Selecteer een pagina
Test et avis sur les différents volants Fanatec pour PS5

Top 4 beste Fanatec stuurwielen voor PS5

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

Sinds de release van de PS5 zijn er wereldwijd al meer dan 25 miljoen exemplaren verkocht. Dat is veel, zeker als je bedenkt dat Sony ’s console pas sinds november 2020 op de markt is.

Als het om racegames gaat, is Gran Turismo® een begrip. De racesimulatie Made In Sony heeft erg goed verkocht en is zelfs een must-have geworden op de verschillende consoles van het merk. Fans van racegames hebben genoeg aan een controller. Maar voor fans van sim-races is er geen betere manier om zich onder te dompelen in de wereld van autoracen dan met een stuur en pedalen.

Fanatec is een wereldspeler in de sim-racing industrie. De producten zijn niet alleen wereldberoemd, maar ook van uitstekende kwaliteit. Dit merk biedt al meer dan 20 jaar randapparatuur voor sim-racingconfiguraties en is altijd in staat geweest om producten van topkwaliteit te bieden die vrijwel ongeëvenaard zijn.

Fans van sim-racing op consoles hebben nu eindelijk de kans om optimaal te profiteren van deze discipline, die niet langer exclusief is voor het Windows-platform. Met stuurwielen, voetstukken, pedalen en andere randapparatuur heeft Fanatec voor ieder wat wils. Of je nu een amateur bent die wat tijd wil doorbrengen op Gran Turismo of een hardcore F1-fan, het merk heeft een product of reeks producten voor jou in de catalogus.

Vandaag laat ik je een paar stuurwielen zien die compatibel zijn met Sony’s nieuwste console, de PS5. Er zijn verschillende prijzen voor alle budgetten.

Clubsport Racing Wheel F1

Meningen over Fanatecs Clubsport Racing-stuur F1 voor Sim Racing

Voordelen :

  • Extreem krachtige krachtfeedback
  • Blauw gesmeed koolstofafwerking
  • Officiële F1-licentie

Nadelen :

  • Een zeer hoge prijs
  • Moeilijk voor nieuwelingen om mee om te gaan

In plaats van je een instapmodel stuur voor te stellen en dan naar boven te werken, heb ik besloten om te beginnen met Fanatec ’s topmodel Clubsport Racing Wheel F1®. Dit stuur is dus gewoon perfect en ik weeg mijn woorden heel zorgvuldig.

Dit stuur is officieel gelicenseerd door F1 en Sony en is volledig compatibel met de PS5, de PS4 en PS4 Pro en ook PC. Voor fans van Microsofts console heb ik slecht nieuws: deze bundel is niet compatibel met Xbox.

De basis van dit stuur, de DD+, maakt gebruik van Fanatecs Direct Drive-technologie met een koppel van 15 nm. Eerlijk gezegd is het gewoon enorm, met ultrarealistische force feedback, waardoor je rechtstreeks in de cockpit van een F1-wagen belandt voor de ultieme rijsensatie.

Qua productie stelt dit stuurwiel absoluut niet teleur en is het Fanatec waardig. Op het menu: blauw gesmeed carbon. Er zijn 4 magnetische metalen peddels. Het resultaat: een ongelooflijk gevoel en precisie in gebruik bij games die DRS, Lunch Control enzovoort ondersteunen. Ik zei toch dat dit stuur perfect was voor sim-racing fans!

Qua besturing en knoppen heeft het alles wat je nodig hebt. Knoppen (die van de PS4/PS5), schakelaars, 2 duimencoders, tuimelschakelaars en een 1-inch OLED-scherm. Natuurlijk zijn alle knoppen toegankelijk zonder dat je handen het stuur hoeven te verlaten (behalve de schakelaars), dankzij de zeer goed doordachte en vooral uitstekend geïmplementeerde ergonomie. Hetzelfde geldt voor de grip, die zowel perfect is voor fans van sim-racing als verwarrend voor degenen die nieuw zijn in deze discipline.

Omdat ik gewend ben aan de normale stuurwielen van Fanatec, moet ik toegeven dat het even duurde voordat ik gewend was aan de F1 Clubsport. In het begin leek de vorm vreemd, vooral om mijn handen in een vaste positie te houden, en ook de 15 nm koppel. De Direct Drive biedt een ongekende en vooral unieke sensatie van force feedback.

Laten we het eens hebben over de prijs van dit juweeltje. Ik waarschuw je, het is niet goedkoop, zeker niet als het een officiële F1-licentie is. De Clubsport F1 kost ongeveer €1.300. Sim-racen met een echt F1-stuur en een 15nm DD+ basis heeft zijn prijs. Naar mijn mening is dit apparaat nog steeds erg duur en gericht op hardcore sim-racing fans die het zich kunnen veroorloven.

De McLaren GT3 V2

Test en beoordeling van het Fanatec McLaren GT3 V2 Stuur

Voordelen :

  • Officiële McLaren-licentie
  • Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding

Nadelen :

  • Snelsluiting (QR 1 Lite) in kunststof

Zoals de naam al doet vermoeden, is dit stuur officieel gelicenseerd voor de McLaren 650S GT3. Voor fans van GT op PS5 is dit stuur simpelweg de perfecte randapparatuur, zeker voor zijn prijs. Met een prijs van slechts € 199,95 heeft dit stuurwiel vrijwel geen concurrenten voor GT3-fans, of het nu gaat om de prijs, de bouw, de materialen of de kwaliteit.

Hoewel de McLaren 650S GT3 officieel is gelicenseerd voor Xbox, werkt hij ook prima op Sony consoles, mits je een basis hebt die compatibel is met PS4 en PS5. Op het stuur vind je alle Xbox-knoppen, met schakelaars, paddles en een OLED-scherm van één inch. Sommigen vinden dat misschien erg klein vergeleken met de andere schermen van Fanatec, maar wat mij betreft is het goed genoeg voor de prijs van het stuur. Vergeet niet dat we het hebben over een apparaat dat minder dan €200 kost.

Er zijn 4 magnetische peddels van geanodiseerd aluminium. Net als bij een McLaren kun je met één peddel schakelen door hem naar je toe te trekken om te schakelen en hem in te drukken om terug te schakelen. Praktisch, nietwaar? Daarnaast heeft het stuur nog twee soortgelijke peddels die voor verschillende standen kunnen worden gebruikt:

  • “Geavanceerde koppelingsbijtpuntmodus
  • Modus koppeling/handrem
  • “Rem-/gasklepmodus
  • “Toepasbare modus

Ik ga nu verder met het ontwerp van de McLaren GT3 V2. Het stuur heeft een diameter van 30 cm en het geheel weegt iets meer dan een kilo. Het stuur is niet rond zoals andere Fanatec-stuurwielen, omdat het een officiële replica is van een GT3-stuurwiel. Qua design vond ik het mooi, vooral de soberheid. Ik hou niet echt van stuurwielen met felle kleuren die meteen de aandacht trekken in een sim-racingopstelling.

Wat mij betreft is de McLaren GT3 V2 een uitstekend stuur voor heel weinig geld, zeker als je kijkt naar de bouwkwaliteit en de officiële McLaren-licentie. Als je van plan bent om dit stuur te kopen, raad ik je aan om te controleren welke bases compatibel zijn met de PS5 voordat je op bestellen klikt.

Een ander punt om rekening mee te houden is de Quick Release: de QR 1 Lite staat bekend als van gemiddelde kwaliteit. Het is gemaakt van plastic en er is wat speling als je het stuur een paar graden draait, dus kleine trajectcorrecties worden niet geregistreerd door het spel. Ik heb ook verschillende problemen gehad met het stuurwiel dat losschoot door de QR 1 Lite. Dus als je een goed gevoel wilt krijgen voor sim-racen, raad ik je aan om de aluminium QR met dit stuur te kopen. Het kost je ongeveer €100 meer, maar dan heb je tenminste een uitstekend stuur.

Lees mijn volledige review van de Fanatec McLaren GT3 V2.

Gran Turismo DD pro

Test en beoordeling van het Fanatec Gran Turismo DD Pro stuurwiel

Voordeel :

  • Een aantrekkelijke prijs
  • Een bundel met stuur, voet en pedalen
  • Stuur met Gran Turismo®-licentie

Nadelen :

  • Plastic constructie

Dit stuur, de Gran Turismo DD Proof GT DD Pro, is speciaal ontworpen voor Sony consoles. De bundel bevat het Gran Turismo-stuurwiel, een pedaalbord en een Direct Drive-basis, alles voor €699,95.

Sommigen denken misschien dat deze prijs te hoog is voor een stuur en pedaal, maar fans van sim-racen en Fanatec zullen je vertellen dat het echt niet duur is voor wat je krijgt. Geleverd met een 5nm Direct Drive-basis, GT-stuur en aluminium crankstel, is deze bundel ideaal voor iedereen die wil beginnen met sim-racen zonder een groot gat in zijn bankrekening te slaan.

Iedereen weet dat Fanatec een topmerk is in de sim-race-industrie, net als zijn producten. Om zo’n bundel voor minder dan €700 te kunnen aanbieden, moesten er compromissen worden gesloten, met name wat betreft de materialen die voor het stuur zijn gebruikt.

Het stuur van de Gran Turismo DD Pro is van kunststof, net als de Quick Release (QR 1 Lite). Wat het stuurwiel en het gevoel betreft, voelde ik niet echt een verschil met bijvoorbeeld een CSL Elite . Toegegeven, het heeft niet de duurzaamheid van aluminium, maar het stuur ligt goed in de hand en is behoorlijk solide.

Maar als het op Quick Release aankomt, is het een ander verhaal. De QR 1 Lite is gemaakt van plastic om een breder klantenbestand aan te trekken, met een relatief lage prijs voor bepaalde randapparatuur. Het probleem is dat het een paar graden speling op het stuur veroorzaakt, met een kleine ‘dode’ zone voordat de auto van richting verandert als het stuur wordt gedraaid. Het is geen vertraging of iets dergelijks, het is gewoon een speling in de QR waardoor de informatie niet wordt doorgegeven aan de basis. Voor nieuwkomers in de wereld van sim-racing is dit niet echt storend. Maar fans met honderden uren rijervaring zullen het verschil meteen voelen, en ze zullen het niet leuk vinden.

Afgezien van dit gamingprobleem is de Gran Turismo DD Pro een goed product van Fanatec. Als ik in jouw schoenen stond en een beperkt budget had, zou ik deze bundel nemen en er een aluminium QR (apart verkrijgbaar voor € 100) aan toevoegen om het perfect te maken voor de prijs.

Gran Turismo DD Extreem

Test en beoordeling van GT DD Extreme voor simracen

Voordeel :

  • 15 nm constant koppel ontwikkeld door de motor
  • Uitstekende terugkeer van kracht

Nadelen :

  • Slechte ergonomie van de knoppen

Het wordt tijd dat Fanatec iets doet om zijn fans en zijn aandeel in de sim-racing markt terug te winnen. Het merk is lange tijd afwezig geweest in het middensegment van Direct Drive bases, die tussen 12 en 16 nm koppel ontwikkelen. Voor een groot aantal racers vertegenwoordigen deze 12 en 16 nm koppel de sweet spot van sim-racen: niet te krachtig om je arm eraf te rukken bij een ongeluk op het circuit, maar met genoeg in de buik om clipping vaarwel te zeggen. En daarom hebben veel sim-racemerken groot ingezet op dit segment, dat overigens zeer gewaardeerd wordt door ervaren racers.

Deze nieuwe GT DD Extreme maakt dus gebruik van een Direct Drive ClubSport DD+ basis die 15 nm aan constant koppel ontwikkelt. Sommigen vragen zich misschien af wat een constant koppel is? Nou, dat is heel eenvoudig: de kettingsteun kan zijn volledige vermogen behouden gedurende praktisch de hele tijd dat hij in gebruik is. Met andere woorden, als je hem tot het uiterste drijft, zal hij altijd 15 nm koppel ontwikkelen, iets wat je niet kunt zeggen van de concurrentie, die vaak bases hebben met piekvermogen (max voor een korte periode).

De bundel bevat ook een nieuw Gran Turismo-stuur, met een iets ander ontwerp dan het stuur dat het vervangt, en premium materialen. Als je dit stuurwiel wilt, kun je het op dit moment op de Fanatec website vinden voor €1.300,-. Houd er rekening mee dat je alleen de basis en het stuur krijgt in deze bundel, dus je zult ook een pedaalbord moeten kopen om elke zichzelf respecterende sim-racing setup compleet te maken.

Welke moet ik kiezen?

In dit artikel heb ik je slechts 4 Fanatec shuttlecocks laten zien. Je moet weten dat het Duitse merk er heel veel maakt, voor alle budgetten en voor iedereen. Als simracen op de PS5 nieuw voor je is, raad ik je sterk aan om een bundel te kopen zoals de Gran Turismo DD Pro.

Als je meer van F1-sessies houdt, raad ik je het Clubsport Racing Wheel F1® aan.

Persoonlijk neig ik naar de McLaren GT3 V2 en zijn sim-racesessies. Maar Fanatec verkoopt dit stuur alleen, dus je hebt een PS5-compatibele voet en pedaalbord nodig.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *