Selecteer een pagina
Mon avis sur le volant Essenza SCV12 de Moza pour le sim racing

Stuur MOZA Lamborghini Essenza SCV12 - Test & Beoordeling

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

De MOZA Essenza SCV12 in een paar woorden

Sim race nerd

Mijn mening over de Moza Essenza SCV12 voor sim racen
Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

✅ Officieel gelicentieerd Lamborghini-stuur
✅ Zeer aantrekkelijk ontwerp en uitstekende bouwkwaliteit
✅ Compatibel met het hele assortiment Moza DD bases
❌ Alleen verkrijgbaar met 2 peddels achter, en ze zijn niet magnetisch
❌ Groot stuur in termen van grootte, vooral in termen van diepte

4.5

Moza Racing is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een belangrijke speler in de sim-race-industrie. Het merk heeft veel geloofwaardigheid verworven onder virtuele racers, en dat is te danken aan het uitgebreide assortiment dat zowel beginnende coureurs op PC en console (Xbox) als doorgewinterde racers en professionals bereikt.

Moza’s catalogus bevat stuurwielen voor touring, GT en F1, en sinds kort ook voor trucks. En zoals elke goede fabrikant van randapparatuur voor sim-racing was een samenwerking met een prestigieus automerk een must. Omdat Moza het beter wilde doen dan de concurrentie, heeft het niet alleen samengewerkt met Porsche om een stuurwiel te ontwikkelen en op de markt te brengen, maar ook met Lamborghini en zijn racedivisie, Squadra Corsa.

Het resultaat is het Essenza SCV12 stuurwiel, een officiële replica van het stuurwiel van de Lamborghini auto met dezelfde naam. Dit is een hypercar gebouwd in slechts 40 exemplaren, met een V12 die meer dan 820 pk ontwikkelt en niet gehomologeerd is voor de weg. En als je wilt zien hoe het juweeltje van Moza en Lamborghini eruitziet, lees dan gewoon verder.

Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel

  • Stuurwielstructuur van aluminiumlegering
  • Frontplaat van koolstofvezel
  • 2 mechanische peddels achteraan
  • Suède lederen handvat
  • 4,3-inch aanraakscherm met een resolutie van 800 x 480 pixels
  • 8 knoppen, 4 encoders en 4 draaischakelaars
  • RevLED op de bovenkant van het voorpaneel
  • Compatibel met alle Moza-bases dankzij de QR die is afgeleid van de D1-Spec
  • Pit Huis compatibel
  • Weegt 1,95 kg
  • 31 cm diameter

Ontwerp van de Essenza SCV12

Mijn mening over de Moza Essenza SCV12 voor sim racen

Het ontwerp van de Essenza SCV12 is erg Lamborghini, met een rechthoekige vorm. De onverwoestbare koolstofvezel frontplaat is mooi en heeft reliëf. Het is niet vlak zoals andere stuurwielen en dat geeft de Essenza SCV12 karakter.

Wat kleur betreft, hebben de knoppen verschillende kleuren stickers en hetzelfde geldt voor de encoders op het voorpaneel, die nog steeds een goed formaat hebben. En natuurlijk geeft het centrale 4,3″ scherm de telemetriegegevens van de auto weer, met grafische afbeeldingen en Lamborghini’s unieke design, zoals te zien is op de Huracán wanneer je overschakelt naar de Corsa-modus.

De Essenza SCV12 is een erg mooi sim-racing stuur, vooral met het logo van het Italiaanse Supercars merk onderaan het voorpaneel.

Assemblage op maat

De Essenza SCV12 is uitgerust met een verbeterde versie van Moza Racing’s Quick Release achterplaat. Deze is gebaseerd op de D1-Spec die in de autosport wordt gebruikt.

De montage van de Essenza SCV12 op een basis is heel eenvoudig: je trekt aan de grote ring, lijnt de QR uit met zijn tegenhanger aan de basiszijde zonder je zorgen te maken over de verbindingspennen omdat de verbinding draadloos is, en laat de ring los.

Eenmaal op zijn plaats zal de Essenza SCV12 geen enkele beweging maken met de aandrijfas van de Direct Drive basis. De QR van Moza staat bekend om zijn degelijkheid, ook al is het niet de beste in zijn categorie als het gaat om levensduur. Tenminste, de eerste versie had daar last van en het is nog te vroeg om een oordeel te vellen over de versie die op de Essenza SCV12 is gemonteerd.

Productie en afwerking

Het Essenza SCV12 stuurwiel is gebaseerd op een structuur van aluminiumlegering met een voorpaneel van koolstofvezel. De aluminiumlegering geeft het stuurwiel een uitstekende sterkte en het wordt bewerkt met CNC-machines. Hierdoor is de bouwkwaliteit wat je mag verwachten van Moza’s topproducten, zonder defecten of bramen.

Wat de afwerking betreft, versterkt koolstofvezel de premium uitstraling van de Essenza SCV12 en maakt suèdeleer de high-end touch compleet. Het is duidelijk dat de Essenza SCV12 een kwaliteitsstuurwiel is, prachtig gemaakt, en dat voel je zelfs als je op de knoppen drukt of op een van de knoppen op het stuurwiel.

Omgaan met het stuurwiel

Laten we de Essenza SCV12 eens onder de loep nemen. Het stuur heeft een zeer rechthoekige vorm, met een concave faceplate en een vrij grote diepte. Daardoor heb je een afstand van ongeveer 16 cm tussen de handvatten en de QR, waardoor het stuur in de standaardconfiguratie erg dicht op je zit. Je zult de basis op de cockpit moeten aanpassen om een comfortabele rijpositie te krijgen.

Op het gebied van ergonomie heb ik niet veel anders te zeggen dan dat het geweldig in de hand ligt. Met een diameter van 31 cm is het stuur niet te groot en niet te klein voor racegebruik. De bedieningselementen zijn over het hele frontpaneel verspreid, of het nu gaat om knoppen, schakelaars of encoders. Dit betekent dat je ze midden in een race kunt gebruiken zonder je handen van het stuur te halen.

Aan de achterkant zijn er slechts 2 pallets, maar ze zijn van een goed formaat. Ze zijn groot en de tussenruimte is verstelbaar. Daardoor kun je ze min of meer met 4 vingers gebruiken zonder gymnastiek met je handen.

Sensaties tijdens het spelen

Laten we verder gaan met de sensaties van de Essenza SCV12 van Moza en Lamborghini. Opnieuw is de ergonomie van dit wiel uitstekend, grotendeels dankzij de vorm en de diameter van 31 cm. Het concave ontwerp geeft het een betere grip dan andere wielen van het merk, maar dit heeft invloed op de rijpositie.

Omdat het stuurwiel vrij lang is, zal het onvermijdelijk dichter bij je staan, wat in sommige opstellingen ongemak kan veroorzaken. Om dit te vermijden, moet je ervoor zorgen dat je chassis aanpassingen bevat voor de afstand tussen jou en het stuurwiel (door bijvoorbeeld het onderstel verder weg te plaatsen, of de bak).

Afgezien daarvan, en ook de niet-magnetische peddels, waar ik hieronder op terugkom, bleek de Essenza SCV12 een geweldig stuur te zijn voor sim-racen. Het is waar dat geen enkele racetitel de Lamborghini Essenza SCV12 biedt, althans niet uit mijn hoofd, maar het stuur is desalniettemin geweldig om te gebruiken met andere auto’s op virtuele circuits.

De handvatten bieden veel grip, zonder dat je racehandschoenen nodig hebt. Bovendien is het suède leer erg comfortabel, waardoor je handen minder snel warm worden en gaan zweten. Als je echter van plan bent om lange simracesessies te doen, zoals endurance racen, ben ik voor het gebruik van handschoenen om de levensduur van het materiaal te verlengen.

De bediening was uitstekend in gebruik. De knoppen klikken goed en blijven niet hangen zoals bij andere Moza-sturen. De peddels zijn niet magnetisch, maar mechanisch. Het gevoel is er, maar het is niet zo snel als de magnetische, moet ik zeggen. Bovendien zijn er maar 2 in totaal, wat het gebruik van de Essenza SCV12 in sim-racing eerlijk gezegd beperkt.

Mijn mening over het Essenza SCV12 sim racestuur van Moza

Essenza stuurwielcompatibiliteit

Dit wiel is compatibel met alle Moza Direct Drive achtervorken, van de R3 tot de R21. En je kunt het zelfs gebruiken op concurrerende DD liggende achtervorken, zolang je de Moza naafkit hebt.

Wat racetitels betreft, heb ik dit stuur op verschillende geprobeerd, waaronder Assetto Corsa, iRacing en rFactor, en ik heb er geen problemen mee gehad.

Waar voor je geld

Dit juweeltje, het resultaat van de samenwerking tussen Moza en Lamborghini, is duur. Reken op zo’n €1.400 bij de partners van Moza. Wat mij betreft had ik graag een volledig carbonstructuur gezien voor wat het merk ervoor terugvraagt, en dat gevoel wordt nog versterkt als je ziet dat Fanatec een BMW GT3 stuurwiel aanbiedt voor vrijwel dezelfde prijs, en een gesmede carbonstructuur.

Mijn oordeel

Ik heb echt genoten van mijn tijd met de Moza Racing Essenza SCV12. Het is een geweldig stuur voor je setup, perfect voor de meeste sim-race-evenementen.

Het heeft zijn kleine foutjes, zoals het aantal peddels en hun sensoren, maar zodra je het oppakt en de Lamborghini-stier naar je toe kijkt, vergeet je al het andere. Zou ik het aanraden aan racers? Als je het je kunt veroorloven, ja. Is het perfect? Absoluut niet, maar dat is juist zijn charme.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *