De Moza CRP pedalen in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Aluminiumlegering structuur
✅ Load Cell bestand tegen 200 kg druk
✅ Compatibel met het Moza ecosysteem en dat van andere merken
❌ Het gebied tussen de veer en de Load Cell is een beetje vaag
ㅤ
Op dit moment bieden bijna alle fabrikanten van hoogwaardige randapparatuur voor sim-racen een compleet assortiment producten om aan de behoeften van alle virtuele racers te voldoen. Deze omvatten meestal Direct Drive-onderstellen, stuurwielen, Load Cell-pedalen, shifters, handremmen, dashboards en andere sim-race accessoires. Alle merken bieden dit min of meer aan in hun catalogus, en ze moeten wel om concurrerend te blijven.
Tot de marktleiders behoren merken als SimagicSimucube en natuurlijk Fanatectenminste als het gaat om topproducten. Natuurlijk zijn er ook andere spelers zoals Logitech en Thrustmastermaar deze merken zijn veel generalistischer en dat zie je terug in hun productassortiment. Het meest concrete voorbeeld hiervan is dat Logitech en Thrustmaster er lang over hebben gedaan om Direct Drive bases te ontwikkelen en op de markt te brengen, ook al zitten ze al meer dan 20 jaar in de industrie.
Aan precies de andere kant van het spectrum hebben we Moza Racing, een speler die nog maar net de sim-race markt heeft betreden en die snel concurrerend is geworden. In een tijdsbestek van 3 jaar (plus of min een paar) heeft Moza een behoorlijk uitgebreid assortiment aan sim-race randapparatuur uitgebracht, waaronder DD bases zoals de Moza R9, verschillende sturen, 2 cranksets inclusief een Load Cell, een shifter, een handrem en andere race-accessoires. We gaan kijken naar Moza’s Load Cell crankset: de CRP. Ik ga je vertellen over de kenmerken, de sterke en zwakke punten en geef je mijn mening erover.
Belangrijkste en technische kenmerken van het crankstel
- Volledige structuur van aluminiumlegering
- Load Cell op alle pedalen, waarbij het rempedaal 200 kg druk absorbeert
- Hall-sensoren op de 3 pedalen
- Volledig verstelbare pedalen
- Gewicht 7,5 kg
- Compatibel met andere ecosystemen via USB/RJ12-interface
- Alleen compatibel met PC
Ontwerp van het Moza CRP
Nu ik de producten van Moza Racing heb gezien, zou ik zeggen dat het bedrijf uitstekende ontwerpers in dienst heeft. Eerlijk gezegd is de CRP gewoon een prachtig sim-raceproduct, bijna afkomstig uit de top van de autosport.
De periferie is bijna een sieraad, zo mooi is het, met zijn hoekige ontwerp. Het is strak, net als op de R16 en R21, en het is het pedalboard bij uitstek voor deze twee bases.
De matzwarte afwerking is prachtig, met een paar lichtbronzen accenten. De rem- en koppelingspedalen hebben hetzelfde ontwerp en zijn net zo subliem. Het gaspedaal is een kalf, maar wel een hele mooie moet ik zeggen. Het enige kleine probleem dat ik kan vinden met het ontwerp van de CRP is de achterkant. Het lichte brons ziet er goed uit, maar het geel van de veren is niet mijn smaak…

Assemblage op maat
Voor degenen die dit crankstel op de grond willen gebruiken, zeg ik nu: ga verder met de SRP of SRP-Lite. De CRP is een crankstel dat alleen gebruikt moet worden met een cockpit, en dan ook nog van goede kwaliteit.
Voor de montage hebben we aan de onderkant verschillende gaten voor de meeste chassis die op de markt verkrijgbaar zijn. De handeling is vrij eenvoudig uit te voeren en er zijn talloze montagemogelijkheden. Je hebt een plaat waarop de 3 pedalen worden gemonteerd. In het ergste geval kun je de pedalen demonteren om de plaat gemakkelijker aan het chassis te bevestigen. Persoonlijk heb ik dit niet gedaan, maar het is een optie.
Productie en afwerking
Qua productie hebben we een aluminiumlegering gebruikt voor elk onderdeel van dit crankstel, van de plaat waarop de pedalen zijn gemonteerd tot de pedalen zelf. Bovendien is het CNC-gefreesd aluminium en dat zegt veel over de afwerking en de bouwkwaliteit.
Na inspectie onder de microscoop zag ik geen defecten of slecht bewerkte onderdelen in de catalogus. Het is gewoon perfect, en dat moet ook wel, want de CRP is niet goedkoop (we zullen de prijs hieronder zien). Het lakwerk is perfect, net als de afwerking van vrijwel elk onderdeel van de CRP.
Alles past perfect in elkaar, zonder gaten, lacunes of andere hiaten. Het is een eersteklas apparaat, wat hand in hand gaat met zijn prijs en het publiek dat het probeert aan te spreken.
De pedalen onder de knie krijgen
Op het gebied van verstelbaarheid zit je goed. De pedalen zijn in alle opzichten verstelbaar, van de afstand tussen de pedalen, tot hun hoek en plaat. Het is een waar genoegen om een crankstel te hebben dat een hoge mate van instelbaarheid biedt, maar dat is ook wat je mag verwachten van een premium product.
De Load Cell van de rem- en andere pedalen kan ook worden aangepast door de veren en elastomeren te verwisselen. Voor de veren is dit vrij eenvoudig te doen als je handig bent. Voor de elastomeren is het veel ingewikkelder. Ik zal niet ingaan op de details van deze operatie omdat het lang is om uit te leggen, maar verwacht dat je Moza een beetje haat. Het kan gedaan worden, maar het is een beetje ingewikkeld naar mijn smaak, vooral in vergelijking met de concurrentie.
Sensaties tijdens het spelen
Laten we nu verder gaan met het gevoel van dit Moza Racing crankstel. Om je in context te plaatsen, de CRP is een Load Cell crankstel met 2 remtrappen, een 3-traps koppeling met een vlak mechanisme en een 2-traps gaspedaal.
Wat de gashendel betreft, het gevoel is redelijk lineair omdat het mechanisme naar mijn mening erg licht is. Ik vind het uitstekend onder het pedaal en je zult niet verrast zijn als je het gebruikt voor sim-racing. Wat dode zones betreft, die zijn er bijna niet, althans niet tijdens mijn runs.
Wat de koppeling betreft: het pedaal is licht aan het begin, harder in het midden (fase 2) en ultralicht aan het einde van de slag. Als je het normaal gebruikt, is het pure zaligheid en bijna net zo soepel als sommige auto’s. Maar als je meteen voor de hiel-tot-teen gaat, zul je niet veel voelen, omdat je voet het koppelingspedaal zal afslachten. Desondanks houdt hij het zonder het minste probleem vol.
Tot slot het rempedaal. Wat kan ik nog meer zeggen dan dat het praktisch een killer is om te gebruiken in sim-racing, als je eenmaal de juiste drukinstellingen hebt gevonden. Het gevoel is eerst lineair, net lang genoeg om voorbij de1e fase van de veer te komen, en dan wordt het gevoel onmiddellijk verhard door het elastomeer dat zonder waarschuwing in werking treedt. Het resultaat is een rempedaal dat geen feedback geeft tijdens de overgang tussen de 2 fases: het is een beetje licht en dan is het ultrahard. Sommige mensen vinden het prettig, ik ben er één van, en ik weet zeker dat anderen het in het begin verwarrend zullen vinden. Als je haast hebt, voel je het gebrek aan overgang niet.

Moza CRP-compatibiliteit
De CRP is compatibel met Moza Racing bases via RJ12, of elk ander ecosysteem dankzij de USB-aansluiting, die alleen op pc’s kan worden aangesloten.
Wat sim-racetitels betreft, heb ik het geprobeerd op AC, ACC, iRacing, Forza, rFactor en Dirt, en ik heb er geen enkel probleem mee gehad, wat betekent dat dit pedaalbord compatibel is met praktisch alles op de markt van racegames.
Waar voor je geld
De CRP kost op dit moment 499 pond en ik vind dat een behoorlijk scherpe prijs, met een goede prijs-kwaliteitverhouding. De bouw is erg goed, de CRP is echt een solide apparaat, ontworpen om het misbruik van je voeten aan te kunnen, en de prijs is binnen de perken, zeker als je bedenkt dat het een klein technologisch juweeltje is.
Mijn oordeel over het Moza Racing CRP crankstel
Ik heb echt genoten van mijn sessies met dit crankstel en ik denk niet dat je voor €500 iets beters zult vinden. De Load Cell rem is weliswaar een beetje vreemd omdat het de overgangszone met het elastomeer weglaat, maar je went er snel aan tijdens het sim-racen. Het gaspedaal is erg goed en de koppeling is voor alles uitstekend, behalve voor hiel-teen, waar het gevoel aan de kant wordt gezet, waardoor het 3-traps systeem vrijwel nutteloos is.
Zou ik dit pedalboard aanraden? Nou, ja. Het is mooi, werkt erg goed en is scherp geprijsd. Is het perfect? Natuurlijk niet. Maar de CRP voldoet aan alle eisen om een goed crankstel te zijn en doet zijn werk naar behoren.
0 reacties