Selecteer een pagina
Notre avis sur les meilleurs leviers de Sim Racing

De 3 beste versnellingshendels voor Sim Racing

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

Er komt veel meer kijken bij sim-racen dan het kiezen van een stuur en pedalen om over rallypodia te racen of rondetijden te breken op circuits over de hele wereld. Sim-racen is een discipline op zich, voor sommigen zelfs een passie, en het bouwen van een setup vergt tijd, kennis en vooral de juiste randapparatuur.

Zoals ik al zei, er komt meer kijken bij sim-racen dan een stuur en pedalen. Je moet nadenken over het kiezen van verschillende andere randapparaten, zoals het scherm (of de schermen), de cockpit (als je je die kunt veroorloven), het platform en ook de versnellingspook.

Toegegeven, velen van jullie zullen zich afvragen “waarom zou ik een versnellingspook hebben als mijn stuur paddles heeft?”, en ik zou zeggen dat dat een uitstekende vraag is, waarop het antwoord in één woord kan worden samengevat: onderdompeling.

Ook al gaat de autosport in het algemeen langzaam in de richting van sequentiële versnellingsbakken, of zelfs automatische DCT’s, er gaat niets boven een mechanische versnellingsbak om je maximaal in te leven, om alle sensaties van de auto te voelen. En voor sim-racen geldt hetzelfde: een versnellingspook zorgt voor realisme, betrokkenheid bij de simu en unieke sensaties.

Zoals je je kunt voorstellen, zijn er veel versnellingshendels op de markt, net zoals er stuurwielen, pedalen, achtervorken, enz. zijn, en er eentje kiezen is geen gemakkelijke taak. In dit artikel laat ik je de beste sim-racing versnellingshendels zien die momenteel op de markt zijn, afhankelijk van je budget.

De verschillende soorten sim-racing versnellingspook

Net als in een racewagen zijn er in sim-racing twee soorten versnellingshendels. In feite zijn het er 3, maar de derde is een hybride.

  • H Pattern versnellingspook, dit is een standaard versnellingspook zoals je die vindt in auto’s met mechanische versnellingsbakken. De versnellingen staan naast elkaar in een H-patroon, met 6, 7 of 8 versnellingen (inclusief achteruit). Dit type versnellingspook kan ook worden gebruikt als een hybride in sim-racing, met de toevoeging van een sequentiële functie.
  • Sequentiële versnellingspook, dit is een versnellingspook waarbij de versnellingen sequentieel worden geschakeld, d.w.z. de ene na de andere door de hendel op één as omhoog of omlaag te bewegen. Deze hendels zijn sneller bij het schakelen en zijn geschikt voor auto’s met 6 of 7 versnellingen, of zelfs meer (achteruitversnelling niet inbegrepen).

De Fanatec Clubsport SQ V1.5 Shifter

Test en beoordeling Fanatec Clubsport Shifter sq v1.5

Voordelen :

  • Uitstekende constructie
  • Premium en hybride versnellingspook
  • Uitstekend gevoel in gebruik

Nadelen :

  • Een beetje moeilijk om grip op te krijgen
  • Licht zwaar
  • Premium prijzen

Laten we beginnen met, wat mij betreft, de beste sim-racing shifter op de markt, als je het je kunt veroorloven, want het is niet goedkoop. Fanatec biedt een aantal uitstekende randapparaten, en de Clubsport SQ V1.5 Shifter is er daar één van.

De volledig metalen constructie geeft hem stevigheid en een eersteklas gevoel, ten koste van een hoog gewicht (ongeveer 3,3 kg). Je hebt een goede setup nodig om deze shifter te bevestigen en te gebruiken.

Net als de Thrustmaster TH8A is de Clubsport SQ V1.5 Shifter een hybride versnellingspook met H-patroon en sequentiële modus. In tegenstelling tot de TH8A hoef je de versnellingspook niet aan te passen om van de ene modus naar de andere te schakelen, omdat dit gebeurt met een kleine schakelaar.

De versnellingspook is geïnspireerd op die van een Porsche 911 en biedt 8 versnellingen, waaronder achteruit. Net als bij een Porsche schakel je naar R (achteruit) door de hendel naar beneden te drukken, om te voorkomen dat je per ongeluk schakelt. Dat is een pluspunt voor de veiligheid, maar dat geldt niet voor de 7e versnelling. De laatste versnelling wordt ook geschakeld door de hendel in te drukken. Voor simus met maar 6 versnellingen is er geen probleem. Maar voor de anderen is de besturing in het begin gevaarlijk en vooral frustrerend. Het zal even duren voordat je gewend bent aan deze versnellingspook, en dat is jammer.

Het gevoel is er, met versnellingen die sterk doorkomen en vooral goed aanvoelen. Het is echter niet makkelijk om het onder de knie te krijgen, zeker niet voor beginners. Je zult de versnellingen verkeerd zetten en het vergt enige oefening om aan de versnellingspook te wennen.

De montage is van topklasse. Fanatec heeft een plaat waarmee je de shifter kunt plaatsen waar je maar wilt, op een tafel of in de cockpit. Het is geweldig om deze mate van flexibiliteit te hebben, maar niet zo geweldig als je de plaat voor €40 moet kopen en de versnellingspook €250 kost.

Laten we eens kijken naar de compatibiliteit. Simpel gezegd: dit randapparaat is compatibel met PC, Xbox en Playstation. Op consoles moet je een Fanatec basis hebben die compatibel is met het platform, wat niet nodig is op PC.

Dit product is veruit het beste voor sim-racen op hoog niveau of als je net begint aan dit prachtige avontuur. Het is een versnellingspook die ik ten zeerste kan aanbevelen. Het is echter nog steeds een eersteklas product, met de bijbehorende prijs.

Lees mijn volledige review van de Fanatec Clubsport SQ V1.5 Shifter.

De Logitech G Driving Force Shifter

Test en beoordeling Logitech Driving Force Shifter

Voordelen :

  • Zeer aantrekkelijke prijs
  • Ideaal voor beginners

Nadelen :

  • Nauwelijks

Laten we verder gaan met een versnellingspook die voor iedereen toegankelijk is, de Logitech G Driving Force Shifter. Het is een goedkope shifter, ideaal voor sim-racing beginners die wat immersie aan hun setup willen toevoegen.

De G Driving Force Shifter is gemaakt van staal en leer en dat is niet niks gezien de prijs (€65 op de website van de fabrikant). Dit model heeft 7 versnellingen, inclusief achteruit, waardoor het perfect is voor de meeste sim-racers die een fatsoenlijk apparaat willen zonder het budget te overschrijden.

De stalen constructie zorgt voor een goede duurzaamheid, zelfs als je hard schakelt. Bovendien wordt deze G Driving Force Shifter geleverd met zijn eigen klemmen voor montage op een tafel.

Laten we het nu hebben over compatibiliteit. Deze shifter werkt op pc en consoles (PS4 en Xbox One), zolang je een stuurwiel van het merk hebt, namelijk de G923, G29 en G920. Het is nog steeds een goed product voor de prijs, vooral als je alleen het Logitech ecosysteem gebruikt. Met alle randapparatuur (stuur, voetstuk, pedalen en versnellingspook) kost je setup je slechts ongeveer €300.

Lees mijn volledige review van de Logitech G Driving Force Shifter.

De Thrustmaster TH8A

Test en beoordeling van de Thrustmaster TH8A shifter

Voordelen :

  • Goede bouwkwaliteit
  • Brede platformcompatibiliteit
  • Sequentiële modus

Nadelen :

  • Een beetje moeilijk om grip op te krijgen

Om deze lijst af te maken, de Thrustmaster TH8A. Kortom, als je op zoek bent naar een shifter die je een goed gevoel en een fatsoenlijke respons geeft, dan is dit de shifter voor jou, ook al heeft hij zijn kleine foutjes.

De TH8A is weliswaar een vrij oude shifter, maar hij bevat nog steeds een aantal hoogontwikkelde technologieën, zoals het gebruik van een potentiometer, een magnetische sensor voor de versnellingen en zelfs een sequentiële modus, waardoor het een hybride is. Met het H-patroon krijg je 8 versnellingen, inclusief achteruit, waardoor het veelzijdiger is dan de Logitech die we eerder zagen. In tegenstelling tot andere, meer hoogwaardige shifters, is het overschakelen van H Pattern naar sequentiële modus niet eenvoudig: je moet de bovenste plaat (H) verwijderen en vervangen door een andere voor de sequentiële wereld. In feite beperkt deze modus de beweging van de versnellingspook, wat een beetje een eenvoudig ontwerp is, maar het werkt toch.

Het ontwerp van de TH8A is heel eenvoudig, met een metalen constructie. Het montagesysteem bevindt zich aan de voorkant van de versnellingspook, werkt met een schroef en is 360° verstelbaar, perfect voor elke setup.

Wat mij betreft is de grip goed. Ik vond het geweldig om de TH8A te gebruiken voor sim-racing, vooral omdat hij niet beperkt is door het Thrustmaster ecosysteem. Je kunt deze shifter gebruiken met de stuurwielen van de fabrikant, maar ook met die van andere merken. Dit is een groot pluspunt voor de TH8A, vooral als je randapparatuur van verschillende merken hebt en deze shifter aan je setup wilt toevoegen.

Wat mij betreft is dit de shifter met de beste prijs-kwaliteitverhouding in dit klassement, ook al is het in het begin een beetje verwarrend om aan te wennen. Ik raad hem ten zeerste aan, vooral als je hem voor €150 vindt.

Lees mijn volledige review van de Thrustmaster TH8A Shifter.

Welke moet ik kiezen?

Bij het kiezen van een sim-racingapparaat moet je rekening houden met een aantal punten, waaronder:

  • De prijs. Het is noodzakelijk om een budget toe te wijzen aan je versnellingspook, om de sim-race-ervaring niet te veel te beïnvloeden. Je kunt bijvoorbeeld niet kiezen voor een hendel zoals de Logitech die we hebben gezien als je een eersteklas setup hebt. De ervaring wordt dan verstoord, net als de sensaties.
  • Beschikbaarheid. Sommige merken, zoals Thrustmaster, zijn verkrijgbaar bij verschillende retailers, zowel online als in de winkel. Dit maakt het makkelijker om hun randapparatuur te bekijken en te testen voordat je het koopt, iets wat bij Fanatec niet mogelijk is.
  • Het platform. Normaal gesproken, en als je op hetzelfde ecosysteem blijft, veroorzaken platformen geen grote problemen. Maar je moet er nog steeds voor zorgen dat de versnellingspook die je bekijkt compatibel is met het platform dat je gebruikt.
  • Het ecosysteem. Ik raad mensen aan om altijd bij één ecosysteem te blijven om compatibiliteits- of prestatieproblemen te voorkomen. Als je Fanatec gebruikt, koop dan van dezelfde fabrikant.

Conclusie

Het toevoegen van een versnellingspook aan je sim-racing setup zal zowel je spelervaring als het rijgevoel ten goede komen. Stuurwielpaddles zijn zeker praktischer in de meeste situaties en kosten minder, maar de versnellingspook is een must-have voor sim-racen en ik raad je aan er een te hebben.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *