Selecteer een pagina
Les meilleurs volants sim racing pour pc

De 9 beste Sim Racing-stuurwielen op pc

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

1

Fanatec Clubsport F1

Meningen over het Fanatec Clubsport Racing Wheel F1 voor sim racen

Het beste topstuur

2

Fanatec GT
DD Pro

test en beoordeling van het fanatec GT DD pro stuurwiel

Het beste middenklasse stuurwiel

3

Logitech
G920

Test en beoordeling van het Logitech G920 stuurwiel

Het beste instapstuur

Sim-racing maakte lang geleden zijn debuut op de pc, met merken als Logitech en Thrustmaster die in de jaren 90 hun eerste randapparatuur ontwikkelden. In die tijd waren er niet veel titels die van dergelijke randapparatuur konden profiteren, omdat spelconsoles nog maar net waren gedemocratiseerd. Nou ja, consoles met goede graphics voor die tijd, maar dat was niet genoeg om de discipline van sim-racen te lanceren bij een breed publiek.

Aanvankelijk werd Thrustmaster opgericht om producten aan te bieden die de onderdompeling van vliegtuigpiloten konden verbeteren, maar gaandeweg begon het bedrijf een breder publiek te bereiken door randapparatuur te ontwikkelen voor de gemiddelde mens.

PC’s blijven natuurlijk een essentieel platform voor alles wat met simulaties te maken heeft, en sim-racing in het bijzonder. Vandaag de dag hebben we veel spelers zoals Fanatec, Moza en Simucube , die allemaal kwalitatieve, zo niet topkwaliteit, sim-racing producten aanbieden. Fans van deze discipline zijn over de hele wereld te vinden en we hebben zelfs professionele coureurs die trainen op simulators met sim-racing randapparatuur.

Het belangrijkste element in een sim-racingopstelling is het stuur. Zonder stuur kun je het voertuig niet besturen, de feedback niet voelen en kun je je niet inleven in de wereld. Op de PC is er zeker geen tekort aan stuurwielen, met randapparatuur voor elk budget en niveau van passie.

In wat volgt, ga ik kijken naar de verschillende soorten stuurwielen die beschikbaar zijn voor pc’s, de functies die zo’n apparaat moet hebben en, naar mijn mening, de beste wielen die momenteel op de markt zijn.

De beste topstuurwielen op de pc

Het Fanatec Clubsport Racing Wheel F1

Meningen over Fanatecs Clubsport Racing-stuur F1 voor Sim Racing

Voordelen :

  • Uitstekende sim-racing bundel (basis + stuur)
  • Gebruik van blauw gesmeed koolstof

Nadelen :

  • Zeer hoge prijzen

Ik begin met een geweldige bundel waar F1-fans veel plezier aan zullen beleven, de Fanatec Clubsport Racing Wheel F1. Deze bundel maakt deel uit van Fanatec’s topklasse en heeft alle opties die in de catalogus staan. Blauw gesmeed carbon, DD+-basis die 15 Nm koppel ontwikkelt, OLED-scherm, verschillende peddels, heel veel knoppen, enz. Het is er allemaal.

Het ontwerp van het Clubsport Racing Wheel F1 is een replica van de F1-stuurwielen. Dus je vindt het mooi of niet. Het blauwe gesmede carbon maakt het licht en sterk. De knoppen zijn goed geplaatst zodat je je handen niet van het stuur hoeft te halen, net als in een racewagen. Ik zeg vaak dat sim-racen niet alleen draait om rondjes rijden op een virtueel circuit. Onderdompeling speelt bij dit alles een belangrijke rol.

In het begin kan het een beetje lastig zijn om het onder de knie te krijgen. Het duurt even voordat je gewend bent aan het Clubsport Racing Wheel F1, tenzij je al een typische F1-setup hebt. De forcefeedback is gewoon enorm met de 15 nm koppel van de motor, net als de onderdompeling. Voeg daar een cockpit en een gebogen scherm aan toe en je teleporteert jezelf in een mum van tijd naar de Grand Prix van Monaco.

Zonder het prijskaartje van €1.300 zou ik deze bundel zonder aarzeling aanbevelen aan alle sim-racers. Maar door de hoge prijs en de ietwat moeilijke besturing zal het Clubsport Racing Wheel F1 alleen liefhebbers vinden onder hardcore fans van deze discipline.

De Fanatec Gran Turismo DD Extreme

Test en beoordeling van GT DD Extreme voor simracen

Voordelen :

  • 15 nm constant koppel ontwikkeld door de motor
  • Uitstekende terugkeer van kracht

Nadelen :

  • Slechte ergonomie van de knoppen

De catalogus van Fanatec blijft met de tijd groeien en Gran Turismo-fans hebben het genoegen gehad om de vervanger van de GT DD Pro te ontdekken, de GT DD Extreme. Deze bundel is gebaseerd op Fanatecs onlangs uitgebrachte ClubSport DD+ met een constant koppel van 15 nm, en wordt geleverd met een licht aangepast stuur uit de oude bundel.

Wat het stuur betreft, zijn we van een stuur met platte bodem naar een volledig rond stuur gegaan, met een scherm bovenop de voorplaat. In principe zijn de stuurwielen hetzelfde, maar je ziet - en voelt - dat de GT DD Extreme iets duurder is geworden, met veganistisch leer (kunstleer) rond het stuur. Eerlijk gezegd is het een hele verandering ten opzichte van de oude GT DD met zijn plastic en rubber, die echt de indruk gaf dat je speelgoed in je handen had in plaats van een sim-racing setup.

De basis is de ClubSport DD+ met 15 nm koppel, en qua gevoel en sensatie is het echt 2 niveaus boven een 8 nm CSL DD. De details zijn fijner, de basis clipt niet als je hem tot het uiterste drijft en het is ook een bron van sensatie in sim-racing. Fanatec heeft de tijd genomen om deze basis te ontwikkelen, en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.

Je kunt dit juweeltje kopen voor €1.300. De voorraad is naar verluidt goed en de verzending duurt tussen de 4 en 7 dagen.

Fanatec Podium Porsche 911 GT3 R

Test en beoordeling van het Fanatec Podium Stuurwiel Porshe 911 GT3 R

Voordelen :

  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Hoogwaardige materialen
  • Uitzonderlijke grip

Nadelen :

  • Premium prijzen

Laten we verder gaan met een uitstekend stuurwiel van Fanatec, de Podium Porsche 911 GT3 R. Dit stuur maakt deel uit van het topassortiment van de Duitse fabrikant en is ontwikkeld in samenwerking met Porsche, en het is geweldig om zo’n passie te zien in sim-racing.

Het stuur heeft een diameter van 32 cm en is gemaakt van aluminium en suèdeleer, en het is gewoon prachtig. Het sleutelwoord is minimalisme, want er staat niets op het stuur behalve het Porsche logo. Alle bedieningselementen zitten op een naaf die aan de achterkant is bevestigd, met 10 knoppen, schakelaars, 6 peddels, een groot OELD-scherm en een RevLED. Het is perfect, in GT-stijl en speciaal ontworpen voor simraceprofessionals.

De Podium Porsche 911 GT3 R heeft een uitstekende grip en een perfecte ergonomie. Het is makkelijk om uren achter het stuur door te brengen, of het nu in GT3 is of in een andere discipline. Het gevoel is er, op voorwaarde dat je hem koppelt aan een basismotor met hoog koppel (Podium DD2 bijvoorbeeld), en dat wordt mogelijk gemaakt door het QR-stuur.

Er zijn 6 peddels, waaronder 2 analoge voor bijvoorbeeld Launch Control. De peddels zijn gemaakt van geanodiseerd aluminium, zijn groot en robuust en klikken heel goed dankzij de magnetische sensoren van Fanatec.

Dit stuur wordt alleen verkocht, met alleen de Podium Button Module Endurance, voor het vorstelijke bedrag van €650. Maar voor die prijs krijg je een uitstekend stuur dat perfect past bij elke sim-racing setup. Voor mij is dit het ultieme allround sim-racestuur.

Het Logitech G Pro-wiel

Test en beoordeling van het Logitech G Pro Racing Wheel

Voordelen :

  • Direct aangedreven motor
  • Goede bouwkwaliteit
  • Snel losmaken

Nadelen :

  • Prijs een beetje hoog voor de diensten
  • TrueForce kan een beetje wazig aanvoelen

Logitech is al lange tijd actief in het instap- en middensegment van sim-racing, en dit heeft vrij goed gewerkt voor het merk. Vanuit zakelijk oogpunt is het high-end segment echter interessanter, dus heeft de fabrikant besloten dit avontuur aan te gaan. Zeg hallo tegen het G PRO-wielLogitechs eerste high-end Direct Drive-stuurwiel.

Het valt niet te ontkennen, de fabrikant weet wat hij doet op het gebied van design en esthetiek, en dit stuurwiel is prachtig. Met zijn aluminium structuur, geperforeerd leer rondom en overwegend zwarte kleur is het zowel sober als mooi. De grip is uitstekend, dankzij een stuur met vlakke onderkant en een diameter van 30 cm. De knoppen zitten aan de randen van het stuur, waardoor ze makkelijk te bereiken zijn. Hetzelfde geldt voor de peddels (waarvan er 4 zijn), die binnen handbereik zijn. Wat mij betreft perfect.

De basis is de eerste DD van de fabrikant, met 11 nm koppel. Ook al is het vrij groot, het voelt niet aan als sim-racen, omdat het veel lijkt op de dashboardinstrumenten van een auto. De sensaties zijn er, met een motor die zowel lineair als krachtig is, en die een geweldige onderdompeling in sim-racen kan reproduceren. Logitech heeft echter zijn TrueForce-technologie toegevoegd, die in theorie een betere weergave geeft tijdens het racen, maar alleen als het goed werkt. Wat mij betreft schakel ik deze functie altijd uit omdat het vaak wazig is als ik aan het rijden ben.

Het enige nadeel aan dit stuur is de prijs. Met een prijs van € 1.000 vind ik het G PRO Wheel duur. Natuurlijk, het is Logitech, het is premium en het heeft een DD-motor, maar dit is de eerste keer dat het merk dit segment betreedt met zulke technologie. Maar wat wel leuk is, is de toevoeging van een QR, die zeker een voorbode is van een reeks Logitech-stuurwielen, en daar kan ik niet op wachten.

De beste middenklasse stuurwielen op de pc

Fanatec Gran Turismo DD Pro 5 nm

Test en beoordeling van het Fanatec Gran Turismo DD Pro stuurwiel

Voordelen :

  • Officiële Gran Turismo-licentie
  • PC-compatibel
  • Goede sensaties

Nadelen

  • De materialen die zijn gebruikt voor het stuurwiel zijn een beetje goedkoop

Fans van racegames zijn zeer bekend met de Gran Turismo-serie op Playstation, en Fanatec biedt ons een complete bundel (stuur, voet en pedalen) in samenwerking met de studio. En eerlijk gezegd is het goed gedaan.

Om te beginnen is het stuur 28 cm in diameter, met een platte onderkant en een gekleurde strip aan de bovenkant. De grip is goed, hoewel het stuur wat mij betreft vrij groot is. Ondanks het feit dat dit een officieel gelicenseerd GT-apparaat is, werkt het prima op de PC, dus maak je daar geen zorgen over.

De ergonomie van dit stuurwiel is goed, met 11 knoppen die over het hele stuur zitten en makkelijk bereikbaar zijn met je vingers. De peddels zitten op het stuur en zijn naar mijn smaak relatief klein en bovendien van plastic. Maar het siert Fanatec dat de Gran Turismo DD Pro agressief geprijsd is, vandaar het gebruik van dit materiaal.

Voor de basis is het de CSL DD 5 nm met een Direct Drive motor. Voor rustig sim-racen is dat meer dan genoeg, zeker als je weet dat je de koppelwaarde kunt verhogen met een extra voedingskit. In het verleden was de overstap naar de 8 nm basis met de Gran Turismo DD Pro weinig interessant vanwege de plastic Quick Release, die een dode zone introduceerde en het risico op loskoppelen bij hard draaien. Maar Fanatec heeft deze tekortkoming gecorrigeerd door de GT DD Pro nu te leveren met een metalen QR1 aan de basiszijde, voor meer stevigheid en een preciezer gevoel.

Wat betreft het pedaalbord, het is de CSL pedalen met maar 2 pedalen (gas en rem). Maar je kunt ook het model met 3 pedalen nemen of het laatste pedaal apart. Het is gemaakt van metaal, wat zorgt voor stevigheid en een lange levensduur. In absolute zin is het een goed apparaat, ook al is het echt het instapmodel van Fanatec. Je krijgt natuurlijk een goed remgevoel tot een bepaalde mate van onderdompeling.

Voor minder dan €700 blijft deze bundel een must-have voor PC sim-racing. Je krijgt kwaliteitsrandapparatuur die je maximaal waar voor je geld geeft. Bovendien kun je bepaalde elementen upgraden dankzij de uitgebreide catalogus van Fanatec. Om meer te weten te komen over deze bundel, lees mijn volledige review door hier te klikken.

De Fanatec ClubSport Forza Motorsport

Test en beoordeling van het Fanatec GT Forza motorsport V2 stuurwiel

Voordelen :

  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Officiële Forza-licentie

Nadelen :

  • Behoorlijk zwaar

Al enkele jaren domineert de Forza-licentie de markt voor racegames op Xbox en PC, en Fanatec heeft ons een uitstekend stuur aangeboden in samenwerking met de ontwikkelstudio van de titel.

Laten we beginnen met het ontwerp van dit stuur, dat subliem is. Het stuur heeft een diameter van 33 cm, net als in een echte auto. Het heeft een vlakke basis en helemaal geen knoppen, omdat deze deel uitmaken van een naaf aan de achterkant. De structuur van het stuur is aluminium, met leer rondom. Het is echt prachtig en ik ben er dol op.

De ergonomie van het stuurwiel is uitstekend, met alle knoppen heel dicht bij je vingers. De peddels zijn groot, maar er zijn er maar 2 van. Jammer, maar het is niet anders. De peddels zijn overigens magnetisch, dus je kunt er zeker van zijn dat je snel en nauwkeurig kunt schakelen. Boven de naaf geeft een klein OLED-scherm gegevens weer, zoals de huidige snelheid.

De ClubSport Forza Motorsport maakt gebruik van de metalen QR van Fanatec, die garant staat voor stevigheid en meer beleving. Hiermee heb je niet de zorgen van plastic QR’s zoals dode zones of loskoppelingen. Je moet er wel rekening mee houden dat je een Fanatec basisstation moet kopen om optimaal te kunnen profiteren van dit juweeltje, omdat het ecosysteem van het Duitse merk het gebruik van andere producten niet toestaat, vooral niet voor basisstations en stuurwielen.

Naar mijn mening is de ClubSport Forza Motorsport een uitstekende keuze voor amateur sim racers en zelfs e-sports profs. Zelfs als de prijs voor sommige gamers een drempel vormt, is dit stuur nog steeds de perfecte keuze in zijn segment. En als je het kiest, hoef je niet lang van randapparatuur te wisselen.


De Thrustmaster T598

Mijn mening over de nieuwe T598 direct drive bundel van Thrustmaster voor sim racen

Voordelen :

  • 5 nm constant koppel met overboostfunctie voor 100% meer vermogen
  • Complete bundel voor een aantrekkelijke prijs
  • Schaalbare pedalen

Nadelen :

  • Gemiddelde bouwkwaliteit, vooral het stuurwiel
  • Ergonomie die te wensen overlaat

Thrustmaster is de go-to-go voor gamers die op zoek zijn naar sim-racing randapparatuur die zowel betaalbaar als fatsoenlijk is qua prestaties. Deze riemaangedreven bases bieden een goed gevoel voor gamers die nieuw zijn in sim-racing. Dit segment wordt doorgaans bevolkt door twee merken met kwaliteitsproducten: Thrustmaster en Logitech.

Gemiddelde bouwkwaliteit, vooral het stuurwiel

Echter, sinds de komst van de T818 Direct Drive basis in onze setups, is Thrustmaster erop gebrand om nieuwe klanten voor zich te winnen met DD bundels. De T818 bracht de bal aan het rollen en nu is het de beurt aan de T598 die gericht is op een publiek met een zeer beperkt budget.

De T598 is een Direct Drive-bundel met een 5 nm constant koppel liggende achtervork, een standaard vliegwiel en een opwaardeerbaar crankstel. Deze bundel wordt verkocht voor €500, wat een zeer agressieve prijs is voor de geboden functies. Moet de concurrentie zich zorgen maken met een volledig afgerond stuur, een crankstel dat kits zoals Load Cell en een koppeling kan plaatsen en een high-performance basis voor mensen die hun sim-racen willen verbeteren?

Nou, om eerlijk te zijn, nee. Tenminste niet van Fanatec of Moza Racing. De CSL DD bundel is weliswaar duurder in de meeste gevallen, maar aan de andere kant is het gevoel een inkeping boven de T598, in termen van feedback en gevoel, en zelfs bouwkwaliteit.

De beste instapstuurwielen op de pc

De Thrustmaster TMX

Test en beoordeling van het Thrustmaster TMX Force Feedback-stuurwiel

Voordelen :

  • Goedkope bundel
  • Vrij krachtige borstelloze motor

Nadelen :

  • Crankset van slechte kwaliteit

Thrustmaster is begonnen met het maken van randapparatuur voor rijsimulatoren en is zich daarna gaan toeleggen op sim-racing. Tegenwoordig heeft het merk een uitgebreide catalogus met producten voor deze discipline, waaronder de TMX.

Dit stuur is een instapproduct van minder dan €200, wat betekent dat er compromissen zijn gesloten, zoals bij de pedalen, die eerlijk gezegd van slechte kwaliteit zijn. De rest van het stuurwiel is vrij goed voor de prijs.

Het wiel heeft een diameter van 28 cm en is bevestigd aan een krachtige borstelloze motor. De maximale draaihoek is 900°, wat precies goed is. Maar let op! Koop geen wiel met een maximale draaihoek van minder dan dit als je er een goed gevoel bij wilt krijgen.

De force feedback is behoorlijk meeslepend, zonder dat het stuurwiel te communicatief is. Je krijgt wel wat gevoel, maar alleen binnen de grenzen van het vermogen van de motor. Ik geef in ieder geval de voorkeur aan deze technologie boven motorreductoren, die soms nogal vaag kunnen zijn qua gevoel.

De bouwkwaliteit is redelijk goed, maar er zit veel plastic op het product. Nogmaals, gezien de prijs is dit heel normaal. Aan de andere kant is de ergonomie niet echt top. Sommige knoppen zitten uit de buurt van je vingers, waardoor je je handen van het stuur moet halen. Ook heeft de basis knoppen om het vermogen van de motor aan te passen, en deze bevinden zich achter het stuur. Dit is helemaal niet ergonomisch voor snel gebruik.

Al met al is dit een goed stuur voor sim-racing beginners die het rustig aan willen doen. Als het je bevalt, nodig ik je uit om mijn volledige review van de Thrusmaster TMX te lezen door hier te klikken.

De Logitech G920

Test en beoordeling van het Logitech G920 stuurwiel

Voordelen :

  • Goede bouwkwaliteit
  • Compatibel met pc en Xbox
  • Waar voor je geld

Nadelen :

  • Terugkeer van kracht soms onduidelijk

Logitech is al meer dan 20 jaar een bekend merk in de wereld van randapparatuur. De G920 is een relatief oud stuur, maar hij werkt perfect op PC en Xbox.

Het ontwerp van dit apparaat is heel sober, met een geanodiseerde aluminium wielstructuur en een geperforeerde coating die aan de randen als leer werkt. Persoonlijk vind ik het mooi omdat het eenvoudig en onopvallend is. Het stuurwiel is bevestigd aan het onderstel, dat is voorzien van twee motorreductoren voor force feedback. In absolute zin werkt het goed, maar soms is er wat wazigheid in de force feedback, maar dat is niet echt een probleem omdat dit stuur vooral gericht is op beginners en liefhebbers van sim-racing. Het stuur heeft ook een draaihoek van 900°, wat het minimum is voor goed sim-racen.

De G920 wordt verkocht als bundel met een pedalboard, wat prima is. Je hebt veren op de 3 pedalen om wat weerstand te bieden als je ze gebruikt. Nogmaals, om te beginnen met sim-racen is dit voldoende.

Ik zal het even hebben over de ergonomie van dit stuur, die erg goed is. Alle knoppen zijn goed geplaatst en gemakkelijk te bereiken op het stuur. De peddels zijn groot en je zult ze zonder problemen kunnen gebruiken tijdens je sim-racesessies. Bovendien zitten ze vast aan het stuur, wat betekent dat ze meedraaien.

In absolute zin blijft de G920 een goede keuze voor sim-racing beginners, of zelfs voor enthousiastelingen die op zoek zijn naar een goedkope bundel om zichzelf te verwennen.

Lees mijn volledige review van de G920.

Welke moet ik kiezen?

  • Budget. Kies een stuur dat bij je budget past. Een sim-racing setup bevat verschillende randapparatuur, en het stuurwiel is het belangrijkste. Koop bijvoorbeeld geen duur stuur voor een instapmodel.
  • Mate van onderdompeling. Bij sim-racen draait alles om onderdompeling. Hoe meer je wilt, hoe meer je zult moeten zoeken in de hogere segmenten. Dit punt gaat hand in hand met budget, dus zorg ervoor dat je je huiswerk doet.
  • Ecosysteem. Het ecosysteem is een product dat merken promoten voor hun randapparatuur. Probeer van één fabrikant te kopen, ook al is het mogelijk om producten van verschillende merken te hebben die op pc’s werken, behalve dat dit niet altijd optimaal is.
  • Bundel. Voor beginners en beginnelingen raad ik aan om bundels te kopen. Je krijgt dan meer voor je geld, en vooral alle randapparatuur die je nodig hebt voor sim-racen.

De verschillende stuurwielbereiken op de pc

Het spreekt voor zich dat er verschillende assortimenten sim-racing randapparatuur zijn, net als voor elk ander product. De visie achter deze diversiteit van assortimenten is om een breed publiek te kunnen bereiken en niet te focussen op één dwarsdoorsnede van sim-racing fans. Maar in werkelijkheid hebben we bepaalde merken die zich richten op één segment van de randapparatuurmarkt, zoals Simucube bijvoorbeeld. Deze merken hebben een vrij specifieke fanbase, zoals motorsportteams of hardcore fans.

Daarnaast zijn er drie assortimenten sim-racesturen beschikbaar voor gewone fans, namelijk instapmodel, middenklasse en topklasse. Elk van deze series is ontworpen om aan de behoeften van een bepaalde groep sim-racers te voldoen, zodat ze optimaal van de sport kunnen genieten.

Instapmodel PC-stuurwielen

Shuttles op instapniveau zijn producten die zijn ontworpen om te voldoen aan de behoeften van beginnende of zelfs amateur sim racers en bieden basisprestaties en gevoel.

Het belangrijkste doel van deze wielen is om een goedkope oplossing te bieden voor mensen die niet per se veel tijd in de sport willen investeren. Met opties die €200 of zelfs €300 kosten, kun je wat sim-racen en goede ervaring opdoen.

PC-stuurwielen uit het middensegment

Dit assortiment is vooral gericht op amateurs en fans van de discipline die op zoek zijn naar kwaliteitsproducten die een uitstekend compromis bieden tussen prijs en gevoel. Dit is het assortiment waar technologieën zoals Direct Drive, magnetische en analoge peddels, geïntegreerde OLED-schermen, Quick Release, enz. hun intrede doen.

Wat mij betreft blijft het middensegment het beste op het gebied van prijs, functionaliteit, bouwkwaliteit en vooral maatwerk. Bij merken als Fanatec kun je bijvoorbeeld het onderstel, het stuur, de naaf, de pedalen enzovoort kiezen. Vrijwel alle randapparatuur kan worden aangepast en samenwerken.

Topklasse PC-stuurwielen

Bij dit assortiment stuurwielen is het sleutelwoord: geen compromissen. Deze stuurwielen maken gebruik van eersteklas materialen, op de competitie geïnspireerde technologieën en producten die zijn ontworpen in samenwerking met autofabrikanten als McLaren en Porsche.

De beste stuurwielen zijn vaak gericht op een specifiek publiek dat bestaat uit hardcore fans, e-sports professionals en autocoureurs, want laten we eerlijk zijn, er is een dunne lijn tussen een topmodel setup en een Supercar.

Wat moet een pc-stuur hebben?

Stuurwielvoorkeuren in sim-racing zijn een vrij subjectief onderwerp, in die zin dat wat ik graag op mijn apparaat heb misschien niet van toepassing is op dat van jou. Ik heb bijvoorbeeld graag een schakelaar waarmee ik Launch Control kan bedienen, als ik daar geen vergelijkbaar palet voor heb. Op dezelfde manier heb jij misschien liever een afneembare knoppenhub op je stuur. Mijn punt is dat sommige dingen essentieel kunnen zijn voor het stuur, en andere niet. Een goed randapparaat moet echter het volgende hebben, althans dat vind ik.

  • Bouwkwaliteit. Een stuurwiel, of elk ander randapparaat voor sim-racing, moet van goede kwaliteit zijn zodat het lang mee kan gaan. Een volledig plastic stuurwiel dat al na twee weken gebruik ontploft, zou nooit op je verlanglijstje moeten staan.
  • Hoge draaihoek. De draaihoek is een waarde in graden die aangeeft hoeveel een stuurwiel om zijn as kan draaien. Hoe hoger de waarde, hoe realistischer het stuur en hoe beter het aanvoelt.
  • Goede ergonomie. Ergonomie is relatief subjectief, omdat het per sim-racer verschilt. Simpel gezegd: je moet je op je gemak voelen als je het stuur gebruikt, of je nu aan het stuur draait, op knoppen drukt of van alles doet. Vergeet niet dat je waarschijnlijk vele uren achter het stuur gaat sim-racen, dus je kunt de sessie net zo goed zo aangenaam mogelijk maken.
  • Goede comeback. Krachtfeedback is wat je in staat stelt om te voelen wat de auto doet in sim-racing. Dit is het resultaat van verschillende technologieën die allemaal gebruikmaken van elektromotoren om weerstand of force feedback te bieden. Afhankelijk van de mate van immersie die je wilt, zijn er verschillende opties beschikbaar, zoals motorreductoren, borstelloze motoren of directe aandrijvingen. Wat mij betreft is een DD-motor een must, zelfs als deze nog geen 10 nm koppel heeft.
  • Verschillende knoppen/schakelaars. Bij sim-racen draait alles om onderdompeling, en je moet bepaalde voertuigparameters direct vanaf het stuur kunnen aanpassen. Daarom raad ik je aan om een apparaat te kopen met een aantal knoppen en schakelaars voor het instellen van functies zoals Launch Control, ABS-agressiviteit, tractiecontrole enzovoort.
  • Snel losmaken. Net als in een racewagen kun je met de QR snel van stuurwiel of stuurwiel wisselen, terwijl je dezelfde basis behoudt. Als je bijvoorbeeld een fan bent van rally’s en F1, kun je een rond stuur hebben om voluit te gaan op de klassementsproeven en een rechthoekig stuur om de tijden in Monaco te verpletteren. De QR is een belangrijk element in sim-raceconfiguraties, maar je moet weten dat er een prijskaartje aan hangt.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *