De Thrustmaster T150 in een paar woorden

Voordelen en nadelen
✅ Goede force feedback
✅ Goede prijs-kwaliteitverhouding
✅ Zeer aantrekkelijke bundelprijs
✅ Compatibel met Playstation en PC
❌ Zeer eenvoudig pedalboard
❌ Over het algemeen nogal goedkoop uiterlijk
ㅤ
Tegenwoordig doet bijna elke petrolhead, autoliefhebber en raceliefhebber aan simracen. Het is een discipline die de laatste twee decennia flink is gegroeid, vooral dankzij de innovaties van merken als Thrustmaster, Logitech en Fanatec.
Het opzetten van een sim-racing setup is tegenwoordig heel eenvoudig en voor sommigen heel goedkoop. Voor slechts €200 heb je bijvoorbeeld al een stuur met voetstuk en pedalen, zoals het geval is bij de Thrustmaster T150.
De dagen dat autoracen op het ‘kleine scherm’ beperkt was tot het spelen met controllers zijn voorbij, ook al zijn die door de generaties consoles heen steeds beter geworden. Als je op Monza wilt racen, heb je een set-up nodig die de reputatie van het circuit waardig is, en ik heb alleen de bundel met stuur + pedalen die perfect is, en dat voor heel weinig geld.
In wat volgt laat ik je kennismaken met de Thrustmaster T150, vertel ik je over de kenmerken, voor- en nadelen en vertel ik je voor wie deze het meest geschikt is.
Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel
- Stuur met Playstation-licentie
- 28 cm diameter wiel
- 1080° draaihoek
- Riemaandrijving en tandwielaandrijving
- Pedalen met 2 pedalen
- Compatibel met PS3, PS4, PC en sommige PS5-titels
- Metalen wielstructuur
- 13 cm metalen pallets
Ontwerp van de Thrustmaster T150
De Thrustmaster T150 is een stuur dat in 2016 op de markt kwam, en dat is een beetje te zien aan het ontwerp. Over het geheel genomen is het stuur ingetogen, met de onderste en bovenste delen in zwart en de zijkanten in blauw. Het gebruikte materiaal ziet eruit als geperforeerd leer, maar het is eigenlijk rubber.
Het stuur heeft een diameter van 28 cm, wat een beetje klein is naar mijn smaak, maar het zal perfect passen bij alle sim racers, of het nu voor GT, rally of zelfs F1 racen is. Persoonlijk zou ik de Thrustmaster T150 niet als mijn belangrijkste stuur gebruiken voor F1 22 sessies, maar het is nog steeds een betaalbare keuze voor sommige sim racers.
De voet is volledig van kunststof en herbergt de riem- en tandwielaandrijfmotor van de T150. Wat mij betreft neemt de voet veel ruimte in beslag, maar dat is typisch voor deze forcefeedbacktechnologie. Wat mij betreft neemt de voet veel ruimte in beslag, maar dat is typisch voor deze force feedback technologie.
Het crankstel is erg basic, met plastic voor de structuur en de 2 pedalen. De voetsteun is vrij breed, met een antisliplaag. Nogmaals, het is erg basic, zowel qua ontwerp als qua gevoel, en daar kom ik hieronder op terug.
Assemblage op maat
De Thrustmaster T150 is een van de instapstuurwielen van de fabrikant, wat betekent dat het niet beschikt over geavanceerde technologieën en andere functies. De T150 kan worden gemonteerd op een tafel, een bureau of zelfs een cockpit, mits deze compatibel is.
Sterker nog, het aansluiten op een van de setups die ik zojuist heb genoemd kost slechts een paar minuten, met de verbinding naar het spelplatform (consoles of PC), en dat is een hele verandering ten opzichte van andere sim-race randapparatuur die wel twintig minuten in beslag kan nemen om te installeren. De T150 is ontworpen om betaalbaar en vooral ‘gebruiksvriendelijk’ te zijn, ook al is dat niet echt het geval als het op knoppen aankomt.
Productie en afwerking
Omdat het een instapmodel is voor minder dan €200, laat ik het raden naar de bouwkwaliteit en afwerking van dit stuur. In twee woorden: ‘heel eenvoudig’. Plastic domineert het grootste deel van het stuur, met alleen de structuur van het stuur in metaal om het een goede stevigheid te geven.
Voor de rest plastic en nog eens plastic, vooral op de pedalen. Ook al is het in absolute zin goed gemaakt met een goede afwerking, het blijft een materiaal waardoor het stuur er goedkoop uitziet. Als je het hanteert, maakt het veel lawaai en ik raad je aan om het crankstel rustig aan te doen, anders blaas je het op bij hard remmen.
Ook al is het nog steeds een instapmodel, Thrustmaster heeft nog steeds een reputatie hoog te houden en dat zie je terug in de bouwkwaliteit. De oppervlakken zijn glad, net als de verbindingen tussen de onderdelen. Je voelt geen scherpe randen of uitstekende delen en dat is eerlijk gezegd alles wat ik zoek in een stuur voor deze prijs.
Omgaan met het stuurwiel
De Thrustmaster T150 heeft een zeer goede grip en hoewel het stuur een beetje klein is, voelde ik geen ongemak tijdens mijn sim-racesessies. De rubberen coating helpt enorm als je lang aan het spelen bent, met een verrassend hoge grip. Eerlijk gezegd kan ik uren racen zonder dat mijn handen van het stuur glijden.
De peddels zijn groot (13 cm), gemaakt van metaal en vastgemaakt aan het stuur. Ik vind dit uitstekend, omdat je tijdens het sturen kunt schakelen zonder je handen van het stuur te halen. Sommige rijders hebben ze echter liever op het onderstel, omdat ze dan tenminste weten dat hun positie altijd vast is. Het is een persoonlijke voorkeur en ik ga hier niet over redetwisten.
Laten we het over de knoppen hebben. De Thrustmaster T150 heeft 13 knoppen en een D-Pad. Sommige knoppen zijn gemakkelijk te bereiken met de duim, maar de andere zijn een beetje te centraal naar mijn smaak. Ik heb meerdere keren gemerkt dat ik mijn hand van het stuur moest halen om tijdens het gamen op een knop te drukken. Dat is helemaal niet gebruiksvriendelijk, vooral niet als je in een spannende race zit.
Sensaties tijdens het spelen
Waar de T150 echt in uitblinkt, is het spelgevoel. Simpel gezegd: het is een heel goed stuur voor de prijs. De motor geeft vrij krachtige force feedback, wat fijn en vooral heel precies is.
Ik weet niet hoe Thrustmaster erin geslaagd is om zo’n sensatie te produceren met een riem- en tandwielaangedreven motor, want andere merken kunnen niet hetzelfde. Logitech, bijvoorbeeld, op de G29(lees hier meer), de directe concurrent van de T150, zijn het stuur en de force feedback soms vaag, iets wat ik haat op een sim-racestuur.
Hoewel ik een kleine, zeer kleine dode zone in het midden opmerkte, wen je daar snel aan en het gevoel wordt er op geen enkele manier door veranderd. De magnetische sensor op de stuurkolom speelt zeker een belangrijke rol in het gevoel van de motor.
De peddels zijn geweldig voor de prijs. Ze zijn gemaakt van metaal, klikken relatief goed en je mist geen versnelling als je ze gebruikt. Het is echter een heel ander verhaal met de pedalen en hoe ze aanvoelen. Het is echt goedkoop, helemaal van plastic, en ik ben altijd bang dat ik het opblaas tijdens het remmen. Eerlijk gezegd geef ik liever meer geld uit om een ander crankstel te kopen. Als je geïnteresseerd bent, aarzel dan niet om mijn artikel over de 4 beste crankstellen voor Sim Racing in 2025.

Thrustmaster T150-compatibiliteit
Qua compatibiliteit is de Thrustmaster T150 ontworpen voor PC, PS3, PS4 en PS5. Op Sony’s nieuwste console kun je echter een vrij beperkte compatibiliteit tussen titels verwachten. Sommige ondersteunen het, andere niet. En als je op zoek bent naar een stuur dat compatibel is met Xbox consoles, klik dan gewoon klik hier.
Voor andere randapparatuur van de fabrikant, zoals de versnellingspook TH8Ashifter, deze werken perfect met dit stuur via een USB-kabel. Over het algemeen wordt het ecosysteem van Thrustmaster goed ondersteund op alle producten van het merk.
Waar voor je geld
De adviesprijs voor de Thrustmaster T150 is €200, maar het wordt vaak gevonden voor rond de €150, of zelfs minder dan dat. Gezien de kwaliteit van het stuur, de goede force feedback en de rijprecisie, blijft de T150 een van de beste in zijn prijsklasse.
Ook al is de bouwkwaliteit van de T150 niet vergelijkbaar met een instapstuurwiel van FanatecHet valt niet te ontkennen dat het stuur van Thrustmaster waar voor je geld biedt.
Mijn oordeel over de T150 van Thrustmaster
De T150 is een stuur dat vooral gericht is op beginnende en/of amateur sim-racers. Ik heb echt genoten van mijn sim-racesessies ermee, vooral als je bedenkt dat de prijs zeer aantrekkelijk is voor mensen met een budget, en daarom is dit stuur een must-have voor beginnende sim-racers.
Als je dit stuur gaat kopen, zou ik het zeker aanraden. Vergeet alleen niet om een ander pedaalbord te gebruiken, van veel betere kwaliteit dan degene die bij de T150 wordt geleverd, en dat is het. Maar als je niet overtuigd bent, of gewoon nieuwsgierig, raad ik je aan om mijn review van de 6 beste Sim Racing-stuurwielen te lezen op 2025.
0 reacties