Selecteer een pagina
Tout savoir sur le harnais en sim racing pour plus d'immersion

Sim-Racing Harnas: Welke kiezen voor meer immersie?

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

Elke virtuele racer heeft zijn of haar eigen checklist voor een optimale onderdompeling in het racen. Er zijn gamers die zich alleen willen vermaken met arcadetitels als Need For Speed of Forza Horizon, en hun sim-racing setup is vaak basic met producten van Logitech of Thrustmaster. Natuurlijk is het voor racers niet uitgesloten om meer te investeren in hun rig, bijvoorbeeld met een instapmodel Direct Drive waarmee ze plezier kunnen hebben tijdens het racen en dat de deuren opent naar sim-racen op een hoger niveau.

En we hebben ook racers die er zijn voor de onderdompeling die titels als Assetto Corsa, rFactor of iRacing bieden, en hun setup weerspiegelt dat in grootse stijl. We hebben het over Direct Drive-kettingbladen die meer dan 15 nm koppel ontwikkelen, LC-pedalen, cockpits, shifters, gebogen schermen enzovoort. Deze set-ups kosten een arm en een been, maar in ruil daarvoor bieden ze een ongeëvenaarde onderdompeling in sim-racen, wat het uiteindelijke doel is van deze discipline.

In 2025 wordt de virtuele racemarkt bevolkt door merken die in verschillende segmenten opereren, met producten die variëren van generalistisch tot specifiek. Bijvoorbeeld racehandschoenen; sommige racers zeggen dat het geen zin heeft om ze te hebben, terwijl anderen ze essentieel vinden, vooral in enduranceraces waar het zweet snel van de handen loopt. In dezelfde geest installeren sommige racers harnassen op hun cockpit om een extra laag van onderdompeling toe te voegen. Is dit echt essentieel? Nou, dat gaan we uitzoeken.

Wat is een harnas?

Mijn mening over het sim race harnas

Een harnas is een veiligheidsvoorziening die in een auto wordt gemonteerd om de bestuurder te beschermen bij een botsing of lichaamsbeweging door hem of haar vast te zetten op de stoel. Het is eigenlijk een verbeterde, veiligere versie van een veiligheidsgordel die sinds de jaren 70 en 80 in elke auto op de weg zit (spoiler alert: voertuigen werden niet gebouwd met head-up safety). Het harnas is een belangrijk veiligheidselement in de autosport, waarbij de FIA-homologaties (Fédération Internationale de l’Automobile) elke 2-3 jaar veranderen.

Het harnas wordt direct aan het chassis van de auto bevestigd, of aan de rolkooi als de auto daarmee is uitgerust, om maximale veiligheid en vooral een perfecte pasvorm te garanderen. Er zijn verschillende soorten harnassen op de markt, en op auto’s natuurlijk, die we hierna zullen bekijken.

Soorten harnassen

Of je auto nu standaard is uitgerust met een harnas of niet (sommige Porsches bijvoorbeeld wel), er zijn in principe 4 soorten van deze veiligheidsuitrusting: 3-punts, 4-punts, 5-punts en 6-punts harnassen. De punten zijn het aantal riemen dat aan het chassis is bevestigd en je op je plaats houdt, zoals een veiligheidsgordel.

De 3-puntsgordel maakt gebruik van 3 riemen: 2 op je schouders en één op je bekken om een goed compromis te vinden tussen in het zadel blijven zitten tijdens het nemen van bochten, remmen en bij een botsing, en het gemak van het vastgespen. Ideaal voor een auto die je elke dag naar je werk rijdt en in het weekend gebruikt voor circuitdagen.

Voor andere harnassen geldt dat hoe meer punten je verhoogt, hoe meer riemen je hebt. Voor het 6-punts harnas heb je er dus 2 op de schouders, 2 op het bekken en 2 op de benen. Dit type harnas wordt gebruikt in raceauto’s met FIA-goedkeuring. Het is het beste voor de veiligheid, omdat je tijdens het wisselen van rijbaan, remmen en de rest van de race niet van je stoel beweegt. Het is echter duur om het in je auto te installeren en de homologaties worden vrij vaak herzien (meestal om de 2 of 3 jaar), dus je zult je harnas moeten vervangen als je wilt blijven racen op het circuit.

Is een harnas essentieel voor simracen?

Mijn mening over het veiligheidsharnas voor simracen

Nou, het beantwoorden van die vraag is niet zo eenvoudig als het klinkt, en dat heeft maar één reden: subjectiviteit. Jij vindt misschien dat je de juiste uitrusting nodig hebt voor je rig sim-racing, terwijl een andere rijder misschien niet dezelfde mening heeft. Het is net als het verhaal van dashboards, handschoenen en hardloopschoenen; het is nog steeds een open debat waarbij elke mening de beste is, afhankelijk van de persoon.

Maar laten we teruggaan naar het harnas. Moet je het in je tuig hebben tijdens het sim-racen? Persoonlijk ben ik helemaal voor de meest meeslepende ervaring mogelijk. Dus als een harnas me nog meer het gevoel kan geven dat ik in de cockpit van een racewagen zit, dan ben ik daar helemaal voor. Het is echter niet nodig om jezelf financieel te straffen voor het plezier van het monteren van een 6-puntsgordel op een chassis dat helemaal niet beweegt.

Mijn visie is heel eenvoudig: als een stuk uitrusting me een betere sim-racing ervaring geeft en niet veel kost, dan neem ik het. Ik heb het niet over functionele apparatuur, zoals een DD-base, crankset of shifter. Deze producten zijn naar mijn mening essentieel voor een sim-racinguitrusting, omdat ze het verschil maken op het circuit.

Voor het harnas kun je een 3-punts harnas vinden voor ongeveer €50 van verschillende merken op de markt. Dat is niet erg duur in absolute zin en het is meer dan genoeg voor sim-racen om je dat extra beetje onderdompeling te geven. Natuurlijk, als je je een 6-punts FIA harnas kunt veroorloven, trakteer jezelf dan.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *