Selecteer een pagina
Logitech g RS 50 Bundle sim racing

Logitech G RS 50: Mijn eerlijke mening over deze bundel

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

Als je iets koopt via onze links, verdienen we mogelijk een affiliate commissie.

 

08/12/2025

De Logitech G RS 50 in een paar woorden

Sim race nerd

logitech g rs 50 bundel sim racing
Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

✅ Maximumkoppel van 8 nm
✅ Agressieve prijsstelling voor het ontwikkelde vermogen
✅ Goede bouwkwaliteit
✅ Goedkopere uitrusting wanneer los gekocht op Xbox
❌ Duurdere basis op Playstation dan op andere platforms

4.5

Logitech is een wereldberoemd merk voor zijn randapparatuur voor pc-gaming, met name zijn assortiment muizen, toetsenborden en headsets. De Zwitserse fabrikant biedt ook een assortiment sim-racing randapparatuur voor liefhebbers en beginners van virtueel autorijden.

Tot 2022 was Logitechs belangrijkste markt voor randapparatuur voor sim-racing de onderkant van de markt, met eenvoudige bases die alleen feedback boden aan beginners. Dat veranderde in dat jaar, toen het merk zijn eerste Direct Drive-bundel lanceerde, de G Pro Racing. Logitech heeft toen zijn stempel gedrukt en bouwt nu voort op het succes met de RS50, een bundel gericht op het segment net onder de G Pro, dat wil zeggen DD-voeten met minder dan 10 nm koppel.

Op onze sim-race set-up vinden we de nieuwe Direct Drive basis, die hand in hand gaat met een nieuw all-round stuur en een 75 kg Load Cell crankstel op de rem. Dus hoe verhoudt de RS50 zich tot de concurrentie, vooral de CSL DD van Fanatec? Nou, dat gaan we uitzoeken.

Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel

  • Bundel verkrijgbaar met basis en stuurwiel voor PC/Xbox en PC/PS
  • Basis ontwikkelt 8 nm van max. koppel
  • Volledig metalen structuur voor onderstel en stuurwiel (aluminium)
  • Compatibel met het nieuwe ecosysteem van Logitech, inclusief stuurwielen
  • TrueForce, dat een extra laag feedback biedt, met name op het gebied van trillingen
  • 29 cm diameter stuur met aluminium structuur en TPU leer op het stuur
  • Bedieningselementen verdeeld over een naaf met 2 peddels achter en Logitechs nieuwe Quick Release-systeem
  • Compatibel met PC, Xbox en Playstation, mits je de juiste apparatuur hebt
  • Beschikbaarheid van een nieuw RS Pedals Load Cell pedalboard met een gewicht van 75 kg

Ontwerp van de G RS 50

Logitech g RS50 sim racen

Het ontwerp van de RS50 heeft niets gemeen met dat van de G Pro Racing-basis. Hier voelen we dat Logitech zich een beetje heeft laten inspireren door de concurrentie door een kleinere behuizing aan te bieden, met een vrij driehoekige vorm en overal vinnen.

Wat het stuurwiel betreft, zou ik zeggen dat het een mix is tussen dat van de G Pro en de G923: over het algemeen lijkt het veel op de G Pro, maar met de touch van Logitech’s budgetvriendelijke stuurwielen. Als gevolg daarvan is het stuur klein in diameter (29 cm), maar de stang is vrij dik, wat zorgt voor een comfortabele rit.

De pedalen zijn vrij eenvoudig, met een metalen constructie en slechts 2 pedalen, allemaal zwart geschilderd. Een koppelingsset is verkrijgbaar in de Logitech-winkel, voor het geval dat.

Assemblage op maat

Logitech biedt een klem om de voet aan meubels te bevestigen, zodat deze stevig vastzit. Of je nu een tafel, bureau of iets anders gebruikt, de installatie is heel eenvoudig en de klem biedt een goede ondersteuning.

Het wiel heeft aan de achterkant een naaf waarin de Quick Release van Logitech zit. Om het wiel op de basis te installeren, trek je gewoon aan de ring, lijn je de twee onderdelen uit en druk je de QR op zijn plaats. Eenvoudig, effectief en vooral zeer solide als het gaat om verbindingen.

En als je een cockpit hebt, geen zorgen, Logitech is je niet vergeten, want de basis bevat een bodembevestigingssysteem met moeren om alles vast te zetten. De bediening is net zo eenvoudig als met de klem, wat betekent dat Logitech wat mij betreft veel punten scoort.

De bundel maken en afwerken

Waar Logitech het aflegt tegen directe concurrent Thrustmaster is de bouwkwaliteit. Het merk benadrukt premium kwaliteit op vrijwel al zijn sim-racing randapparatuur, en de RS50 is daarop geen uitzondering.

De elektromotor zit in een metalen behuizing, wat zorgt voor een stevige structuur die de door de motor gegenereerde warmte effectief afvoert. De vinnen op de basis zorgen voor extra warmteafvoer en verbeteren het ontwerp van het apparaat.

Het stuurwiel is gebaseerd op een aluminium structuur, met een geborsteld effect op de voorplaat. Het is mooi, zeer goed gemaakt en vooral ook goed uitgesneden, want de naaf is in het midden van het stuur geplaatst met een soort doorgang voor bepaalde bedieningselementen.

Op de hoofdband bedekt TPU leer het hele wiel. Het is glad en Logitech heeft zwarte stiksels aan de binnenkant toegevoegd. Het is prachtig en zeer goed afgewerkt.

Logitech bundel G RS50 sim racen

Omgaan met het stuurwiel

Het stuur heeft een diameter van 29 cm en een vrij grote hoepel. Qua grip liggen de knoppen heel dicht bij je vingers. Ik hou van de schakelaars die naar het stuur wijzen en aan de onderkant zitten. Het enige wat je hoeft te doen is je handen laten zakken om ze te bereiken, zonder het stuur los te laten in het midden van een bocht.

Er is echter een klein probleempje: het stuur voelt klein aan in je handen. Als je rally- of driftgames rijdt, is dit geen probleem. Maar als je aan endurance of GT-races doet, zul je het gevoel hebben dat je handen te dicht bij elkaar liggen, wat voor sommige coureurs misschien niet optimaal is.

Sensaties tijdens het spelen

Laten we eens kijken hoe de RS50 aanvoelt. Om te beginnen merkte ik dat het vermogen zeer goed geproportioneerd is, met een verzadiging die niet optreedt als je de randapparatuur en de sim-racetitel correct configureert. Wat betreft het gevoel, de basis reageert erg goed op wat de auto waarin je rijdt doet en ondergaat, en dit geldt voor vrijwel alle sim-racetitels waarmee ik deze bundel heb kunnen testen.

8 nm koppel is niet veel, zeker niet als je een ervaren bestuurder bent, en Logitech vertrouwt op dit cijfer om zijn nieuwe Direct Drive-basis te promoten. Het is precies, responsief, communicatief en vooral leuk om te gebruiken in de volledige race-modus. De basis heeft niet echt vage gebieden, maar het stuur heeft de neiging om vrij snel terug te keren naar het midden. Dat is niet erg en je went er snel aan, moet ik toegeven.

Het stuurwiel is klein met een diameter van 29 cm. Als je gewend bent aan stuurwielen van Fanatec of andere fabrikanten met een diameter van meer dan 30 cm, zal dit stuur te klein lijken voor GT/endurance racen. Aan de andere kant is het wat mij betreft de juiste maat voor rallyrijden.

RS 50 compatibiliteit

Logitech dekt zoals gewoonlijk alle racers en hun platforms. Er is een versie voor PC/Xbox en een voor PC/Playstation. Voor de eerste versie verandert de basis niet en is het de hub die compatibiliteit met Microsoft consoles mogelijk maakt. Bij de tweede is de basis Playstation-specifiek en compatibel met PC. Wees dus voorzichtig als je deze bundel bestelt.

Logitech G RS50 sim racebundel

Waar voor je geld

Als je de bundel (basis + stuur) en de pedalen koopt, komt de rekening op €800, ongeacht het platform, waarmee de RS50 een behoorlijk goede prijs-kwaliteitverhouding heeft ten opzichte van de concurrentie.

Als je alleen een pc of Xbox hebt, is er een truc om €80 te besparen: koop elk randapparaat apart, met de clip, voor een totaal van €720.

Mijn oordeel over de Logitech G RS 50-bundel

Logitech brengt een frisse wind in een segment dat gedomineerd wordt door Fanatec en zijn 8 nm koppel CSL DD en GT DD Pro. De RS50 biedt een volwaardig alternatief voor de basismodellen van Fanatec, en dat voor nagenoeg dezelfde prijs.

Toegegeven, het gamma stuurwielen van Logitech verbleekt in vergelijking met dat van Fanatec, en dat geldt voor alle andere merken als je erover nadenkt. Maar op het vlak van gevoel en feedback is de RS50 zo sterk dat de vraag rijst welk ecosysteem je moet kiezen. Zelfs als de GT DD Pro in bepaalde opzichten nog steeds een lichte voorsprong heeft, blijft de RS50 in mijn ogen een basis die duidelijk een omweg waard is.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *