De Fanatec CSL DD in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Ongelooflijke Direct Drive voor niet zo veel geld
✅ Uitstekende productie en ontwerp
✅ Geavanceerde technologie
❌ Geen fan van plastic afwerking
❌ Niet compatibel met PlayStation
Degenen die mij kennen, weten dat ik er geen geheim van maak dat ik een absolute fan ben van het merk Fanatec en zijn productassortiment. Natuurlijk ben ik altijd objectief en kies ik niet voor de makkelijke weg als iets me teleurstelt, ongeacht de fabrikant. Maar hier ga ik jullie vertellen over een van hun accessoires die ik onlangs heb kunnen testen, tot mijn grote vreugde! Het is een product waar ik al naar uitkeek sinds het vorig jaar uitkwam, omdat het echt een revolutie teweeg heeft gebracht in de wereld van sim-racing. Zoals je misschien al geraden hebt, is het de Fanatec CSL DD base.
Het moet gezegd worden dat het merk Fanatec met dit Direct Drive stuurwiel echt een schot in de roos heeft gedaan en dat concurrenten snel moesten reageren om zich aan te passen aan dit kleine wonder… Een waar genot voor ons Sim-racing enthousiastelingen die niet hetzelfde budget hebben als professionele gamers om onszelf uit te rusten. Fanatec heeft Direct Drive technologie toegankelijk gemaakt voor iedereen!
Belangrijkste en technische kenmerken van de Fanatec CSL DD
- Directe aandrijfkrachtterugkoppeling met een maximumkoppel van 5 Nm (of 8 Nm met Boost Kit).
- Oneindig draaibereik.
- Uitgerust met gepatenteerde en exclusieve FluxBarrier™-technologie en een contactloze hall-positiesensor met hoge resolutie.
- Compatibel met Xbox- en pc-platforms.
- Uitgerust met het Quick Release-systeem van Fanatec.
- Afmetingen: 38 x 29 x 25 cm (L x B x H)
- Gewicht: 6,85 kg
Geavanceerde functies en technologie
Het is de moeite waard om hier nog eens op te wijzen, want dit is precies wat het verschil maakt: we hebben hier te maken met Direct Drive-technologie. Persoonlijk heb ik de Fanatec CSL DD basis getest met een koppel van 5 Nm (met de standaard voeding), maar als je ervoor kiest om de Boost Kit van Fanatec aan te schaffen, kan de basis je een maximaal koppel van 8 Nm bieden.
Ik was onder de indruk van de geavanceerde technologie in dit model. Ik doel met name op de 100% aangepaste motor, die speciaal in Duitsland is ontwikkeld voor simulatieraces, maar ook op de gepatenteerde en exclusieve FluxBarrier-technologie, die de efficiëntie en soepelheid van de motor optimaliseert, en de contactloze hall-positiesensor met hoge resolutie. Genoeg om veel van onze rivalen jaloers te maken!
Ik vond het handig dat de basis als HUB fungeert, zodat je 1 set pedalen, 2 joysticks en een handrem van het Fanatec ecosysteem op de unit kunt aansluiten. Dit kan vooral handig zijn voor mensen die niet genoeg ingangen op hun PC of console hebben en geen traditionele USB-hub willen gebruiken.
Bouw en ontwerp
De eerste indruk die ik had toen ik de Fanatec CSL DD basis uit de doos haalde, was dat ik verrast was door zijn gewicht! Hij is zwaar (iets meer dan 6 kg), erg compact en ook erg stevig. Toch is dit model erg klein vergeleken met andere bases op de markt. Ik denk dat dit het een hoogwaardig gevoel geeft, zoals bij de meeste Fanatec producten.
En ik moet zeggen, het is niet alleen een gevoel… Binnen en buiten heeft Fanatec de CSL DD groots aangepakt, met bijvoorbeeld de eerste industriële motor met een composiet motoras van koolstofvezel.
Er zit geen ventilator op dit model, dat een volledig aluminium behuizing heeft die fungeert als een passief koellichaam, waardoor de motor lekker koel blijft, zelfs bij een aanhoudend hoog koppel. Best cool, hè? Vooral omdat je hierdoor geen last hebt van het irritante geluid van een ventilator, dat mij persoonlijk snel op de zenuwen kan werken.
Wat het ontwerp betreft, is het enige minpuntje voor mij natuurlijk de plastic afwerking. Zoals ik vaak zeg, plastic is niet echt mijn ding. Het stuurt me altijd terug naar producten van lage kwaliteit, hoewel ik in dit geval moet toegeven dat het op geen enkele manier afbreuk doet aan de bouwkwaliteit van de CSL DD of zijn prestaties.

Aan de slag
Ik heb de Fanatec CSL DD base getest met mijn Fanatec CSL Elite McLaren GT3 V2 stuur (lees hier meer) en ik kan je zeggen dat ik absoluut niet teleurgesteld was! Ik denk dat ik een beetje in herhaling val als ik je vertel dat Direct Drive voor mij echt de crème de la crème is, nietwaar? Hoe dan ook, de Fanatec CSL DD base gaf me een ongelooflijke spelervaring.
De kracht van Direct Drive is verrassend, maar dat geldt ook voor de puurheid, vloeiendheid en precisie. Achter het stuur is de sensatie gewoon adembenemend: ik kon echt elk detail van de race voelen, de hobbels, de stoepranden, de gaten in de baan… alles! Puur plezier voor simracefanaten zoals ik, die altijd op zoek zijn naar verbetering van hun prestaties.
Compatibiliteit
Sorry PlayStation-fans, de Fanatec CSL Direct Drive is niet voor jullie! Hij is alleen compatibel met Xbox-platforms en PC . Nou ja, ik zeg ‘alleen’, maar dat is best goed. Er zit zelfs een knop op waarmee je kunt kiezen op welk platform je gaat spelen.
Hij beschikt ook over het Quick Release-systeem en is natuurlijk compatibel met het hele Fanatec ecosysteem.
Dit model is ook compatibel met Podium, ClubSport en CSL stuurwielen, alle Fanatec pedalen en handremmen en RennSport cockpits.
De Fanatec CSL DD basis is klaar voor gebruik voor alle belangrijke racegames die vandaag de dag op de markt zijn.
Software
Zoals bij alle Fanatec hardware kun je de Fanatec Control Panel toepassing gebruiken om de instellingen te wijzigen en de firmware van het CSL DD basisstation te updaten.
Het instellingenmenu is vereenvoudigd om het gebruiksvriendelijker te maken, vooral voor beginnende spelers. Maar het geavanceerde instellingenmenu is nog steeds beschikbaar voor degenen die wat meer willen sleutelen en weten wat ze doen.
Als alles goed werkt, vind ik het Fanatec Control Panel erg handig en zelfs redelijk eenvoudig te gebruiken. Helaas ben ik geneigd te zeggen dat het erg onzeker is of het goed werkt.
Terwijl ik bijvoorbeeld geen problemen had met het updaten van de CSL DD base met de laatste firmware, had ik grote problemen met het opslaan van de wijzigingen die ik had gemaakt in het instellingenmenu, ook al had ik de instellingen toegepast die door Fanatec werden aanbevolen voor de iRacing game. Zodra ik de verbinding verbrak of mijn computer opnieuw opstartte, werden al mijn wijzigingen gewist en ging het spel automatisch terug naar de standaardwaarden.
Het is maar goed dat Fanatec niet te veel instellingen voorstelt voor iRacing, anders zou ik er snel gek van zijn geworden!
Waar voor je geld
Fanatec heeft absoluut het spel veranderd in de sim-racing sector met de introductie van deze Direct Drive basis. Ik denk niet dat er op dit moment een concurrerend merk is dat zo’n hoogwaardig product kan bieden voor de prijs van deze CSL DD.
Hoewel de maximale kracht aantoonbaar meer is aangepast dan bij andere concurrerende modellen, is het naar mijn mening meer dan genoeg om aan de verwachtingen van vrijwel alle soorten spelers te voldoen.
Als ik goed reken, kun je voor minder dan €700 een complete set-up krijgen, die volledig bestaat uit Fanatec-accessoires van hoge kwaliteit. Als je iets beters vindt op de markt, laat het me weten!

Mijn oordeel
Laat maar, ik val weer in herhaling, maar ik ben dol op Direct Drive technologie. En de Fanatec CSL DD base is een model dat voor mij echt ongelooflijk was om te testen.
Ik denk niet dat ik ongelijk heb als ik zeg dat dit een basis is die nog lange tijd marktleider zal blijven en die Thrustmaster en Logitech het nakijken zal geven…
Is het daarna de moeite waard om de 8 Nm kit te kopen? Als je het mij vraagt niet. Ik denk dateen maximumkoppel van 5 Nm meer dan genoeg is en dat je met dit model je lol op kunt. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.
0 reacties