De Gran Turismo-saga is bezig aan zijn 8e opus als we alleen naar de belangrijkste edities kijken, en de nieuwste tot nu toe heet Gran Turismo 7. Vraag me niet waarom, ik ben niet op zoek naar redenen. En sinds het debuut op Playstation in 1997 is de game een echte standaard voor rijsimulatie op Sony consoles, zowel voor puristen als racefans.
Zo’n rage is wat mij betreft op z’n minst terecht, want eerlijk gezegd is er niets beters op de Playstation-consoles als het gaat om semi-arcade. Natuurlijk heb je titels als Asseto Corsa, maar dat zijn racesimulaties en veel PS4- of PS5-racers zijn niet op zoek naar dat niveau van realisme. Het is eigenlijk heel simpel: consoles zijn er voor het plezier en titels als Asseto Corsa zijn niet aan te raden voor racers die het alleen voor het plezier doen.
Laten we teruggaan naar sim-racen. GT7 is terecht de maatstaf voor autoraces op PlayStation. Je kunt ervan genieten met de controller die bij de console wordt geleverd, maar je hebt een sim-racinginstallatie nodig om er alles uit te halen wat erin zit. En dat is precies wat je nodig hebt: ik heb een kleine selectie sim-race-randapparatuur voor je setup waarmee je nog meer van Gran Turismo 7 kunt genieten.
Wat is het beste stuurwiel om Gran Turismo 7 te spelen op PS5?
GT7 kwam begin 2022 uit en Sony’s nieuwste console slechts een paar maanden daarvoor. Als gevolg hiervan hebben sommige fabrikanten van sim-race-randapparatuur nieuwe bundels ontwikkeld, zoals het geval is bij Logitech en Thrustmasteren anderen hebben simpelweg hun selectie producten bijgewerkt om Sony’s nieuwe console te ondersteunen, zoals het geval is bij Fanatecmaar ook Logitech en Thrusmaster, die op twee fronten spelen.
In deze kleine gids concentreer ik me op deze 3 merken, omdat ze wat mij betreft de beste zijn voor consoles. Natuurlijk heb je meer eersteklas fabrikanten, met een veel betere reputatie voor kwaliteitsproducten, maar hun randapparatuur werkt alleen op PC’s, zoals het geval is met Simucube, Simagic, enzovoort.
Fanatec GT DD Pro

Het is tijd voor een waardige uitdager, de Fanatec GT DD Pro. Dit is Fanatecs beroemde basismodel, de CSL DD, maar dan in een Gran Turismo versie. Wat dat laatste betreft, is het een puur genot op het gebied van force feedback en sensaties. Je voelt alles wat de auto waarin je rijdt doet in GT7, en met 5 of 8 nm koppel, afhankelijk van waar je voor kiest.
Het stuurwiel is specifiek voor Gran Turismo®, met een uniek en mooi ontwerp, veel knoppen, een RevLED, een klein scherm maar met een plastic structuur en rubberen coating. Eerlijk gezegd ziet het er erg goedkoop uit en ik ben er vrij zeker van dat deze materiaalkeuze is ingegeven door Sony om de verkoopprijs van de bundel te drukken.
De CSL pedalen worden ook geleverd met een pedalenbord dat behoorlijk is voor zijn klasse. Maar, en dat is de kracht van Fanatec, je kunt ze upgraden met een koppelingskit (die een pedaal toevoegt) en een Load Cell-kit voor de rem.
Voor de prijs moet je rekenen op €700 voor de 5nm versie en €800 voor de 8nm versie. Ik kan je alleen maar zeggen dat deze bundel de prijs meer dan waard is en veel beter is dan de Thrustmaster T-GT 2.
De Fanatec GT DD Extreme

Fanatecs gloednieuwe GT DD Extreme bundel is zojuist uitgebracht, tot grote vreugde van fans van sim-racing en Gran Turismo®. De nieuwe GT DD Extreme bundel is gebaseerd op de succesvolle GT DD en GT DD Pro modellen, met een CSL DD basis met 5 of 8 nm koppel en een speciaal stuur, ontwikkeld in samenwerking met Polyphonie Studio. Deze keer is het min of meer hetzelfde, behalve dat de basis niemand minder is dan de ClubSport DD+ met 15 nm koppel.
De nieuwe DD+ ontwikkelt, zoals ik net al zei, 15 nm constant koppel. Dit betekent dat je, als je dat wilt, altijd alle kracht van de basis hebt, en niet maximaal zoals bij de concurrentie. Deze basis is niet alleen krachtig, maar ook zeer communicatief op het gebied van lichte en zware details. Hiermee, en als je het eenmaal goed hebt ingesteld, voel je de kleinste input van de auto waarin je rijdt, van het simpele verlies van grip tot massabewegingen in bochten, en niet te vergeten ABS-ingrepen als je die hebt geactiveerd.
Een nieuwe bundel betekent ook een nieuw stuur. Nou ja, niet al te nieuw, om eerlijk te zijn. Fanatec, in samenwerking met de Gran Turismo ontwikkelstudio, heeft het nieuwe stuur gebaseerd op de oude GT DD bundel, met een kleine upgrade van de kwaliteit en het algehele uiterlijk van het stuur. Wat mij betreft voelt het nieuwe stuurwiel beter in de hand en het leer maakt het speelgoedachtige uiterlijk minder.
Deze bundel is al verkrijgbaar op de Fanatec website voor €1.300. Alles wat je nodig hebt is een pedalboard om je race setup compleet te maken, bij voorkeur eentje in Load Cell.
De Logitech G29

Laten we beginnen met een goedkope bundel, perfect voor racefans die niet veel tijd hebben om te investeren in sim-racen. Ik heb het natuurlijk over de Logitech G29 en zijn broer de G920. Deze bundel is budgetvriendelijk, dus verwacht geen monster van kracht en realisme op de feedback.
Aan de voorkant hebben we dus een stuur met een diameter van 28 cm, wat wat mij betreft een beetje klein is. De structuur van het stuur is van metaal, wat het een veel beter racegevoel geeft, met rondom leer. Eerlijk gezegd is het voor de prijs veel beter dan duurdere stuurwielen.
Ergonomisch is het helemaal niet slecht, met bedieningselementen die overal op het stuur zijn geplaatst, maar gemakkelijk toegankelijk zijn, een RevLED en twee peddels aan de achterkant. Je kunt alle knoppen op de G29 gemakkelijk gebruiken zonder je handen van het stuur te halen, omdat het stuur klein is.
Het crankstel is heel eenvoudig, met in totaal 3 pedalen en een instelbare weerstand. De force feedback wordt verzorgd door 2 motoren in de basis. Het gevoel is soepel en precies en het ontwikkelde koppel is maximaal ongeveer 4 nm. Dat is niet veel, maar het is geweldig voor beginners. Deze basis kan soms echter grillig zijn en je een verkeerd berekende force feedback geven.
Qua prijs kost de G29 tussen de €250 en €280, afhankelijk van de verkoper. Wat mij betreft is dit het perfecte stuur om te beginnen met simracen of om je te vermaken op de circuits van Gran Turismo 7. Je hebt trouwens ook de G923 dat is een verbeterde en vernieuwde versie van de G29, met betere force feedback, een soberder ontwerp en True Force-technologie voor preciezere feedback, in theorie natuurlijk.
De Thrustmaster T-GT 2

Dit stuur, of de bundel, is officieel gelicenseerd voor Gran Turismo en wordt aangeboden door Thrustmaster. Het is nu toe aan zijn tweede versie en qua ontwerp, en ook op papier, zijn er geen grote veranderingen. De basis blijft min of meer identiek, het stuur is een carbon kopie en de pedalen zijn hetzelfde.
Het stuurwiel is mooi, maar goedkoop. In tegenstelling tot de G29 is de T-GT 2 plastic en leer gebruikt voor het stuur. Het verschil is zo duidelijk dat je kunt voelen dat al het geld is opgegaan aan het verkrijgen van de Gran Turismo-licentie. Ergonomisch is het hetzelfde als de G29: de bedieningselementen zitten allemaal verspreid aan de zijkanten van het stuur, maar zijn goed bereikbaar.
Voor de pedalen zijn het de T3PA GT 2 die ook basic is. Je kunt de afstand tussen de 3 pedalen instellen en dat is alles. De basis is een borstelloze motor van 40 watt, en hij is een echte krachtpatser. De sensaties zijn voor iedereen zichtbaar, met force feedback die nauwkeurig en krachtig is en bovenal elk detail dat de auto voelt communiceert.
Dit stuur biedt echter geen aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding. Je moet er ongeveer €700 voor betalen en dat is eerlijk gezegd veel te veel voor wat je ervoor terugkrijgt. Eerlijk gezegd heb ik deze bundel alleen op deze lijst gezet omdat hij officieel is gelicenseerd door Playstation en Gran Turismo. Als je op zoek bent naar een systeem waarmee je andere titels dan GT7 kunt spelen, kun je deze bundel overslaan.
Het Logitech G Pro-racestuur

Laten we afsluiten met een uitstekende bundel van Logitech, in Directe aandrijving : het G Pro Racing Wheel. Dit is een gloednieuw product en Logitechs eerste DD-basis. Het ontwikkelt 11 nm koppel, met uitstekende force feedback, uitstekend geproportioneerd zonder TrueFroce wat mij betreft. De feedback is fijn en soepel, maar kan krachtig zijn als je dat wilt.
Het stuurwiel is subliem, met geborsteld aluminium, leer, goed geplaatste bedieningselementen en 4 peddels. Het is premium, dat zie je en dat voel je vooral. De ergonomie is voorbeeldig, of je nu Gran Turismo® 7 speelt of een andere sim-racingtitel.
Deze bundel wordt geleverd met alleen het onderstel en het stuur, en je moet het pedaalbord (in Load Cell) apart aanschaffen. Het pedalboard is ook een gloednieuw product, in Load Cell, en het is echt geweldig voor zijn bereik, ook al bestaat het nog maar een paar maanden. Ik vond het geweldig om te gebruiken, en het is vergelijkbaar met de Fanatec pedalen.
Voor de prijs zal het pijn doen, geloof me. De G Pro kost maar liefst €1100 voor de basis en het stuur, en daar komt nog eens €390 bij voor de pedalen. Dat is een hoop geld, vooral omdat het enige minpunt van deze bundel het bijna onbestaande ecosysteem van Logitech is. Toegegeven, de Zwitserse fabrikant belooft ons nieuwe producten en randapparatuur, maar voorlopig moeten we het daar maar mee doen. Toch is het een uitstekende bundel als je het je kunt veroorloven.
0 reacties