Selecteer een pagina
Quel est le meilleur jeu de simulation auto pour le Sim Racing

De beste auto simulatie spellen

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

Sinds het begin, lang geleden, heeft simracen veel racers geboeid en beginners kennis laten maken met autoracesimulaties en zelfs autocompetities. Het is niet langer ongebruikelijk om autocoureurs te zien die beginnen met sim-racen, doorstromen naar kartcompetities en vervolgens de ladder beklimmen.

Naast entertainment bieden sim-races veel racers de mogelijkheid om te trainen in min of meer levensechte omstandigheden, zonder hun budget op te blazen. Zoals je weet is autosport een erg dure sport, of je nu amateur of professional bent. Het eenvoudigste voorbeeld is dat een circuitdag voor een autosportfan al snel tussen de €400 en €500 kost, en dat is alleen voor de brandstof, het circuit en een paar extra’s. Dat is voor circuitdagen in sportwagens, en ik laat het aan jou over om je voor te stellen wat het kan kosten in Supercars, waar je bijna zeker banden, remblokken en olie moet vervangen als de dag voorbij is.

Om terug te komen op simracen: de kosten van deze discipline zijn redelijk binnen de perken vergeleken met circuitdagen. In plaats van elk weekend een klein fortuin uit te geven, met de prijs van de auto natuurlijk, heb je alleen je uitrusting die je een arm en een been kan kosten. Je hoeft echter niet de best mogelijke setup te kopen, want je hoeft alleen maar de juiste sim-racing randapparatuur te kiezen die bij je voorkeuren past.

Natuurlijk zijn sim-racing set-ups maar een deel van de vergelijking, en je hebt ook een autosimulatie nodig om te kunnen racen. Als je een autosportfan bent, ben je waarschijnlijk opgegroeid met licenties als Need For Speed, Gran Turismo en WRC. Deze videogames hebben een cultstatus en hebben hun stempel gedrukt op onze jeugd. Ik herinner me nog de allereerste Gran Turismo die ik speelde op de PS1. Destijds was het zo realistisch dat ik me niets beters kon voorstellen. We gaan nu 2023 in en we hebben 3 hoofdcategorieën sim-racetitels: arcade, semi-arcade en simulaties. Hieronder ga ik ze in meer detail bekijken, met voorbeelden van titels in elke categorie.

De verschillende soorten racesimulatie die momenteel beschikbaar zijn

Zoals ik al eerder zei, zijn er 3 hoofdcategorieën sim-racetitels: arcade, semi-arcade en simulatie. Deze categorieën zijn er om te voldoen aan de behoeften van verschillende coureurs op een klein scherm, of het nu gaat om realisme, onderdompeling of gewoon plezier.

Bij arcadetitels is plezier het sleutelwoord. Hier wil je plezier hebben, je vermaken zonder je te vervelen. Je wilt gewoon je console of pc aanzetten, het spel starten en je vermaken, vooral na een lange dag.

Als het om semi-arcadegames gaat, ben je meestal iemand die een beetje competitief is en het tegen anderen wil opnemen om te winnen en jezelf te overtreffen, maar ook een beetje plezier wil hebben. Semi-arcadegames houden het midden tussen arcade en pure competitie, oftewel simulatie.

Tot slot zijn er de simulatietitels, die min of meer een digitale weergave van de autosport zijn. Hier wordt alles tot het uiterste gedreven, met levensechte rijomstandigheden die autocoureurs in vervoering zullen brengen.

Arcade-titels

Is Forza Horizon de beste arcadetitel op het gebied van autosimulatie?

We beginnen met de categorie die is ontworpen voor gewone hardlopers, degenen die gewoon een leuke tijd willen hebben zonder zich te vervelen. Voor deze categorie hoef je alleen maar je spelcomputer of pc aan te zetten, het spel te starten en je te vermaken. Zoals ik al eerder zei, is het hoofddoel van deze categorie om je te vermaken: je zult niet zoveel realisme ervaren met deze titels, maar je krijgt nog steeds het gevoel van snelheden, hobbels en ongelukken, zonder dat ze al te veel invloed hebben op je algehele prestaties.

De titels omvatten licenties zoals Need For Speed, Burnout en zelfs Forza Horizon. Typisch voor deze titels is dat je raceauto’s, supercars en zelfs hypercars hebt, en dat je ze kunt aanpassen voor extra prestaties (turbo, supercharger, ophanging, enz.), maar ook voor alles wat te maken heeft met de esthetiek van de auto’s, zoals velgen, bodykits, enzovoort.

Hier ligt de nadruk op plezier en genot, met rijtaferelen die open-wereld (Forza Horizon) of circuit-gebaseerd (sommige NFS) zijn. De progressie van deze games is vrij lineair, waarbij je telkens nieuwe auto’s vrijspeelt die krachtiger worden naarmate het verhaal vordert.

In termen van realisme en sensatie is het beperkt, ik ga niet tegen je liegen. Aangezien deze titels vooral bedoeld zijn om ons te vermaken, bevatten ze geen schadebeheer, bandenbeheer of autobeheer in het algemeen. Je krijgt wel een dosis realisme, maar dat is beperkt tot snelheid, slippen en dat soort dingen.

Wat betreft de beste titel in deze categorie, moet ik toegeven dat ik neig naar de Forza Horizon-saga, verkrijgbaar op Xbox en PC. Deze titels zijn zeer vermakelijk, redelijk realistisch en bevatten uitgebreide mogelijkheden om je auto aan te passen. Ze vormen een compleet pakket dat de meeste beginnende coureurs die gewoon plezier willen hebben en in auto’s willen rijden, zal bevallen, zonder dat ze zich te veel laten meeslepen en met een behoorlijke mate van realisme in de auto’s. De nieuwste game, Forza Horizon 5, is overtuigend als het gaat om de manier waarop de auto’s zich gedragen, of ze nu standaard of geprepareerd zijn. En wat betreft de setups kun je het spel eenvoudig spelen met een Logitech G923 of zelfs met een joystick. Toegegeven, een Direct Drive-basis zou beter zijn, maar je hoeft niet die kant op te gaan om een uitstekend gevoel te krijgen.

Semi-arcade titels

Nu gaan we over tot de orde van de dag, met titels die het midden houden tussen arcade en simulatie. Deze categorie omvat een aantal licenties die soms al twee decennia oud zijn, zoals Gran Turismo®. Vergeleken met arcadetitels bevatten semi-arcadegames vaak racewagens, echte competities zoals F1 en GT3, teams, voertuig- en seizoensbeheer, enzovoort. Op het gebied van immersie zijn semi-arcadegames veel geavanceerder dan arcadegames.

Het doel is om een meer meeslepende ervaring te bieden, zonder de rijder te straffen voor de kleinste fout op het circuit. Oh ja, je moet wel een beetje plezier hebben in dit alles, anders heeft het niet veel zin om het te spelen.

Sony’s Gran Turismo-saga

Is Gran Turismo® de beste semi-arcadetitel op het gebied van autosimulatie?

We beginnen met een van de populairste games op Sony’s console, de Gran Turismo-saga. Gran Turismo werd meer dan 20 jaar geleden uitgebracht op de originele Playstation en is nu toe aan zijn 8e deel op PS5, met steeds meer realisme, sensatie en onderdompeling voor de racers.

Deze titel is geen racesimulatie in de strikte zin van het woord, ook al staat op de doos het tegenovergestelde: ‘The Real Driving Simulator ‘. We herinneren ons allemaal de tests en vergunningen die we in GT moesten halen, en het moet gezegd worden dat het erg moeilijk was om ze te halen. Toch blijft de Gran Turismo-saga redelijk toegankelijk voor de gemiddelde persoon op het gebied van carrièremanagement, rijden, schade aan de auto, enzovoort. Natuurlijk moet je voorzichtig zijn als je met je auto’s over het circuit rijdt, de staat van de banden in de gaten houden, de schade die je hebt opgelopen (het spel moedigt je aan om netjes te rijden), rondetijden en al de rest, maar het is nog steeds een redelijk toegankelijke titel.

Wat het rijden betreft, kun je met een controller spelen, maar sim-racen op een harde ondergrond is aan te raden om de sensaties optimaal te benutten. Hier raad ik duidelijk een Direct Drive-basis aan, zoals de Fanatec GT DD Pro met 5 of 8 nm koppel, die perfect is voor een goede dosis Gran Turismo-sensaties.

Microsoft’s Forza Motorsport-saga

Is Forza Motorsport de beste semi-arcadeauto simulatietitel?

Op PlayStation hebben we Gran Turismo en op Xbox en PC hebben we Forza Motorsport. Deze saga is nog niet zo oud als die van Sony, maar de afgelopen jaren heeft de titel van Microsoft zich gevestigd als een van de beste in zijn categorie.

Net als Gran Turismo® biedt Forza Motorsport een ervaring die het midden houdt tussen arcade en simulatie, met carrière- en teambeheer, voertuigbeheer voor banden, schade, pitstops, enzovoort, en een heleboel instellingen voor de auto’s. Je kunt je auto aanpassen aan je rijstijl en het circuit waarop je je bevindt. Er is ook dynamisch weer dat midden in een race kan veranderen.

Forza Motorsport (oktober 2023) is de nieuwste titel die is uitgebracht op Xbox en PC, en heeft een aantal wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van zijn voorganger. De graphics zijn gewoonweg subliem, dankzij de kracht van de Xbox Series S en X, net als op de PC. Het is een complete titel, moeilijk als je wilt, zeer realistisch qua gevoel en onderdompeling, en je zult het het beste waarderen met een sim-racing setup. Oh ja, je zult diep moeten graven om er alles uit te halen, bij voorkeur met een Direct Drive-basis en een Load Cell-stuur en -pedalen. Net als de GT DD Pro, Fanatec een aantal bundels voor Forza op Xbox en/of PC.

Een laatste punt over Forza, je hebt een heleboel competities in de game, zoals GT3 en GT2, Le Man, touring, etc. De titel probeert van alles te doen qua competities met zo’n 500 auto’s, wat het wat mij betreft een complete game maakt. De titel probeert een beetje van alles te doen op het gebied van competities met zo’n 500 auto’s, wat het wat mij betreft een complete game maakt. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Gran Turismo vanwege de compatibiliteit met sim-race-randapparatuur voor de pc, vooral de basis.

De F1-saga van Electronic Arts

Is F1 2022 de beste semi-arcade titel in autosimulatie?

De F1-saga is naar mijn mening een van de bekendste sim-racingtitels, om de eenvoudige reden dat het een simulatie is van de belangrijkste autosportcompetitie. Electronic Arts is de uitgever, en dat is al heel lang zo.

Deze titel is semi-arcade, ook al beweert de naam een Formule 1-simulatie te zijn. Het spel is beschikbaar op alle platforms die momenteel te koop zijn en is compatibel met vrijwel alle sim-race-randapparatuur op de markt.

Realisme is goed geregeld, met kwalificatiesessies, carrières, voertuig- en weerbeheer, allemaal met een flinke dosis immersie. Hoewel F1 behoorlijk realistisch is, is het nog steeds een redelijk toegankelijke titel voor het grote publiek, of je nu een sim-racing setup hebt of niet. Nou, als je een fan bent van F1 en sim-racen, raad ik je ten zeerste aan om een Direct Drive-basis, een F1-stijl stuur en een Load Cell-pedaalbord te hebben om het meeste uit deze titel te halen. Je gaat geen €70 betalen om deze game met een controller te spelen, dat zou zonde zijn.

Simulatietitels

Het is tijd om over te gaan naar de topcategorie van sim-racetitels, de titels die puur op simulatie zijn gebaseerd. Dit zijn de titels waarin echte coureurs trainen in sims, en dat zegt veel over de onderdompeling en het realisme dat ze bieden.

Assetto Corsa

Is Assetto Corsa de beste autosimulatietitel?

Asseto Corsa is een racesimulatietitel die door veel racers, en ik zou zelfs zeggen door de meeste coureurs, wordt beschouwd als de beste in zijn klasse. Dit spel is beschikbaar op zowel consoles als PC, maar ik zou je sterk aanraden om het bij computers te houden vanwege het brede scala aan ondersteunde sim-race-randapparatuur, maar ook vanwege de graphics, die een pak slaag hebben gekregen op Xbox en Playstation. Het is het vermelden waard dat deze titel binnenkort zijn 10e verjaardag viert, en dat is een lange tijd in de wereld van videogames. Toch blijft de kracht van Asseto Corsa de gemeenschap van modelbouwers, die de titel sinds de release hebben verbeterd.

We hebben dus een racesimulatietitel die compleet is, met sensaties en een niveau van realisme dat de werkelijkheid gevaarlijk dicht benadert, in elk opzicht: perfecte voertuiginstellingen, circuits, schade, racebeheer enzovoort. Het is ultrarealistisch, vooral met een goede sim-racing setup.

iRacing

Is IRacing de beste autosimulatietitel?

iRacing is nog zo’n racesimulatietitel in dezelfde klasse als Asseto Corsa, misschien zelfs nog wel meer als je moet geloven wat sommige mensen zeggen. Simpel gezegd: alle autocoureurs zweren bij iRacing, of het nu gaat om de fysica van de auto, carrièrebeheer, races, competities of realisme.

In iRacing heb je races zoals de Man, Nascar, IndyCar en een hele reeks andere autosportcompetities, die allemaal toegankelijk zijn via een abonnement en microtransacties. iRacing is een zeer veeleisende titel op het gebied van rijden, en het is duidelijk niet voor elke simracer weggelegd. Als je talent en ervaring hebt, kun je competitief zijn. Maar als je dat niet hebt, zul je een groot deel van de races op de laatste plaats eindigen.

Welke moet ik kiezen?

Het kiezen van een sim-racetitel kan lastig zijn. Eerlijk gezegd hangt het allemaal af van je instellingen, je behoeften en je wensen. Als je gewoon plezier wilt hebben zonder je bank te breken, raad ik je Forza Horizon aan met een stuur, voet en pedalen van Logitech of Thrustmaster voor niet al te veel geld.

Wil je het wat pittiger maken en je rijvaardigheid testen? Ik ben voorstander van een Direct Drive setup, met Load Cell pedalen en Forza Motorsport voor PC/Xbox racers, of Gran Turismo voor Playstation racers. Je krijgt je dosis fijn rijden en een zeer goed niveau van realisme op het circuit. Er is ook nog de Project Cars-saga, maar we weten niet of er in de toekomst nog releases komen.

En voor een totale onderdompeling in sim-racen heb je iRacing in abonnementsmodus en microtransacties, maar dat is ultra-realistisch. Als alternatief zijn Asseto Corsa of Asseto Corsa Competizione uitstekende racesimulatietitels, bijna net zo geavanceerd als iRacing, maar ze kosten je op de lange termijn geen arm en een been. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Asseto Corsa, omdat deze op dit moment op Steam voor ongeveer €20 wordt verkocht.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *