De CSL Ready To Race Bundel in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Zeer scherp geprijsd
✅ Bundel compleet met 5nm Direct Drive-basis, stuur en pedalen
✅ Zeer goede comeback voor de categorie
✅ Compleet ecosysteem
❌ Plastic QR1, niet de beste verbinding met de basis
ㅤ
Het merk Fanatec is al vele jaren aanwezig op de sim-racing markt, met producten voor vrijwel elke rijder. De catalogus omvat het instapmodel (CSL), het middensegment (ClubSport) en het topsegment (Podium), met specifieke producten voor elke categorie.
Sinds de oprichting van het merk wordt het beschouwd als de go-to-go voor elke racer die op zoek is naar betrouwbare, meeslepende producten die ook relatief betaalbaar zijn als je de sim-racing randapparatuur van Fanatec vergelijkt met die van Simucube bijvoorbeeld, die tot het ultra-premium segment behoort. De Duitse fabrikant (Fanatec) komt echter niet op de tweede plaats na Simucube, ook al delen de twee merken niet dezelfde markt voor sim-racing.
Fanatec staat vooral bekend om zijn bundels. De fabrikant biedt complete bundels, inclusief bases en wielen, of bases, wielen en pedalen. Onder de laatste hebben we de CSL READY2RACE bundel, die de perfecte kandidaat is voor beginnende piloten. Door zijn prijs is hij zeer concurrerend met de concurrentie, vooral met die in het basissegment met riemversnelling. Hieronder bekijken we alle details van deze bundel.
Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel
- Directe aandrijfbasis die 5 nm koppel ontwikkelt
- 30 cm diameter composietstuurwiel, volledig rond
- Compatibel met pc en technisch gezien ook compatibel met Xbox
- Standaard CSL crankstel, zonder Load Cell
- 13 knoppen, een JoyStick en 2 paddles als besturing
- Klein LED-scherm bovenop het stuur
- QR1 Lite op de achterkant van het stuurwiel
- Compatibel met het hele Fanatec ecosysteem
Ontwerp van de CSL Ready2Race
Laten we beginnen met het ontwerp van deze bundel. De basis is niets anders dan de CSL DD die we allemaal kennen. De vrij vierkante vorm, met een cilinder binnenin, is sober, met een volledig zwarte buitenkant die hier en daar is bezaaid met een wit Fanatec-logo.
Het CSL P1 V2 stuurwiel is ook helemaal zwart, met een koolstofvezel huid op de voorkant. De vorm van het stuur is volledig rond, met rubber rond de rand. Aan de achterkant van het stuur zitten 2 grote aluminium peddels, die het design en de kwaliteit van wat in wezen een heel eenvoudig stuur is, versterken.
Het pedalboard is standaard van CSL Pedals, wat ik vrij neutraal vind. Het ontwerp is sober, maar de kleurkeuze is niet de beste. De voetsteun is zwart, met de pedaalplaten ook in dezelfde kleur, maar de rest van de structuur is zilver.

Assemblage op maat
La CSL DD Het is een instapmodel, dus je kunt het op van alles en nog wat monteren. Als je hem op een meubel wilt bevestigen, moet je de tafelklem van Fanatec kopen, die zorgt voor een stevige grip en een goede afstelling van de hoek van het voetstuk.
Desalniettemin kun je deze basis installeren op vrijwel elke cockpit/chassis die op de markt verkrijgbaar is, als je daar de voorkeur aan geeft natuurlijk. Hij is snel in elkaar te zetten met rails aan de onderkant en zijkanten van de basis, waar ‘T’-vormige moeren het geheel vastzetten.
De pedalen zijn geen Load Cell, hoewel er een LC-versie van hetzelfde apparaat bestaat. Je kunt ze dus op de grond gebruiken, dankzij rubberen kussentjes die voorkomen dat het apparaat in het zuiden gaat liggen zonnen. Je hebt ook de mogelijkheid om het op een chassis/cockpit te monteren, maar de bediening is een beetje lastig vanwege de schroeven aan de voorkant van de pedalen. Het kan, maar het is lastig.
Productie en afwerking
De CSL DD wordt geleverd in een standaard uitvoering, met metaal voor de kast en de aandrijfas. Deze materiaalkeuze werd vooral ingegeven door het technische aspect: metaal is een zeer goed koellichaam in vergelijking met plastic. Maar het geeft ook een premium look aan de basis.
De CSL Pedalen gebruiken ook metaal voor de hele structuur, van de voetsteun tot de 2 pedalen. De afwerking is erg goed voor zo’n goedkoop product, moet ik zeggen. Verder is de bouwkwaliteit ook niet slecht.
En dan komen we bij de CSL P1 V2. Oké, er moesten compromissen worden gesloten voor zo’n lage prijs en dat is op het eerste gezicht te zien. Qua afwerking zit het goed in elkaar voor een instapstuur. De composietstructuur, wat gewoon een elegante manier is om te zeggen dat het plastic is, geeft het een goede stijfheid en de koolstofvezelhuid is er om de algehele afwerking te verbeteren. Maar het is nog steeds een goedkoop stuurwiel en je voelt het snel in je hand.
Aan de slag met de bundel
Het CSL P1 V2 stuurwiel ziet er geweldig uit en ligt goed in de hand dankzij de diameter van 30 cm. De dikte is niet slecht, ook al neigt het wat mij betreft naar een kleine diameter. Toegegeven, het heeft niet dezelfde grip als bijvoorbeeld een ClubSport Porsche stuurwiel, maar het doet het werk.
De knoppen op het voorpaneel zijn goed verdeeld, met meer dan een dozijn knoppen en 2 peddels. De peddels zijn erg mooi, en ze zijn ook van een goed formaat, zodat je er midden in een race makkelijk bij kunt. Hetzelfde geldt trouwens voor de rest van de knoppen. De stuurwielen van Fanatec zijn altijd al ergonomisch geweest, dus er is niet veel om je zorgen over te maken.
Bij de CSL Pedalen kun je de pedalen op een aantal manieren aanpassen, zoals de pedaalplaat of de afstand tussen de pedalen. Ik heb niet veel meer te zeggen over dit apparaat om de eenvoudige reden dat het zo basic is.
Sensaties tijdens het spelen
Voor het gevoel begin ik met de pedalen in de bundel. De CSL pedalen vertegenwoordigen het instapmodel crankstel van Fanatec, hoewel ze natuurlijk kunnen worden aangepast (koppelingspedaal, Load Cell kit). In zijn standaardvorm is het gevoel niet geweldig. Toegegeven, het is beter dan het Logitech G923 crankstel, maar het rempedaal biedt niet zoveel weerstand onder de voeten.
De 5nm CSL DD is een uitstekende basis voor Direct Drive-beginners en zelfs amateurcoureurs. Het gevoel is lineair, uitstekend, meeslepend voor het aangeboden vermogen en ook behoorlijk realistisch. Je hoeft de basis niet zo vaak in te stellen als hij eenmaal uit de doos komt, want hij heeft een vrij goede standaardconfiguratie.
Maar aangezien het stuur deel uitmaakt van de CSL-serie, zal de QR1 Lite een beetje speling op zijn as hebben door de plastic structuur. Dit is niet erg voor de 5 nm van de basis, maar het kan een probleem zijn als je in de toekomst kiest voor de boost kit die de CSL DD naar 8 nm koppel brengt.

CSL Ready2Race compatibiliteit
Deze bundel is compatibel met het hele huidige Fanatec ecosysteem, inclusief stuurwielen (mits je de QR2 hebt indien nodig), pedalen en andere randapparatuur (shifters, handremmen, etc.). Wat betreft sim-racetitels wordt het hele team ondersteund door de basis, dus geen probleem daar.
Wat betreft het platform, op papier werkt deze bundel alleen op PC vanwege het CSL P1 V2 stuur, maar de basis is compatibel met Xbox. Dus als je een ander stuurwiel voor Xbox koopt, kun je deze bundel zonder problemen gebruiken op de consoles van Microsoft. En als je op Playstation speelt, raad ik je aan eens te kijken naar de GT DD Pro, een onmisbare bundel van het merk.
Waar voor je geld
Deze bundel, die momenteel €400 kost, biedt een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding in zijn categorie. Het is niet de meest hoogwaardige van het stel, of de krachtigste, maar het geeft je wat je nodig hebt, waar je het nodig hebt.
Mijn oordeel over de CSL Ready2Race bundel van Fanatec
De CSL Ready2Race bundel is wat mij betreft uitstekend. Het is perfect voor beginners en sim-racers. Het is scherp geprijsd en het Fanatec ecosysteem betekent dat je je set-up onderweg gemakkelijk kunt upgraden.
Als je op zoek bent naar een complete bundel voor weinig geld, dan is dit de bundel die je moet hebben. Fanatec blijft een benchmark als het gaat om sim-racing bundels, en dat zal niet snel veranderen.
0 reacties