De GT DD Extreme in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ 15 nm constant koppel ontwikkeld door de
✅ motor PS5 en PC-compatibel
✅ Uitstekende force feedback
❌ Ergonomie knoppen laat te wensen over
ㅤ
Duitse sim-racing gigant Fanatec heeft zojuist het nieuwste deel van zijn bundel onthuld (dit keer alleen stuurwiel + onderstel) die is ontwikkeld voor fans van de Gran Turismo-saga : de GT DD Extreme, en ik kan je vertellen dat het een echte topper is.
Fanatec biedt al geruime tijd high-performance onderstellen voor doorgewinterde hardlopers in de vorm van Podium DD1 en DD2maar ook basissen voor beginners en amateurs in de vorm van CSL DD. Voor degenen die geen informatie hebben over Fanatec-producten: het Duitse merk biedt bases die 5, 8, 20 en 25 nm koppel ontwikkelen. Voor profs en beginners is dit de perfecte combinatie. Maar voor rijders die op zoek zijn naar de sweet spot, d.w.z. bases die tussen de 12 en 17 nm koppel produceren, is Fanatec lange tijd afwezig geweest op deze markt, tot recentelijk de ClubSport DD en DD+ op de markt kwamen, die respectievelijk 13 en 15 nm koppel ontwikkelen, in constante en niet-piek modus.
Voor de GT DD Extreme bundel heeft Fanatec opnieuw samengewerkt met Polyphony Digital, de studio achter de Gran Turismo-saga, om het stuur voor deze bundel te ontwikkelen, aangezien de basis niemand minder is dan de ClubSport DD+. In wat volgt laat ik je kennismaken met deze bundel en vertel ik je wat ik er uiteindelijk van vind.
Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel
- Basis ontwikkelt 15 nm koppel
- Gran Turismo®-specifiek kunstleren stuurwiel, 30 cm in diameter
- Compatibel met PS5, PS4 en PC
- 4 peddels achter
- 2,7-inch display op voorpaneel
- Compatibel met het hele Fanatec ecosysteem
- Verschillende richtingsknoppen, funky schakelaars en knoppen op het stuurwiel
- Rotatiehoek van meer dan 2500°, maar beperkt door de software
GT DD Extreem ontwerp
Als je Fanatecs GT DD Pro, het officieel gelicenseerde Gran Turismo-stuurwiel, al hebt gezien, dan verandert er niet veel aan de GT DD Extreme. Het ontwerp komt in grote lijnen overeen, maar de vorm van het stuur is iets veranderd en nu helemaal rond.
Het voorpaneel is voorzien van het Gran Turismo®-logo in het midden, met een 2,7-inch scherm aan de bovenkant en een RevLED. Er zijn ook funky chromen schakelaars en richtingsknoppen, waarvan de meeste verlicht zijn. Het stuur is dit keer gemaakt van veganistisch leer (kunstleer), een drastische verandering ten opzichte van het rubber van de oude bundel, waardoor dit nieuwe product een stap hoger in de markt zet, ook al domineert plastic nog steeds de bouw.
In principe is het een ClubSport DD+ met een ontwerp dat lijkt op de CSL DD (X-vormig), erg mooi en helemaal zwart.

Assemblage op maat
Hoewel het technisch mogelijk is om dit basisstation op meubels te monteren met behulp van de ClubSport DD tafelklem en ClubSport tafelklem V2, die natuurlijk niet in de bundel zitten, is het zeer af te raden om dit te doen en de reden is heel simpel: het basisstation geeft 15 nm constante torsie af en dat is genoeg om elk meubel te beschadigen.
Fanatec richt zich met deze bundel duidelijk op een publiek en dat zijn mensen met een cockpit of op z’n minst een stuurstand. Als je een van deze twee uitrustingen in huis hebt, kan de ClubSport DD+ aan de onderkant of aan de zijkanten worden gemonteerd, uiteraard met de specifieke hardware die in de kit zit. Deze handeling is niet alleen eenvoudig uit te voeren, maar ook erg snel. Het T-Nut railsysteem betekent ook dat de basis gemakkelijk kan worden aangepast als hij eenmaal op zijn plaats zit.
Vervaardiging en afwerking van het stuur en de basis
Voor de ClubSport DD+ is het gegoten aluminium, bewerkt met CNC-machines, wat betekent dat de afwerking voorbeeldig is. Ik heb geen bramen, fabricage- of gietfouten of iets anders opgemerkt. Het is gewoon perfect, in elk opzicht.
Het aluminium fungeert ook als radiator voor de motor en de elektronica aan boord, want de DD+ heeft geen koelventilator. Overigens voelt de basis niet zo heet aan, wat een goede zaak is.
Wat het stuurwiel betreft, is de enige opvallende verandering het materiaal rondom het stuurwiel: het gaat van heel goedkoop rubber naar veganistisch leer. Het ziet er geweldig uit, vooral met de zwarte stiksels, die ook subtiel zijn. Het frame is echter nog steeds van plastic, maar het is beter afgewerkt. Het is robuuster dan voorheen en de indruk dat je speelgoed in je handen hebt, is op het eerste gezicht minder duidelijk.
Aan de slag met de bundel
Laten we verder gaan met het wiel. Het stuur is gloednieuw, hoewel de voorplaat min of meer identiek is aan de oude. We hebben nu een volledig rond stuur, 30 cm in diameter, met een vrij goede dikte, wat de grip verbetert.
Wat de besturing en de ergonomie betreft, is het verhaal niet hetzelfde. Dicht bij je handen heb je richtingsgevoelige knoppen die erg vaag zijn in het gebruik, kortom niet erg bruikbaar tijdens races. De enige knoppen die van enig nut zijn op het circuit zitten ver van je vingers, waardoor dit nieuwe stuur een vrij matige ergonomie heeft.
Gelukkig heeft Fanatec dit goedgemaakt met 4 peddels achter, 2 magnetische en 2 analoge, en deze zijn gemaakt van aluminium in plaats van plastic. Het resultaat is een gemengde grip op het stuur: het stuur is ergonomisch, maar de bediening is verre van bruikbaar tijdens het racen.
Sensaties tijdens het spelen
Ik begin het gevoel te krijgen van deze GT DD Extreme. Ter herinnering, de ClubSport DD+ ontwikkelt 15 nm aan constant koppel, wat een hele verandering is ten opzichte van de concurrentie van Moza en Simagic. Op het gebied van feedback is dit onderstel in elk opzicht een genot.
Je moet echter wel de tijd nemen om het goed in te stellen, vooral op een pc, zodat je het maximale uit de prestaties kunt halen. Het koppel wordt lineair geleverd, zonder schokken of wazigheid die op de aandrijfas worden overgebracht. Zelfs als je de aandrijflijn tot het uiterste drijft in Playstation- of PC-titels, raakt hij helemaal niet verzadigd. Integendeel, je voelt dat de motor en zijn elektronica de situatie en de feedback perfect onder controle hebben en je een schat aan details geven over wat de auto doet.
Als je bijvoorbeeld in bochten achter het stuur van een redelijk zware auto zit, voel je het punt waarop de voorwielen grip verliezen, wat resulteert in onderstuur, net als bij een echte auto. Hetzelfde geldt voor overstuur, carrosseriebewegingen, massaoverdracht enzovoort. Ik vond de uren die ik met deze basis heb doorgebracht echt geweldig, ook al laat de ergonomie van het stuurwiel te wensen over.

Compatibel met stuurwiel
Op papier is de ClubSport DD+ compatibel met PlayStation en PC, maar je kunt hem ook gebruiken op een Xbox Series S/X door het stuur om te wisselen. Je moet er wel rekening mee houden dat het qua gevoel niet hetzelfde is als op de PS5 of PC. De software die Xboxen ondersteunt loopt achter op die van Playstations, maar het is nog steeds mogelijk om deze bundel op Microsofts console te gebruiken.
Wat het ecosysteem betreft, kunnen met de QR2 vrijwel alle Fanatec stuurwielen op de basis worden gemonteerd, en hetzelfde geldt voor de rest van de randapparatuur van de Duitse fabrikant.
Waar voor je geld
De bundel is momenteel in pre-order verkrijgbaar en zal op 29 februari 2024 verkrijgbaar zijn voor € 1.300. Wat mij betreft is dat nog steeds een beetje duur, vooral omdat er geen pedalboard in de bundel zit en die randapparatuur apart moet worden aangeschaft. Desalniettemin is de ClubSport DD+ basis een killer, die alle tekortkomingen van de bundel vrijwel wegneemt.
Mijn oordeel over Gran Turismo DD Extreme
Als je op zoek bent naar een hoogwaardige basis en een prachtig stuurwiel om sim-racing titels te spelen op PS4, PS5 en PC, dan raad ik de GT DD Extreme ten zeerste aan. De basis maakt de tekortkomingen en compromissen van het stuur in deze bundel meer dan goed.
Het is duidelijk dat Fanatec vastbesloten is om de strijd met de concurrentie weer aan te gaan, en de GT DD Extreme maakt deel uit van de eerste golf die de andere merken uit hun evenwicht zal brengen. Het is inderdaad een duur product, maar het presteert zo goed dat je zijn prijs vergeet zodra je een paar rondjes op het circuit hebt gereden.
0 reacties