De Forza Motorsport V2-bundel in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ CSL DD 5nm koppelbasis
✅ Officieel gelicentieerd Forza Motorsport stuur
✅ Zeer goede bouwkwaliteit
❌ Crankset zonder Load Cell
❌ Stuur en naaf zijn zwaar
Fanatec is al vele jaren toonaangevend op de markt van sim-racing, meer dan 20 om precies te zijn. Het Duitse merk is aanwezig in 3 verschillende segmenten: instapmodel, middenklasse en topklasse. Deze diversificatie maakt de fabrikant aantrekkelijker voor het sim-racing publiek, vooral voor ervaren piloten.
Natuurlijk biedt Fanatec ook bundels aan met Direct Drive onderstellen, vliegwielen en/of crankstellen, met prijsklassen op maat van racers. Het doel is om kant-en-klare oplossingen aan te bieden, inclusief sim-racing rigs, klaar voor direct gebruik door klanten.
Onder de bundels die Fanatec aanbiedt, hebben we de Forza Motorsport V2, een instapbundel met een stuur uit de ClubSport-serie en een officiële licentie van de Xbox racesaga. In wat volgt nemen we een kijkje naar deze bundel, met de basis, het stuur en de pedalen.
Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel
- Compleet pakket met CSL DD-basis, Forza Motorsportspecifiek stuur en CSL-pedalen
- Direct Drive-basis met 5 nm maximumkoppel, maar uitbreidbaar tot 8 nm met een boost-kit (apart verkrijgbaar)
- ClubSport-stuur met 33 cm diameter, vlakke onderkant en eersteklas leder
- ClubSport Universal Hub voor Xbox met klein scherm en bedieningselementen verdeeld langs de zijkanten van het stuur, zoals bij een racewagen
- Basis compatibel met het hele Fanatec ecosysteem
- Compatibel met Xbox en pc
- Verkrijgbaar in QR1 of QR2 versies
Ontwerp van de Forza-bundel
Het ontwerp van deze bundel is grotendeels beïnvloed door dat van het stuurwiel, de ClubSport Forza Motorosport. Het heeft een voorpaneel van geborsteld aluminium en rondom leer met witte stiksels.
Het stuur heeft een vlakke basis, waardoor het er ergonomischer uitziet. Een andere toevoeging aan het ontwerp is de besturingshub aan de achterkant van het stuur en de knoppen verspreid over de voorkant. Dit geeft het stuur een heel racewagen-uiterlijk, vooral met de Xbox-knop linksonder.
Wat betreft het pedalboard in de bundel, het is een CSL Pedals met een zeer minimalistisch ontwerp, zou ik zeggen. Er zijn 2 kleuren: zilver en zwart, met vrij eenvoudige vormen. De voetplaat is helemaal zwart. Al met al ziet het er best goed uit, ook al past de kleurkeuze niet echt bij mij.

Assemblage op maat
De CSL DD maakt gebruik van een zijmontagesysteem met rails waarmee hij met T-moeren aan vrijwel elk chassis kan worden bevestigd. Bovendien wordt hetzelfde systeem gebruikt aan de onderkant van de basis, waardoor we 2 manieren hebben om hem aan een chassis te bevestigen.
Je kunt deze basis ook op meubels monteren met behulp van Fanatecs tafelklem voor de CSL serie. Deze klem is stevig en buigt niet door op een tafel of bureau.
Wat betreft de CSL Pedalen, de versie in de bundel is geen Load Cell versie en de rubberen pads aan de onderkant zijn meer dan genoeg om de pedalen op hun plaats te houden op parket of een andere vloer. Maar als je een chassis of een stuursteun hebt, heeft de CSL Pedalen bevestigingspunten om op zo’n product geplaatst te worden.
Productie en afwerking
Het stuurwiel is gemaakt van aluminium voor de structuur en echt leer rondom. Op het eerste gezicht lijkt het kunstleer, maar geloof me, het is echt leer. Het is gewoon een materiaal dat je niet veel ziet in de autowereld. De afwerking van het stuurwiel is perfect en de premium uitstraling wordt geaccentueerd door de witte stiksels.
Het pedaalbord is ook erg goed gemaakt en uitstekend in elkaar gezet. Deze montage is echter je eigen verantwoordelijkheid, want de CSL Pedals worden volledig gedemonteerd geleverd. Het is niet ingewikkeld om te doen, en de handleiding is gedetailleerd. Het geeft je een beetje doe-het-zelf op een zondagmiddag.
Wat de CSL DD betreft, is de volledige structuur gemaakt van metaal, wat zorgt voor stevigheid en vooral passieve warmteafvoer. De producten van Fanatec zijn van hoge kwaliteit, zelfs die uit de CSL-serie.
Aan de slag met de bundel
De CSL Pedalen is een standaard crankstel, zonder Load Cell. Dit betekent dat er erg weinig weerstand is op het rempedaal. Voor beginners in sim-racing is dat niet slecht, en de pedaalslag is lineair. Bovendien kun je de afstand en hoek van de pedalen aanpassen om de rijpositie te krijgen die het beste bij jou past.
De ClubSport Forza Motorsport is een stuur met een diameter van 33 cm, ideaal voor sim-racen. Het is bijna alsof je in een echte auto zit. De vlakke onderkant draagt bij aan de ergonomie van het stuur en de bedieningselementen aan de zijkanten van het voorpaneel zijn gemakkelijk te bereiken tijdens een race.
De ClubSport-naaf heeft 2 grote peddels aan de achterkant en je kunt ze voor €180 extra omruilen voor de Podium Advanced Paddle Module, die er 6 bevat. Maar de peddels van de ClubSport-naaf voldoen prima voor vrijwel elke rijder, omdat ze magnetisch zijn en precies de juiste hoeveelheid weerstand bieden om onbedoeld schakelen te voorkomen.
Sensaties tijdens het spelen
Ik ga nu verder met het in-game gevoel van de Forza Motorsport V2 bundel. De basis is dit keer een 5nm CSL DD, gekoppeld aan een stuur (met naaf en QR) dat nogal zwaar is, moet ik toegeven. Het resultaat is dat als je alle basisinstellingen op het maximum zet, je onvermijdelijk clipping krijgt.
Maar met gematigde instellingen levert de CSL DD een zeer goed gevoel op het circuit. De 5 nm koppel zijn voldoende voor beginners of sim-racing enthousiastelingen, tenminste in de meeste gevallen. De motor is goed gekalibreerd door Fanatec en combineert perfect lichte en zware effecten, uiteraard binnen zijn vermogensbereik. De basis van deze bundel is uitstekend voor titels als Forza Horizon, Forza Motorsport, ACC of zelfs Need For Speed (gewoon voor de lol, hè).
De CSL pedalen worden geleverd in de standaard versie, dus zonder de Load Cell. Het gaspedaal is heel licht en lineair en dankzij de magnetische sensor is de input heel precies. Het rempedaal is iets harder dan het gaspedaal, maar net zo lineair en precies. Nogmaals, de Forza Motorsport V2 bundel is gericht op beginners en zelfs sim-racing liefhebbers.
Forza Motorsport bundel compatibiliteit
Forza Motorsport V2 is compatibel met Xbox en PC, als we kijken naar de platforminformatiepagina. Wat betreft sim-racetitels is de lijst erg lang en omvat alles van NFS tot ACC, met natuurlijk Forza Motorsport.
Waar voor je geld
De prijs-kwaliteitverhouding lijkt misschien wat aan de hoge kant, dat moet ik toegeven. Normaal kost de bundel €730, maar momenteel is hij in de aanbieding voor €680. Dat is nog steeds een behoorlijke prijs voor een 5nm Direct Drive-basis en een pedaal zonder Load Cell. Het ClubSport-stuur met officiële Forza-licentie en de ClubSport Hub maken het echter goed.
Mijn oordeel over de Forza Motorsport V2-bundel van Fanatec
Wat ik vind van Forza Motorsport V2: als je wilt beginnen met sim-racen met een complete bundel, inclusief alle randapparatuur die je nodig hebt om te racen op Xbox of PC, en je hebt de middelen om die keuze te ondersteunen, dan zijn deze producten van Fanatec zeker het overwegen waard. Bovendien is het ecosysteem van het Duitse merk zo uitgebreid dat je je set-up in een mum van tijd kunt upgraden met bijvoorbeeld de boost kit voor de base, die het vermogen opvoert tot 8 nm, of de Load Cell kit voor de CSL pedalen.
Aan de andere kant, als je al wat sim-race-ervaring hebt en je wilt het naar een hoger niveau tillen, dan is de Forza Motorsport V2 bundel niet voor jou, om dezelfde redenen die het aantrekkelijk maken voor beginners: de basis en de pedalen.
0 reacties