De Fanatec BMW M4 GT3 in enkele woorden

Voordelen en nadelen
✅ Structuur van gesmeed koolstofvezel
✅ BMW stuurwiel, ontwikkeld voor de M4 GT3
✅ Uitstekende ergonomie
✅ QR2 Pro
❌ Vrij hoge prijs voor een stuur
❌ Niet Xbox-compatibel
ㅤ
Er zijn veel merken op de markt voor sim-racing, met leiders als Fanatec, Logitech, Thrustmaster, Simucube en de lijst gaat maar door. Zoals in bijna elke markt, is sim-racen onderverdeeld in verschillende categorieën, waaronder instapniveau, middenklasse, topklasse en zeer topklasse.
Elk merk heeft producten die zijn ontworpen om verkoop te genereren in een of meer segmenten. Het eenvoudigste voorbeeld is het merk Thrustmaster, dat zich voornamelijk richt op het instap- en middensegment, met een paar producten aan de bovenkant van het assortiment.
Fanatec is een voorbeeld van een merk dat alles raakt: we hebben de CSL-catalogus voor het instapmodel, ClubSport voor het middensegment en Podium voor het topsegment. Elke catalogus heeft zijn eigen producten, zoals stuurwielen, bases, pedalboards en heel veel andere randapparatuur voor sim-racing.
Over stuurwielen gesproken, we hebben er een die echt uniek is. De BMW M4 GT3 maakt deel uit van de Podium-reeks en is een stuurwiel dat is ontwikkeld in samenwerking met de M-divisie van de Beierse autofabrikant om te dienen als stuurwiel voor zijn M4’s die meedoen aan GT3-wedstrijden en om sim-racing te doen voor degenen die het zich kunnen veroorloven. In wat volgt laat ik je kennismaken met dit stuur en vertel ik je wat ik ervan vind.
Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel
- Stuur compatibel met Playstation en PC
- 12 verlichte knoppen, 2 draaischakelaars, 2 knoppen op de achterkant van het stuur en 3 encoders
- 2 magnetische peddels van koolstofvezel met Push-Pull-configuratie en 2 analoge peddels
- Volledige gesmede koolstofvezelstructuur
- OLED-scherm van één inch
- 308 mm diameter met een rechthoekige vorm
- QR2 Pro aan de achterkant
- Gewicht ongeveer 1,5 kg
Ontwerp van de BMW M4 GT3
Laten we beginnen met het ontwerp van de M4 GT3. Het stuur heeft een vrij unieke vorm, min of meer rechthoekig. De diameter van het stuur is 308 mm, maar het is niet rond.
De voorplaat toont trots zijn gesmede koolstofvezel, hetzelfde materiaal dat overigens voor de hele stuurwielstructuur wordt gebruikt. Dit zorgt niet alleen voor een uitstekende stijfheid, maar draagt ook sterk bij aan het ontwerp van het stuurwiel. Ik vind de M4 GT3 gewoon prachtig, vooral met de kleuren op de bedieningselementen, die het een heel race-uiterlijk geven.

Assemblage op maat
Dit stuurwiel wordt momenteel geleverd met de QR2 Pro (gouden versie), dus het kan geïnstalleerd worden op alle Fanatec basissen met de QR2 Base Side. De installatie is eenvoudig: trek aan de goudkleurige ring, lijn het stuur uit, let op de contactpennen, steek het stuur in de QR op de basis en laat de ring los als alles op zijn plaats zit.
Toch werden de eerste modellen van dit stuur geleverd met de QR1 Gold, en Fanatec schakelde over op de QR2 zodra deze werd uitgebracht. De montage is hetzelfde, of je nu de QR1 of de QR2 hebt, dus er is geen probleem.
Productie en afwerking
De M4 GT3 gebruikt gesmeed koolstofvezel voor zijn volledige structuur; van de voorkant tot de achterkant is alles gesmeed koolstofvezel met zwarte en grijze accenten. Wat de productie van de M4 GT3 betreft, is er deze keer een verandering ten opzichte van het feit dat dit stuurwiel wordt gebruikt op racewagens van BMW.
Bij de andere stuurwielen van Fanatec is de voorplaat bevestigd aan een achterplaat, waarin de QR zit. Op de M4 GT3 is er geen backplate, omdat het stuur… laten we zeggen monocoque, hoewel ik weet dat dat niet echt de juiste term is om te gebruiken. De QR2 Pro wordt rechtstreeks aan de achterkant van het stuur bevestigd.
Qua vervaardiging is het een sieraad, dat is het. Alles is perfect, tot op de millimeter uitgelijnd. Er zijn geen kieren, leemtes, slecht gemonteerde onderdelen of andere fabricagefouten. Het is gewoon perfect, en hetzelfde geldt voor de afwerking van de M4 GT3. Je moet wel geloven dat dit stuur is gemaakt volgens de hoge normen van Fanatec en BMW.
Omgaan met het stuurwiel
De diameter van het stuur is 30,8 cm, met een vrij rechthoekige vorm. Aan de voorkant zitten 12 knoppen, allemaal heel dicht bij je twee duimen. Boven de knoppen zitten 2 draaischakelaars, die je ook via je duimen kunt bedienen. En op het frontpaneel zitten 3 encoders.
Aan de achterkant zitten 2 magnetische peddels in Push-Pull configuratie en 2 analoge peddels voor alles van launch control tot koppelingsbediening. Daarnaast zijn er nog twee kleine knoppen ter hoogte van de wijsvinger, die naar mijn mening een beetje hoog zitten. Maar dat geeft niet.
De algehele ergonomie van dit stuur is uitstekend, en gelukkig maar! Vergeet niet dat de BMW M4 GT3 een stuurwiel is dat door BMW en Fanatec is ontwikkeld voor racewagens. Het moest dus gemakkelijk te hanteren, intuïtief en vooral toegankelijk zijn voor de bestuurder.
Sensaties tijdens het spelen
Voordat je aan een proefrit begint, moet je een Fanatec Podium-basis hebben. Het M4 GT3-stuur moet niet worden gebruikt met een ClubSport-basis, of nog minder CSL naar mijn mening. Het is een topproduct en moet daarom worden gecombineerd met een krachtig onderstel. Met dat uit de weg is het tijd om het over het gevoel van de auto te hebben.
Ik heb mijn tests uitgevoerd op een DD2 podium met mijn eigen instellingen, de instellingen die ik gebruik voor AC en ACC. In GT3 is dit stuur puur geluk, het verslaat alle sturen die ik heb geprobeerd van Fanatec, zelfs de Porsches. Nou ja, misschien niet de uithoudingssturen, maar de rest wel. Het stuur ligt ultrastijf in je handen en zelfs op de transmissieas, die helemaal niet beweegt dankzij de QR2 Pro. Er bestaat niet zoiets als een dode zone met dit stuur en zodra je het één graad draait, verandert de auto op het scherm voor je onmiddellijk van baan.
Het materiaal van de handgrepen van de M4 GT3 is perfect voor lange simracesessies. Bovendien hoef je niet echt handschoenen te dragen om te voorkomen dat je handen gaan zweten, want het materiaal is goed ademend. Natuurlijk kun je handschoenen dragen voor extra onderdompeling, maar dat is niet nodig voor het rijplezier.
De magnetische achterpaddles klikken uitstekend in volle race en zijn Push-Pull, wat betekent dat je met één hand (of paddle) kunt schakelen of terugschakelen als je je andere hand bijvoorbeeld op de encoders hebt. Dit stuur is gewoon perfect voor sim-racen op hoog niveau.

M4 GT3-compatibiliteit
Volgens Fanatec is de BMW M4 GT3 compatibel met het hele ecosysteem van het merk, inclusief de CSL-, ClubSport- en Podium-bases. Qua platformen heb je de beschikking over PC en Playstation. Je kunt het echter ook op Xbox gebruiken, mits je een basis hebt die compatibel is met de console van Microsoft. De ervaring kan echter niet optimaal zijn op Xbox vanwege de firmware van de console.
Waar voor je geld
Laten we maar meteen naar het pijnpunt van deze test gaan: de prijs van de M4 GT3. Het stuurwiel kost €1.500 op de Fanatec website, en dat is een behoorlijk hoge prijs als je het mij vraagt. Maar dat wordt meer dan gerechtvaardigd door het gesmede carbon, de ultra-intuïtieve bediening, de uitstekende afwerking en vooral het feit dat het wordt gebruikt op BMW M4’s die deelnemen aan GT3. Dat alleen al is genoeg om het prijskaartje van €1.500 te rechtvaardigen.
Mijn oordeel over het BMW M4 GT3 stuur van Fanatec
Wat ik van de M4 GT3 vind. Nou, het is een prachtig stuur, perfect voor hardcore sim-racing- en GT3-fans. De afwerking is voorbeeldig, de hoge normen van Fanatec en BMW waardig. De materialen zijn ultra-premium, vooral de gesmede koolstofvezel, en het stuurwiel is racetypisch.
Als je het je kunt veroorloven, samen met een Podium DD1 of DD2 natuurlijk, dan is dit een stuur dat ik echt aanbeveel aan GT3-simracefans. Bovendien is het echt stijlvol om een stuur te hebben dat is gemonteerd op M4 racewagens in het echt. Dat is bijna de grootste buiging die je voor je vrienden kunt maken, naast het hebben van een M4 GT3 natuurlijk.
0 reacties