Je ziet niet elke dag een sim-racing merk debuteren. Tenminste, niet in het segment dat kwaliteitsuitrusting biedt. Over sim-racing segmenten gesproken, het instapsegment, dat wil zeggen dat met Direct Drive bases die minder dan 10 nm koppel ontwikkelen, is erg competitief, met spelers die al jaren in de industrie zitten. Ik heb het natuurlijk over Fanatec, Moza Racing en Simagic. Deze 3 merken concurreren in verschillende segmenten, waaronder het instapsegment.
Maar nu zien we een nieuwe speler die de strijd aangaat en die zich nu al wil onderscheiden van de rest. Het is Revosim, een Frans merk dat is ontstaan uit de samenwerking tussen Nacon en Kylotonn. Als je een gamer bent die accessoires koopt zoals toetsenborden, muizen en controllers, heb je misschien al gehoord van Nacon. Het is een Frans bedrijf dat al een tijdje dit soort accessoires maakt. Kylotonn is een ontwikkelstudio, ook Frans, verantwoordelijk voor een aantal WRC-titels en de nieuwste Test Drive Unlimited Solar Crow.
In 2018 kocht Nacon Kylotonn en moesten we tot 2024 wachten op Revosim, een bedrijf dat apparatuur en randapparatuur voor sim-racing ontwikkelt en verkoopt.
Tijdens Gamescom 2024 toonde Revosim zijn eerste bundel, de RS Pure. Deze bestaat uit een 9 nm Direct Drive-basis met koppel, een stuur rondom en een Load Cell crankset, en het merk heeft zojuist aangekondigd dat deze in juni 2025 verkrijgbaar zal zijn en dat de voorbestellingen nu al beginnen.
Revosim: wie is het eigenlijk?
Revosim is geen merk dat uit het niets is ontstaan. Het is ontstaan uit de samenwerking van twee entiteiten, in werkelijkheid één, om ons onze eerste sim-racebundel aan te bieden. Met de hardware-ervaring van Nacon en de software-expertise van Kylotonn wil Revosim een graantje meepikken in het segment van instapmodel sim-racing randapparatuur. Tegenstanders zijn Fanatec met zijn Ready2Race CSL DD (boost kit) en Moza Racing met zijn R9 bundel. De concurrentie is een beetje zwaar, moet ik zeggen, en ik hoop van harte dat de Revosim bundel ons een geweldige strijd kan bieden tussen deze drie merken, waar wij, de consumenten, ongetwijfeld van zullen profiteren.
De RS Pure bundel
Laten we ter zake komen: deze beroemde Revosim-bundel. Het is een vrij standaard bundel, met een Direct Drive-basis die een piekkoppel van 9 nm ontwikkelt, een touringstuur, helemaal rond met talloze bedieningselementen, en een Load Cell crankstel op de rem en een Hall-sensor op het gaspedaal. Zoals ik al zei, het is een basisconfiguratie en de RS Pure wil het opnemen tegen de Fanatec CSL DD met boostkit en de Moza R9 en SR-P crankset.
Voor de goede orde: deze strijd is zeker geen uitgemaakte zaak voor Revosim, want de randapparatuur van Fanatec is een benchmark in het segment en Moza biedt al enkele jaren echt concurrerende producten.
De DD-basis voor RS Pure

Het ontwerp van de RS Pure basis is vrij standaard voor het segment. Er is een zwarte aluminium behuizing om de warmte van de elektromotor af te voeren, met zeer vierkante vormen. Het ziet er goed uit en is vergelijkbaar met wat andere merken aanbieden.
De voorkant is voorzien van een QR met een mechanisme dat volgens de eerste beelden is afgeleid van de D1-Spec, wat een garantie is voor kwaliteit. Aan de achterkant vinden we de aansluitingen op het platform, de pedalen en andere nog onaangekondigde accessoires.
De elektromotor ontwikkelt een piekkoppel van 9 nm, net als bij de Moza- en Fanatec-randapparatuur. De encoder is een 21-bits encoder die zorgt voor een uitstekende reactiviteit van de motor en tegelijkertijd gedetailleerde informatie doorgeeft aan de bestuurder.
Voor de bevestiging heeft Revosim een metalen klem in de doos, waarmee je de setups aan het meubilair kunt verankeren. En als je een chassis hebt, zijn er ook bevestigingspunten aan de onderkant.
Het RS Pure stuurwiel

Laten we verder gaan met het stuurwiel. Het is vrij standaard qua functies, met 12 knoppen aan de buitenkant van het stuur, een draai-encoder en een stuur-encoder, een RevLED en ook 2 aluminium achterpaddles die niet magnetisch zijn. Een beetje jammer, maar begrijpelijk als je bedenkt voor welke prijs het stuurwiel wordt verkocht. Over de achterkant gesproken, daar is de aluminium QR in een kleur die neigt naar geel of goud. Die laatste is vrijwel zeker afkomstig van de D1-Spec, want hij lijkt erg op die van Moza en Simagic.
Revosim heeft geborsteld aluminium gebruikt voor het frame, waardoor het een eersteklas uitstraling heeft. De velg is gemaakt van geperforeerd kunstleer aan de zijkanten en standaard kunstleer voor de rest van het stuur, met witte stiksels en een witte band aan de bovenkant.
Ik vind het ontwerp van het stuur echt goed. Het is sober, ook al zijn de knoppen gekleurd, en het merklogo is goed gecentreerd. Wat mij betreft is het een mooi stuurwiel van hoge kwaliteit.
Het RS Pure crankstel

Laten we eindigen met de pedalen uit de RS Pure bundel. Visueel is het basic, met metaal voor de structuur en een volledig zwarte afwerking. Alleen de pedaalplaten zijn grijs en de elastomeren zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren om ze te onderscheiden naar weerstandsniveau.
Dit crankstel is momenteel alleen verkrijgbaar in een configuratie met 2 pedalen, met het rempedaal in Load Cell en de gashendel in Hall Sensor. Maar het gerucht gaat dat Revosim een koppelingsset beschikbaar zal maken zodra het ecosysteem volwassen is, en ook een shifter aan het assortiment zal toevoegen.
Uiteraard kun je dit pedaalbord op de grond gebruiken, wat niet echt aan te raden is vanwege de LC, of je kunt het op een cockpit zetten met bodembevestigingen. Het is vrij standaard, moet ik zeggen, net als de concurrentie.
De bundel wordt geleverd met 9 elastomeren met verschillende weerstanden, zodat je kunt vinden wat je zoekt op het rempedaal. Uit de afbeeldingen blijkt dat het mechanisme niet zo ingewikkeld is om de elastomeren te verwisselen, wat ik een goede zaak vind. De pedalen zijn ook op een aantal manieren verstelbaar, inclusief hoek en afstand.
Compatibiliteit van de RS Pure DD Bundel
Wat compatibiliteit betreft, rekent Revosim eerst op pc’s met Windows 10 en 11, en daarna op mogelijke ondersteuning voor consoles. Voor dit tweede punt komt de beslissing niet van het Franse merk, maar eerder van de consolemakers (Sony en Microsoft), omdat zij de chips moeten leveren waarmee de randapparatuur op hun platform kan draaien.
Wat sim-racetitels betreft, wordt de bundel nog niet echt ondersteund door games op de markt. Ontwikkelaars en uitgevers zullen met updates moeten komen om het potentieel van de DD-basis volledig te benutten. Natuurlijk kun je de basis, zodra deze op de markt is, gebruiken in sim-racing titels zonder updates, maar de ervaring zal verwateren.
Beschikbaarheid en prijzen
Ah, het deel dat ons het meest interesseert: beschikbaarheid en prijs. Voor het eerste kondigt Revosim leveringen aan vanaf juni 2025, zonder een exacte datum te noemen. De bundel is echter al beschikbaar voor pre-order voor €800.
Natuurlijk kun je de randapparatuur los kopen, maar de prijs zal hoog zijn als je dat doet, aangezien de basis € 550 kost, het stuur € 200 en de pedalen € 150. Bovendien werkt de apparatuur van Revosim op dit moment alleen met elkaar en ik weet niet of dat in de toekomst gaat veranderen. Bovendien werken de apparaten van Revosim op dit moment alleen met elkaar, en ik weet niet of dat in de toekomst gaat veranderen, waardoor je het zou moeten opgeven om elk randapparaat apart te kopen.

Wat ik vind van de RS Pure van Revosim
Het is goed om een nieuwe concurrent te hebben in een markt die min of meer gedomineerd wordt door Fanatec. De basis ontwikkelt een goed krachtniveau en de algehele kwaliteit van de bundel is erg goed, eerder premium, wat de acceptatie door de massa zou moeten vergemakkelijken.
De prijs is goed, maar wat mij betreft had ik hem graag iets goedkoper gezien (in de buurt van €50 minder, bijvoorbeeld) om zich echt te onderscheiden van de concurrentie, vooral van Fanatec, die bundels aanbiedt voor praktisch dezelfde prijs. Nu is het alleen nog wachten op de release, zodat we onze tests kunnen doen en het zeker weten.
0 reacties