Omdat ieder mens uniek is, zijn onze passies niet hetzelfde. Sommige mensen houden van wandelen, anderen van marathon series in het weekend thuis. Voor jou en mij is het sim-racen. Deze discipline is min of meer nieuw, als je bedenkt dat degene die ik net heb gepresenteerd een beetje gedateerd zijn. Maar ja, twintig jaar is niet zo slecht, toch?
Sim-racing is dus een discipline die eind jaren 90 opkwam met spelers als Thrustmaster, Fanatec, Playseat en Logitech. Logitech was er in feite al veel eerder dan de anderen, maar begon zich in dezelfde periode toe te leggen op sim-racing. Natuurlijk heeft elke racer zijn eigen setup voor sim-racen. We hebben de standaard set-ups met stuur, voet en pedalen, die een groot deel van de verzameling set-ups over de hele wereld vertegenwoordigen. In dit segment hebben Logitech en Thrustmaster het spel al heel lang gedomineerd, en ze hebben er zelfs hun focus van gemaakt met producten uit het middensegment. Het topsegment wordt voornamelijk vertegenwoordigd door de merken van Fanatec, voor het grote publiek en Simucube voor alles wat professioneel is.
Zoals je je waarschijnlijk wel kunt voorstellen, tonen standaard set-ups al snel hun grenzen wat betreft immersie, en we hebben rijders die het realisme nog verder willen opdrijven. Dit wordt bereikt door randapparatuur aan de set-ups toe te voegen, zoals een gebogen scherm, een versnellingspook, een handrem en vooral een cockpit.
In wat volgt ga ik je kennis laten maken met de beste cockpits op de markt voor sim-racing. Deze lijst bevat 4 chassis, met verschillende prijsklassen voor elk product, om zoveel mogelijk racers tevreden te stellen.
De Simlab GT1 Evo

Voordelen :
- Robuuste en stabiele structuur
- Bestand tegen hoge krachten (tot 25 nm)
- Geavanceerde aanpassing met een reeks opties
- Elegant zwart aluminium ontwerp
Nadelen :
- Beperkt assortiment accessoires
Het Nederlandse merk Simlab is al zo’n tien jaar actief in de sim-racingindustrie, voornamelijk in het cockpitsegment. Daarnaast is Simlab de officiële partner van AMG Petronas in de autosport, met name in de F1.
Naast chassis biedt Simlab ook sim-race accessoires, zoals stuurwielen, naven, een pedalenset, een handrem, dashboards die rechtstreeks van Grid Engineering komen en andere producten. De catalogus met accessoires van Simlab is gloednieuw voor het merk en ook mager, wat de zaak niet echt helpt. Waar dit Nederlandse bedrijf echter in uitblinkt is in sim-race chassis.
Met slechts 4 items in zijn cockpitcatalogus verbleekt Simlab in vergelijking met merken als Playseat. Het grote voordeel van Simlab ligt echter in de modulariteit van zijn oplossingen. Alle chassis kunnen in elk opzicht worden aangepast, zoals bijvoorbeeld de GT1 Evo.
Deze cockpit vertegenwoordigt het lagere segment van Simlab, met een verkoopprijs van iets meer dan €445 in de ‘bare-bones’-versie. De GT1 Evo heeft een volledig zwarte aluminium profielstructuur, waardoor hij er zeer aantrekkelijk uitziet, maar ook zeer stijf is. De Direct Drive-basissteun is ontworpen voor een Podium DD2 en zijn 25 nm koppel. Hetzelfde geldt voor de trapasplaat, die bestand is tegen een remkracht van meer dan 100 kg.
De GT1 Evo kan naar wens worden geconfigureerd, met opties voor kuipstoelen, glijders, monitorbevestigingen en meer. Het is een onmisbaar sim-racechassis voor een zeer betaalbare prijs. Bovendien is deze cockpit configureerbaar, zodat je accessoires kunt toevoegen die passen bij jouw behoeften.
De Fanatec CSL Cockpit

Voordelen :
- Robuust buisvormig ontwerp
- Compatibel met alle Fanatec-producten
- Concurrerende prijzen
Nadelen :
- Zitting en andere steunen afzonderlijk verkrijgbaar
- Zitting zonder glijder, met sleutels voor afstelling
Tijd voor nieuws bij Fanatec, tot grote vreugde van simracers natuurlijk. Na de lancering met veel fanfare van de nieuwe Quick Release QR2 Base en Wheel Side, waarvan het ontwerp aanzienlijk geëvolueerd is in vergelijking met zijn voorganger, en de nieuwe mid-range Direct Drive bases die 12 en 15 nm aan constant koppel ontwikkelen, heeft Fanatec zich tot doel gesteld om een compleet ecosysteem voor sim-racen aan te bieden.
Kenners van deze discipline weten dat Fanatec sim-racing randapparatuur verkoopt voor elke racer ter wereld. De catalogus bevat onderstellen, stuurwielen, pedalen en andere sim-racing accessoires, met uitzondering van cockpits en chassis. Maar het Duitse merk heeft een idee in gedachten, althans volgens mij: de wereld van sim-racing domineren, zoals Apple heeft gedaan met zijn ecosysteem. Ik denk dat het doel simpel is: lok een racer in de tuin van het merk, die al zo’n beetje alles heeft wat je nodig hebt om te racen, en bouw muren om hem daar te houden. Het enige wat ontbrak was een reeks chassis om dit te bereiken, en Fanatec heeft zojuist de nieuwe CSL Cockpit uitgebracht.
Het is een buizenframe met aluminium en stalen onderdelen. Er is een verstelbare zadelpen, evenals steunen voor de achtervork, pedalen en versnellingspook, die ook verstelbaar zijn. De structuur is zeer solide, want Fanatec biedt ook een monitorbevestiging (max 34″ standaard en 49″ ultrawide).
Deze nieuwe cockpit is te koop voor €400 op de Fanatec website, maar in een barebone versie. Accessoires (stoelen en steunen) worden apart verkocht in de online shop van het merk.
NEXT LEVEL RACING F-GT

Voordelen :
- Cockpit met 2 mogelijke rijposities (F1 en GT)
- Solide structuur van topklasse
- Zeer goede prijs-kwaliteitverhouding
Nadelen :
- Moeilijk aan te brengen de eerste keer
Next Level Racing is een merk dat zeer bekend is in de sim-racewereld om zijn cockpits, die zowel van zeer hoge kwaliteit zijn als voor spotprijzen worden verkocht. In deze lijst heb ik gekozen voor de F-GT, een uitstekend middenklasse chassis dat kan worden geconfigureerd voor twee toonaangevende disciplines, F1 en GT.
De F-GT is een volledig stalen chassis met een zeer robuuste structuur. Dit is te verwachten, aangezien het merk Next Level Racing al vele jaren actief is in de sim-racerij. Het ontwerp is vrij sober, met zwart dat het grootste deel van het chassis domineert. Er zijn slechts een paar logo’s hier en daar met rode accenten. Ik vind het mooi, en als je op zoek bent naar een cockpit voor alle doeleinden die er goed uitziet, zul je de F-GT ook mooi vinden.
Zoals ik net al zei, is het chassis volledig van staal, waardoor het zowel een hoge stabiliteit als een hoog gewicht heeft. De F-GT is met 45 kg niet licht, wat een probleem kan zijn bij het vervoeren. Next Level Racing heeft aan alles gedacht door wielen in de F-GT box op te nemen om hem gemakkelijker te kunnen verplaatsen. Deze zorgen echter voor een beetje instabiliteit en ik zou je aanraden om hem op één plek te monteren en de pads te gebruiken zodat de F-GT niet gaat schuiven. Over montage gesproken, je moet weten dat dit een lastige klus is die enige tijd in beslag neemt. Maar de handleiding is in ieder geval zeer gedetailleerd.
Wat betreft de compatibiliteit met sim-racing randapparatuur, ondersteunt F-GT bijna alle randapparatuur die op de markt verkrijgbaar is, inclusief pedalen, liggende achtervorken en zelfs versnellingshendels. Wat mij betreft is dat een groot pluspunt voor F-GT.
Laten we het eens over comfort hebben. Deze cockpit van Next Level Racing heeft een zeer comfortabele stoel die je naar wens kunt verstellen. Er is een schuif aan de onderkant om hem naar voren of naar achteren te zetten, een kussentje voor de lendensteun en twee rijposities. In feite kun je met de F-GT, zoals de naam al doet vermoeden, racen met F1- en GT-wagens, waardoor hij heel veelzijdig is. Overschakelen van de ene positie naar de andere is heel eenvoudig, zodat je meer tijd overhoudt voor sim-racen dan voor het manipuleren van de cockpit.
Laten we het nu over het prijskaartje hebben. Een chassis als de F-GT is niet goedkoop, zoals je je waarschijnlijk wel kunt voorstellen. Op dit moment is de F-GT kan worden gekocht voor het vorstelijke bedrag van €549, wat niet schandalig duur is als je het mij vraagt. Ik ken veel duurdere cockpits die nog niet eens de helft van de functionaliteit van de F-GT bieden. Op de huidige markt is het naar mijn mening moeilijk om deze te overtreffen, vooral in deze prijsklasse. Je kunt goedkopere chassis vinden, maar die zijn alleen ontworpen voor een specifieke discipline (F1 of GT). Dus naar mijn mening is het een uitstekende investering voor sim-racing liefhebbers. En als je nog niet helemaal overtuigd bent, kun je mijn volledige review van Next Level Racing’s F-GT cockpit hier lezen.
Next Level Racing GTTrack

Voordelen :
- Stevige, duurzame structuur
- Steun voor versnellingspook en handrem
- Uitstekende bouwkwaliteit
Nadelen :
- Zitting niet erg comfortabel na een tijdje
- Vrij hoog gewicht
Ik ben terug bij Next Level Racing, maar deze keer met een veel beter chassis, de GTTrack. Het is waar dat ik de producten van Next Level Racing goed vind, maar mijn mening wordt er op geen enkele manier door beïnvloed.
Dus, de GTTrack. Ik begin met het ontwerp. De GTTrack lijkt een beetje op de F-GT die ik je net heb voorgesteld, maar dan mooier wat mij betreft. Ik weet het, het ontwerp van elk product is subjectief, maar de GTTrack is toch mooi.
Het verschil tussen de GTTrack en de F-GT zit hem in de gebruikte materialen. De GTTrack maakt gebruik van staal en carbon, dat met een laser is uitgesneden om het sterker te maken dan zijn kleine broertje. Het hele chassis is geperforeerd, dus je kunt de positie van de verschillende onderdelen naar wens aanpassen, en dat is een groot pluspunt voor deze cockpit.
Om door te gaan op het punt van verschillen: de GTTrack heeft een beugel die geschikt is voor zowel een versnellingspook als een rem, mits je geschikte randapparatuur hebt. Toegegeven, dit beperkt de keuze een beetje, maar het is nog steeds een pluspunt ten opzichte van de concurrentie. En in tegenstelling tot de F-GT is de GTTrack geen hybride cockpit met 2 verschillende rijposities. Dit chassis is vooral bedoeld voor simracers die van GT-racen houden, en daar is het perfect voor.
Wat betreft de compatibiliteit met sim-racing randapparatuur, ondersteunt de GTTrack alle producten van merken zoals Logitech, Thrustmaster, Fanatec en anderen. Bovendien werkt deze cockpit perfect met elk platform, of het nu PC of console is.
Laten we het nu hebben over de GTTrack-stoel. Om te beginnen is deze erg mooi en een directe reproductie van een kuipstoel. Om de onderdompeling en het realisme tot het uiterste te drijven, heeft Next Level Racing een harnas aan de stoel bevestigd dat direct aan de cockpitstructuur vastzit. Het is gewoon prachtig, vooral met de rode gordels. Qua comfort is de stoel in verschillende vlakken verstelbaar, wat voor vrijwel alle sim racers geschikt zou moeten zijn. Ik moet echter toegeven dat het niet erg comfortabel is, vooral als je de GTTrack vele uren gebruikt. In het begin voel je er niets van, maar na een tijdje heb je op verschillende plaatsen pijn. In zekere zin is de GTTrack als de stoel van een Super Car: erg mooi en comfortabel, maar alleen voor korte afstanden.
Ik zal het even hebben over het gewicht van het ding. Met 48 kg op de weegschaal is de GTTrack behoorlijk zwaar. Maar, hé, je hebt wieltjes die aan de onderkant van het chassis vastzitten zodat je het gemakkelijker kunt verplaatsen. Dat is handig, maar het zorgt wel voor een beetje instabiliteit. Als je een tip wilt, de GTTrack is een cockpit die op één plaats wordt gezet en daar voor altijd blijft.
Laat ik eindigen met de prijs. Voor een topcockpit als de GTTrack moet worden betaald, en behoorlijk duur. Hij wordt verkocht voor €899, zowel op de website van de fabrikant als bij online retailers. Het is natuurlijk duur, maar het is ook een product van uitstekende kwaliteit, robuust en zeer goed afgewerkt. Als je fan bent van GT-races, of als je je de GTTrack kunt veroorloven, raad ik deze cockpit ten zeerste aan.
Playseat F1

Voordelen :
- Cockpit speciaal ontworpen voor F1
- Uitstekende bouwkwaliteit
- Hoogwaardige materialen
- Totale onderdompeling
Nadelen :
- Premium prijzen
- Kan uitsluitend worden gebruikt voor F1
Het is geen toeval dat Playseat min of meer de markt van sim-cockpits domineert, zeker als je ziet dat een van de topmodellen, de F1. Het moet gezegd worden dat deze cockpit een van de beste is die momenteel op de markt verkrijgbaar is.
Laten we beginnen met het ontwerp. Zoals de naam al doet vermoeden, is de Playseat F1 een chassis dat uitsluitend is gericht op sim racers die met F1 auto’s willen racen. Het ontwerp is uniek, grotendeels geïnspireerd door de rijpositie van eenzitters. De chassisstructuur bestaat uit 3 delen, plus de stoel, die aan elkaar zijn geschroefd. De basiskleur van de cockpit is rood, behalve de lederen zitting, die zwart is. Er zijn echter gelimiteerde edities met andere kleuren, zoals volledig zwart.
Qua compatibiliteit ondersteunt de Playseat F1 alle sim-race randapparatuur, vooral high-end randapparatuur zoals Fanatec Direct Drive bases. In feite is deze cockpit ontwikkeld met dit in gedachten, en de structuur geeft hem een ongekende stabiliteit. Het is simpel: niets beweegt als je sim-racesessies doet.
De rijpositie is vrijwel op de grond, met je benen hoger dan je bekken, net als in een F1-auto. De basis/stuursteun zit tussen je benen, wat voor sommige sim racers ongemakkelijk kan zijn. Persoonlijk raakte ik eraan gewend na een paar simracesessies, en deze steun is verstelbaar terwijl je rijdt, net als die voor de trapas.
Qua robuustheid kun je met de krachtigste DD-bases rijden en de Playseat F1 geeft geen krimp. Hij is ultrastevig en ultrastabiel, waar je hem ook voor gebruikt. Omdat de hele structuur van metaal is, voel je de trillingen van het crankstel en de liggende achtervork over je hele lichaam, wat echt geweldig is.
Tot slot de prijs. De Playseat F1 is een eersteklas F1-chassis en dat geldt ook voor de prijs. Met een prijs van €999 voor de rode versie is het een duur product dat liefhebbers van het vlaggenschip van de autosport zal vinden. Nogmaals, als deze samenvatting je heeft doen watertanden, kun je mijn volledige review van de Playseat F1 hier lezen.
De Playseat-uitdaging

Voordelen :
- Gemakkelijk op te bergen
- Zeer aantrekkelijke prijs voor beginners
- Compatibel met vrijwel alle stuurwielen en pedalen
Nadelen :
- Chassis niet erg stabiel
- Cockpit niet aanbevolen voor onderstellen met directe aandrijving
Laten we afsluiten met een nogal low-end chassis dat perfect is voor beginnende sim-racers of liefhebbers van de zondag, de Playseat Uitdaging. Voordat je verder gaat, moet je weten dat Playseat een grote speler is in de sim-racingindustrie en beschouwd kan worden als de beste chassisfabrikant ter wereld, net zoals Fanatec dat is voor alle randapparatuur.
Om zo’n markt te domineren, moet je echter verschillende productreeksen aanbieden en daarom bestaat de Playseat Challenge . Deze cockpit is een instapproduct, heel eenvoudig maar nog steeds praktisch en effectief in wat het doet. De structuur is buisvormig, geïnspireerd op klapstoeltjes. Dit is in feite het verkoopargument van de Playseat Challenge , want hij is heel gemakkelijk uit te vouwen en op te bergen.
De Playseat Challenge is een vrij lichte cockpit met een gewicht van 8,5 kg, maar hij is niettemin stevig en kan tot 122 kg dragen. Wat mij betreft is dat helemaal niet slecht. Wat betreft de rugleuning, of zitting als je wilt, heb je een stof net als op een klapstoel. De stof is Alcantara van zeer goede kwaliteit, zonder versteviging van schuim. Je kunt nu al zien dat de Playseat Challenge niet is ontworpen voor lange sim-racesessies, want als je hem lang genoeg gebruikt, zul je zeker wat ongemak voelen.
Laten we nu overgaan tot de kern van de zaak: compatibiliteit met sim-race randapparatuur. De Playseat Challenge ondersteunt vrijwel alle producten van Fanatec, Thrustmaster en Logitech, waardoor je een ruime keuze hebt aan randapparatuur. Je moet er wel rekening mee houden dat sommige pedalboards (de allereenvoudigste) niet voorzien zijn van cockpitmontage, en in deze gevallen zul je waarschijnlijk over een bot struikelen.
De stabiliteit in de game is niet slecht, zolang je niet te veel van het onderstel vraagt. Vergeet niet dat de Playseat Challenge een instapcockpit is, die perfect werkt met configuraties met een riemaandrijving of tandwielaandrijving. Zet geen 8NmCSL DD op deze cockpit, want dan introduceer je veel instabiliteit.
Ook al heeft de Playseat Challenge een paar tekortkomingen, met name instabiliteit, de prijs doet dat allemaal snel teniet. Deze cockpit kost tussen de €210 en €230, afhankelijk van de verkoper, wat eerlijk gezegd helemaal niet duur is. Als je hem koppelt aan een Logitech G920/G29, heb je een uitstekende setup voor minder dan €500. Als dit voorbeeld je het water in de mond doet lopen, kun je mijn volledige review van de Playseat Challenge hier lezen.
Welke moet ik kiezen?
- Budget. Het is belangrijk om een budget te bepalen voor een cockpit dat je niet wilt overschrijden, en dat ook correleert met je setup. Je gaat geen cockpit van € 1.000 kopen als je randapparatuur op instapniveau hebt.
- Discipline. We hebben zowel algemene als gespecialiseerde cockpits gezien. Dus als je uitsluitend F1 wilt doen, moet je voor een cockpit gaan die daar specifiek voor bedoeld is.
- Stabiliteit. Sommige chassis zijn niet ontworpen voor gebruik met DD-bases. Dus als je zo’n onderstel hebt, moet je op zoek naar een cockpit die het onderstel ondersteunt, vooral om de stabiliteit te garanderen.
- Compatibiliteit. Niet alle cockpits zijn compatibel met alle op de markt verkrijgbare randapparatuur voor sim-racing, dus je moet op zoek gaan naar een product dat compatibel is met jouw configuratie.
0 reacties