Selecteer een pagina
Test et avis du volant Logitech G923

Logitech G923 : Mijn eerlijke mening over dit stuurwiel

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

De Logitech G923 in een paar woorden

Sim race nerd

Test en beoordeling van het Logitech G923 stuurwiel
Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

✅ Zeer goede bouwkwaliteit
✅ Nauwkeurige en krachtige force feedback
✅ Een beter remsysteem dan zijn voorgangers
❌ Prijs een beetje hoog
❌ Krachtfeedback soms wazig met TrueForce

4.7

Het is waar dat simracen een lange weg heeft afgelegd sinds het begin, en hetzelfde geldt voor simulators, die steeds realistischer zijn geworden. Tegenwoordig kun je je eigen sim-racingopstelling hebben in je woonkamer, slaapkamer of studeerkamer. En dan heb ik het niet over de professionele coureurs, die nog geavanceerdere set-ups hebben met actieve chassis en krikken om na te bootsen wat de auto doet.

Natuurlijk zijn er veel spelers in de wereld van sim-racing, net als in de autosport. Een van deze spelers is een Zwitserse fabrikant die erin geslaagd is zich van de concurrentie te onderscheiden door producten aan te bieden die zowel afgewerkt als van hoge kwaliteit zijn, en die een goed gevoel geven. Ik heb het natuurlijk over Logitech, met zijn serie G-stuurwielen.

De G29 en G920 hebben lange tijd de verkoop van sim-racing wielen gedomineerd om de eenvoudige reden dat deze producten aan veel eisen voldoen waar sim-racers naar op zoek zijn. In het leven is het onmogelijk om een product te hebben dat alles perfect doet, omdat er compromissen moeten worden gesloten.

Gezien de veroudering van de G29 en G920 heeft Logitech onlangs een nieuw stuur uitgebracht om de concurrentie beter het hoofd te kunnen bieden: de G923. In wat volgt, laat ik je kennismaken met dit stuur, vertel ik je over zijn sterke en zwakke punten en geef ik je mijn mening erover.

Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel

  • 900° draaihoek
  • Niet-lineair rempedaal
  • Compatibel met Playstation, Xbox en PC
  • USB-aansluiting op platforms
  • 28 cm diameter wiel
  • TrueForce-technologie voor verbeterde onderdompeling
  • Krachtterugkoppeling met 2 borstelmotoren

Logitech G923-ontwerp

Zoals het gezegde luidt, ‘een winnend team verander je niet’, en Logitech heeft deze uitdrukking ter harte genomen. In plaats van met een blanco vel papier te beginnen voor het ontwerp van de G923, speelde Logitech liever op veilig door het algemene ontwerp van de G29/920 over te nemen. Ik denk dat dat een goede zaak is, want zowel de G29 als de G920 hebben een heel goed ontwerp, zowel minimalistisch als overzichtelijk.

De G923 neemt de stilistische code van zijn grote broers over, maar voegt hier en daar een paar veranderingen toe. De verschillen tussen de G29 en de G920 zijn verdwenen. De G923 is identiek voor Xbox en Playstation, met alleen verschillen in de knoppen.

Het wiel is heel eenvoudig, gemaakt van metaal en leer, met een blauwe band aan de bovenkant. Op dit punt had ik liever een kleur gezien die beter bij het zwart van het wiel paste. Toch ziet het er goed uit. De basis is identiek aan de stuurwielen die de G923 vervangt. En voor het crankstel is het hetzelfde verhaal, met alleen een licht herontwerp van de rand. Nogmaals, het ziet er over het geheel genomen nog steeds goed uit.

Test en beoordeling van het Logitech G923 stuurwiel

Assemblage op maat

Net als de stuurwielen die hij vervangt, heeft de G923 twee haken aan de onderkant waarmee hij heel stevig op een tafel of bureau kan worden bevestigd. Ik kan je verzekeren dat dit stuurwiel, als het eenmaal op zijn plaats zit, geen spier zal vertrekken, zelfs niet als je voluit gaat voor je boodschappen.

Voor cockpits zijn bevestigingspunten voorzien aan de onderkant, met M6-schroeven om de G923 en het crankstel te monteren, voor vrijwel elk chassis op de markt. Logitech is een belangrijke speler op het gebied van randapparatuur voor sim-racing, dus het is niet meer dan logisch dat het nieuwste stuurwiel wordt ondersteund door cockpitfabrikanten.

Productie en afwerking

De G923 gebruikt metaal en leer voor het stuur, kunststof voor de achtervork en kunststof en metaal voor het crankstel. Al met al zijn de materialen goed afgewerkt, vooral het metaal. De structuur van het stuur is geborsteld, wat een erg mooi effect geeft voor fans van kwaliteitsproducten.

Het gebruikte leer is geperforeerd en goed gemaakt, wat de G923 een eersteklas uitstraling geeft. Het is echt mooi en zeer goed afgewerkt, vooral de stiksels. De plastic basis is ook erg goed gemaakt en ziet er niet goedkoop uit. Net als bij de andere stuurwielen van Logitech is de afwerking van de G923 uitstekend, merken waardig die veel premiumer zijn dan de Zwitserse fabrikant. Ik heb alleen een kleurverschil opgemerkt tussen de twee delen van de basis, maar dat verandert niets aan de bouwkwaliteit.

Hetzelfde geldt voor de pedalen. Het plastic en metaal combineren erg goed en het apparaat is erg solide. En dat was te verwachten, aangezien dit juweeltje meer dan 3 kilo weegt op de weegschaal.

Omgaan met het stuurwiel

Gezien het feit dat de G923 is gebaseerd op stuurwielen met een uitstekende grip, verbaast het me niet dat de grip niet echt is veranderd. Het is op hetzelfde niveau als de stuurwielen van Fanatecen wielen uit de middenklasse. Het stuur heeft een licht vlakke onderkant, maar de diameter is nogal klein naar mijn smaak (28 cm), en dat is een beetje een handicap, vooral als je Forza Horizon in een rustig tempo wilt rijden. Maar de draaihoek van 900° maakt het goed op de G923.

De ergonomie van het stuurwiel vind ik perfect. Vrijwel alle knoppen zijn goed bereikbaar, zonder dat je handen van hun plaats hoeven, en dat vind ik heerlijk. De grootte van het stuur helpt daar ook bij, vooral het leer eromheen, dat een uitstekende grip biedt. Ik heb zelfs geen handschoenen gedragen tijdens mijn sim-racesessies en ik vond het helemaal niet nodig.

Een ander goed punt zijn de peddels. Ze zijn gemaakt van metaal en zijn vrij groot, maar ze zitten vooral heel dicht bij het stuur. Ze klikken uitstekend, maar reageren naar mijn smaak niet snel genoeg. Het is alsof je met een Golf R in handgeschakelde modus rijdt, en de versnellingsbak doet er een fractie langer over om te schakelen. In absolute zin is het geen nadeel, maar het is wel een beetje vervelend.

Sensaties tijdens het spelen

Laten we tot de kern van de zaak komen: hoe voelt de G923 aan? Simpel gezegd is het vrij goed, zolang je TrueForce niet activeert. Aangezien de G29, G920 en G923 dezelfde basis delen, is het gevoel van Logitechs nieuwste telg vrijwel identiek aan die welke hij vervangt. De force feedback is zowel nauwkeurig als krachtig en reproduceert alles wat de auto doet in sim-racing. De 2 motoren zijn in staat om je behoorlijk diep onder te dompelen in alle simulaties die er op de markt zijn, ook al is de technologie vrij oud.

Nu terug naar TrueForce. Op papier zou het een technologie zijn die gegevens uit de grafische engines van games haalt om de force feedback via trillingen beter te regelen en zo meer realisme te bereiken. In theorie is het geweldig, maar alleen als het werkt.

Bij vrijwel alle titels die ik heb geprobeerd, zorgde TrueForce ervoor dat de sensaties wazig werden en het was bijna onmogelijk om te begrijpen wat de auto deed omdat het stuur in alle richtingen trilde. Deze technologie beviel me helemaal niet en ik heb deze functie onmiddellijk uitgeschakeld, omdat het wat mij betreft niet voldoet.

Wat het G923 crankstel betreft, denk ik dat het uitstekend is voor de prijs van de bundel. Vergeleken met de sturen die het vervangt, is het niet zo veel geëvolueerd, en dat is niet per se een slechte zaak. Wat mij betreft zijn de veren op dit crankstel meer dan genoeg voor een goede dosis gevoel.

Test en beoordeling van het Logitech G923 stuur: bundel met pedalen

Compatibiliteit van de Logitech G923

De Logitech G923 is compatibel met Playstation, Xbox en PC, mits je de juiste versie hebt. Het verschil zit hem nu in de knoppen, en dat is maar goed ook.

Wat cockpits betreft, wordt dit stuur ondersteund door vrijwel elk chassis op de markt, en dat is een heel goede zaak. Sterker nog, als je geïnteresseerd bent, ik heb al een paar artikelen geschreven over verschillende cockpits, die je hier kunt vinden.

Waar voor je geld

De basisprijs van dit stuurwiel is €429 op de Logitech-website, maar je vindt het voor ongeveer 285 op Amazon. Voor die prijs is het een uitstekende bundel, met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, vooral voor de sensaties die het biedt.

Mijn oordeel over de Logitech G923

Ik kan de Logitech G923 niet genoeg aanbevelen, of je nu een beginner, liefhebber of professional bent. Het is een complete bundel, die je volledig kan onderdompelen in de meeste simulaties. Vergeet niet om TrueForce uit te proberen voordat je het deactiveert, voor het geval de technologie je bevalt. En als je niet overtuigd bent, kun je altijd mijn review lezen van de de 6 beste stuurwielen voor Sim Racing in 2025.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *