Selecteer een pagina
Test et avis sur les différents volants Sim Racing pour Xbox Series X

Top 6 Beste Stuurwielen voor Xbox Series X

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

1

Fanatec Podium F1

Test en meningen over het Fanatec Podium Racing Wheel F1: bundel met basis

Het beste topstuur

2

Fanatec Forza Motorsport

Test en beoordeling van het Fanatec GT Forza motorsport V2 stuurwiel

Het beste middenklasse stuurwiel

3

Fanatec McLaren GT3

Test en beoordeling van het Fanatec McLaren GT3 V2 Stuur

Het beste instapstuur

Sim-racen is meer dan een hobby. Het is een discipline op zich geworden, met wereldwijde e-sportcompetities. Bovendien wordt simracen steeds meer gebruikt in de autosport als een manier om coureurs op te leiden. En om deze twee redenen denk ik dat deze discipline nog een mooie toekomst voor zich heeft.

Om het meeste uit sim-racen te halen, heb je een setup nodig met minstens 3 randapparaten: een stuur, een voetstuk en een pedaalbord. Zonder dit trio kun je net zo goed met een joystick spelen en afscheid nemen van immersie en sensatie.

Ik vertel je niets nieuws als ik zeg dat het stuurwiel het belangrijkste element is in een sim-raceopstelling, net als in een auto. Met dit randapparaat voel je alles wat de auto doet, je input, de force feedback, de trillingen als je te hard remt enzovoort.

Sinds het einde van de jaren ’90 hebben de randapparatuur voor sim-racing een lange weg afgelegd, met steeds meer technologieën die worden gebruikt om het realisme nog verder te pushen. Deze discipline heeft altijd geheerst op pc’s om verschillende redenen, zoals de beschikbaarheid van kwaliteitsrandapparatuur, het enthousiasme van fans en de kracht die dit platform biedt. Maar sinds de komst van de PS3 en Xbox 360, de consoles die ongetwijfeld een revolutie teweeg hebben gebracht in de wereld van videogames, is er veel veranderd.

In wat volgt ga ik je kennis laten maken met de beste stuurwielen die beschikbaar zijn op de nazaat van de Xbox 360, beter bekend als de Xbox Series X. Voordat ik dat doe, vertel ik je over de verschillende stuurprogramma’s en vervolgens wat je moet zoeken in een sim-racestuur.

De beste instapmodellen Xbox Series X-stuurwielen

De Fanatec CSL Elite McLaren GT3 V2

Test en beoordeling van het Fanatec McLaren GT3 V2 Stuur

Voordelen :

  • Officiële McLaren-licentie
  • Goede bouwkwaliteit

Nadelen :

  • Plastic snelsluiting

Ik begin deze ranglijst met een stuurwiel dat ik beschouw als het beste in zijn klasse, de Fanatec CSL Elite McLaren GT3 V2. In werkelijkheid wordt dit stuur los verkocht, zonder basis.

De CSL Elite McLaren GT3 V2 is een officieel gelicenseerd McLaren GT3-stuurwiel van koolstofvezel. De bouwkwaliteit is subliem, de Britse supercarfabrikant waardig. Het stuur heeft een diameter van 30 cm, maar is niet rond gezien de GT3-specificatie. Bovenop heb je 7 standaard knoppen, schakelaars en 4 peddels.

De grip van dit stuur is gewoon perfect, met alles wat je nodig hebt op de juiste plaats. Je zult merken dat je dit stuurwiel gemakkelijk kunt gebruiken voor alle soorten sim-racing, of het nu gaat om GT of recreatief racen. De paddles zijn goed geplaatst en je kunt zelfs met één hand schakelen.

Dit stuur heeft een klein OLED-scherm van één inch dat wordt gebruikt om gegevens weer te geven, zoals de ingeschakelde versnelling. De CSL Elite McLaren GT3 V2 is ook compatibel met vrijwel alle Fanatec bases, waardoor je een breed scala aan combinaties hebt.

Het enige zwakke punt van de CSL Elite McLaren GT3 V2 is de plastic Quick Release. Eerlijk gezegd kan ik dit door de vingers zien, omdat de prijs het gebruik van plastic rechtvaardigt. Maar zoals je weet heeft deze QR dode zones in het midden en ontkoppelt hij als je een beetje hard rijdt.

Met een prijs van minder dan €200 is dit stuur nog steeds een must-have voor sim-racen. Natuurlijk heb je er een basisstation bij nodig (minstens €350), maar je setup zal beter af zijn met deze hoogwaardige randapparatuur van Fanatec.

Lees mijn volledige review van de CSL Elite McLaren GT3 V2.

De Logitech G923

Test en beoordeling van het Logitech G923 stuur: bundel met pedalen

Voordelen :

  • Goede bouwkwaliteit
  • Complete bundel
  • Goed rijgevoel

Nadelen :

  • Terugkeer van kracht soms onduidelijk

Logitech is al meer dan 20 jaar een bekend merk in de wereld van sim-racing randapparatuur, en de G923 is een van de nieuwste toevoegingen aan de catalogus.

Dit stuur is dus gloednieuw, wat in absolute zin een goede zaak is. Ik ga niet tegen je liegen, de G923 is niet echt een nieuw stuur, maar eerder een grote upgrade van de G920. Deze upgrade komt met een heleboel goodies, zoals TrueForce, betere bouwkwaliteit, verbeterde consolecompatibiliteit enzovoort.

Het stuur is 28 cm in diameter en heeft ongeveer 15 knoppen en 2 paddles. Logitech heeft aluminium gebruikt voor de structuur van het stuur en leer voor de contouren. Het ziet er geweldig uit en ligt lekker in de hand.

Over grip gesproken, de ergonomie van dit stuurwiel is uitstekend. Alle knoppen zitten op de juiste plaats, net als de peddels, die precies de juiste grootte hebben. De meegeleverde pedalen zijn van goede kwaliteit, met een veersysteem voor force feedback. Het voelt goed en doet zijn werk.

De basis maakt gebruik van twee motorreductoren gekoppeld aan de TrueForce-technologie van Logitech. Op papier maakt deze technologie direct verbinding met de game-engine om gegevens op te halen en de force feedback aan te passen. Soms werkt het goed, soms is het een waas. Wat mij betreft schakel ik TrueForce liever uit omdat de technologie nog niet perfect is. Ik rijd liever zonder, omdat ik dan tenminste weet dat de force feedback altijd lineair is, zonder verrassingen.

Al met al is dit stuur perfect voor fans van sim-racen op de Xbox Series X. Toegegeven, het is duur (minder dan €500), maar je hebt in ieder geval een recent kwaliteitsproduct en bovenal een bundel. Ik zou het in ieder geval aan alle simracers aanraden, of het nu amateurs of beginners zijn.

Lees mijn volledige review van de Logitech G923.

De Moza R3

Mijn mening over Moza's R3 sim racebundel

De Moza R3 instapbundel, die een paar maanden geleden met veel tamtam werd aangekondigd en in samenwerking met Microsoft is ontwikkeld voor Xbox Series X/S en PC, wordt nu eindelijk op de markt gebracht door het Chinese merk!

Het doel van deze bundel was om te concurreren met Fanatec en zijn dominantie op consoles (Playstation en Xbox) met zijn CSL DD bases. Zoals jullie weten moeten fabrikanten van sim-racing randapparatuur nauw samenwerken met Sony en Microsoft om hun producten compatibel te maken met consoles. Controllers (chips) moeten worden geïnstalleerd op sim-race randapparatuur om ze te laten communiceren met de consoles.

Het is duidelijk dat als je nieuw bent in de industrie, zoals Moza, een merk dat pas sinds 2021 actief is in sim-racing, de taak op zijn zachtst gezegd ontmoedigend lijkt. Maar Moza hoopt, in samenwerking met Microsoft, het spel op de Xbox te veranderen.

De R3-bundel bevat een 3,9 nm Direct Drive-basis, een Xbox-specifiek stuur (met consoleknoppen) en het standaard SR-P Lite pedaalbord. De R3 basis is gebaseerd op het ontwerp van zijn grote zus, de R5, maar in een compacter formaat. Moza levert ook een tafelklem bij de bundel, zodat de voet op elk meubel in huis kan worden geïnstalleerd.

Qua gevoel biedt de R3 een goede reproductie van de effecten van de sim-racebaan voor je, veel beter dan die van Logitech G923’s en Thrustmaster TX’s, en ook niet te duur (€450). Deze bundel is verkrijgbaar bij erkende Moza Racing-distributeurs in Frankrijk.

De beste Xbox Series X-stuurwielen uit het middensegment

De Fanatec ClubSport Forza Motorsport

Test en beoordeling van het Fanatec GT Forza motorsport V2 stuurwiel

Voordelen :

  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Officiële Forza-licentie

Nadelen :

  • Premium prijzen

Ik hoef je niet meer voor te stellen hoe de Forza-licentie werkt. Dit is ongetwijfeld een van de populairste videogame-licenties in de autowereld op Xbox en PC, en Fanatec is een partnerschap aangegaan om ons de Forza Motorsport ClubSport.

Dit stuurwiel maakt deel uit van Fanatecs ClubSport-assortiment en is een middenklasse stuurwiel. De bouwkwaliteit is uitstekend, met aluminium en leer gebruikt voor het stuur. Over het stuur gesproken, het heeft een diameter van 33 cm met een vlakke onderkant, wat veel mensen zeker zal bevallen.

Het ontwerp van de ClubSport Forza Motorsport is zowel subliem als minimalistisch. Er staat vrijwel niets op het stuur, afgezien van de Forza Motorsport-letters onderaan en een banner bovenaan, en het logo van de franchise in het midden. Simpel, minimalistisch, perfect. Het gebruikte leer is van goede kwaliteit, net als het geanodiseerde aluminium.

De grip op de Forza Motorsport ClubSport is ook uitstekend, omdat het stuurwiel qua vorm veel lijkt op dat van een echte auto. De Xbox knoppen, waarvan er 13 zijn, bevinden zich op een hub en er zijn er nog eens 16 boven de hub, net achter het kleine scherm.

Qua gevoel zul je niet teleurgesteld zijn, want de ClubSport Forza Motorsport maakt gebruik van een metalen Quick Release die dode zones of disconnecties tijdens hard gebruik elimineert. De peddels zijn ook groot, klikken goed en zijn zeer goed geplaatst. Voor de prijs had ik er liever 4 gehad in plaats van 2, maar je kunt niet alles hebben.

Over de prijs gesproken, dit juweeltje wordt verkocht voor het vorstelijke bedrag van €500. Voor die prijs krijg je alleen het stuur en de knoppennaaf. Geen voetstuk of pedalen. Ik ben echter een fan van dit stuur en de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

De Thrustmaster TS-XW

Test en beoordeling van het Thrustmaster TS XW stuurwiel

Voordelen :

  • Bundel met basis en stuur
  • Krachtfeedback met hoog vermogen

Nadelen :

  • Geen snelsluiting

Thrusmaster is een grote naam in sim-racing en simulators in het algemeen, met hoogwaardige, goed afgewerkte producten, en de TS-XW is daarop geen uitzondering.

Gezien de voortdurende samenwerking van de fabrikant met Sparco is de TS-XW een officiële replica op schaal van de P310, en ik ben er helemaal weg van. Het stuur is 31 cm lang, gemaakt van geborsteld aluminium en Alcantara rondom. Het ziet er geweldig uit en voelt geweldig aan.

Het ontwerp van het toestel is vrij uniek, zoals Peugeot momenteel doet met zijn stuurwielen: de TS-XW is ovaal en ziet er wat mij betreft vrij goed uit. Hoewel ik conservatief ben, moet ik zeggen dat ik het ontwerp van de TS-XW mooi vind.

Aan de basis van dit vliegwiel zit een krachtige 40-watt borstelloze motor die uitstekende force feedback levert met een maximale draaihoek van 1080°. Het gevoel is uitstekend, met een krachtfeedback die zowel gemeten als precies is. Hoewel ik persoonlijk de voorkeur geef aan Direct Drive onderstellen, moet ik zeggen dat dit een uitstekend alternatief is.

De ergonomie van de TS-XW is bijna perfect, met 9 knoppen, een D-Pad en paddles dicht bij de handen. Het enige nadeel is dat er ook knoppen op de voet zitten, achter het stuur, en die zijn niet echt snel toegankelijk. Ik had ze liever op het stuur gehad in plaats van op de voet.

Met een prijs van minder dan €700 blijft de TS-XW een uitstekende optie voor sim-racing tegen een betaalbare prijs. Zijn zwakke punt is het gebrek aan QR, wat niet iedereen zal bevallen, maar als je ziet dat hij qua prijs geen echte concurrentie heeft, is de TS-XW een must-have.

De beste Xbox Series X-stuurwielen uit het topassortiment

Het Logitech G Pro-wiel

Test en beoordeling van het Logitech G Pro Racing Wheel

Voordelen :

  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Direct aangedreven motor
  • Snel losmaken

Nadelen :

  • Prijs een beetje hoog
  • TrueForce nog niet geperfectioneerd

Logitech heeft lang geaarzeld om de sprong te wagen en over te stappen op Direct Drive. Maar beter laat dan nooit. De G Pro Wheel is Logitechs eerste stap in de wereld van DD en ik moet zeggen dat het goed is uitgevoerd.

Het ontwerp van het G Pro-stuurwiel is zeer aantrekkelijk, met een stevige maar eersteklas constructie. Je hebt aluminium en geperforeerd leer op het stuur, waardoor het een opvallende look heeft die verschilt van alle andere stuurwielen van het merk.

Op het stuur zitten 10 knoppen, een D-Pad en schakelaars, en 4 peddels om je voertuig te besturen in een simus- of racespel. De grip is uitstekend, de Zwitserse fabrikant waardig. Alle knoppen zijn gemakkelijk bereikbaar, zonder dat je handen het stuur hoeven te verlaten, en daar hou ik van.

De basis is Logitechs eerste DD en ontwikkelt een maximaal koppel van 11 nm. Op de sim-racemarkt zit deze basis tussen de Fanatec en de Moza in, precies in het midden. Qua gevoel worden we zeer goed bediend met force feedback die krachtig, precies en vooral betrouwbaar is wanneer TrueForce niet wordt gebruikt. Als je deze functie activeert, wordt er een verbinding gemaakt met de game-engine om gegevens op te halen en de force feedback ‘On The Fly’ aan te passen. Maar in het echte leven werkt dit niet altijd en soms is het een beetje vaag.

Het G Pro Wheel richt zich op het topsegment van de markt en heeft een premium prijs: €1.100. Voor die prijs krijg je het 11nm DD onderstel en een stuur met QR. Voor die prijs krijg je de 11nm DD basis en een stuur met QR. Ik hou van Logitech, maar ik denk dat dit product qua prijs slecht gepositioneerd is, vooral omdat Direct Drive een technologie is die het merk nog helemaal niet onder de knie heeft, aangezien dit het eerste stuur is waarin deze technologie is geïntegreerd.

Het Fanatec Podium Racing Wheel F1

Test en meningen over het Fanatec Podium Racing Wheel F1: bundel met basis

Voordelen :

  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Gebruik van koolstofvezel
  • Officiële F1-licentie

Nadelen :

  • Een beetje moeilijk om grip op te krijgen

Ik sluit af met het beste op de Xbox Series X, het Fanatec Podium Racing Wheel F1. Het Duitse merk heeft alles uit de kast gehaald met dit stuur voor fans van sim-racing, en meer specifiek F1.

Het stuur heeft een diameter van 27 cm, is gemaakt van koolstofvezel en heeft een draaihoek tussen 90 en 1080°. Het heeft 13 knoppen, een OLED-scherm, schakelaars en 6 peddels, waarvan 2 analoog. Dit stuur is het paradijs voor simracers.

Verkocht als bundel met de 25nm max Podium DD basis, is dit een geweldig stuur. Je krijgt kracht en precisie in hetzelfde pakket, zodat je zinderende tijden kunt neerzetten in elke racegame. En het is compatibel met Xbox Series X.

Ik moet toegeven dat het ontwerp een beetje opzichtig is, maar het is erg goed gedaan. Koolstofvezel voor de structuur en Alcantara voor de manchetten. De vorm zal niet iedereen bevallen, want dit stuur is typisch F1 en zou problemen kunnen opleveren voor andere disciplines zoals rallyrijden.

Het is vermeldenswaard dat je met dit stuurwiel alles kunt configureren, van schakelen tot de mate van agressiviteit van Launch Control, allemaal via het scherm en de schakelaars van het apparaat.

De basis maakt gebruik van een DD-motor die tot 25 nm koppel levert. Dat is meer dan genoeg voor sim-racen, als fan of e-sportprofessional, of zelfs als coureur. Het stuur is ook uitgerust met motoren voor wegfeedback, zoals trilmotoren, wat het niveau van immersie verhoogt.

In absolute zin blijft het Podium Racing Wheel F1 het beste stuur van Fanatec als je het kunt betalen. Met een prijs van bijna € 1.800 is het een zeer hoogwaardig apparaat dat alleen liefhebbers zal vinden in een zeer specifieke fanbase, vooral als je bedenkt dat het niet veel tijd kost om het onder de knie te krijgen.

Lees mijn volledige review van het Fanatec Podium Racing Wheel F1.

De verschillende stuurwielbereiken op de Xbox Series X

Zoals bij vrijwel elk product op de markt, zijn er voor sim-racing wielen 3 hoofdcategorieën: instapmodel, middenklasse en topklasse. Elk van de producten in deze assortimenten is gericht op een andere categorie sim-racer, van beginner tot amateur tot fan/pro. Wat mij betreft is dit heel logisch, omdat fabrikanten van sim-race randapparatuur een lange levensduur voor hun bedrijf moeten garanderen.

In totaal delen 3 spelers de assortimenten van sim-racingstuurwielen op de Xbox Series X: Logitech, Thrustmaster en Fanatec. Er zijn andere merken die randapparatuur maken, zoals Moza of Simucube, maar deze richten zich op PC’s en dat is niet het onderwerp van dit artikel.

Instapstuurwielen

Zoals het gezegde luidt: je moet ergens beginnen, en daarom bestaan er instapmodellen voor sim-racing. Deze producten zijn vooral gericht op beginners die hun eerste stap in deze discipline willen zetten, met natuurlijk goedkope randapparatuur.

In dit segment krijg je meestal bundels die goed genoeg zijn om te beginnen met sim-racen. Het sleutelwoord hier is compromis, of het nu gaat om bouwkwaliteit, functionaliteit of gevoel. Dit wordt weerspiegeld in de prijs van de bundels, die vaak tussen €200 en €300 ligt.

Stuurwielen uit het middensegment

We gaan nu naar het segment dat naar mijn mening het interessantst is, het middensegment. Hier heb je stuurwielen, of andere randapparatuur, die veel beter zijn dan die in het instapsegment, en tegen relatief betaalbare prijzen.

Het middensegment bevat vaak op de racerij geïnspireerde technologieën, zoals Direct Drive-stuurwielen, samenwerkingsverbanden met autofabrikanten als Porsche en McLaren en het uitgebreide gebruik van hoogwaardige materialen.

Wat mij betreft, als je je sim-racing setup wilt verbeteren, moet je rondkijken in dit assortiment.

Stuurwielen van topklasse

En nu de beste producten op de markt: stuurwielen van topklasse. Deze randapparatuur kent vrijwel geen compromissen, of het nu gaat om bouwkwaliteit, materiaalgebruik (bijvoorbeeld koolstofvezel), functionaliteit, technologie of prijs.

Dit assortiment is gericht op klanten die fan zijn van sim-racen, maar ook op professionele coureurs die willen trainen op de pc of, in ons geval, op consoles. Je kunt je natuurlijk voorstellen dat premium producten een prijs hebben, en je moet tussen de €1000 en €2000 uitgeven om een stuur en onderstel van topklasse te krijgen.

In feite wordt dit segment nog steeds gedomineerd door het Duitse merk Fanatec, en dat is al heel lang zo. Maar daar begint verandering in te komen, vooral met de komst van Logitechs eerste Direct Drive-stuurwiel uit het topsegment, dat we hieronder bekijken.

Waar moet je op letten bij een Xbox Series X-stuur?

Zoals ik vaak zeg, is sim-racen een vrij unieke discipline als het gaat om voorkeuren. Wat ik het liefst op een stuur heb, is waarschijnlijk niet hetzelfde voor jou of een andere sim-racer, en daarom is de keuze van een randapparaat nogal subjectief. Maar een stuur, of elk ander apparaat, moet nog steeds bepaalde eigenschappen hebben om aan onze verwachtingen te voldoen. In wat volgt ga ik je vertellen wat ik zoek in een stuur.

  • Rotatiehoek. De draaihoek wordt gemeten in graden en geeft aan hoeveel het stuurwiel om zijn as kan draaien. De regel die je moet onthouden is dat hoe groter de hoek, hoe dichter het sim-racestuur bij zijn tegenhanger in de auto staat, en dus hoe groter de onderdompeling. Naar mijn mening moet je op zoek gaan naar stuurwielen met een draaihoek van ten minste 900° om een goede ervaring en de juiste onderdompeling in sim-racen te krijgen.
  • Stevigheid. Sim-racestuurwielen worden gemaakt in verschillende kwaliteiten, vaak in correlatie met het assortiment. Goede randapparatuur kiest voor stevige materialen, zoals staal, aluminium, koolstofvezel, soms voor alles wat te maken heeft met structuur, gevoelige en gespannen elementen, etc. Dus als je veel plastic gebruikt, is het stuur niet goed gemaakt en zal het breekbaar zijn. Dus als er veel plastic wordt gebruikt, is het stuurwiel niet goed gemaakt en zal het kwetsbaar zijn in het gebruik.
  • Budget. Zoals ik al eerder zei, kunnen sim-racesturen tussen de €300 en €2000 kosten. Het beste is, naar mijn mening, om voor jezelf een budget te bepalen voor het stuur en de andere randapparatuur die je in je setup wilt hebben, en dit vooral niet te overschrijden. Vaak gaat het budget hand in hand met de onderdompeling en het niveau van de sim-racer: een ervaren persoon die meerdere uren per week in de simu doorbrengt zal meer investeren in zijn setup dan een zondagsracer, en dat is logisch.
  • Terug met wraak. De krachtfeedback van een stuurwiel zit eigenlijk in de basis, en het is een koppelwaarde die de motor produceert. Als je in een auto rijdt, voel je alles wat de voorkant doet via het stuur. Sim-racing is een technologie die hetzelfde probeert na te bootsen. Tegenwoordig worden er innovaties gemaakt met Direct Drive-motoren die een weerstand produceren die algemeen bekend staat als force feedback. Je vindt dit op mid-range en top-of-the-range stuurwielen, omdat het nog steeds een vrij dure technologie is.
  • Ergonomie. Niet alle stuurwielen zijn hetzelfde, net als auto’s. Wat mij betreft, zoek ik naar stuurwielen waarin ik me prettig voel. Ik moet alle knoppen, schakelaars, hendels enzovoort kunnen bereiken zonder al te veel moeite te doen of zonder mijn hand van het stuur te halen.

Welke moet ik kiezen?

  • Budget. Kies je stuur op basis van je budget. Vergeet niet dat een sim-racing setup een stuur, onderstel, pedalen en monitor omvat. Ik heb je een reeks stuurwielen laten zien die passen bij vrijwel alle budgetten.
  • Mate van onderdompeling. Kies een stuur op basis van de mate van onderdompeling die je wilt. Het heeft geen zin om een topmodel te kopen als je bijvoorbeeld maar één keer per week aan simracen doet.
  • Beschikbaarheid. Sommige merken, zoals Logitech en Thrustmaster, zijn bijna overal verkrijgbaar in winkels, in tegenstelling tot Fanatec, dat alleen in zijn winkel verkoopt. Als je het type persoon bent dat een stuurwiel wil zien om de grip te testen voordat je het koopt, moet je de verkrijgbaarheid overwegen.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *