De Thrustmaster Ferrari F1 in een paar woorden

Voordelen en nadelen
✅ Officieel gelicentieerd Ferrari F1 stuur
✅ Paddles in Push - Pull configuratie
✅ Uitstekende grip
✅ Waar voor je geld
❌ Dummieschakelaars in het midden
❌ Een minder-dan-premium afwerking
ㅤ
De wereld van sim-racen draait niet alleen om het hebben van een setup zoals elke andere racer in de wereld, met identieke onderstellen, stuurwielen, pedalen en cockpits. De essentie van deze discipline is het aanpassen van je setup, maar ook het feit dat er set-ups zijn voor elke motorsport.
Veel mensen voelen zich niet op hun gemak achter een ‘standaard’ stuur voor F1 22 sessies of voor het maken van grote sprongen in Dirt. Elke motorsport heeft zijn eigen kenmerken, waaronder de grootte en vorm van het stuurwiel.
Door de jaren heen hebben ingenieurs de vorm van racesturen veranderd om ze ergonomischer te maken voor coureurs, en fabrikanten van randapparatuur voor sim-racen hebben hetzelfde gedaan. Fans van deze geweldige discipline zullen bekend zijn met merken als Thrustmaster, die een uitgebreide catalogus met producten aanbieden die speciaal zijn ontwikkeld voor sim-racen, en vandaag bekijken we een van hun stuurwielen, de Ferrari F1. Dit stuur is in feite een enkel stuur met een officiële Ferrari licentie. Ik ga het aan je voorstellen en je vertellen over zijn sterke en zwakke punten.
Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel
- Stuur compatibel met PC, Xbox en Playstation
- Peddelshifters in Push-Pull-configuratie, voor schakelen met één peddel
- Compatibel met bases uit de Thrustmaster T-serie
- Stuur met metaal en kunststof
- 8 knoppen en draaiknoppen over het hele stuur
Ontwerp van de Thrustmaster Ferrari F1
We zijn gewend geraakt aan mooie producten van Thrustmaster, en de Ferrari F1 is er daar één van. Logisch, zou je zeggen, want het is een officieel gelicenseerd Ferrari-stuur uit het Formule 1-seizoen 2011. OK, het is een beetje oud, maar het algemene ontwerp is sindsdien niet veel veranderd, afgezien van de toevoeging van functies zoals een scherm, etc.
Hoe het ook zij, de Ferrari F1 heeft een ontwerp dat we allemaal kennen van de F1, met een vrij rechthoekige vorm en een assortiment knoppen en hendels verspreid over het stuur. De structuur van het stuur is gemaakt van metaal, met plastic voor sommige onderdelen en rubber voor de handgrepen.
Over het algemeen is het sober, met een paar gekleurde knoppen en zwart dat de rest domineert. De Ferrari F1 is nog steeds een veelzijdig stuur, dat het uitstekend zal doen in alle sim-raceconfiguraties, vooral F1.

Assemblage op maat
Aangezien de Thrustmaster Ferrari F1 een enkel stuur is, impliceert dit een bevestigingssysteem, zoals de Quick Release van Fanatec, dat niet erg gebruiksvriendelijk is. Om het wiel te verwisselen, moet je het bevestigingsmechanisme losschroeven en vervolgens het wiel draaien om het te verwijderen… En als je een ander wiel hebt en de Ferrari F1 wilt gebruiken, moet je dit twee keer doen!
Afgezien van de vele handelingen die gemoeid zijn met het verwisselen van wielen, wat ik echt onnodig en vooral tijdverspilling vind, is de Ferrari F1 compatibel met kettingbladen uit de T-Series, waardoor je een breed bereik hebt wat betreft prestaties en force feedback. Wat mij betreft is dat een goede zaak en opent het een heel nieuw scala aan rijstijlen en sensaties.
Wat cockpits betreft, is dit meer een kwestie van het kiezen van de basis, want dit is wat erop bevestigd zal worden. Bijna alle chassis op de markt zijn echter compatibel met Thrustmaster bases, dus je hoeft je geen zorgen te maken. Als je geïnteresseerd bent, nodig ik je uit om een aantal van mijn mijn meningen over verschillende cockpits door hier te klikken.
Productie en afwerking
De Ferrari F1 gebruikt metaal, plastic en rubber als materialen voor de constructie. Dit zijn edele materialen die andere merken ook in hun producten gebruiken, maar de uitvoering en productiekwaliteit voldoen niet aan de normen van topmerken als Fanatec. En waarom is dat? Nou, het Ferrari F1 stuur is een instapmodel stuur, daarom.
De afwerking is een beetje ruw en lijkt veel op de goedkope plastic stuurwielen die je in supermarkten vindt. En dit gevoel wordt geaccentueerd door de dummy schakelaars in het midden van het stuur. Ik weet niet waarom Thrustmaster dit heeft gedaan, maar het is echt goedkoop van hun kant.
Afgezien van deze faux pas is de rest van het stuurwiel min of meer goed afgewerkt, ook al is het gevoel niet bepaald optimaal. Wat wel goed is, zijn de peddels achter. Ze zijn van metaal en in Push-Pull configuratie. Het stuurwiel is ook behoorlijk stevig als je het gebruikt voor sim-racing. Ik raad je echter aan om het aan een voetstuk te bevestigen en het te laten zitten, omdat het ‘Quick Release’-systeem van plastic is en een schroef gebruikt om het geheel vast te zetten.
Omgaan met het stuurwiel
Waar de Ferrari F1 dit goedmaakt, is in de besturing. Als een replica op schaal 1:1 van een Ferrari-stuurwiel ligt dit apparaat fantastisch in de hand, met een uitstekende ergonomie. Je waant je meteen in de cockpit van een F1-wagen.
Alle knoppen die werken zijn gemakkelijk te bereiken zonder dat je handen het stuur hoeven te verlaten, zodat je je beter kunt concentreren tijdens een race. Een ander positief aspect van de Ferrari F1 is dat de peddels heel dicht bij het stuur zitten en in de Push-Pull-modus staan. Dit betekent dat je met slechts één hand kunt schakelen (+ en -).
De handgrepen zijn bekleed met rubber, wat de grip van het stuur aanzienlijk verbetert. Hoewel de Ferrari F1 een instapmodel is, voelt dit materiaal beter aan dan dat van de Ferrari SF1000 ( die je kunt ontdekken door hier te klikken), waar je handschoenen aan moet hebben om lang te kunnen rijden.
Sensaties tijdens het spelen
Het mooie van Thrustmaster-stuurwielen is dat ze je een uitstekend gevoel geven voor de game, en dat is precies het geval met de Ferrari F1, ook al komt de sensatie in het echt vooral van het onderstel.
Als officieel gelicentieerd Formule 1 stuurwiel biedt dit apparaat een groot pluspunt ten opzichte van de concurrentie, en dat is onderdompeling. Zodra je het oppakt, heb je meteen het gevoel dat je in de cockpit van een F1-wagen zit, en dit gevoel wordt nog versterkt door de verschillende schakelaars en knoppen op het stuur.
Alle knoppen zijn goed bereikbaar, wat de uitstekende ergonomie van de Ferrari F1 benadrukt. Het moet gezegd worden dat de technici van Thrustmaster heel hard hebben gewerkt aan dit kwaliteitsapparaat. Bovendien heeft het stuur de perfecte grootte, aangezien het een replica op ware grootte is van een F1-stuur, dus dat komt de ergonomie en het gevoel echt ten goede.
Een ander positief punt qua gevoel zijn de peddels in Push-Pull configuratie. Het is een waar genot om met zulke peddels te kunnen schakelen, vooral met één hand. Met een goede Thrustmaster-basis ga je tot het uiterste in realisme en vervaagt de grens tussen realiteit en videogames.

Compatibiliteit van de Thrustmaster Ferrari F1
De Thrustmaster Ferrari F1 is een stuur dat perfect werkt met alle platforms die op de markt verkrijgbaar zijn, namelijk Playstation, Xbox en PC. Het enige nadeel aan dit stuur is de keuze van bases waarmee het compatibel is.
Thrustmaster heeft aangekondigd volledig compatibel te zijn met bases uit de T-serie, wat op zich niet slecht is. De serie is behoorlijk breed, zowel instapmodel als middenklasse, met behoorlijk krachtige force feedback. En als je wat basis basisaanbevelingen wilt, is dit de plek om ze te vinden..
Waar voor je geld
Met een prijs van €189,99 op de officiële website (en €149 op Amazon) is de Thrustmaster Ferrari F1 een instapmodel stuur in Formule 1-stijl voor diegenen die zichzelf willen verwennen zonder hun budget te overschrijden. De prijs-kwaliteitverhouding is vrij goed in de zin dat je niet echt andere alternatieven van Thrustmaster hebt in deze prijsklasse.
Bovendien, als je een F1-fan bent, is dit stuur een must-have randapparaat in je sim-race arsenaal. Tenminste, dat vind ik.
Mijn oordeel over de Ferrari F1 van Thrustmaster
Ook al heeft de Thrustmaster Ferrari F1 zijn kleine foutjes, zoals de dummy schakelaars in het midden, het is nog steeds een goed F1 stuur voor een redelijke prijs, vooral voor fans van de sport. De ergonomie is erg goed en ik heb echt genoten van de tijd die ik erop heb doorgebracht.
Weliswaar is het bevestigingssysteem niet het makkelijkste in gebruik, maar dat neemt niet weg dat de Thrustmaster Ferrari F1 vaak in de aanbieding is voor minder dan €150,-. Ik ben in ieder geval een voorstander van dit stuur. Maar als je niet overtuigd bent, kun je kijken naar de 6 beste stuurwielen voor Sim Racing in 2025.
0 reacties