Sim-racen is een discipline die steeds meer spelers van over de hele wereld aantrekt, met e-sportcompetities die worden georganiseerd door grote spelers in de industrie. Op de pc is het een wereld op zich, met producten voor zowel zondagcoureurs als professionele raceteams.
In sim-racing hebben we setups voor alle motorsportdisciplines. Of je nu van NASCAR, rally, IndyCar of endurance racen houdt, je vindt wat je zoekt van de fabrikanten van randapparatuur voor sim-racing.
Op de PC is het, zoals ik net al zei, een wereld op zich, en een complete ook. Maar met de populariteit van de thuisconsoles van Sony en Microsoft hebben veel merken interesse getoond in deze markt, vooral om randapparatuur voor Gran Turismo en Forza aan te bieden. In wat volgt, kijken we naar de pedalboards die beschikbaar zijn voor de PS5, en meer specifiek naar de beste die beschikbaar zijn.
Cranksets tot €200
Fanatec CSL pedalen

Fanatec is een grote speler in de sim-race-industrie, vooral op thuisconsoles. Sommigen zeggen dat het Duitse merk de meester is in dit segment, en ik denk dat ze gelijk hebben.
Voor pedaalborden is de CSL Pedals de goedkoopste optie in de Fanatec catalogus met €80 voor de standaard versie en €200 voor de Load Cell. Qua ontwerp is het een gemengde tas: de voetsteun is helemaal zwart en de pedalen zijn grijs met zwarte pedaalplaten.
De CSL heeft een metalen frame en stalen pedalen, zodat hij bestand is tegen het dagelijkse misbruik van sim-racen. De standaardversie van de CSL wordt geleverd met 2 pedalen die op bepaalde punten kunnen worden aangepast. Je kunt desgewenst een koppelingspedaal toevoegen voor €40 extra.
Laten we verder gaan met het racegevoel. De CSL gebruikt 12-bit magnetische sensoren op de pedalen. Het gaspedaal is erg soepel, biedt bijna geen weerstand onder je rechtervoet, maar is toch nauwkeurig. Hetzelfde geldt voor de koppeling, als je die hebt gekozen. De rem heeft een ingebouwd weerstandssysteem en dat werkt goed voor de prijs en de actieradius. Het is niet supersterk, maar je kunt upgraden naar de Load Cell-kit voor €140.
De Thrustmaster T3PM

We gaan verder met een vrij goedkoop pedalboard van Thrustmaster: de T3PM. Dit apparaat is eigenlijk een herziene versie van de T3PA, de meest eenvoudige simulatie-randapparatuur van het Franse merk.
Het ontwerp is sober, volledig in zwart met chroom op de pedaalplaten. Over pedaalplaten gesproken, de T3PM heeft er 3 met 10-bit magnetische sensoren, een zeer eenvoudig weerstandssysteem voor de koppeling en het gaspedaal en een veer voor de rem, die overigens kan worden verwisseld.
De structuur is gemaakt van plastic, wat ook te verwachten was gezien de prijs van het apparaat (€130), maar ook omdat het bedoeld is voor gebruik door beginnende piloten of liefhebbers van de zondag. Wat compatibiliteit betreft, zal de T3PM werken op de PC via USB en op de PS5 via een basis die compatibel is met de console van Sony.
Laten we verder gaan met de sensaties. Ik waarschuw je, het is erg basic. Het gaspedaal en de koppeling zijn zeer zachte pedalen die weinig weerstand bieden onder de voeten. Aan de andere kant is het nauwkeurig. De veer van de rem is verwisselbaar voor verschillende weerstandsniveaus. In absolute zin is het goed genoeg voor beginners en beter dan een joystick of de T3PA. Maar meer ook niet.
Pedalen tussen €200 en €300
Fanatec CSL Elite pedalen V2

Fanatecs tweede nieuwkomer, de CSL Elite V2. Zie dit pedalboard als een grote evolutie van de CSL Pedalen, met een standaard 90 kg Load Cell en een gepoedercoate zwarte afwerking.
Het ontwerp van de Elite is veel beter dan dat van de standaard CSL vind ik, met identieke pedalen, volledig zwarte poedercoating en een algehele soberheid. De CSL Elite past perfect bij elke sim-racing setup, vooral bij Simlab cockpits. Overigens moet dit pedalboard gebruikt worden met een chassis om de eenvoudige reden dat het een Load Cell is.
Laten we overgaan op het gevoel. Er is niets nieuws aan het gaspedaal en de koppeling: de pedalen zijn soepel en precies, vooral dankzij de 12-bits magnetische sensoren. Voor de rem is het een tweetraps LC: je hebt een kleine veer (die overigens verwisselbaar is) en 3 elastomeren met verschillende weerstandsniveaus (ook verwisselbaar). De veer zorgt voor de eerste remweg, maar die is kort; zie het als licht remmen. De elastomeren nemen het daarna snel over, waardoor het pedaal weinig beweegt maar de remprecisie geweldig is.
De CSL Elite V2 kan worden ingeruild voor €300 en je hebt een PS5-compatibele basis nodig om hem te laten werken(GT DD, ClubSport DD+).
Thrustmaster T-LCM pedalen

Blijkbaar is het niet alleen Fanatec die weet hoe LC werkt, want Thrustmaster is ook op zoek naar marktaandeel met zijn T-LCM. Dit is een Load Cell pedalboard gebaseerd op de T3PM. Het ontwerp is hetzelfde, maar met veel meer chroom deze keer.
De structuur is gemaakt van metaal voor een goede stijfheid vanwege de Load Cell. En net als bij de CSL Elite V2 is een chassis meer dan nodig bij de T-LCM, omdat de LC tot 100 kg druk aankan. Over stijfheid gesproken, de pedalen zijn ook van metaal, om voor de hand liggende redenen.
Voor het gevoel onder je voeten gebruikt de T-LCM vrij eenvoudige weerstanden voor het gaspedaal en de koppeling, die zijn gekoppeld aan magnetische sensoren met maximaal 16 bits op één pedaal en 12 op alle drie tegelijk. Wat de remmen betreft, is de LC niet echt tweetraps, omdat het systeem 3 veren voor de weerstand gebruikt en die kunnen tijdens het rijden worden gewijzigd. Dat gezegd hebbende, geeft het systeem een goed gevoel tijdens een race voor een apparaat dat €230 kost.
Cranksets die meer dan €300 kosten
De Fanatec ClubSport pedalen V3

Hier hebben we het over een van de beste pedaalborden voor consoles: de Fanatec ClubSport pedalen V3. Dit apparaat is niet alleen mooi, met zijn volledig CNC-bewerkte aluminium structuur, gun metal kleur en rode accenten, het presteert ook goed met zijn Load Cell.
Net als bij de CSL Elite zijn de pedalen van de ClubSport V3 verstelbaar, maar dit keer op meerdere assen. Het gaspedaal en de rem zijn voorzien van een veerweerstandsysteem om echte pedalen te simuleren. De rem is een volledig verstelbare 90 kg LC. Bovendien heeft dit crankstel 2 vibratiemotoren (ABS en gripverlies), waardoor je nog meer opgaat in de race.
Het gevoel is uitstekend op de ClubSport V3, vooral op de rem. Het is natuurlijk tweetraps, nauwkeurig en realistisch qua feedback. Bovendien kun je de LC naar wens instellen.
Laten we het nu over de prijs hebben. Dit crankstel is niet goedkoop: €400 voor de standaard versie en €600 voor de omgekeerde versie, net als een echte racewagen.
Logitech Pro Race Pedalen

Logitech heeft lang gewacht met het uitbrengen van een LC pedalboard, maar wat mij betreft was het het wachten waard. De Pro Racing Pedals zien er niet alleen goed uit met hun volledig zwarte buitenkant en elektrisch blauwe accenten, ze presteren ook goed.
Het ontwerp is eenvoudig, ik zou zeggen minimalistisch: de 3 pedalen zitten in een volledig zwart frame. Het ontwerp van de pedalen is identiek, met wijzigingen aan de pedaalplaten. Het gaspedaal en de koppeling zijn voorzien van veren om weerstand te bieden, maar blijven soepel en precies in volle race.
Om te remmen heeft de LC twee trappen om het remmen van raceauto’s te simuleren. Ik vond de slag van het middelste pedaal goed, terwijl het toch nauwkeurig en responsief is. Er is geen haptisch (tril) systeem voor het ABS, en dat is jammer, want het zou een laag van immersie toevoegen, waardoor de kloof tussen simulatie en werkelijkheid nog kleiner wordt. Maar voor zover ik kan nagaan, bieden slechts een paar fabrikanten van sim-racingtoestellen dit aan, en ik hoop dat deze technologie door de massa zal worden overgenomen.
En dan nu de prijs. De Pro Racing Pedals kosten £389, en je hebt een Pro Racing Wheel base nodig om ze op de PS5 te kunnen gebruiken. Wat mij betreft nog steeds een geweldige optie, zeker voor een eerste LC pedalboard van Logitech.
0 reacties