Videogameconsoles zijn de afgelopen decennia erg populair geworden, met name de PS3 en Xbox 360. Vandaag de dag zijn we al toe aan de PS5 en Xbox is doorgedraaid als het gaat om de naamgeving van zijn producten. Vandaag de dag zijn we al aanbeland bij de PS5, en Xbox is op een zijspoor beland als het gaat om de naamgeving van zijn producten. We hadden de Xbox One na de 360, en nu zijn het de X- en S-serie. Vraag me niet waarom, want ik weet het niet.
Na het succes van spelconsoles zijn er veel racetitels op verschenen. Sommigen hebben de arcade-route genomen, anderen de sim-arcade, en weer anderen zijn overgestapt op simulatie. Voorbeelden hiervan zijn Need For Speed voor de arcadehal, Gran Turismo voor de sim-arcade/simulatie (afhankelijk van je keuze) en Assetto Corsa Competizione voor de simulatie.
Dit alles wil zeggen dat sim-racing langzaam maar zeker erg populair is geworden op consoles, en fabrikanten van randapparatuur hebben hier hun voordeel mee gedaan. Over sim-racing producten gesproken, vandaag bekijken we de beste Xbox Series X en S pedalboards die momenteel op de markt zijn. De markt wordt voornamelijk gedomineerd door drie merken: Logitech, Thrustmaster en Fanatec.
Xbox Series X/S pedalen voor minder dan €210
Fanatec CSL pedalen LC

Fanatec blijft een belangrijke speler in de sim-race-industrie, vooral op consoles waar het Duitse merk geen echte concurrentie heeft, met de mogelijke uitzondering van de topproducten van Logitech. Voor pedalboards op Xbox Series X en S hebben we de CSL Pedalen in Load Cell uitvoering.
Het ontwerp van de LC Pedals is identiek aan de basisversie, met een zwarte voetsteun en grijze pedalen. De constructie van dit pedaalbord is veel beter dan die van de T3PM, die we hierna zullen bekijken, met metaal voor het frame en de pedalen, en plastic voor de pedaalplaten. Je kunt deze platen overigens vervangen door een metalen kit voor €35.
De LC pedalen voelen erg goed aan voor zijn prijs (€200). Het gaspedaal en de koppeling zijn uitgerust met magnetische sensoren en vrij eenvoudige veerweerstanden. Deze twee pedalen zijn daardoor soepel en lineair in gebruik en bieden een grotere precisie ten opzichte van de potentiometers en een grotere betrouwbaarheid.
De rem is een basis Load Cell versie met elastomeren. Het gevoel is redelijk realistisch, maar er is nog steeds een dode zone aan het begin van de pedaalslag. Bovendien zijn de LC instellingen beperkt op dit Fanatec crankstel, wat te verwachten is gezien zijn positie in het assortiment.
De Thrustmaster T3PM

De T3PM vertegenwoordigt het middensegment van Thrustmaster’s pedalboards, met de T3PA als goedkoopste en de T-LCM als duurste. Qua ontwerp vind ik het simpel en mooi. Het crankstel is helemaal zwart, met een paar zilveren elementen, met name de pedaalplaten. Aan de achterkant zit een veer met rode accenten onder de rem.
De T3PM gebruikt plastic voor de structuur om de prijs laag te houden (€130) en om het aantrekkelijker te maken voor weekendrijders. Dit crankstel is behoorlijk solide voor zijn bereik en je kunt het zelfs direct op de vloer gebruiken (tapijt, flagstone, etc.) zonder je zorgen te hoeven maken over grip.
Laten we beginnen met het gevoel. De T3PM maakt gebruik van magnetische sensoren op de pedalen. Het gaspedaal en de koppeling werken soepel en nauwkeurig. Wat de remmen betreft, kun je de veren verwisselen om het juiste weerstandsniveau te vinden, wat overigens behoorlijk is voor deze serie.
Xbox Series X/S pedalen voor minder dan €310
De Fanatec CSL Elite V2

De CSL Elite V2 is een gespierdere versie van de LC pedalen, dit keer met een verstelbare Load Cell die 90 kg aan kracht aankan. De Elite V2 heeft een minimalistisch ontwerp met een zwarte poedercoating die het een eersteklas uitstraling geeft. Er zitten 3 pedalen op dit apparaat en ze zijn op verschillende manieren verstelbaar, waaronder de tussenruimte.
Op technisch gebied hebben we magnetische sensoren en een verstelbare LC op de rem. De koppeling en het gaspedaal zijn pedalen die gemakkelijk te gebruiken zijn, en ook heel precies. De koppeling is iets harder dan het gaspedaal, en dat is normaal.
Laten we verder gaan met de rem. Dit pedaal heeft een tweetraps LC met een veer voor de eerste slag en 3 elastomeren voor de tweede trap. Fanatec biedt de optie om de hardware van het rempedaal aan te passen aan jouw rijvoorkeuren, en je zult er een goed gevoel van krijgen in volledige race-modus.
Dit juweeltje kost je €300. Het is nog steeds betaalbaar, en je hebt een Fanatec basis nodig om het op Xbox Series X en/of S te kunnen gebruiken. Dit geldt ook voor alle pedalboards die in deze lijst worden genoemd: je hebt randapparatuur van hetzelfde merk nodig om ze op Xbox Series X en S te gebruiken.
De Thrustmaster T-LCM

Laten we dit segment eindigen met de T-LCM van Thrustmaster, een ‘Load Cell’ pedalboard. In feite is het niet echt een LC in de strikte zin van het woord, maar het komt in de buurt. Zie het als de CSL Pedals LC.
Het ontwerp van de T-LCM is identiek aan dat van de T3PM, die op zijn beurt lijkt op de T3PA. Het is dezelfde mal, maar met iets hoogwaardigere materialen naarmate je verder komt. Het is dus nog steeds een plastic frame met een metalen voetsteun en pedalen.
Het gaspedaal en de koppeling hebben magnetische sensoren en zijn kortom de juiste pedalen om te gebruiken. Ze zijn licht en precies en je zult er tijdens de races probleemloos aan wennen. Wat betreft de remmen heeft Thrustmaster een ‘LC’ systeem gemonteerd met 3 verschillende veren en een bumpstop aan het einde van de slag. Het gevoel is goed voor de prijs (€230), en je kunt de veren verwisselen om de instellingen aan te passen aan je voorkeuren. De T-LCM is compatibel met alle Thrustmaster bases die op de Xbox draaien.
Xbox Series X/S pedalboards voor meer dan €350
Logitech Pro Race Pedalen

Logitech heeft wat tijd nodig gehad om zijn concurrenten in het premium sim-racing segment in te halen, vooral de Direct Drive bases. Wat mij betreft heeft de aanpak van het Zwitserse merk zijn vruchten afgeworpen, want de Pro Racing bundel is uitstekend qua racegevoel, maar het is niet de beste prijs-kwaliteitverhouding.
Door een Direct Drive-basis aan te bieden, moesten we de bijbehorende Load Cell-pedalen leveren. Zeg hallo tegen de Pro Racing Pedalen en de 3 pedalen. Het ontwerp is gewoon prachtig, zoals we gewend zijn van Logitech.
Het crankstel is volledig zwart, met blauwe accenten op de Load Cell. De 3 pedalen zijn verstelbaar op verschillende assen, zodat je een geschikte zithouding kunt aannemen. Voor de gashendel zit er een veer aan de achterkant voor weerstand, net als bij de koppeling. Het gevoel is soepel en biedt veel precisie tijdens het racen.
De rem is een volledig instelbare Load Cell van 100 kg met verwisselbare veren en elastomeren. Het gevoel op de baan is erg goed en de prijs is ook goed (€390).
De Fanatec ClubSport pedalen V3 en de omgekeerde

Tot slot de ClubSport Pedalen V3 van Fanatec. Dit is het topmodel van het Duitse merk, met een zeer raceontwerp en uitstekende aanpasbaarheid.
Op het gaspedaal en de koppeling zitten veren aan de achterkant, inclusief die op het rechterpedaal, die kunnen worden verwisseld. Het doel is om een meeslepende sim-race-ervaring te bieden en ik kan je verzekeren dat dit het geval is, dankzij de soepelheid en vloeiendheid van de pedalen.
Voor de rem gebruikt Fanatec een 90 kg Load Cell die volledig instelbaar is op verschillende manieren (weerstand, hardheid, slag, enz.). Je hoeft er maar een beetje tijd aan te besteden om te vinden wat je zoekt, en je hebt ook de mogelijkheid om de software aan te passen via een Fanatec vliegwiel. Dit is het ultieme pedalboard van het Duitse merk.
De pedalen zijn volledig instelbaar voor positie, pedaalplaten, helling, weerstand, afstand en meer. Het is de perfecte randapparatuur voor beginnende wielrenners.
Maar zoals je zou verwachten, heeft perfectie een prijs. Je kunt dit crankstel kopen voor €400 voor de standaard versie en €600 voor de omgekeerde versie met bovenaan gemonteerde koppelings- en rempedalen.
0 reacties