Sim-racing is de laatste jaren sterk gegroeid, vooral met de komst van cockpitopstellingen en de exploitatie van deze discipline door motorraceteams. Net als piloten van vliegtuigen en gevechtspiloten trainen racecoureurs nu op simulators, meestal met behulp van consumentenrandapparatuur. Ja, je leest het goed: F2, GT, etc. coureurs trainen met stuurwielen die je online kunt kopen. Ze doen het niet met Thrustmaster of Logitech, maar met meer meeslepende producten.
Ik ben jaren geleden begonnen met sim-racen en net als jij was ik verloren in de keuze van randapparatuur. Tussen stuurwielen, pedalen, basistechnologieën en versnellingshendels, alles is er om de meest volhardende te ontmoedigen, en ik weet waar ik het over heb.
De wereld van sim-racing is de laatste tijd een zee van randapparatuur geworden, en het is heel gemakkelijk om zonder een beetje hulp te verdwalen. In dit artikel ga ik je kennis laten maken met de beste sim-racesturen op de markt, waarbij ik probeer alle portemonnees aan te spreken om niemand jaloers te maken.
Instapstuurwielen
Laten we beginnen met de zogenaamde instapstuurwielen. Deze sturen worden meestal verkocht als een bundel van basis + stuur en pedalen, en Logitech en Thrustmaster domineren dit segment. Ik ga het niet hebben over wielen alleen, want je hebt een basis nodig om ze te gebruiken, en in dit segment is het gewoon onmogelijk om een goede sim-racing randapparatuur te krijgen voor minder dan €200.
De Thrustmaster Ferrari 458 Spider

Voordelen :
- Uitstekend voor beginners
- Zeer aantrekkelijke prijs
Nadelen :
- De kwaliteit is er niet
- Slecht rijgevoel
De Thrustmaster Ferrari 458 Spider kan worden beschouwd als een instapmodel of zelfs low-end stuurwiel. Dankzij de plastic constructie kan het worden gekocht voor slechts €110. Ter vergelijking, je kunt duurdere controllers krijgen dan deze Thrustmaster, en dat zegt veel.
Qua bouwkwaliteit is het eerlijk gezegd echt kinderspeelgoed. Niets gaat goed aan dit stuur en ik vraag me af waarom de fabrikant het überhaupt verkoopt. Het stuur is mooi met zijn rood en zwart en het Ferrari logo in het midden, maar dat is het wel zo’n beetje.
Het stuurwiel is ontworpen met het rijgevoel in gedachten. En waarom is dat? Om de eenvoudige reden dat er geen force feedback is. Het stuurwiel maakt gebruik van een veersysteem of iets dergelijks om het stuurwiel in het midden te verplaatsen, en dit geeft het een schijn van weerstand.
Eerlijk gezegd, als je goedkoop wilt sim-racen, is de Thrustmaster Ferrari 458 Spider het overwegen waard. Maar als ik jou was, zou ik gaan voor een ander stuur van veel betere kwaliteit dan deze. En voor de geïnteresseerden, het is compatibel met PC en Xbox.
Ik heb het op deze lijst gezet puur vanwege de prijs, die vaak rond de €100 ligt, en omdat het een goede manier is om in de discipline te komen.
Lees mijn volledige review van de Thrustmaster Ferrari 458 Spider.
De Thrustmaster T150 RS

Voordelen :
- Goed gevoel voor beginners/amateurs
- Terugkeer van kracht
- Aantrekkelijke prijzen
Nadelen :
- Breekbaar crankstel
Wat mij betreft zou ik kiezen voor de Thrustmaster T150 RS om te beginnen met simracen. Het is een uitstekend stuur voor de prijs, zeker met wat erbij geleverd wordt.
De bundel bevat een stuur dat aan een voetstuk is bevestigd en een crankstel dat van half twijfelachtige kwaliteit is. In tegenstelling tot de Ferrari 458 Spider heeft de T150 RS feedback via riem en versnelling. Het is niet de beste technologie voor gevoel en sensatie, maar wel het beste wat je kunt krijgen voor €200.
Dit stuur is compatibel met Sony consoles, gebruikt veel plastic in de constructie en is een fatsoenlijke starter voor sim-racen. Het stuur heeft een diameter van 28 cm en de grip is goed, ook al is het leer een beetje te plakkerig naar mijn smaak.
De peddels zijn geïntegreerd, ook in plastic, maar dat is een pluspunt voor beginners. Je hoeft dus geen versnellingspook te kopen om de onderdompeling te vergroten. Het crankstel is ook van plastic en ziet er erg goedkoop uit. Probeer er niet zwaar mee te remmen, anders eindig je met maar één werkend pedaal. Ik vind het niks, en ik ben bang dat ik het elke keer als ik het gebruik zal breken.
Qua gevoel en sensatie is het OK, maar niet meer dan dat. Er is wat force feedback en weerstand, maar niet veel. Nogmaals, voor de prijs is dat begrijpelijk en ook te vergeven.
Lees mijn volledige review van de Thrustmaster T150.
Stuurwielen uit het middensegment
We gaan nu verder met stuurwielen uit het middensegment, met prijzen tussen €300 en €400, en soms €500 voor bepaalde modellen die de bovenkant van het assortiment beginnen te bereiken. Ik weet dat het voor sommige mensen een beetje duur is, maar het middensegment van sim-racesturen bestaat uit direct aangedreven of riemaandreven bases, afhankelijk van je budget.
Fanatec CSL Elite

Voordelen :
- Goede krachtfeedback en uitstekende sensaties
- Uitstekende bouwkwaliteit
Nadelen :
- Nauwelijks
Fanatec is een merk dat bekend staat om zijn producten van topkwaliteit en wordt door velen, waaronder mijzelf, beschouwd als het beste in sim-racing. Met meer dan 20 jaar ervaring in het spel is de Duitse fabrikant altijd een pionier geweest in sim-racetechnologieën.
De catalogus met stuurwielen van Fanatec is enorm, met producten voor alle budgetten en platforms. Een van de randapparaten, de CSL Elitewordt beschouwd als het beste voor zijn geld.
Dit stuur heeft een geweldig ontwerp en de diameter van het wiel is 30 cm, zoals de meeste autostuurwielen. Een pluspunt voor realisme. Het is gemaakt van aluminium, waardoor het stevig is en er eersteklas uitziet.
Fans van schakelen zullen blij zijn te horen dat de CSL Elite twee stuurwielgemonteerde peddels heeft die gebruik maken van Fanatecs Snapdome technologie. Hoewel het CSL-gamma in feite het instapmodel is van de Duitse constructeur, bevat het - en dat vind ik zo leuk - technologieën uit veel hogere gamma’s, zoals de Clubsport.
Hierdoor krijg je een DirectForce servomotor die je een ongelooflijke rijsensatie en krachtfeedback geeft die een topmodel waardig is, zonder dat het veel geld kost. Sim-racing fans weten dat Fanatec producten duur zijn, en de CSL Elite is daarop geen uitzondering. Voor bijna €400 krijg je alleen de basis en het stuurwiel, dat je gemakkelijk kunt vervangen dankzij het Quick Release systeem. Het is niet goedkoop, maar je hebt in ieder geval een kwaliteitsproduct waarmee je jarenlang kunt simracen.
De CLS Elite is een stuur dat ik zou aanraden voor alle sim-racing beginners, maar ook voor fans van deze discipline.
De Logitech G923

Voordeel :
- Bundel met pedalen en stuur
- Goede afwerking en bouwkwaliteit
- Juist gevoel
Nadelen :
- Kleine dode zones
Le G923 is een zeer goede stuur + pedalen bundel voor €350 - €400 (afhankelijk van de verkoper), in ieder geval voor degenen die willen beginnen in de discipline. Gebaseerd op dezelfde mechanismen en dezelfde saus als de G29 en G920 stuurwielen, d.w.z. tandwielaangedreven force feedback en een zeer aantrekkelijke prijs, is de G923 goed op weg om Logitech’s bestseller te worden, in ieder geval in het middensegment.
De afwerking is goed, met leer en aluminium op het stuur en staal op de stuurkolom. Voor degenen die denken dat dit stuur niet stevig is, Logitech heeft het tegendeel bewezen met de gebruikte materialen.
In tegenstelling tot de CLS Elite, die voor vrijwel dezelfde prijs wordt verkocht, wordt de G923 geleverd met een crankstel van goede kwaliteit. De technologie van dit apparaat is Load Cell, met gevoelige veren om het remmen van een auto te simuleren. In werkelijkheid is er wel enig gevoel, maar het is niet van hetzelfde niveau als andere remsystemen zoals bijvoorbeeld hydraulisch. Maar begrijp me niet verkeerd, het is heel behoorlijk voor de prijs.
Logitech heeft er goed aan gedaan om een RevLED toe te voegen aan dit stuur, net boven het midden. Dit is erg handig om het motortoerental te controleren, vooral als je een fan bent van handmatig schakelen met paddles. Een ander positief punt is de compatibiliteit van het stuurwiel. De G923 werkt op alle platformen, d.w.z. PC, Xbox One/Series, PS4/5. Dus als je wilt sim-racen, dan is dit echt iets voor jou.
Voor slechts €400 is het eerlijk gezegd een goed stuur, zeker als je bedenkt dat het wordt geleverd met een pedaalset. Verwacht niet dat je het gevoel hebt dat je in een racewagen zit, maar je krijgt waar voor je geld. Ik heb het met veel plezier gebruikt, en dat geldt voor alle producten van Logitech. Wat mij betreft een aanrader voor mensen met een klein budget.
Lees mijn volledige review van de Logitech G923.
Topstuurwielen
Laten we verder gaan met de topklasse sim-racing wielen, de wielen die de grens tussen sim en echt racen doen vervagen. Met de wielen die ik je nu ga presenteren, weet je niet meer of je aan het simracen bent of aan het trainen op de Groene Hel.
In dit assortiment stuurwielen vind je geen bundel met pedalen. Het zullen uitsluitend wielen en onderstellen zijn, omdat degenen die op dit niveau winkelen op zoek zijn naar premium, of zelfs ultra premium, producten.
De Fanatec Clubsport F1

Voordelen :
- Officiële F1-licentie
- Blauw gesmeed koolstof
- Hoge krachtterugkoppeling
Nadelen :
- Hoge prijzen
- Een beetje moeilijk voor beginners om mee overweg te kunnen
De Fanatec Clubsport F1 is de topbundel van de Duitse fabrikant. Het is de beste uit het assortiment. De wieldiameter is 27 cm, net als de racewielen, wat een extra laag realisme toevoegt.
De bundel wordt geleverd met een DD+ basis die 15 nm koppel biedt, wat helemaal niet slecht is voor een sim-raceapparaat dat gericht is op het grote publiek. Het is waar dat Simucube hoger kan, tot 25 nm, maar de randapparatuur van dit merk is vooral bedoeld voor racecoureurs, en dat geldt ook voor hun prijzen.
Op de F1 Clubsport heb je een wirwar aan knoppen en schakelaars waarmee je alles nauwkeurig kunt bedienen. Launch Control, Traction Control, Dual Clutch, alles gaat via het stuurwiel of de Fanatec software. Het is een zeer compleet, high-performance ecosysteem.
De peddels van de F1 Clubsport zijn natuurlijk magnetisch en geven je een hoge mate van intensiteit tijdens het sim-racen. De enige zwakke punten van dit stuur, afgezien van de prijs natuurlijk, zijn de ergonomie en de grip. De vorm van het stuur is verwarrend voor sim-racing beginners, net als de grip, vooral bij de knoppen en schakelaars.
Het zal even tijd kosten om eraan te wennen, zelfs als je wat sim-racing ervaring hebt. Toch ga je dit stuur zeker niet kopen als je op zoek bent naar je eerste setup. Met een prijs van bijna €1.300 is de F1 Clubsport een vrij dure bundel. Maar als je het je kunt veroorloven en het beste wilt, ga er dan voor.
En last but not least, compatibiliteit. De F1 Clubsport werkt op PC en Playstation. Helaas zullen fans van Xbox sim-racing dit prachtige stuur niet kunnen gebruiken.
Fanatec Podium Racing Wheel Formula in 25 nm uitvoering

Voordelen :
- Uitstekend gevoel en bouwkwaliteit
- 25 nm krachtterugkoppeling
- Bundel met wiel en voet
Nadelen :
- Ultra-premium prijs
Laten we overgaan naar een ander hoogwaardig product van Fanatec, de Podium Formule in 25 nm. Zoals de naam al doet vermoeden, heeft dit stuur een basis die 25 nm koppel ontwikkelt, wat nog meeslepender is dan de 20 nm van de Podium F1 die we net hebben gezien.
Technisch gezien maakt deze bundel gebruik van onderdelen uit de Fanatec-catalogus, namelijk het ClubSport Steering Wheel Formula V2.5 X, de Podium Advanced Paddle Module en het Podium Wheel Base DD2, en het hele pakket kost meer dan € 2.000. Voor degenen die zich zo’n randapparaat kunnen veroorloven, nodig ik uit om verder te lezen.
De ergonomie van het stuur is uitstekend en ik zou zeggen dat het makkelijker vast te pakken is dan de Podium F1. Op het menu staat koolstofvezel voor de constructie en aluminium voor de voet en de peddels. Over peddels gesproken, er zijn er 6, waaronder 2 analoge. Hiermee kun je Launch Control, de koppeling en een heleboel andere parameters bedienen. Dit stuur is duidelijk gericht op sim-racing professionals.
Het stuur heeft een klein scherm in het midden dat essentiële gegevens over de auto weergeeft, evenals de knopinstellingen. Boven het scherm staat de RevLED rondeteller.
Als het wiel je niet bevalt en je liever een rond of plat wiel hebt, kun je het verwisselen dankzij Fanatec’s Quick Release. Bovendien is de QR die bij de Podium Formula wordt geleverd volledig van metaal, iets wat je zou verwachten van een fiets uit het topsegment. Er zijn dus geen dode zones tijdens het gebruik. Hij is aan de basis gesoldeerd.
Wat mij betreft is dit het ultieme vliegwiel voor simracen in deze configuratie met 25 nm koppel, en Fanatec heeft de concurrentie, met name Simucube, laten zien dat het nog steeds meedoet, en dat zal waarschijnlijk niet veranderen.
Lees mijn volledige review van de Fanatec ClubSport Formula V2.5.
De onderdelen van een sim racestuur
Voordat ik je de beste stuurwielen presenteer die ik beschouw voor sim-racen, moet ik een belangrijk onderwerp aansnijden: de onderdelen van een stuurwiel. Afhankelijk van het bereik waar je naar streeft, heb je randapparatuur waarbij stuur + voetstuk één geheel vormen, en je hebt ook losse stuurwielen en voetstukken.
Stuur en voet uit één stuk
Deze reeks randapparaten is erg populair in sim-racing, vooral voor beginners die niet veel geld en tijd willen investeren in een setup. In feite is een combinatie van basis + stuur voldoende voor consolegamers met Forza of Gran Turismo, althans dat denk ik.
Meestal zijn deze combo’s, of bundels, verkrijgbaar voor tussen de €100 en €200, en sommige modellen worden zelfs geleverd met pedalen. Uiteraard zijn de sensaties basaal vanwege de motortechnologie die wordt gebruikt voor force feedback, en deze wielen zijn alleen geschikt voor beginners die een paar uur per week willen sim-racen.
Stuur en losse voet
Wat mij betreft is dit waar sim-racen begint, met de mid-range en top-of-the-range modellen. Het principe is eenvoudig: je hebt een basis met een motor (directe aandrijving of riemaandrijving) en een stuurwiel dat eraan kan worden bevestigd met een Quick Release systeem.
Om je een goed idee te geven van alle sim-racesturen waaruit je kunt kiezen, ga ik 3 productreeksen in de discipline presenteren. In werkelijkheid zijn er 4 assortimenten van sim-racing randapparatuur, maar de laatste is vooral gericht op coureurs (de top van het professionele assortiment).
Welke moet ik kiezen?
Het kiezen van een stuur voor sim-racen hangt af van een aantal factoren, waaronder :
- Het platform. Je moet een wiel kiezen dat compatibel is met het platform dat je gebruikt. Aan de bovenkant van de markt vind je bijvoorbeeld wielen die alleen op pc’s werken, en dit is een van de eerste dingen om rekening mee te houden.
- Budget. Voor sim-racing beginners raad ik een budget aan van €300 tot €400, en indien mogelijk een bundel met stuur, voetstuk en pedalen. Houd er rekening mee dat hoe hoger je in de reeks komt, hoe meer de prijs zal stijgen, terwijl je minder waar voor je geld krijgt in termen van randapparatuur.
- Beschikbaarheid. Stuurwielen van Fanatec en Simucube zijn bijvoorbeeld alleen verkrijgbaar in de winkels van deze twee merken. Er zijn geen fysieke winkels voor Fanatec, dus je kunt de wielen niet zien of uitproberen voordat je ze koopt. Ik wil je er echter aan herinneren dat de producten van deze merken uitstekend zijn, dus neem geen risico.
- Ergonomie. Ten eerste zijn sommige wielen niet gemakkelijk te hanteren, vooral voor beginners. We zijn gewend aan ronde wielen en simracen op een rechthoekig wiel kan voor veel mensen verwarrend zijn. Daarom moet je een wiel kiezen waar je je goed bij voelt.
- Het ecosysteem. Dit punt hangt af van je wens om aan simracen te doen. Als je in deze discipline wilt doorbreken, raad ik je aan om je aan één ecosysteem te houden (producten van hetzelfde merk) om compatibiliteitsproblemen te voorkomen. Alleen Fanatec werkt beter dan Logitech en Fanatec, bijvoorbeeld.
Conclusie
Stuurwielen zijn essentiële randapparatuur in elke sim-raceconfiguratie. Ze verbinden je met het spel en geven je feedback over wat je auto doet. Het kiezen van een stuur is essentieel, vooral voor sim-racing beginners.
Het eerste dat je moet overwegen is hoeveel je wilt investeren in simracen. Als je gewoon een paar boodschappen wilt doen op een zondagmiddag, dan wil je een instapmodel of zelfs een middenklasse set-up. Maar als je er een passie voor hebt, is het beter om na verloop van tijd naar het topsegment te gaan.
Bekijk onze ranglijsten per platform, merk of type om je te helpen bij je keuze:
De beste stuurwielen per platform
- PC Stuurwielen
- Xbox X / S stuurwielen
- Xbox One Stuurwielen
- PlayStation 4 Stuurwielen
- PlayStation 5-stuurwielen
De beste shuttlekoppen per merk
De beste shuttles per type
0 reacties