Thuisconsoles hebben de afgelopen paar generaties uitstekend verkocht, of het nu gaat om Playstation of Xbox. Het klopt dat we nog ver verwijderd zijn van de recordverkopen van de Playstation 2 en zijn 160 miljoen verkochte exemplaren, maar de PS5 is een console met de wind in de zeilen. Het bewijs zit in de cijfers: de Playstation 5 heeft twee keer zoveel exemplaren verkocht als de Xbox Series X en S, en dat zegt veel over het enthousiasme van gamers voor Sony’s platform.
Bij sim-racing is het verhaal iets anders, met een duidelijk voordeel voor het platform van Microsoft, met name Windows. Het is waar dat sim-racen op een pc veel beter is dan op een console, zowel wat betreft titels als apparatuur. Op computers heb je een enorme keuze aan randapparatuur waarmee je helemaal opgaat in het racen. En dan heb ik het nog niet eens over de softwareondersteuning waarmee je een groot aantal instellingen en andere parameters kunt aanpassen om te rijden zoals jij dat wilt.
Op de PS5 zijn software-instellingen bijna onbestaande, behalve op bepaalde Direct Drive-basisstations met firmware die dit toestaat. Virtueel racen is echter aan de orde van de dag, met een aantal legendarische titels op Sony’s platforms. Gran Turismo is het voorbeeld dat natuurlijk in je opkomt als je het hebt over sim-racen op PlayStation, en we hebben de beste stuurwielen voor Gran Turismo op PS5 al eens op een rijtje gezet. Maar vandaag richten we onze aandacht op een andere, even legendarische discipline: Formule 1. Hieronder bekijken we de beste stuurwielen voor F1-races op PS5.
Het Fanatec ClubSport Stuur F1® Esports V2

Laten we beginnen met een merk dat al vele jaren de go-to-go is in sim-racing, en dat is niemand minder dan Fanatec. Deze fabrikant van race-simulatie randapparatuur is al meer dan 20 jaar actief in de industrie en heeft al vele technologische stappen gezet op dit gebied, zoals het democratiseren van Direct Drive bases voor het grote publiek.
Maar laten we terugkeren naar het onderwerp van vandaag: F1 racesturen. De stuurwielcatalogus van Fanatec bevat verschillende modellen, waaronder de ClubSport F1 Esports V2. Dit stuur heeft een officiële FIA-licentie, een geanodiseerde aluminium frontplaat en een metalen structuur aan de achterkant.
Het voorpaneel heeft 13 knoppen, een OLED-scherm en een RevLED. Aan de achterkant zitten 2 magnetische aluminium peddels en Fanatec biedt tegen meerprijs een kit met 6 peddels aan. De hele catalogus van Fanatec is zeer aanpasbaar, wat een van de sterke punten van het merk is.
Het stuurwiel is 27 cm in diameter, met open alcantara handvatten. Ik ben geen grote fan van dit materiaal, omdat het wat mij betreft moeilijk te onderhouden is en je handschoenen moet dragen tijdens lange sim-racesessies om het te onderhouden. Maar dat is slechts mijn mening.
Als het aankomt op ergonomie, dan is de F1 Esports V2 een uitstekende speler in deze categorie, met knoppen die direct binnen handbereik aanvoelen. Bovendien heeft dit stuur een betaalbare prijs van €239,95. Het is perfect voor F1 24/25 op PS5, mits je de bijbehorende basis hebt.
Het Fanatec ClubSport Stuur Formule V2.5

Laten we eens kijken naar een ander Fanatec-stuur uit de ClubSport-reeks, de Formula V2.5 en zijn X-variant. Dit op de racerij geïnspireerde stuur is perfect voor F1-races. De voorplaat is gemaakt van 5mm dik koolstofvezel en rust op een aluminium achterplaat. De achterplaat bevat de QR2 Wheel Side, die nu standaard is op alle Fanatec stuurwielen en stuurvoeten.
Met een diameter van 27 cm en knoppen die heel dicht bij je vingers zitten, is de ergonomie van de Formula V2.5 gewoonweg uitstekend. Er zitten in totaal 20 knoppen op het voorpaneel, waaronder knoppen, draaischakelaars en encoders, met een OLED-scherm en een RevLED op de bovenkant. De Formula V2.5 is een gesloten stuur, geen open stuur zoals de F1 Esports die we eerder zagen. De handvatten zijn van geperforeerd leer, wat perfect is voor lange sim-racesessies. Je hoeft je geen zorgen te maken over transpiratie of de staat van het leer, wat op zich al geweldig is.
De Formula V2.5 is een sober stuur wat betreft ontwerp en prijs. Met een verkoopprijs van €359,99 is dit stuur goedkoper dan de Thrustmaster SF-1000 (die we hierna zullen bekijken), terwijl het veel beter is qua bouwkwaliteit en materialen. Bovendien is het assortiment PS5-compatibele Direct Drive bases van Fanatec topklasse. Je hebt de GT DD Pro met zijn 8 nm koppel en de ClubSport DD+ met zijn constante 15 nm.
Laten we het eens hebben over de X-variant van de Formula V2.5. De V2.5X kost €10 extra en ruilt leer voor alcantara op de grips, het wit op de voorkant voor rood en voegt Xbox-compatibiliteit toe aan het pakket.
De Thrustmaster Ferrari SF-1000

Ferrari en Thrustmaster werken al jaren samen om sim-racing apparatuur aan te bieden, in het bijzonder stuurwielen. De catalogus van Thrustmaster bevat onder andere de Ferrari SF-1000, een replica van de eenzitter van het steigerende paard.
Dit F1-stuur heeft een eersteklas ontwerp, met een voorpaneel van koolstofvezel met in totaal 21 bedieningselementen en 4 aluminium peddels aan de achterkant, waaronder de push-pull schakelpaddels. In F1-simulatie is het erg handig om dit soort peddels te hebben, omdat je hiermee met één hand kunt schakelen.
Er is ook een enorm 4,3-inch scherm dat telemetriegegevens van het voertuig weergeeft, met een RevLED bovenop. Thrustmaster’s QR bevindt zich aan de achterkant, maar als het gaat om compatibiliteit met Direct Drive-basis, valt de SF-1000 in het niet. Van de hele catalogus van Thrustmaster zijn alleen de T598 (in Direct Drive) en de T-serie (T300 en bedrijven) compatibel met de PS5, wat dit stuur in een zeer lastige positie plaatst, vaak niet eens overwogen door racers met een bepaald niveau van sim-racen.
Voordat ik inga op de prijs, wil ik het hebben over de ergonomie van dit stuur. De knoppen, schakelaars en encoders zijn gemakkelijk te bereiken tijdens het rijden. De grips gebruiken echter een TPU-achtig materiaal dat je handen erg zweterig maakt tijdens lange sim-racesessies. Dit dwingt je om handschoenen te dragen tijdens het rennen, wat op zich geen probleem is, maar het is niet voor iedereen weggelegd.
Wat de prijs betreft: de SF-1000 wordt verkocht voor €400, wat redelijk is gezien het feit dat dit stuur officieel gelicentieerd is door Ferrari.
Het Logitech RS-Stuurwiel + RS-Stuurwielnaaf

Laten we afsluiten met het Logitech RS Track Wheel. De Zwitserse fabrikant van randapparatuur voor games heeft na de release van de eerste bundel even de tijd genomen om zijn Pro Racing-assortiment compleet te maken. Nu hebben we wielen, een naaf, een versnellingspook/handrem en een QR. Het loopt zeker achter op de concurrentie, maar beter laat dan nooit.
Voor F1-wielen hebben we het RS Track Wheel, een wiel dat op zichzelf staat. Het stuur heeft een structuur van geborsteld aluminium en TPU leer rondom en is minimalistisch. Alleen het Logitech-logo neemt een prominente plaats in het midden in, met daaromheen 6 gaten voor een hub (apart verkrijgbaar) die toegang biedt tot de knoppen en compatibel is met de DD-basis van het merk.
De vorm van de RS Track is erg vierkant, met een open bovenkant. Technisch gezien is dit stuur ontworpen voor GT-racing, maar je kunt het zonder problemen in de F1 gebruiken, vooral omdat de DD-basis van Logitech goed is voor sim-racing.
De prijs is €80, waarmee het de goedkoopste optie is. Je hebt echter wel een hub nodig om hem in je installatie te gebruiken, waardoor de prijs rond de €230 ligt.
Welke moet ik kiezen?
Hoewel de keuze uiteindelijk aan jou is, vooral gebaseerd op je budget en je rijvoorkeuren, vind ik dat het aanbod van Fanatec het best geschikt is voor het Sony platform.
Ja, het is waar dat Thrustmaster een officieel gelicenseerd Ferrari stuur aanbiedt, maar de basis van de fabrikant volgt niet op het gebied van feedback en gevoel. Als gevolg daarvan krijg je een prachtig stuur, maar het gevoel is niet zo goed. Met Fanatec is de ervaring veel homogener denk ik, geschikt voor alle sim-racers.
0 reacties