Het is dan ook geen verrassing dat EA Sports en Codemasters zojuist via een trailer op YouTube hebben aangekondigd dat de nieuwe editie van 2025 van de F1-saga, of F1 25 voor de kenners, wordt uitgebracht. Door de jaren heen is het een traditie geworden om een nieuwe aflevering uit te brengen van de F1-saga, die overigens officieel gelicenseerd is door Formule 1, en ook Fifa, dat ook officieel gelicenseerd is door NFL, NHL, UFC, NBA en min of meer alles wat met sportsimulatie in het algemeen te maken heeft door EA.
Voor het seizoen 2025 zijn er enkele veranderingen in de F1, met name de overstap van Lewis Hamilton van Mercedes-AMG naar Ferrari, die centraal staat in deze nieuwe editie van de Formule 1. In wat volgt, kijken we naar de nieuwe functies die F1 25 met zich meebrengt, maar ook naar de terugkeer van een speltype dat EA in 2024 was vergeten: het Rempunt.
Nieuw in F1 25

EA’s Formule 1 is dus een titel die 25 jaar geleden uitkwam. In feite werden er al lang voor de Playstation-versie van EA Sports F1-games uitgebracht, voornamelijk door Sony voor zijn toenmalige console.
De F1-saga heeft een lange weg afgelegd, moet ik zeggen, en voor de editie van 2025 geven EA Sports en Codemasters ons het seizoen van dit jaar. Op de poster staat Lewis Hamilton in zijn gloednieuwe rode pak, want mocht je het nog niet gehoord hebben, ondanks het feit dat het onwaarschijnlijk is, is de zevenvoudig wereldkampioen overgestapt van Mercedes-AMG naar Ferrari. Het is de overstap van de eeuw, met een contract dat meerdere seizoenen zal duren bij het Scuderia Ferrari team. Hamilton bracht het grootste deel van zijn carrière door bij Mercedes-AMG en won 6 wereldkampioenschappen in de met sterren getooide auto.
Maar laten we teruggaan naar F1 25. Voor dit jaar hebben EA Sports en Codemasters een speltype teruggebracht dat voorheen erg populair was, maar voor de editie van 2024 aan de kant werd geschoven, en dat is Braking Point. Voor F1 25 komt Braking Point terug in versie 3, met hetzelfde Konnersport-team dat hoopt het wereldkampioenschap te winnen.
Volgens de trailer zal deze scriptmodus veel beter geschikt zijn voor beginnende coureurs, zodat ze makkelijker kunnen racen en vooruitgang boeken, maar ook voor ervaren coureurs, die te maken krijgen met een moeilijkheidsgraad die veel beter past bij hun vaardigheden en set-ups.
“Mijn stabiele 2.0 wordt bijgewerkt
Editie 25 van F1 bevat een update van ‘My Team 2.0’, met uiteraard rijders-, race- en rekruteringsmanagement. Het doel is om dit speltype veel aantrekkelijker te maken voor coureurs door nieuwe facetten toe te voegen, waaronder de mogelijkheid om de twee coureurs te spelen die op het circuit racen. Eerlijk gezegd ziet de trailer er erg interessant uit, maar helaas is gedetailleerde informatie over deze modus schaars. We zullen dus moeten wachten tot de game uitkomt, of net daarvoor, om meer te weten te komen.
Zoals in de trailer wordt vermeld, kun je in deze modus ook in de huid kruipen van Formule 3-coureurs, wat een nog diversere ervaring belooft, vooral als je je racer van F3 naar F1 wilt brengen, zoals Hamilton en min of meer alle andere eenzittercoureurs.
Betere onderdompeling dankzij LiDAR-technologie

LiDAR is een technologie die de laatste jaren erg in zwang is, vooral in de auto-industrie, waar het wordt gebruikt als rijhulp. LiDAR-technologie gebruikt lasers om afstanden en bewegende objecten in de ruimte waar je je bevindt te detecteren en te meten. Het is eigenlijk net als radar, maar in plaats van radiogolven gebruiken we laserstralen.
Voor F1 25 hebben EA Sports en Codemasters deze technologie gebruikt om de circuits zeer natuurgetrouw te reproduceren, zodat je verzekerd bent van een 100% realistische ervaring. Zoals je weet, zijn circuits in simraces vaak gebaseerd op foto’s van circuits. Maar een foto is nog steeds 2D, en hobbels, oneffenheden in het circuit en bochten komen niet helemaal overeen met de werkelijkheid.
De trailer laat het circuit van Melbourne zien, dat LiDAR heeft gebruikt om een zeer hoog niveau van realisme te bereiken. Dit is een kostbaar proces, omdat het circuit moet worden afgesloten terwijl de LiDAR-apparatuur informatie verzamelt. Voor F1 25 hebben de uitgever en ontwikkelaar aangekondigd dat sommige circuits met deze technologie zijn gemaakt, maar niet noodzakelijkerwijs alle. Wat mij betreft is dit al een uitstekend initiatief van Codemasters en EA, zeker voor een mainstream titel. Ik kan me ook voorstellen dat LiDAR in de toekomst wordt gebruikt voor de rest van de circuits.
Een omgekeerde modus
Laten we overgaan naar een andere nieuwe functie van F1 25, en het is iets dat nog nooit eerder is gezien in de saga: de spiegelmodus, of omgekeerd circuit. In het echte leven zou het om veiligheidsredenen onmogelijk zijn om omgekeerde circuits te hebben. Bovendien is een circuit in één richting ontworpen en kun je het niet voor de lol op magische wijze omkeren.
Voor F1 25 hebben EA Sports en Codemasters dit idee overgenomen van arcadegames zoals NFS. Je kunt dus op circuits in tegengestelde richting rijden, en volgens de trailer zijn Silverstone, de Red Bull Ring en Zandvoort de circuits waar je het tegen de andere racers op kunt nemen, maar niet in de standaardrichting. Over de andere circuits is geen informatie beschikbaar. Het zullen dus of deze drie circuits zijn, of nog andere, maar daar komen we pas achter als de titel uitkomt.
De platforms waarop F1 25 beschikbaar zal zijn

Ah, de platforms waarop F1 25 verkrijgbaar zal zijn. Het zal je niet verbazen dat EA en Codemasters de PC als vanouds hebben, maar wat de consoles betreft is er een verandering gaande. Uitgevers, en vooral ontwikkelaars, beginnen zich af te keren van de oudere consoles: Xbox One en Playstation 4. Het moet gezegd worden dat deze platforms meer dan 10 jaar oud zijn en dat maakt het voor ontwikkelaars moeilijk om titels ervoor te optimaliseren. We herinneren ons allemaal nog het fiasco van Cyberpunk 2077 toen het werd gelanceerd op PS4 en Xbox One.
Het resultaat is dat F1 25 deze keer alleen beschikbaar zal zijn op Xbox Series X en S, Playstation 5 en PS5 Pro. Wat mij betreft is dit een goede zaak, want hierdoor kunnen de ontwikkelaars zich concentreren op het optimaliseren van de titel voor de hardware die op dat moment te koop is, zelfs als dit ten koste gaat van gamers.
Laten we nu teruggaan naar de pc en kijken naar de minimale en aanbevolen configuraties voor F1 25. Voor het minimum stellen EA/Codemasters de volgende configuratie voor:
- Intel Core i5 6400 of AMD Ryzen 3 1200 CPU
- 8 GB RAM
- Een Nvidia GTX 1060 of AMD RX 570 GPU zonder RT, en een Nvidia RTX 2060 of AMD RX 6700 XT met RT.
Voor aangetekende post :
- Een Intel Core i5 9600K of AMD Ryzen 5 2600X CPU
- 16 GB RAM
- Een Nvidia RTX 2070 of AMD RX 6600XT GPU zonder RT, en met RT een Nvidia RTX 3070 of AMD RX6800.
En wat Windows betreft, zal het op zijn minst versie 10 21H1 zijn.
Beschikbaarheid en prijzen
Laten we afsluiten met de beschikbaarheid en prijzen van de F1 25. Ja, ik zei ‘prijzen’, want er zijn er meerdere. Wat beschikbaarheid betreft, zul je tot 30 mei moeten wachten voordat de titel in de winkels ligt, zowel online als fysiek en op alle 3 de platforms. Je kunt F1 25 echter al pre-orderen om goodies te krijgen, afhankelijk van de versie van het spel.
Wat de prijzen betreft: de standaardversie van F1 25 kost €59,99 op pc en €79,99 op consoles, terwijl de Iconic Edition verkrijgbaar is voor €20 meer op elk platform, dus €79,99 op pc en €99,99 op consoles.
Ik weet het, consolegames worden steeds duurder en helaas kunnen we er niets aan doen. Sony en Microsoft maken alleen marges op titels en microtransacties, en consoles worden door beide fabrikanten letterlijk met verlies verkocht.
0 reacties