Selecteer een pagina
Test et avis sur les différents volants Sim Racing pour Xbox One

Top 6 Beste Sim Racing-stuurwielen voor Xbox One

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

1

Fanatec 911 GT3 R V2

Test en beoordeling van het Fanatec Podium Stuurwiel Porshe 911 GT3 R

Het beste topstuur

2

Fanatec Forza Motorsport

Test en beoordeling van het Fanatec GT Forza motorsport V2 stuurwiel

Het beste middenklasse stuurwiel

3

Moza R3 Bundle

Mijn mening over Moza's R3 sim racebundel

Het beste instapstuur

Sim-racing schittert al heel lang op pc’s, met steeds realistischer simulaties. Het moet gezegd worden dat computers nog steeds het best presterende platform zijn als het gaat om realisme, en het is onmogelijk om een systeem dat tussen de €3.000 en €4.000 kost te vergelijken met een console die niet meer dan €500 kost. Dat heeft gewoon geen zin.

Het valt echter niet te ontkennen dat consoles populairder zijn dan pc’s, alleen al vanwege de prijs en het gebruiksgemak. Een Xbox One, bijvoorbeeld, koop je, sluit je aan (stroom en HDMI) en je kunt aan de slag. Een pc is niet precies hetzelfde.

Bij een computer moet je de onderdelen afzonderlijk kiezen, de computer in elkaar zetten, het besturingssysteem en alle stuurprogramma’s installeren, kijken of het systeem stabiel is en ten slotte genieten. Maar er zijn verschillende stappen en dat kan sommige mensen afschrikken.

De console van Microsoft is lange tijd de minst bevoorrechte geweest op het gebied van randapparatuur voor sim-racing, hoewel het in werkelijkheid de console is met de beste videotitels. Need For Speed, Forza en ga zo maar door zijn allemaal te vinden op de Xbox One, maar toch zijn er maar weinig sim-racesturen die deze naam waardig zijn. Maar gelukkig voor sim-racers op Microsofts console is er in de loop der tijd verandering gekomen en hebben we nu een keur aan hoogwaardige sim-racesturen en andere randapparatuur, met producten van topmerken als Fanatec.

In dit artikel ga ik je vertellen over de beste stuurwielen die beschikbaar zijn voor de Xbox One, wat de verschillende reeksen stuurwielen zijn en vooral, wat de belangrijkste dingen zijn om op te letten bij een apparaat als dit.

De beste instapmodellen Xbox One-stuurwielen

De Logitech G920

Test en beoordeling van het Logitech G920 stuurwiel

Voordelen :

  • Waar voor je geld
  • Complete bundel
  • Goede ergonomie

Nadelen :

  • Een vage terugkeer van kracht

We beginnen met een beproefd product, de Logitech G920. Dit stuur deelt veel functies met zijn broer, de G29, omdat ze in feite één apparaat zijn met twee versies die zijn ontworpen voor consoles (Xbox en Playstation).

De G920 is een zeer populair stuur bij zowel sim-racing beginners als enthousiastelingen. Het ontwerp is sober, met een zwarte coating en geanodiseerd aluminium. Eerlijk gezegd ben ik er dol op. De ergonomie van het stuur is erg goed en het duurt maar een paar tellen voordat je het onder de knie hebt.

Het tiental knoppen is goed geplaatst, rondom het stuur, zodat je niet te veel hoeft te turnen om ze te bereiken. Er zijn ook twee grote peddels aan de achterkant om snel te kunnen schakelen.

De basis van de G920 maakt gebruik van twee motorreductoren voor krachtterugkoppeling. In termen van instaptechnologie is dit het beste wat er is, ook al is het niet vaak lineair. Ik zal het uitleggen. De motoren gebruiken twee spiraalvormige tandwielen om soepel en stil te sturen, althans in theorie. In de praktijk is de besturing nogal vaag. Soms werkt het goed met de juiste dosering, en soms gaat het helemaal mis. In feite is dat het enige zwakke punt dat ik in dit stuur kan vinden.

Al met al is de G920 een uitstekende bundel om tegen zeer lage kosten te beginnen met sim-racen. Dit stuur, vaak geprijsd voor minder dan €300, blijft een must-have in deze discipline.

Lees mijn volledige review van de Logitech G920.

De Thrustmaster TMX

Test en beoordeling van het Thrustmaster TMX Force Feedback-stuurwiel

Voordelen :

  • Goed instapstuur
  • Goede grip
  • Krachtfeedback van goede kwaliteit

Nadelen :

  • Motor kan lawaaierig zijn

Thrustmaster is een belangrijke speler in de industrie van simulatie randapparatuur, met producten voor elke discipline, en de TMX vertegenwoordigt de beste prijs-kwaliteitverhouding in de instapmarkt.

Het ontwerp van de TMX is sober, met een stuur met een diameter van 28 cm, knoppen erop, een plastic basis en ook pedalen. Over het algemeen is het helemaal niet opzichtig, en daar hou ik van. Waar ik echter niet echt van houd, is de algemene ergonomie van het product.

Toegegeven, het stuurwiel ligt goed in de hand, maar de knoppen zijn naar mijn smaak niet erg goed geplaatst. Je hebt er zelfs een paar aan de onderkant, achter het stuur, waardoor ze moeilijk ‘on the fly’ in te drukken zijn. De peddels zijn echter groot en vooral van metaal.

De basis van de TMX maakt gebruik van een borstelloze motor en een riem voor krachtterugkoppeling. Het voordeel van deze technologie is dat je het vermogen en dus de kracht kunt regelen. Het koppel is lineair, perfect voor sim-racing, maar de motor maakt lawaai als hij draait. Ik raad je dus een ruisonderdrukkende koptelefoon aan voor je sim-racesessies.

Wat de pedalen betreft, die zijn echt goedkoop. Als ik jou was, zou ik een andere kopen, zeker als je bedenkt dat deze bundel nog geen €200 kost.

Lees mijn volledige review van de Thrusmaster TMX.

De Moza R3-bundel

Mijn mening over Moza's R3 sim racebundel

De Moza R3 instapbundel, die een paar maanden geleden met veel tamtam werd aangekondigd en in samenwerking met Microsoft is ontwikkeld voor Xbox Series X/S en PC, wordt nu eindelijk op de markt gebracht door het Chinese merk!

Het doel van deze bundel was om te concurreren met Fanatec en zijn dominantie op consoles (Playstation en Xbox) met zijn CSL DD bases. Zoals jullie weten moeten fabrikanten van sim-racing randapparatuur nauw samenwerken met Sony en Microsoft om hun producten compatibel te maken met consoles. Controllers (chips) moeten worden geïnstalleerd op sim-race randapparatuur om ze te laten communiceren met de consoles.

Het is duidelijk dat als je nieuw bent in de industrie, zoals Moza, een merk dat pas sinds 2021 actief is in sim-racing, de taak op zijn zachtst gezegd ontmoedigend lijkt. Maar Moza hoopt, in samenwerking met Microsoft, het spel op de Xbox te veranderen.

De R3-bundel bevat een 3,9 nm Direct Drive-basis, een Xbox-specifiek stuur (met consoleknoppen) en het standaard SR-P Lite pedaalbord. De R3 basis is gebaseerd op het ontwerp van zijn grote zus, de R5, maar in een compacter formaat. Moza levert ook een tafelklem bij de bundel, zodat de voet op elk meubel in huis kan worden geïnstalleerd.

Qua gevoel biedt de R3 een goede reproductie van de effecten van de sim-racebaan voor je, veel beter dan die van Logitech G923’s en Thrustmaster TX’s, en ook niet te duur (€450). Deze bundel is verkrijgbaar bij erkende Moza Racing-distributeurs in Frankrijk.

De beste Xbox One-stuurwielen uit het middensegment

De Logitech G923 TrueForce

Test en beoordeling van het Logitech G923 stuur: bundel met pedalen

Voordelen :

  • Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
  • Goede bouwkwaliteit
  • Complete bundel

Nadelen :

  • Terugkeer van kracht soms onduidelijk

Le G923 van Logitech is in feite een grote evolutie van de G29 en G920 wielen. Logitech merkte dat deze twee wielen erg goed werkten en besloot ze te verbeteren in plaats van een gloednieuw wiel te ontwikkelen. Het is niet dom en het werkt.

Dus de G923 neemt het ontwerp van zijn grote broers en voegt daar zijn eigen touch aan toe. Eerlijk is eerlijk, het is mooi, ergonomisch, sober en vooral goed gemaakt. Het stuurwiel ligt goed in de hand en alle knoppen zijn binnen handbereik. De structuur is gemaakt van metaal, dus je hoeft je geen zorgen te maken over de stevigheid, en het geheel is bekleed met leer om het een meer premium gevoel te geven. Het stuur heeft ook een RevLED en een programmeerbare Launch Control.

De basis is gebaseerd op die van de G29/G920, maar is verbeterd en bevat bovenal de door Logitech ontwikkelde TrueForce-technologie . Deze technologie maakt rechtstreeks verbinding met de game-engine om gegevens op te halen en de force feedback te doseren. In absolute zin werkt het geweldig en verbetert het het gevoel enorm, maar soms is het een beetje buggy. Omdat dit een nieuwe technologie is, zijn er compatibiliteitsproblemen met de titels en ik hoop dat Logitech in staat zal zijn om zijn kleine baby te verfijnen met updates.

Tot slot het crankstel. Het heeft drie pedalen van goede kwaliteit, met een veersysteem op de rem voor een progressieve en vooral instelbare weerstand. Voor de prijs (minder dan €500) is het een uitstekende bundel, zowel compleet als vooral perfect voor amateurs en fans van sim-racing. Ik ben er in ieder geval blij mee en raad het ten zeerste aan.

Lees mijn volledige review van de Logitech G923.

De Fanatec ClubSport Forza Motorsport

Test en beoordeling van het Fanatec GT Forza motorsport V2 stuurwiel

Voordelen :

  • Officiële Forza Motorsport-licentie
  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Knoppenhub in supercar-stijl

Nadelen :

  • Premium prijzen

De ClubSport Forza Motorsport is een uitstekend stuur in het middensegment van Fanatec, zij het tegen een hoge prijs.

Het ontwerp is subliem, met een wiel dat 33 cm in diameter is (een beetje groot naar mijn smaak), een platte basis, een aluminium frame en leer rondom. Het is subliem en vooral minimalistisch, en ik hou van minimalisme.

Qua ergonomie is de ClubSport Forza Motorsport heel gemakkelijk te bedienen, ondanks het formaat, dat veel weg heeft van een autostuur. Je hebt een knoppenhub met verlengstukken in Porsche- en AMG-stijl voor alle knoppen op de Xbox-controller, plus 16 knoppen bovenop. Eerlijk gezegd is dat meer dan je nodig hebt voor sim-racen, zelfs op professioneel niveau. Bovendien heeft Fanatec een klein scherm toegevoegd boven de Forza Motorsport ClubSport hub om belangrijke voertuiggegevens weer te geven.

De paletten zijn groot, maar het zijn er maar 2. Eerlijk gezegd had ik er minstens 4 verwacht, gezien de prijs van de bundel. De peddels zijn echter magnetisch, dus je kunt er zeker van zijn dat je razendsnel schakelt en bliksemsnel reageert.

Dit stuur is ook uitgerust met een metalen Quick Release, wat geweldig is. Je hoeft je geen zorgen te maken over ontkoppelingen of dode hoeken in het midden. Bovendien is dit stuur compatibel met vrijwel alle onderstellen van Duitse fabrikanten, waardoor je in dit opzicht een ruime keuze hebt. Je kunt kiezen voor een CSL DD basis of een ClubSport Wheel Base V2.5 om goedkoop te simracen (tussen €350 en €550), hoewel de uiteindelijke rekening met het stuur in werkelijkheid minstens €850 zal zijn. Zoals ik hierboven al zei, heeft dit stuur een hoge prijs, maar ik raad het ten zeerste aan voor de Xbox One.

De beste Xbox One-stuurwielen uit het topsegment

De Fanatec ClubSport Porsche 911 GT3 R V2

Test en beoordeling van het Fanatec Podium Stuurwiel Porshe 911 GT3 R

Voordelen :

  • Bouwkwaliteit die Porsche waardig is
  • Officiële Porsche-licentie
  • Metalen naaf en QR

Nadelen :

  • Premium prijzen

Een ander item in deze lijst, de Fanatec ClubSport Porsche 911 GT3 R V2. Toegegeven, hij maakt deel uit van het ClubSport-assortiment van de Duitse fabrikant, wat technisch gezien het middensegment is, maar gezien de prijs is hij naar mijn mening het neusje van de zalm.

De ClubSport Porsche 911 GT3 R V2 is, zoals de naam al doet vermoeden, officieel gelicenseerd door Porsche GT3. Lang verhaal kort: hij is prachtig. Aluminium frame, leer rondom, Porsche logo in het midden. Het is minimalistisch en subliem tegelijk, en ik vind het geweldig.

De grip is uitstekend, met een stuur met een diameter van 32 cm en een platte onderkant. Dit stuur heeft eigenlijk geen knoppen, omdat deze deel uitmaken van een naaf (de Podium Button Module Endurance), net als de peddels. De hubs zijn geïnspireerd op racen en zullen daarom verwarrend zijn voor sim-racing beginners. Dit stuur is duidelijk gericht op een specifiek publiek: hardcore sim-racing fans en professionele coureurs.

De Podium-module heeft ook een groot OLED-scherm dat gedetailleerde gegevens weergeeft over modi, snelheid, toerental, ingeschakelde versnelling enzovoort. Het is het grootste scherm dat Fanatec aanbiedt op zijn producten en ik vind het geweldig.

Net als veel andere modellen van de Duitse fabrikant heeft de ClubSport Porsche 911 GT3 R V2 een metalen Quick Release om betrouwbaarheid en realisme te garanderen. Met deze QR kun je het stuurwiel ook op vrijwel elke Fanatec-basis bevestigen, mits deze compatibel is met de Microsoft-console.

Laten we overgaan op de prijs. Met €720 exclusief speciale aanbiedingen is deze bundel duur. Dat is te verwachten, want je krijgt randapparatuur uit Fanatecs Podium-catalogus die samen een eersteklas stuur vormen. Vergeet niet dat je een Fanatec basis nodig hebt om dit stuur te kunnen gebruiken.

Wat mij betreft is dit het ultieme all-round sim-racestuur op de markt. Je kunt er een heleboel gamesessies mee doen, ongeacht de discipline.

Het Fanatec Podium Racing Wheel F1

Test en meningen over het Fanatec Podium Racing Wheel F1: bundel met basis

Voordelen :

  • F1 Premium stuurwiel
  • Hoogwaardige materialen
  • Complete bundel, met 20/25 nm DD-basis

Nadelen :

  • Moeilijk te hanteren
  • Hoge prijzen

Ik sluit af met een geweldig stuur dat niet echt voor iedereen is, het Fanatec Podium racestuur F1. Zoals de naam al doet vermoeden, is het een stuur dat vooral gericht is op F1-fans en als je het mij vraagt, vind je het moeilijk om er iets anders mee te doen. Het grenst aan GT2, maar het is nog steeds een nichestuur, zoals ze zeggen.

Qua design is het mooi, maar je moet er wel van houden. Het stuur is gemaakt van koolstofvezel, met Alcantara op de polsen voor de grip. Er zijn 11 knoppen, schakelaars, 6 peddels (waaronder 2 analoge) en een OLED-scherm. De kleuren zijn flitsend en het is een stuur dat niet onopgemerkt zal blijven bij je installatie, ik zeg het je. De rotatie van het stuur kan worden ingesteld tussen 90° en 1080°, waardoor sim racers veel opties hebben.

De bundel wordt geleverd met de Podium wielbasis DD2 met een maximumkoppel van 25 nm, wat gewoon enorm is. Je kunt alles voelen wat je auto doet, tot in het kleinste detail.

Ik heb het gehad over de goede dingen van dit stuur, nu is het tijd voor de slechte. Het eerste is dat het niet makkelijk is om mee te werken voor sim-racers of beginners, en dit stuur is duidelijk niet voor hen ontworpen. Zelfs met mijn honderden uren sim-racen duurde het even voordat ik aan dit stuur gewend was.

Het tweede zwakke punt is de prijs. De officiële F1-licentie kost bijna € 1.800, exclusief speciale aanbiedingen. Maar tegelijkertijd krijg je een prachtig stuur van koolstofvezel en een DD-basis van maximaal 25 nm. Ik vind de prijs gerechtvaardigd, vooral omdat de bundel vaak in de aanbieding is voor €1300.

Lees mijn volledige review van het Fanatec Podium Racing Wheel F1.

De verschillende stuurwielbereiken op Xbox One

Je moet je realiseren dat sim-racing een lucratieve markt is voor de juiste spelers, dus je hebt verschillende assortimenten randapparatuur om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Ik moet zeggen dat het geen zin heeft om producten te verkopen aan een handjevol fans als je het hele spectrum van sim-racing enthousiastelingen kunt bereiken.

Over het algemeen worden de randapparatuur voor sim-racing verdeeld in drie categorieën: instapniveau, middenklasse en topklasse. Elke sim-racer is uniek en daarom zijn de producten zo gevarieerd. Persoonlijk hou ik van het midden- tot topsegment, omdat dit naar mijn mening het segment is waar je het meeste waar voor je geld krijgt. Je krijgt goede technologie en vooral allerlei functies voor relatief lage prijzen, want in het middensegment is het heel gemakkelijk om een setup te krijgen die meer dan €1.000 kost.

Het instapmodel

Dit assortiment wordt gekenmerkt door producten en randapparatuur die vooral gericht zijn op mensen die willen beginnen met sim-racen. De toonaangevende merken in dit segment zijn Logitech en Thrustmaster, en ze bieden vaak budgetvriendelijke opties van minder dan €300 voor een stuur, voetstuk en pedalen.

Met deze reeks zijn de opties beperkt, net als de motortechnologieën en -functies. In sim-racing is force feedback bijvoorbeeld realistischer met een Direct Drive motor, waarbij het stuurwiel direct wordt aangesloten op een krachtige motor. Alleen is dat om prijsredenen geen optie voor deze serie. Je gaat toch geen stuur + voet kopen van meer dan €600 voor een instapmodel?

De middenklasse

Naar mijn mening krijg je in het middensegment van de sim-racingreeks het meeste waar voor je geld. Je krijgt zeer goed gemaakte kwaliteitsproducten met interessante functies, en dat alles zonder je bankrekening te spekken.

In deze serie heb je, in ieder geval aan de bovenkant, randapparatuur met technologieën als Direct Drive-motoren, RevLED’s, OELD-schermen, peddels die zowel magnetisch als analoog zijn, leer op het stuur, enzovoort. Eerlijk gezegd is dit de reeks die je moet kopen als je een amateur of een fan van sim-racen bent, of zelfs een beginnende coureur. Je krijgt uitstekende sensaties en een hoge mate van immersie.

Topklasse

Dit is de plek voor de grote spelers, met merken als Fanatec die de markt min of meer domineren. Dit assortiment wordt gekenmerkt door uitstekend gemaakte producten, met oog voor detail. De topstuurwielen worden meestal gemaakt in samenwerking met merken als BMW, McLaren en Porsche, of onder officiële licentie van competities als GT3, F1, enz.

Als het op technologie aankomt, heb je al het beste. Direct Drive-basis, naven, aluminium peddels, koolstofvezel voor de wielen, Alcantara, enzovoort. Alles wat mooi, duur en vooral premium is, vind je op deze stuurwielen, met de prijs die daarbij hoort.

De beste stuurwielen zijn luxeproducten, met prijzen die gemakkelijk boven de € 1.300 en boven de € 2.000 uitkomen. Als je het nog niet gehoord hebt, simracen is een passie die erg duur kan zijn.

Waar moet je op letten bij een Xbox One-stuur?

Laten we het eens hebben over de belangrijkste elementen die een stuurwiel moet hebben, of het nu op de Xbox One is of op een ander platform. In wat volgt, wil ik erop wijzen dat dit puur persoonlijke voorkeuren zijn, omdat elke sim-racer op zoek is naar zeer specifieke elementen.

  • Ergonomie. Ergonomie is een subjectief punt, omdat elk persoon uniek is en daarom anders tegen ergonomie aankijkt. In absolute zin moet je op zoek gaan naar een stuur dat ergonomisch is en ook goed in de hand ligt. Bovendien moet je je er prettig bij voelen, want simracen is een zeer veeleisende discipline, net als motorsport in het algemeen.
  • Functionaliteit. Niet alle sim-racesturen op de Xbox One zijn hetzelfde, en de meeste verschillen qua functionaliteit. Je kunt het beste op zoek gaan naar een stuur met de functies die je wilt, zoals een RevLED, OLED-scherm, 4 peddels, enz. Je hebt een apparaat nodig dat voldoet aan alle eisen die je aan sim-racing stelt.
  • Bouwkwaliteit. Ik zeg het je ronduit: ga niet op zoek naar goedkope merken, want dan krijg je producten die van de plank komen. Concentreer je op randapparatuur met een merknaam en gemaakt van kwaliteitsmaterialen. Een stuurwiel moet je jarenlang tevreden houden, niet slechts een paar weken voordat het ontploft in een vuurzee van glorie.
  • Het ecosysteem. Het ecosysteem is dus specifiek voor elk merk en elk merk ontwikkelt zijn eigen systeem om perfect te werken met zijn producten. Als je je aanmeldt bij één merk, zit je vast aan het ecosysteem van dat merk, tenzij je al je randapparatuur verandert. Een Fanatec stuur werkt bijvoorbeeld alleen met een basis en pedalboard van hetzelfde merk, vooral op een console.
  • Bundels. Hoewel ik een fan ben van het aanpassen van randapparatuur, zijn bundels geweldig om te beginnen met sim-racen op de Xbox One, of welk ander platform dan ook. Ga op zoek naar bundels met stuur, voet en pedalen om alles in één keer te krijgen, zonder dat je hoeft te zoeken naar compatibele exemplaren.

Welke moet ik kiezen?

  • Het budget. Probeer voordat je iets anders doet een budget te bepalen voor je stuur en voor alle andere randapparatuur. Als je net begint met sim-racen of een paar uur per week wilt doen, is een budget van €300 genoeg voor alle randapparatuur. Voor gevorderde fans moet je rekenen op €500 of zelfs €600. En als je een hardcore fan bent, is er echt geen limiet aan setups.
  • De mate van onderdompeling. Een aanverwant punt is dat de mate van onderdompeling van persoon tot persoon verschilt. Bedenk dat hoe hoger je gaat, hoe meer je voelt en hoe meer je ondergedompeld wordt.
  • Beschikbaarheid. Merken als Logitech en Thrustmaster zijn verkrijgbaar in winkels, terwijl andere dat niet zijn (onder andere Fanatec). Als je het soort persoon bent dat een product wil zien en aanraken voordat je het koopt, dan zal dat niet voor alle stuurwielen mogelijk zijn.
  • Compatibiliteit. Ik raad je aan om op zoek te gaan naar stuurwielen die compatibel zijn met zowel de Xbox One als de X- en S-serie. Op die manier heb je een product dat lang meegaat, en niet alleen op de console die je hebt.
  • Bundels. Dit punt is gericht op sim-racing enthousiastelingen en beginners: ik raad je aan om altijd te kiezen voor bundels met een stuur, onderstel en pedalen. Je hoeft dan niet je hersenen te pijnigen op zoek naar producten die compatibel zijn met elkaar, en je portemonnee is beter af omdat de prijzen van bundels vaak lager zijn.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *