Sim-racen is niet meer zoals vroeger, toen je alleen maar randapparatuur op je platform (pc of console) hoefde aan te sluiten en je sessies rustig kon voortzetten. Destijds was het zeker eenvoudig, maar onze set-ups misten elementen die de immersie en het realisme konden verbeteren. Niemand had toen bijvoorbeeld een gebogen scherm of een VR-headset waarmee je echt het gevoel had dat je in de cockpit van een F1-wagen zat.
Het is voor ons mogelijk om een complete set-up met producten beschikbaar te hebben voor het grote publiek. Als je nu besluit om een sim-racing configuratie op te zetten, heb je maar een paar uur nodig om de producten vanuit je luie stoel te bestellen.
Tegenwoordig proberen fabrikanten van sim-raceproducten het realisme tot het uiterste te drijven met technologische innovaties en randapparatuur die sterk geïnspireerd zijn door de autosport. Je kunt bijvoorbeeld een bezoek brengen aan het Sim-Lab website bezoeken en een cockpit voor je setup bestellen. Als je dit doet, ga je nog meer op in je racesessies, vooral als je een groot gebogen scherm hebt. Maar wat als ik je zou vertellen dat het mogelijk is om het realisme nog verder te verhogen met dynamische racesimulators, beter bekend als jack-up cockpits? Nou, dat is wat we gaan zien. Ik ga ze introduceren, je vertellen wat ze moeten hebben en welke de beste zijn.
De beste dynamische racesimulators
Zoals je je kunt voorstellen, zijn er verschillende spelers in dit segment, met verschillende modellen. Ik heb een lijst samengesteld van 5 dynamische racesimulators die ik beschouw als de beste op de huidige markt.
Next Level Racing Bewegingsplatform V3 (gemotoriseerd platform)

Voordelen :
- Compatibel met cockpits van Next Level Racing en andere merken
- Compatibel met virtual reality-platforms
- Snelle, vloeiende en realistische bewegingen
- Krachtige interne software
- Aantrekkelijke prijs vergeleken met de concurrentie
Nadelen :
- Beperkt maximaal ondersteund gewicht (130 kg)
Laten we beginnen met een merk dat ik goed vind in de cockpitwereld, Next Level Racing. Het gemotoriseerde platform Bewegingsplatform V3 is een product dat ik met veel plezier heb gebruikt omdat het compatibel is met veel cockpits van het merk (NLR), maar ook met chassis van andere concurrenten.
Het platform is vrij compact (45,72 x 50,8 x 22,86 cm) en weegt net geen 25 kg. Het Motion Platform V3 ondersteunt een maximale pitch- en rollhoek van +/- 10°, met een maximale versnelling van 360°. Eerlijk gezegd is dat helemaal niet slecht voor zo’n klein platform. De bewegingen zijn snel, vloeiend en vooral erg realistisch, zelfs als je een snelle sim zoals Dirt speelt, waarbij je vol gas de ene bocht na de andere neemt.
Motion Platform V3 is compatibel met veel cockpits van het merk, waaronder de veelgeprezen GT Ultimate Cockpit. Next Level Racing heeft speciaal voor dit platform software ontwikkeld zodat het gemakkelijk geïntegreerd kan worden met alle sim-racetitels die op de markt verkrijgbaar zijn, zoals Asseto Corsa, F1, Project Cars, maar ook vluchtsimulaties zoals Flight Simulator. Naar mijn mening is het Motion Platform V3 een compleet platform dat redelijk betaalbaar is (minder dan € 3.400), maar het heeft zijn kleine gebreken, waarvan de meest opvallende de maximale gewichtsondersteuning is, die slechts 130 kg bedraagt. Dit betekent dat je je cockpit en sim-racing randapparatuur zorgvuldig moet kiezen, en vooral dat je weer moet gaan sporten als je extra kilo’s meesleept, want eerlijk gezegd is 130 kg snel bereikt met een persoon van gemiddelde grootte en een zeer eenvoudige cockpit.
De RS1 M4A ZWART

Voordelen :
- Volledige cabine met racestoel
- Alle beugels worden meegeleverd, zelfs de beugel voor de versnellingspook.
- Zeer goede bouwkwaliteit, met uitstekende afwerking
- Solide ontwerp
Nadelen :
- Een vrij hoge prijs
- Behoorlijk zwaar
Laten we verder gaan met de dynamische racesimulatiecabines. Zoals ik al eerder zei, zijn dit complete ‘alles-in-één’ producten. Je hebt dus het gemotoriseerde platform, de beugels voor de sim-race randapparatuur (voetstuk, pedalen, enz.) en een racestoel. Een van deze cabines is de RS1 M4A ZWART wat een goed product is voor de prijs, ook al is die vrij hoog.
Het chassis van de RS1 M4A BLACK is volledig gemaakt van roestvrij staal met 4 steunen die de bewegingen van de cockpit regelen, en deze bevinden zich in de vier hoeken van de cabine. In de doos zit een steun voor het voetstuk, pedalen, versnellingspook, tablets en toetsenbord/muis. Al met al meer dan de meeste anderen bieden met hun producten, en wat mij betreft uitstekend.
Nu naar de kern van de zaak: prestaties. Simpel gezegd is de RS1 M4A BLACK de beste die er is. Deze gemotoriseerde cockpit kan een maximale snelheid van 100 mm/sec bereiken, met een maximale versnelling van 1g. Eerlijk gezegd is dat uitstekend voor een dergelijk product, vooral voor de prijs waarvoor het wordt verkocht.
Wat de prijs betreft, is de RS1 M4A BLACK niet goedkoop. Je moet ongeveer €16.800 uitgeven om dit juweeltje te kopen, en hij is alleen op bestelling verkrijgbaar. Aan de ene kant is hij duur - nou ja, niet te duur als je hem vergelijkt met andere modellen - maar je hebt wel de mogelijkheid om hem aan te passen met verschillende lakken. Hoe dan ook, als je het je kunt veroorloven, is de RS1 M4A BLACK een gemotoriseerd chassis dat ik aanbeveel aan fans van dynamische simulators.
De RS G1 1500

Voordelen :
- Krachtfeedback met FIA-goedgekeurd haptisch systeem
- Solide chassis met monitorbevestiging
- Meervoudig verstelbare stoel
- Betaalbaar chassis vergeleken met anderen
Nadelen :
- Behoorlijk zwaar
Het merk RSEAT is een belangrijke Europese speler in het segment van gemotoriseerde simulatieplatforms. Het heeft geen gebrek aan ervaring en is misschien wel de beste op de markt. Voor deze lijst heb ik gekozen voor een ander model van de fabrikant, de RS G1 1500, die deel uitmaakt van een vrij uitgebreid assortiment met een uniek en succesvol ontwerp, terwijl het relatief betaalbaar is in vergelijking met de anderen.
Laten we beginnen met het chassis. De RS G1 1500 is volledig gemaakt van staal, met een steun voor het onderstel, een steun voor de pedalen en een steun voor het beeldscherm (van 27 tot 90 inch). Eerlijk gezegd is het geweldig voor sim-racers die een scherm direct aan hun setup willen hebben. Je kunt ook een houder voor een versnellingspook of handrem krijgen, maar dat is optioneel. Nou, ik ga niet te veel klagen, maar ik had het liever in de doos gehad, vooral als ik zie dat het voor nog geen €240 verkrijgbaar is.
Het gemotoriseerde platform bestaat uit 4 cilinders in de hoek van de basis, die een maximale snelheid van 100 mm/sec kunnen ontwikkelen, met een maximale versnelling van 1g. Het lijkt op de cabine die we eerder zagen en het is hetzelfde systeem dat voor beide producten wordt gebruikt. De slag van de cilinders is bijna 40 mm, wat niet slecht is.
Ik zal het even hebben over de randapparatuur die wordt ondersteund door de RS G1 1500. Je hebt dus praktisch alle Direct Drive kettingbladen, ongeacht hun vermogen. Load Cell pedalen zijn ook compatibel met de RS G1 1500. Qua merken is alles wat momenteel op de markt is compatibel met dit chassis, behalve de Simucube-producten, met name de liggende achtervorken. Je moet een klein bedrag betalen (ongeveer €70) om een steun te kopen voor hun onderstel… Eerlijk gezegd is dat goedkoop van de fabrikant, vooral omdat de steun echt goedkoop is.
Over duur gesproken, de RS G1 1500 kan worden verhandeld voor het vorstelijke bedrag van €12.000. Dat is natuurlijk nog steeds een premium prijs , maar minder dan die van de RS1 M4A BLACK . Dat is natuurlijk nog steeds een premium prijs, maar minder dan die van de RS1 M4A BLACK.
De RS Formule M4A

Voordelen :
- Elektrisch verstelbare oppervlakken en steunen
- Ongelooflijke simulatorsensaties
- Gemotoriseerd platform met hoge prestaties
Nadelen :
- Hoge prijzen
Er is op dit moment geen tekort aan dynamische simulators op de markt, en allemaal tot onze grote vreugde. Een van de beste op de markt is zeker de RS Formula M4Aeen product dat speciaal is ontworpen voor F1.
Naar mijn mening is het ontwerp een succes, vooral met zijn zwarte kleur. Het gemotoriseerde platform is gebaseerd op de D-BOX, net als bij de andere RSeat-modellen die we hebben gezien, met 4 cilinders die een maximale snelheid van 100 mm/sec kunnen ontwikkelen, met een versnelling van 1g. Ik moet zeggen dat dit het beste is wat er op dit moment is, en het verschil zit hem in het chassis zelf.
In tegenstelling tot de RS GT 1500 heeft de RS Formula M4A geen monitorhouder, maar maakt dit goed met gemotoriseerde trapas- en liggende achtervorkbevestigingen. Het is een leuke optie, maar niet noodzakelijk. Ik had bijvoorbeeld graag monitorsteunen gehad, maar je kunt niet alles hebben, hè?
De rijpositie van de RS Formula M4A is typisch F1, met de voeten hoger dan het bekken. Ik ben dol op dit soort cockpits, maar ze zijn beperkt tot F1-gebruik.
Dan nu de prijs. Met een prijs van bijna €19.200 is de RS Formula M4A nog steeds een erg duur product voor de gemiddelde persoon. Slechts een paar simracers kunnen het zich veroorloven, en zo is het maar net.
Het RSEAT HF-L4 D-BOX GEN 5 HAPTISCH SYSTEEM (gemotoriseerd platform)

Voordelen :
- Goede bouwkwaliteit
- Stalen buizenstructuur
- Hoge maximale belasting
Nadelen :
- Hoge prijs in vergelijking met de concurrentie
De laatste in deze lijst is de RSEAT HF-L4een gemotoriseerd platform. Deze simulator bevat de technologieën die het merk RSeat beroemd hebben gemaakt, zoals D-BOX, 4 actuators, acceleratie, enz.
De RSEAT HF-L4 is een platform dat onder een compatibele cockpit past om er dynamiek en gevoel in te brengen. Met de maximale acceleratie van 1g moet ik zeggen dat het realistisch is, vooral voor snelle en intense sim-racesessies.
Qua gewicht ondersteunt de RSEAT HF-L4 een maximale belasting van 400 kg, wat gewoon enorm is vergeleken met directe concurrenten zoals het Next Level Racing Motion Platform V3. Hiermee heb je een complete setup, inclusief cockpit, randapparatuur en zelfs een monitor als je de optie hebt. Vergeet niet dat de 400 kg ook uw lichaamsgewicht omvat.
De maximale snelheid van de RSEAT HF-L4 is 100 mm/sec, wat vergelijkbaar is met alle andere producten die we hebben gezien. Ook al is dit platform klein, het is nog steeds een van de best presterende op de markt, en dat zie je terug in de prijs.
Met bijna € 9.500 vind ik het nog steeds een duur product. Als je echter een goede, compatibele cockpit toevoegt, zal de prijs van je setup niet zo hoog zijn.
Wat is een dynamische racesimulator (jack cockpit)?
Een dynamische racesimulator is eigenlijk een cockpit gemonteerd op een gemotoriseerde basis met krikken die het gedrag van de auto simuleert. Wanneer je in een voertuig zit en gas geeft, remt of een bocht neemt, beweegt de auto. Als je bijvoorbeeld een bocht neemt, beweegt je lichaam naar de andere kant. Dit is volkomen normaal en heet natuurkunde.
Een jack-up cockpit heeft als doel deze bewegingen van de auto in sim-racing te reproduceren, zodat ze kunnen worden doorgegeven aan jou, die in de stoel van je setup zit. Om dit te bereiken moet de dynamische racesimulator een aantal elementen bevatten, waaronder een gemotoriseerd platform (met krikken), motoren voor trillingen, steunen voor sim-race randapparatuur enzovoort. Het doel is om een soort cabine te creëren waarin je alles voelt wat de auto waarin je sim-racing rijdt doet, alsof je zelf achter het stuur zit.
Welke soorten dynamische racesimulators zijn er?
Er zijn momenteel twee soorten dynamische racesimulators op de markt:
- Gemotoriseerde platforms. Dit type dynamische racesimulator heeft de vorm van een platform dat je op de grond plaatst en waarop je cockpit of racestoel is vastgeschroefd. Dit type is erg in de mode, omdat deze platforms zeer aanpasbaar zijn en je er je eigen set-up omheen kunt bouwen, en omdat ze bovendien een stuk goedkoper zijn.
- Gemotoriseerde hutten. Dit tweede type is meer gericht op sim-racing professionals, want hier heb je een complete setup, of zoals we zeggen ‘All-in-one’. Dit type omvat de gemotoriseerde basis, beugels voor sim-racing randapparatuur, de racestoel en zelfs beugels voor andere producten zoals monitoren, enzovoort. Het is zeker compleet, maar je zult je setup moeten aanpassen aan de cabines, en deze zijn nogal omvangrijk, wat problematisch kan zijn voor racers met kleine onderdelen.
Welke moet ik kiezen?
Het kiezen van een dynamische racesimulator is net als het kiezen van bijna elke andere sim-race-randapparatuur in een installatie: je moet je behoeften voorop stellen en compromissen sluiten.
- Budget. Het eerste dat je moet bepalen bij het kiezen van een dynamische simulator is het vaststellen van een budget dat je niet wilt overschrijden. Er zijn veel dynamische racesimulators beschikbaar, met een grote verscheidenheid aan configuraties, vooral als je opties hebt voor een enkel platform en een volledige cabine.
- Ondersteuning voor accessoires. Zoals bij elke sim-raceconfiguratie moet je ruimte hebben voor een basis en een pedalboard in je dynamische simulator. Complete cabines worden geleverd met beugels voor de beschikbare randapparatuur, tenminste degene die verkocht worden aan het grote publiek. Maar het is raadzaam om eerst je onderzoek te doen.
- Snelheid en acceleratie. Dynamische simulators zijn niet allemaal hetzelfde en sommige modellen presteren minder goed dan andere. Als je kiest voor een ’traag’ product, zul je een vertraging ervaren tussen wat de auto doet en je simulator, en dit soort producten kun je beter vermijden.
- Maximaal ondersteund gewicht. Elke cockpit kan, net als elke stoel, een maximaal gewicht dragen. Hier moet je op letten, vooral bij gemotoriseerde platforms, omdat je ze onder je cockpit moet installeren en het maximale gewicht gemakkelijk kan worden bereikt en in sommige gevallen zelfs overschreden.
- Lees gebruikersbeoordelingen. Soms gaat er niets boven het lezen van de beoordelingen van andere hardlopers om informatie te krijgen die je nergens anders vindt.
0 reacties