Selecteer een pagina
Test et Avis du cockpit Oplite GTR S3

Oplite GTR S3 : Mijn eerlijke mening over deze cockpit

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

De Oplite GTR S3 in een notendop

Sim race nerd

Test en beoordeling van de Oplite GTR S3 cockpit
Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

✅ Goede bouwkwaliteit
✅ Robuust dankzij buizenstructuur
✅ Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
✅ Zitting in meerdere vlakken verstelbaar
❌ Hoog gewicht

4.8

Hoewel de markt voor sim-racing cockpits voornamelijk wordt gedomineerd door Playseat, zijn er veel andere spelers die de verkoop delen, zoals Oplite. Oplite is een Frans merk dat gespecialiseerd is in e-sports producten en randapparatuur, met name sim-racing. Ondanks de jonge leeftijd van het merk (opgericht in 2019), hebben de producten snel aan kracht en een aanzienlijk marktaandeel gewonnen, in ieder geval in het sim-racing segment.

Hiervoor heb je verschillende randapparatuur nodig, waaronder een stuur, een voetstuk en een pedaal. Als je dit trio niet hebt, kun je net zo goed racen met een joystick. Maar beginnende racers weten dat voor een maximale onderdompeling een cockpit een must is in hun set-up, en gelukkig zijn er tientallen op de markt.

Ook al heeft Oplite nog maar een paar jaar ervaring in het spel, de producten zijn nog steeds van goede kwaliteit en hebben bovenal een onverslaanbare prijs-kwaliteitverhouding. In wat volgt ga ik je kennis laten maken met een van de cockpits, de GTR. Ik vertel je over zijn ontwerp, zijn kwaliteiten en enkele van zijn fouten, en geef je mijn mening erover.

Belangrijkste en technische kenmerken van de cockpit

  • Cockpit ontworpen voor sim-racing professionals
  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Meervoudig verstelbare stoel
  • Comfortabel voor meerdere uren sim-racen
  • Buizenchassis voor maximale stabiliteit en sterkte
  • Afmetingen: 95,5 × 62 × 50 cm
  • Gewicht: 33 kg

Ontwerp van de Oplite GTR S3

In het leven vind ik dat eenvoud het beste is voor de producten die we elke dag gebruiken. Hoe minimalistischer, hoe leuker ik het vind, en deOplite GTR is een cockpit die zowel eenvoudig en minimalistisch als mooi is.

De structuur is buisvormig met een vrij grote diameter om stabiliteit en vooral stevigheid te garanderen. De zitting is gemaakt van microvezel en is dus ook duurzaam. Alles bij elkaar is hij erg aantrekkelijk en helemaal zwart. Er staan slechts een paar logo’s op het frame om te laten zien dat het eenOplite product is.

De rest van de kuip is volledig buisvormig, met bevestigingspunten voor de liggende achtervork/stuurwielen en pedalen. Bovendien heeft de fabrikant een beugel toegevoegd voor een versnellingspook, maar die wordt apart verkocht. Als het voor een lage aankoopprijs is, doe ik mee. Als het voor iets anders is, ben ik geen grote fan.

Productie en afwerking

Hoewel het merk Oplite nog maar een paar jaar ervaring heeft in de wereld van e-sports randapparatuur (minder dan 4 jaar), moet gezegd worden dat de R&D goed gedaan is. De GTR is een zeer goed ontworpen chassis, met een uitstekende bouwkwaliteit. Als je leiders als de Playseat hebt in het segment waar je je op richt, ben je verplicht om een product aan te bieden dat hen op elk punt overtreft om te hopen op verkoop en om sim-racing fans over de streep te trekken.

De zitting is erg goed gemaakt. De structuur is gemaakt van glasvezel om gewicht te besparen, ook al is deOplite GTR niet bepaald een lichtgewicht cockpit. Naast de kuipvorm heeft de stoel passages voor een 3- of 4-puntsgordel, wat nog meer realisme toevoegt. In absolute zin heeft het geen invloed op de rijervaring of je een harnas draagt of niet, maar er een dragen en jezelf vastmaken maakt sim-racesessies nog realistischer.

Ik heb ook gemerkt dat de stoel comfortabel is, waardoor je er gemakkelijk uren op kunt doorbrengen zonder moe te worden of zo. De samenwerking van de fabrikant met e-sportpiloten heeft zijn vruchten afgeworpen, of het nu gaat om het ontwerp, het comfort of het nut van deze cockpit.

De cockpit gebruiken

Zoals je waarschijnlijk wel weet, is een cockpit speciaal ontworpen voor sim-racen in bepaalde motorsporten. Je hebt er die een beetje van alles doen en er zijn er die gespecialiseerd zijn in een bepaalde motorsport, zoals F1.

DeOplite GTR is een cockpit die een beetje van alles kan, inclusief GT3, rally, NASCAR en zelfs F1. Hij is heel gemakkelijk te gebruiken en heel gemakkelijk in elkaar te zetten. Oplite heeft lasers gebruikt om de chassisdelen uit te snijden, wat zorgt voor een nauwkeurige montage. En nu we het er toch over hebben, ik raad je aan om het in een sim-racing hoek in elkaar te zetten en het niet meer aan te raken, gezien het gewicht van het beest, dat nog steeds 33 kg is. Dat is zwaar, ook al zijn de afmetingen vrij compact.

Als het gaat om sim-race randapparatuur, is deOplite GTR ontworpen om ruimte te bieden aan de producten van alle grote fabrikanten(Fanatec, Thurstmaster, Logitech). Montagepunten zijn voorzien voor bevestiging van de voet/stuur en pedalen, en bevinden zich op chassisplaten. Deze zijn zeer goed gemaakt en maken de bevestiging mogelijk van vrijwel alle randapparatuur die op de markt verkrijgbaar is, met uitzondering van de Thrustmaster T150 en TMX. Waarom? Geen idee. Misschien omdat dit instapproducten zijn… Wie weet.

Laten we het hebben over de rugleuning, of zitting. Die is niet alleen comfortabel, maar ook op verschillende manieren verstelbaar. Dit betekent dat het vinden van de juiste zithouding heel eenvoudig is met deOplite GTR, ongeacht je discipline.

Test en beoordeling van de Oplite GTR S3 cockpit

Sensatie in het spel

Wat de sensaties betreft, kan ik je verzekeren dat je iets geweldigs te wachten staat. Je wordt er helemaal in ondergedompeld, vooral als je jezelf een harnas omdoet. De rijpositie is ideaal en vooral verstelbaar, waardoor de sensaties in de game nog beter worden.

Deze cockpit is speciaal ontworpen voor setups met een vrij hoge force feedback, en ook voor coureurs met vrij scherpe stuurinputs. Het chassis rust op steunen (voetjes) die zorgen voor een grote stabiliteit tijdens het spelen, of je nu aan rally of endurance racen doet.

De rijpositie is uitstekend. Je zit vrij laag in de stoel, met je bekken bijna gelijk met je voeten. Dit draagt bij aan de onderdompeling en het gevoel van de game. Bovendien heb je geen basis/vliegsteun tussen je benen, zoals bij andere cockpits het geval is. Dit betekent dat je zonder problemen kunt sim-racen met een crankset met 3 pedalen. Het is ideaal voor mensen die het realisme nog een stapje verder willen brengen door een versnellingspook toe te voegen, waarvan de steun beschikbaar is voor deOplite GTR.

Compatibiliteit Oplite GTR S3

Als je op eigen terrein wilt concurreren met Playseat, heb je uitstekende compatibiliteit nodig met sim-race randapparatuur, en dat is het geval met deOplite GTR. Deze cockpit heeft bevestigingspunten voor alle producten van Fanatec (CSL serie, ClubSport), Thrustmaster of Logitech (G29, G923, G Pro Wheel te ontdekken door hier te klikken), naast andere merken. Je kunt ook een versnellingspook toevoegen aan je setup, zoals de Logitech G Driving Force Shifter of de Thrustmaster TH8A Shifter. Het enige nadeel is de cockpitsteun, die apart verkrijgbaar is.

Qua platformen is dit chassis perfect voor alle beschikbare platforms op de markt. Of je nu een PC of een console hebt, het maakt niet uit, want deOplite GTR is ontworpen om te draaien op wat je maar hebt.

Waar voor je geld

Eerlijk gezegd is er niets beters op de markt voor €500. De prijs-kwaliteitverhouding is zo uitstekend dat deOplite GTR met gemak uitdagers als de Playseat Gran Turismo.

Met zijn uitstekende bouwkwaliteit, materiaalkeuze en solide chassis is alles aanwezig om je sim-racesessies meeslepender dan ooit te maken. Koppel dat aan een agressief prijskaartje en de bereidheid van het merk om het op te nemen tegen de grote namen in de game, en je hebt een van de beste cockpits voor het geld.

Mijn oordeel over de Oplite GTR S3

Ik vond het heerlijk om uren door te brengen op deOplite GTR. Het is een van de beste cockpits in zijn klasse, zo niet de beste voor rond de €500,-. Ik heb er geen enkel probleem mee gehad, noch bij de montage, noch bij het gebruik.

Het is duidelijk dat Oplite zijn huiswerk heeft gedaan, inspiratie heeft gehaald uit het beste en er een persoonlijk tintje aan heeft gegeven. Het enige zwakke punt van deOplite GTR vind ik zijn gewicht, dat ruim 10 kilo meer is dan dat van de anderen. Ik zie dit echter meer als een pluspunt, omdat het zorgt voor stevigheid en vooral stabiliteit tijdens het sim-racen.

In ieder geval is deOplite GTR een cockpit die ik elke sim-racer zou aanraden. Bovendien is hij verkrijgbaar bij verschillende verkooppunten. Wat wil je nog meer?

Maar als je toevallig meer wilt, dan raad ik je aan om eens te kijken naar de 4 beste cockpits voor Sim Racing op 2025 door hier te klikken.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *