De Moza R5-bundel in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ QR van hoge kwaliteit
✅ Hoogwaardige constructie en materialen
✅ Bundel compleet met DD-basis, stuur en pedaalbord
❌ Upgrade pedaalbord vereist
❌ Onderstel niet compatibel met 2 stuurwielen uit de Moza-serie
❌ Enige vervaging bij verzadiging van het onderstel
ㅤ
Moza Racing is een nieuwkomer in de wereldwijde sim-racescene. In slechts een paar jaar tijd is deze Chinese fabrikant erin geslaagd om de middelen te vinden om uitstekende raceproducten te ontwikkelen en op de markt te brengen die zowel van hoge kwaliteit als zeer agressief geprijsd zijn. Het moet gezegd worden dat de taak niet zo eenvoudig is, want Moza moet het opnemen tegen een aantal sim-racing giganten, met name Fanatec en Simagichoewel de laatste niet erg populair is in Frankrijk.
Hoe het ook zij, de Chinese fabrikant Moza is vastbesloten om de strijd aan te gaan met de andere spelers in dit segment en zijn doel is heel eenvoudig: marktaandeel afsnoepen van merken die al langer meedraaien. Zal het lukken? Dat is een heel goede vraag, en we gaan proberen hem te beantwoorden.
Moza biedt een aantal bundels aan, waaronder de R5 , die bestaat uit een stuur, Direct Drive-basis en pedalen. In wat volgt laat ik je kennismaken met deze bundel, vertel ik over de sterke en zwakke punten en wat ik ervan vind.
Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel
- Directe aandrijving met maximaal koppel van 5,5 nm
- Aluminium constructie
- Crankset met 2 pedalen, maar uit te breiden met koppeling en performance kit voor rempedaal
- Lederen stuur met platte bodem en een diameter van ongeveer 28 cm
- Alleen compatibel met pc en Pit House-software
- Oneindige draaihoek
- 1000 Hz basisverversingssnelheid
- 18 knoppen, een D-Pad en 2 paletten
Ontwerp van de Moza R5
Wat betreft het ontwerp van de R5 bundel, denk ik niet dat Moza er al te veel over heeft nagedacht. De R5 basis lijkt opvallend veel op de Fanatec CSL DDmet een algemeen X-vormig ontwerp dat erg typerend is voor Moza’s instapmodellen en mid-range apparaten. Ik zeg het maar meteen: Moza bases met maximaal 12 nm koppel zijn qua vorm bijna identiek.
Het stuurwiel is van deES met een mooi, licht minimalistisch ontwerp. Rondom zit leer, met een witte band aan de bovenkant. Het stuur heeft een vlakke basis en de bedieningselementen zijn verspreid over het voorpaneel.
Het crankstel is de volledig zwarte SR-P Lite, waarvan ik moet zeggen dat hij erg mooi is en een veel beter ontwerp heeft dan zijn directe concurrent van Fanatec. Al met al is deze R5 bundel stijlvol, mooi en past hij perfect bij sim-racing rigs.

Assemblage op maat
Standaard wordt deze bundel geleverd met de Moza tafelklem, die op vrijwel elk meubelstuk in je huis kan worden geïnstalleerd. De bundel kan op een tafel of bureau worden gemonteerd.
Het crankstel is voorzien van rubberen pads voor goede grip op de grond. De SR-P is standaard geen Load Cell en kan op de grond worden gebruikt, dus dat is geen probleem.
De R5 basis kan ook op een chassis of standaard worden gemonteerd dankzij de schroefsleuven aan de onderkant. Hierdoor kun je deze basis van onderaf aan een rig bevestigen, en de meeste op de markt ondersteunen deze basis zonder het minste probleem.
De R5-bundel maken en afwerken
Moza heeft er geen doekjes om gewonden wat betreft de basis: het bedrijf gebruikte aluminium uit de luchtvaartindustrie voor de R5 body, een aluminiumlegering voor de ES stuurstructuur en versterkt staal voor het SR-P Lite crankstel.
Wat de afwerking betreft, heb ik echt niets te zeggen: alles is zo goed als perfect, met uitzondering van een paar punten met betrekking tot de knoppen op het stuurwiel. Maar dat is echt geen enkel probleem.
De bouwkwaliteit is duidelijk verbeterd met deze nieuwe R5 bundel en is nu op gelijke hoogte met de concurrentie in hetzelfde segment. En dit geldt voor vrijwel alle randapparatuur die je bij de R5 vindt, of het nu gaat om het stuur, de voet of de pedalen. Moza producten zijn van de hoogste kwaliteit, zoals ik al eerder zei, en dat zul je kunnen bevestigen wanneer je deze bundel in handen krijgt.
Aan de slag met de bundel
Het ES-wiel is 28 cm in diameter, met een platte onderkant. De grip is erg goed, vooral omdat het stuur niet erg groot is en de knoppen aan de uiteinden van het voorpaneel zitten.
Er zijn 18 knoppen, 2 paletten en 1 D-Pad, waarvan de meeste gemakkelijk toegankelijk zijn. Ik moet toegeven dat sommige knoppen sponzig zijn, maar ook dat is niet het einde van de wereld. Het stuurwiel als geheel ligt goed in de hand en je voelt de hoge mate van stevigheid dankzij de aluminiumlegering.
De pedalen zijn een ander verhaal. Toegegeven, de pedalen zijn in hoge mate verstelbaar wat betreft hun tussenruimte of de pedaalplaat, maar het gevoel is identiek op beide, of het nu de rem of het gas is, wat betekent dat je moet betalen voor de performance kit. Het is echt jammer, en ik zal hier zo dadelijk dieper op ingaan.
Sensaties tijdens het spelen
Het is tijd om het te hebben over het gevoel van deze bundel, vooral het onderstel en de pedalen, want de ergonomie is uitstekend met het ES-stuur van Moza. Oké, laten we beginnen met de basis.
Op papier ontwikkelt de R5 5,5 nm maximumkoppel, wat hem een licht voordeel zou moeten geven ten opzichte van een Fanatec CSL DD. Maar in werkelijkheid is dit niet het geval. Toegegeven, de R5 geeft veel details en informatie over het circuit en vooral over het gedrag van de auto, maar het voelt duidelijk alsof er iets ontbreekt.
De force feedback, wanneer de voet volledig is afgesteld, is niet zo fijn als die van de concurrentie, en je kunt voelen dat er wat vervaging is wanneer de voet verzadigd is, wat ongetwijfeld te wijten is aan de software en het besturingsalgoritme van het product, die nog niet geperfectioneerd zijn. Alle subtiele sensaties, zoals de bijna-grens van het gripverlies van de vooras of zelfs de lichte bewegingen van het lichaam, zijn niet waarneembaar op de R5.
Deze basis is echter erg goed voor Direct Drive beginners, iets wat niet echt gezegd kan worden van de pedalen. Simpel gezegd: de twee pedalen zijn identiek qua gevoel, en je zult de performance kit op het rempedaal moeten gebruiken om er gevoel voor te krijgen. In de standaard versie lijkt dit rempedaal op dat van een Thrusmaster T3PA zou ik zeggen, en er is bijna niemand in de gevoelsafdeling. Wat mij betreft een echte schande.

Compatibiliteit van de R5-bundel
Net als vrijwel de hele Moza-reeks is de R5-bundel alleen compatibel op de PC met sim-racetitels die op dat platform draaien. Wat betreft compatibiliteit met de rest van het Moza ecosysteem, ondersteunt de R5 2 stuurwielen van het merk niet (de CS V1 en GS V1), maar verder is het prima.
Waar voor je geld
Op dit moment wordt deze bundel verkocht voor €549, en je moet nog eens €30 toevoegen voor de rempedaalset, die essentieel is voor een goed gevoel.
Vandaag de dag biedt hij veel meer waar voor zijn geld dan toen hij werd gelanceerd (hij werd verkocht voor bijna 690). Met £ 550 zou ik zeggen dat hij waar voor zijn geld biedt, maar dat is dan ook alles, want de concurrentie is behoorlijk sterk in hetzelfde segment.
Mijn oordeel over de R5-bundel van Moza Racing
Het valt niet te ontkennen dat de directe concurrent van de R5 de CSL DD is (gebundeld of niet). Voor dezelfde prijs is de bundel van Fanatec duidelijk aantrekkelijker, omdat hij niet alleen goedkoper is, maar ook krachtiger, met meer communicatie van de Direct Drive-basis en vooral een beter pedaalbord. De CSL Pedals is natuurlijk niet perfect, maar wel beter dan de standaard SR-P Lite.
De QR van de Moza-bundel is echter op het randje van perfect, een van de beste op de markt. Als je wilt beginnen met sim-racen en Moza spreekt je aan, dan kun je de R5 bundel proberen met de bottom bracket performance kit. Maar als je een coureur bent die al behoorlijk goed kan racen, zou ik het Fanatec ecosysteem aanraden.
0 reacties