens naar merken als Thrusmaster en Logitech, die uitstekende sim-racing randapparatuur aanbieden tegen redelijke prijzen. Namen als Fanatec en Simucube verkopen alleen via hun winkel, wat problemen met de beschikbaarheid van de voorraad kan veroorzaken.
  • Compatibiliteit. Probeer altijd binnen één ecosysteem te blijven voor de best mogelijke compatibiliteit. Ik moet erop wijzen dat sommige fabrikanten van sim-racing, zoals Fanatec of Simucube, producten aanbieden die niet compatibel zijn met consoles. Normaal gesproken zijn de beste of zelfs de allerbeste randapparatuur voor sim-racing alleen compatibel met PC’s, om de eenvoudige reden dat dit het enige platform is dat FPS tot het maximum kan opdrijven, en ook vanwege de grotere beschikbaarheid van sim-racing games.
  • Gevoel. Dit punt heeft dus te maken met het eerste, budget. Als je een goed pedaalgevoel wilt, kun je niet op tegen Load Cell cranksets als het gaat om waar voor je geld. Hydraulische systemen alleen al zitten in een veel hoger segment, typisch gericht op hardcore sim-racing fans en motorrace professionals.

Pedaalborden zijn een essentieel onderdeel van sim-racing set-ups, samen met stuurwielen en onderstellen. Het is simpel: je hebt bijna geen gevoel als je geen pedalen gebruikt. Het is net als rijden in een elektrische auto; natuurlijk gaat hij snel, maar zo voelt het gewoon niet.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *