Selecteer een pagina
Test et avis sur les différents volants Sim Racing pour PS4

Top 7 Sim Racing-stuurwielen op PS4

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

1

Fanatec Clubsport F1

Meningen over Le Fanatec Clubdsport F1 voor Sim Racing

Het beste topstuur

2

Fanatec GT DD Pro 

test en beoordeling van het fanatec GT DD pro stuurwiel

Het beste middenklasse stuurwiel

3

Thrustmaster T300RS

Test en beoordeling van het Thrustmaster T300 RS stuurwiel

Het beste instapstuur

Ook al is sim-racen ontstaan op de pc, het valt niet te ontkennen dat spelconsoles (Playstation en Xbox) de discipline enorm hebben geholpen in populariteit te stijgen. Met mainstreamlicenties als Gran Turismo en Forza is het vrij eenvoudig geworden om thuis aan simracen te doen zonder je budget op te blazen.

De PS4 is een beroemde console die erg goed heeft verkocht. Met meer dan 115 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd tijdens zijn carrière, moet gezegd worden dat de markt voor PS4-randapparatuur sappig is, heel sappig zelfs.

Sim-racing is een discipline die meer dan 20 jaar geleden is ontstaan. Net als jij en ik zijn er miljoenen fans van deze discipline, net als fans van autosport en videogames. Ik ben opgegroeid met licenties als Need For Speed, Gran Turismo, WRC, enz., titels die mijn jeugd hebben getekend en ook mijn passie voor sim-racing hebben gevormd.

Om goed te kunnen sim-racen, moet je een opstelling maken. De eenvoudigste zijn een stuur, een voet en pedalen. En voor de meer gevorderden heb je ook een versnellingspook, een handrem, meerdere schermen en een cockpit. Zoals je zou verwachten, is elke opstelling uniek qua randapparatuur. Niet alle sim-racesturen zijn hetzelfde, evenmin als de voetstukken, pedalen enzovoort.

Voor mij is het belangrijkste element van elke opstelling het stuur. Hiermee bestuur je de baan van de auto, voel je de trillingen, de force feedback (voor de basis) enzovoort. Het is een belangrijk element van onderdompeling in sim-racen en in feite is het de randapparatuur die je als eerste zou moeten hebben, naast de pedalen natuurlijk.

Op de pc is er geen tekort aan stuurwielen, en die zijn er al sinds eind jaren 90 en begin jaren 2000. Maar op consoles was het niet hetzelfde. Het duurde even voordat de randapparatuur voor sim-racing werd gedemocratiseerd op spelconsoles (Xbox en Playstation), met name dankzij spelers als Logitech en Thrustmaster.

In dit artikel ga ik kijken naar de beste stuurwielen die momenteel verkrijgbaar zijn voor de PS4, onderverdeeld in drie categorieën (instapmodel, middenklasse en topklasse). Ik vertel je ook waar je op moet letten bij het kiezen van een stuurwiel.

De beste instapmodel PS4-stuurwielen voor minder dan €400

De Logitech G29

Test en beoordeling van het Logitech G29 bundelstuurwiel

Voordelen :

  • Complete bundel voor een goede prijs
  • Prachtig ontwerp
  • Gemakkelijk te hanteren

Nadelen :

  • Niet-lineaire krachtterugkoppeling

Ik begin met een heel goed Logitech-stuur dat compatibel is met de PS4, de G29. Dit is een instapmodel dat zeer veel waar voor je geld biedt. De bundel bevat het stuur, de pedalen en de basis voor minder dan €300 in de meeste gevallen.

Hoewel dit stuur bedoeld is voor beginnende sim-racers, heeft Logitech niet bezuinigd op materialen. Dit apparaat maakt gebruik van aluminium en metaal voor de structuur van het stuur en de pedalen, wat zorgt voor stevigheid en een grotere onderdompeling in sim-racen. Het stuur heeft een vlakke onderkant en ik hou van het ontwerp.

De ergonomie van de G29 is uitstekend, ook al is het stuur maar 28 cm in diameter. Het is een beetje klein, maar vormt geen probleem tijdens het rijden. Op het stuur zijn alle knoppen van de PS4-controller zo geplaatst dat ze niet te ver van je handen verwijderd zijn, net als de paddles.

Zoals ik al zei, bevat deze bundel ook een pedalboard, dat van redelijk goede kwaliteit is. Dit apparaat is gemaakt van metaal, is stevig en geeft je een behoorlijk goed gevoel. De pedalen zijn voorzien vanLoad Cell veren om krachtfeedback te geven, vooral bij het remmen. In absolute zin is het een behoorlijk apparaat, ook al zijn de instellingen niet geweldig. Maar ja, voor minder dan €300 hoef je ook geen revolutie te verwachten.

De basis gebruikt 2 motoren met een tandwielsysteem om de force feedback te produceren. Het is het beste in deze serie, ook al biedt Thrustmaster een slechter systeem op sommige van haar sturen. Het enige zwakke punt van deze base is de niet-lineaire force feedback: soms is het goed gedoseerd, soms is het abrupt.

Wat mij betreft is de Logitech G29 een uitstekend stuur om te beginnen met sim-racen, of zelfs als amateur. Je hebt alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan in deze discipline, en nog voor een zeer redelijke prijs ook. Ik ben er helemaal voor.

Lees mijn volledige review van de Logitech G29.

De Thrustmaster T300RS

Test en beoordeling van het Thrustmaster T300 RS stuurwiel

Voordelen :

  • Compatibel met de PS5
  • Borstelloze motor van goede kwaliteit
  • Uitstekende bouwkwaliteit

Nadelen :

  • Kunststof crankstel

De Thrustmaster T300RS is, theoretisch gezien, een middenklasse stuurwiel als je de fabrikant mag geloven. Ik geef er echter de voorkeur aan om het in deze ranglijst op te nemen, omdat er alleen de T150 die als instapmodel wordt beschouwd, en die laatste is wat mij betreft helemaal geen goede keuze.

De T300RS is dus een uitstekend stuur voor de prijs (rond de €400) en bevat een stuur, voetstuk en pedalen. De voet maakt gebruik van een borstelloze motor om de force feedback te produceren, en dat is vrij goed wat mij betreft. In tegenstelling tot de G29 en zijn force feedback, die soms niet-lineair kan zijn, is die van de T300RS erg goed.

Het stuur is rond, met een diameter van 28 cm. Ook dit vind ik een beetje klein, maar het verandert niets aan het feit dat de ergonomie uitstekend is. De knoppen (13 stuks) zijn erg goed geplaatst, net als de peddels. Je zult geen problemen hebben om dit stuur onder de knie te krijgen voor amateur of beginnende sim-racing.

De basis van dit stuur geeft vloeiende force feedback voor sim-racen. Het is lineair, soepel en vooral realistisch. Ik vond het echt leuk om te gebruiken tijdens mijn sim-racesessies, ook al ben ik gewend aan de Direct Drives van Fanatec. Toegegeven, het is niet dezelfde mate van immersie, maar het is goed genoeg voor alledaags sim-racen.

Ik ga nu over naar het zwakke punt van dit stuur: de pedalen. Simpel gezegd: het hele budget is opgegaan aan de motor en het stuur, waardoor er niets overblijft voor de pedalen. Het is een plastic structuur met slechts 2 pedalen. Ik raad je aan om een ander crankstel te kopen als je van plan bent om regelmatig aan sim-racing te doen, want die van de T300RS is echt slecht, en dan ben ik nog aardig. Bij Thrustmaster vind je veel pedaalboxen, anders heb je de T300RS GTwat precies hetzelfde stuur is met een crankstel van betere kwaliteit. Uiteraard is dit model, de T300RS GT, duurder dan de normale, dus het is aan jou.

Eerlijk gezegd hou ik van dit stuur voor amateur sim-racen. Het is niet echt duur, biedt een goede rijervaring en vooral een uitstekende onderdompeling. Zorg er wel voor dat je hem koopt als hij in de aanbieding is, anders kost hij meer dan €400.

Lees mijn volledige review van de Thrustmaster T300 RS.

De beste middenklasse PS4-stuurwielen (onder €800)

De Logitech G923 Trueforce

Test en beoordeling van het Logitech G923 stuur: bundel met pedalen

Voordelen :

  • Waar voor je geld
  • Goede bouwkwaliteit

Nadelen :

  • Het Trueforce-systeem is niet goed genoeg

Le G923 is in feite een enorme verbetering ten opzichte van de G29 en G920 stuurwielen. Het nieuwste stuurwiel van Logitech gaat uit van dezelfde basisprincipes als zijn voorgangers, maar voegt nieuwe technologieën en vooral meer compatibiliteit toe.

Als je het nog niet wist, Logitech heeft twee stuurwielen gemaakt, identiek maar compatibel voor elke console. De G29 voor Playstation en de G920 voor Xbox. Met de G923 is er maar één stuur voor beide platformen. Dit vereenvoudigt de aankoop en productie. Maar daar houden de veranderingen niet op. De G923 bevat een nieuwe technologie van Logitech, Trueforce genaamd. In theorie zorgt deze technologie voor een grotere onderdompeling van de speler door direct verbinding te maken met de fysica-engine van de game om informatie op te halen en door te sturen via het stuur.

Als je bijvoorbeeld over een trilmotor rijdt, hoor je dat niet alleen, maar trilt het stuur ook van rechts naar links, net als in het echt. Dit systeem staat echter nog in de kinderschoenen en het is behoorlijk realistisch als het werkt.

Qua design lijkt de G923 op de stuurwielen die hij vervangt, met een stuurwiel met een diameter van 28 cm en een volledig metalen constructie. Eerlijk gezegd ziet het er geweldig uit en ligt het lekker in de hand. Logitech heeft ook een RevLED aan het stuur toegevoegd, evenals een Launch Control-functie, die tegenwoordig erg populair is.

Ik noem kort de ergonomie van dit stuur, die net als die van zijn voorgangers uitstekend is. Alles zit op de juiste plaats en is gemakkelijk bereikbaar. Het crankstel is ook van betere kwaliteit dan dat van de G29. De veren zijn stevig, waardoor je een beter rijgevoel krijgt.

Al met al is het een grote stap voorwaarts voor Logitech en vooral voor simracers. De G923 is een uitstekend stuur dat ik vooral zou aanraden aan amateurs en fans van de discipline. Als je net begint met sim racen, zou ik de G29 of G920 aanraden, die beide minder duur zijn en waar je veel plezier aan zult beleven.

Lees mijn volledige review van de Logitech G923.

Fanatec Gran Turismo DD Pro 5 nm

Test en beoordeling van het Fanatec Gran Turismo DD Pro stuurwiel

Voordelen :

  • 5 nm Direct Drive motor
  • Officiële Gran Turismo-licentie
  • Uitstekende bouwkwaliteit

Nadelen :

  • Plastic snelsluiting

Fanatec is een bekend merk in de wereld van sim-racing voor het aanbieden van randapparatuur van uitstekende kwaliteit, vooral gericht op fans van de discipline en zelfs professionele coureurs. Hoewel Fanatec zijn debuut maakte op de PC, voegde het Duitse merk al snel consolecompatibiliteit toe aan zijn catalogus om een breder klantenbestand aan te trekken.

De Gran Turismo DD Pro is een officieel gelicentieerd stuurwiel dat is gemaakt in samenwerking met Sony. Het stuur heeft een diameter van 28 cm, waardoor het er zeer compact uitziet. Bovendien heeft het een vlakke onderkant, wat veel simracers zal bevallen. Het ontwerp is gewoon subliem, met edele materialen zoals aluminium.

De bundel bevat het stuur, de DD-basis en de pedalen. De basis, een 5nm CSL DD, is uitstekend en vooral robuust. Fanatec heeft deze technologie onder de knie, dus je hoeft je nergens zorgen over te maken. De pedalen zijn ook van metaal en geven de rijder een goed gevoel dankzij de Load Cell pedalen.

De ergonomie van dit stuurwiel is uitstekend, met een concentratie van knoppen aan de randen van het stuur en paddles aan de achterkant, die overigens een beetje klein zijn naar mijn smaak. Er zit ook een RevLED-indicator op het stuurwiel, die erg handig is om te weten wanneer je moet schakelen in de handmatige modus.

Eerlijk gezegd is het een bijna perfect stuurwiel voor de PS4, en ook voor de PS5, ware het niet dat het een plastic Quick Release heeft. De QR 1 Lite is berucht om zijn dode zone van een paar graden wanneer je het stuur draait, en om het feit dat hij iets te vaak losschiet wanneer je agressief rijdt.

Qua prijs weten fans van Fanatec dat de producten van het merk niet goedkoop zijn. Reken op €700 voor de 5nm DD-versie van deze bundel, wat ik redelijk vind, en €850 voor de 8nm DD-versie. Persoonlijk zou ik de 5nm versie aanraden als je de plastic Quick Release wilt gebruiken. Als je kiest voor de metalen QR, is de 8nm versie een optie. Voor de rest is dit stuur in standaardconfiguratie uitstekend, bijna perfect.

Lees mijn volledige review van de Fanatec GT DD Pro.

De beste PS4-stuurwielen uit het topsegment (meer dan €1000)

Het Logitech G Pro-wiel

Test en beoordeling van het Logitech G Pro Racing Wheel

Voordelen :

  • 11 nm Directe aandrijving
  • Zeer goede bouwkwaliteit
  • Stuur met snelsluiting

Nadelen :

  • Prijs een beetje hoog

In het verleden richtte Logitech zich vooral op instap- en middenklasseproducten, maar de fabrikant wil daar verandering in brengen door een reeks producten aan te bieden die het opneemt tegen Fanatec, de G Pro.

Dus de G Pro stuurwiel is Logitechs eerste Direct Drive-stuurwiel met 11 nm force feedback. Wat mij betreft een uitstekende start, zeker als je bedenkt dat er geen echte concurrent is op hetzelfde prestatieniveau. Tegenover Logitech heb je Fanatec met zijn 8 nm CSL DD en Moza met zijn 9 nm R9 basis, die beide minder koppel leveren.

Het ontwerp van het G Pro Wheel is subliem, vrijwel helemaal zwart met alleen de wielstructuur in geanodiseerd aluminium. Ik vind het gewoon geweldig. Dit stuur is verkrijgbaar in 2 versies, waaronder één voor de PS4/PS5 met alle consoleknoppen prachtig gepositioneerd. Een ander positief punt is dat het G Pro Wheel 4 peddels heeft die aan het stuur zijn bevestigd, wat erg handig zal zijn voor Launch Control, enz. Ook maakt de G Pro-reeks eindelijk gebruik van een Quick Release-systeem voor het stuurwiel, wat doet vermoeden dat Logitech een hele reeks stuurwielen aan het voorbereiden is die dit systeem gebruiken. Dat is een groot pluspunt in mijn boek.

En dan nu de prijs. Met een prijs van € 1.100 is het G Pro Wheel een beetje duur naar mijn smaak, vooral omdat het wordt verkocht als een stuur + basisbundel. Toegegeven, de Direct Drive heeft 11 nm koppel, maar dit is de eerste keer dat Logitech deze technologie gebruikt en alleen de tijd zal leren of het betrouwbaar is of niet. Als de bundel werd verkocht met het G Pro pedaalbord (dat alleen al bijna €400 kost), zou ik dit stuur zonder enige aarzeling aanbevelen. Maar € 1.100 voor de basis en het stuur is een beetje prijzig, vooral als je het vergelijkt met wat volgt.

De Fanatec GT DD Extreme

Test en beoordeling van GT DD Extreme voor simracen

Fanatecs gloednieuwe GT DD Extreme bundel is zojuist uitgebracht, tot grote vreugde van fans van sim-racing en Gran Turismo. Na het succes van de GT DD en GT DD Pro modellen, met een CSL DD basis met 5 of 8 nm koppel en een specifiek stuur, ontwikkeld in samenwerking met Polyphonie Studio, is het deze keer min of meer hetzelfde, behalve dat de basis niemand minder is dan de ClubSport DD+ met 15 nm koppel.

De nieuwe DD+ ontwikkelt, zoals ik net al zei, 15 nm constant koppel. Dit betekent dat je, als je dat wilt, altijd alle kracht van de basis hebt, en niet maximaal zoals bij de concurrentie. Deze basis is niet alleen krachtig, maar ook zeer communicatief op het gebied van lichte en zware details. Hiermee, en als je het eenmaal goed hebt ingesteld, voel je de kleinste input van de auto waarin je rijdt, van het simpele verlies van grip tot massabewegingen in bochten, en niet te vergeten ABS-ingrepen als je die hebt geactiveerd.

Een nieuwe bundel betekent ook een nieuw stuur. Nou ja, niet al te nieuw, om eerlijk te zijn. Fanatec, in samenwerking met de Gran Turismo ontwikkelstudio, heeft het nieuwe stuur gebaseerd op de oude GT DD bundel, met een kleine upgrade van de kwaliteit en het algehele uiterlijk van het stuur. Wat mij betreft voelt het nieuwe stuurwiel beter in de hand en het leer maakt het speelgoedachtige uiterlijk minder.

Deze bundel is al verkrijgbaar op de Fanatec website voor €1.300. Alles wat je nodig hebt is een pedalboard om je race setup compleet te maken, bij voorkeur eentje in Load Cell.

Het Fanatec Clubsport Racing Wheel F1

Meningen over Fanatecs Clubsport Racing-stuur F1 voor Sim Racing

Voordelen :

  • Premium productie
  • F1-licentie
  • Zeer configureerbaar

Nadelen :

  • Moeilijk te hanteren
  • Zeer hoge prijzen

Ik sluit af met de beste Fanatec-bundel (basis+wiel) als je een F1-fan bent: het Clubsport Racing Wheel F1. Om een lang verhaal kort te maken, deze bundel is gewoon perfect. Een beetje lastig om mee om te gaan, maar perfect in elk detail.

Het stuur is gemaakt van blauw gesmeed carbon, met een diameter van 27 cm. Eerlijk gezegd is dat erg klein, zeker als je het vergelijkt met andere sturen van de Duitse fabrikant. Op het stuur zitten 11 knoppen, schakelaars, 2 duimencoders, een RevLED, een OLED-scherm en 6 peddels, waarvan 2 analoog. Het is gewoon een paradijs voor sim-racers, vooral voor degenen die alles willen configureren.

De basis van dit stuurwiel is een 15 nm DD+, wat helemaal niet slecht is. Je voelt alles wat de auto doet met kracht en vooral precisie. Fanatec weet wat het moet doen met Direct Drive stuurvoeten, en het Clubsport Racing Wheel F1 is daar het ultieme bewijs van.

Deze bundel is duidelijk gericht op hardcore fans van de discipline, ook al is het in het begin een beetje moeilijk om er grip op te krijgen. Het enige zwakke punt is de prijs. Met bijna € 1.300 is deze bundel ultra-premium, zeker als je bedenkt dat je alleen het stuur en de 15nm DD+ basis krijgt. Maar eerlijk gezegd doe ik er liever €200 bij dan het G Pro Wheel te kopen.

De verschillende assortimenten stuurwielen voor PS4

Op dit moment zijn alle randapparatuur op de sim-racing markt verdeeld in 3 assortimenten: instapniveau, middenklasse en topklasse. Sommige merken zijn aanwezig in alle 3 de assortimenten, zoals onlangs Logitech, terwijl andere merken, zoals Fanatec, zich richten op het middensegment en het topsegment.

Het instapmodel

De instapreeks van stuurwielen voor PS4 wordt gedomineerd door 2 merken: Logitech en Thrustmaster. Het doel van dit assortiment is om goedkope producten aan te bieden die mensen aanmoedigen om te beginnen met sim-racen. En wat mij betreft is dat logisch, want je kunt niet verwachten dat de gemiddelde persoon meer dan €1000 uitgeeft aan een setup als ze niets weten over sim-racing.

Meestal worden instapstuurwielen geleverd als een bundel, met een stuurwiel bevestigd aan een voetstuk en een pedaalbord. Op het stuur vind je alle knoppen voor de compatibele console (PS4 in ons geval), plus peddels. Deze stuurwielen zijn eenvoudig, laten we eerlijk zijn, en ook goedkoop, met prijzen die meestal onder de €300 liggen voor de meest populaire. Aangezien we het hebben over randapparatuur op instapniveau, zijn de basistechnologieën voor forcefeedback vaak in de vorm van motoren met tandwielen of riemen.

Deze technologieën zijn OK, maar geven een vrij vage force feedback, vaak met dode zones in het midden. De stuurwielen zijn vaak van redelijk goede kwaliteit en relatief stevig als je ze koopt van bekende merken zoals Logitech. De pedalen zijn ultra-simpel. Configuraties zijn vaak 3 pedalen, soms 2, met veren voor weerstand.

Over het algemeen is het instapmodel sim-racing er alleen maar om te zien of je door wilt gaan in deze discipline of niet, of dat je het elke zondag wilt doen zonder je portemonnee te veel te spekken.

De middenklasse

Dit assortiment is zeker het populairst in de sim-racewereld, vooral bij spelers als Fanatec. De mid-range sim-racing wielen zijn in verschillende opzichten veel beter dan de instapmodellen.

Ten eerste is de bouwkwaliteit duidelijk superieur. Er worden edele materialen gebruikt zoals aluminium, leer en zelfs Alcantara. Typisch voor deze stuurwielen is dat ze ontworpen zijn in samenwerking met merken als BMW, McLaren en Porsche om officiële replica’s te maken die zeer goed gemaakt zijn.

Deze wielen hebben toegang tot betere technologieën, zoals magnetische peddels, OLED-schermen, RevLED, Quick Release, Direct Drive-bases, enz. Voor mij is dit de serie om te kopen als je een amateur of een fan van sim-racen bent.

In dit assortiment, en vooral bij merken als Fanatec, beginnen we een zekere segmentatie van producten te zien. Dit betekent dat je stuurwielen, voetstukken en pedalen los kunt kopen. De visie hierachter is om de setups aan te passen met de randapparatuur die je het leukst vindt, en dit is goed te zien bij de Duitse fabrikant Fanatec.

Wat betreft de prijsklasse voor middenklassesetups, moet je tussen de €500 en €1.000 uitgeven om het hele pakket te krijgen (stuur, onderstel en pedalen). Dit is aanzienlijk duurder dan het instapmodel (in sommige gevallen 3 keer meer), maar de onderdompeling is veel beter.

Topklasse

Dit zijn de grote competities, en op de PS4 is het vooral Fanatec die het spel domineren. In dit assortiment vind je randapparatuur van topkwaliteit met materialen als koolstofvezel, aluminium en Alcantara, en vaak officiële replica’s van racesturen.

Voor de bases zijn de technologieën uitsluitend Direct Drive, met force feedback tot 25 nm. Ik kan je garanderen dat je een echte traktatie te wachten staat. Deze stuurwielen zijn ook voorzien van een heleboel functies, zoals trillingen, OLED-schermen met heel veel informatie, knoppenknoppen, 4 of 6 peddels, waaronder 2 analoge om Launch Control te bedienen, enzovoort.

Persoonlijk ben ik dol op topstuurwielen, omdat je een beter rijgevoel krijgt en ook meer onderdompeling. Maar vaak staat de prijs van deze randapparatuur in de weg van veel sim-racers die hun setup willen verbeteren. Simpel gezegd, de beste sim-racesturen beginnen bij minstens € 1.000 en kunnen oplopen tot ongeveer € 2.000.

Welke moet ik kiezen?

  • Budget. Net als bij andere randapparatuur moet je een budget bepalen voor een stuurwiel. Hoewel we een aantal gebundelde opties hebben gezien, bieden sommige fabrikanten, zoals Fanatec, een grote catalogus met losse stuurwielen voor de PS4.
  • Beschikbaarheid. Sommige merken zijn alleen verkrijgbaar via hun online winkel (onder andere Fanatec). Als je een stuurwiel wilt zien voordat je het koopt, moet je hier rekening mee houden.
  • Compatibiliteit. Ik raad je aan om een stuur te kiezen dat compatibel is met zowel de PS4 als de PS5, zodat je een product hebt dat je een aantal jaren goed van pas komt. Ook al hebben we op dit moment titels die compatibel zijn met de PS4, dit zal de komende tijd niet het geval zijn.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *