Selecteer een pagina
Mon avis sur le châssis TR8 de Trak Racer pour le sim racing

Trak Racer TR8: Mijn eerlijke mening over deze cockpit

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

De Trak Racer TR8 in een paar woorden

Sim race nerd

Meningen over de Track Racer TR8 cockpit voor sim racen
Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

✅ Zeer solide, aanpasbaar buizenchassis
✅ Uitgebreide onderdelen- en accessoirecatalogus
✅ Compatibel met vele merken sim-racing randapparatuur
❌ Wordt vrijwel naakt verkocht, zonder accessoires
❌ Kan erg duur zijn met volledige optie

4.2

De markt voor cockpits en chassis in sim-racing, en ook in vluchtsimulatie omdat het praktisch om dezelfde apparatuur gaat, is tegenwoordig behoorlijk competitief door de veelheid aan producten die op de markt verkrijgbaar zijn. Talloze merken vechten om marktaandeel, min of meer nek aan nek, omdat sim-racing erg interessant is geworden voor zowel racepiloten als recreatieve piloten.

Tussen jou en mij, concurrentie is een goede zaak voor de consument, want het betekent niet alleen dat we innovatieve producten krijgen, maar ook lagere prijzen. Wat mij betreft is het een win-win situatie voor zowel onze sim-racing set-ups als onze bankrekeningen.

Zoals ik al eerder zei, zijn er veel spelers in het cockpitsegment, waaronder PlayseatNext Level Racing en Trak Racer. Sommige merken zijn al zo’n twintig jaar op de markt en hebben dus een uitstekende ervaring op hun gebied, terwijl andere nog maar een paar jaar oud zijn. Voor het onderwerp van het artikel van vandaag gaan we kijken naar Trak Racer, dat volgens mij een merk in het midden is: jong genoeg om niet bij iedereen bekend te zijn, maar zeer ervaren genoeg om uitstekende chassis te produceren. In wat volgt, laat ik je kennismaken met een van zijn paradepaardjes: de TR8.

Belangrijkste en technische kenmerken van de cockpit

  • Ultrasterk metalen buizenframe
  • Structuur geschikt voor talrijke Direct Drive-voeten
  • Zeer aanpasbare beugels voor sim-racing randapparatuur
  • Verstelbare pedaalhouder
  • Standaard ondersteuning voor versnellingspook en versnellingspook
  • Schroeven en sleutel inbegrepen in de verpakking

TR8-ontwerp

Wat mij betreft is de TR8 een geweldig buizenchassis voor sim-racing. Sterker nog, ik denk dat dit type cockpit, de buizencoupés, het mooist zijn en ons vooral het meest onderdompelen in de wereld van de autosport, omdat ze ons doen denken aan het interieur van raceauto’s met kooibogen.

De cockpit is sober, met een volledig zwarte buitenkant, hier en daar bezaaid met het Trak Racer logo, in het wit of rechtstreeks in het metaal gesneden. De TR8 is prachtig, dat moet ik toegeven, vooral als je een setup hebt met randapparatuur in één kleur: zwart.

Meningen over het Trak Racer TR8-chassis voor Sim Racing

Productie en afwerking

Trak Racer heeft niet al te veel moeite gedaan om dit chassis te bouwen, door 2″ metalen buizen te gebruiken voor de hele structuur. De TR8 heeft niet alleen een aantrekkelijk ontwerp, maar is ook erg solide en toch vrij compact met een breedte van slechts 60 cm (de zijsteun voor deversnellingspook niet meegerekend).

De afwerking is gewoonweg top, van het lakwerk tot de paar lasnaden op het chassis. Als de TR8 eenmaal volledig in elkaar zit, zijn alle onderdelen en beugels perfect uitgelijnd met de buizenstructuur, wat aangeeft dat de bouwkwaliteit van deze cockpit gewoonweg uitstekend is. Ik heb een aantal merkchassis gezien die niet goed in elkaar passen vanwege problemen met de uitlijning van de onderdelen en de gaten voor de bevestigingen. Maar bij de TR8 is het topkwaliteit, daar valt niets op aan te merken.

Montage frame

Het in elkaar zetten van de TR8 zal wat tijd in beslag nemen, omdat de cockpit geheel als bouwpakket wordt geleverd. De montage zelf is niet zo moeilijk en de verpakking is uitstekend; niet overdadig, maar voldoende om alles te beschermen.

Voor het volledig in elkaar zetten van deze cockpit moet je rekenen op ongeveer 1 uur, of zelfs meer als je geen ervaring hebt of als je alleen bent. Zelfs als de bediening relatief eenvoudig is, zul je toch wat moeite hebben met het monteren van een paar beugels op het chassis, of frame, omdat je een beetje moet turnen tussen het vasthouden van het onderdeel en het doorvoeren van de schroeven door de gaten.

De montagehandleiding is gedetailleerd, gemakkelijk te lezen en zeer goed geïllustreerd, maar wel digitaal. Je hebt dus een pc, smartphone of tablet in de buurt nodig om de stappen te zien en de onderdelen in elkaar te zetten.

De cockpit gebruiken

De TR8 kan dus worden gebruikt in verschillende simracecompetities: van rally tot GT en alles daartussenin. De kuipstoelbevestigingen zijn verstelbaar, zodat je gemakkelijk van rijpositie kunt veranderen, hoewel er grenzen zijn aan hoe ver je kunt gaan (je kunt bijvoorbeeld niet kiezen voor een 100% F1-stijl positie, maar het komt in de buurt).

De TR8 wordt geleverd met slechts een paar beugels(crankset, bodemplaat, versnellingspook en geleiders voor kuipstoelen). Je moet dus betalen voor het zadel, de montagebeugels voor de voetplaat, de beugels voor de monitor(en) en andere accessoires uit de Trak Racer catalogus. Het is echt een compleet pakket waarmee je verschillende sim-racing races kunt doen, maar het wordt heel snel heel duur als je alle accessoires en beugels koopt.

Sensatie in het spel

Zodra jij en je setup op hun plaats zitten op de TR8, zul je merken dat het chassis erg stijf is en nauwelijks beweegt, zelfs met een grote basis. De buisvormige structuur geeft het een zeer hoge mate van stevigheid en stijfheid, wat te verwachten is gezien het feit dat dit chassis is ontworpen om krachtige sim-race randapparatuur in onder te brengen.

De basissteun beweegt nauwelijks en ik heb mijn tests uitgevoerd met een Fanatec Podium DD1 op zijn maximum. De steun is robuust en absorbeert met gemak de 20 nm koppel van de basis, zonder enige beweging door te geven aan de structuur van de TR8, en dat is wat je wilt in een goede cockpit. Aan de andere kant, zodra je een scherm aan de TR8 bevestigt en een voet met een hoog koppel gebruikt, en wanneer deze op bijna het maximum is ingesteld, zul je merken dat het beeldscherm beweegt, en dit is een inherent probleem met chassis waarvan de beeldschermsteunen rechtstreeks aan de structuur zijn bevestigd, zonder verstevigingen.

Wat het crankstel betreft, in de brochure staat dat het geschikt is voor Heusinkveld, maar ik merkte een beetje flex op de trapas tijdens zwaar remmen. Het is niet ernstig, maar toch merkbaar.

Recensies van de Trak Racer TR8 voor Sim Racing

Compatibiliteit van de Trak Racer TR8

De TR8 van Trak Racer ondersteunt vrijwel alle sim-racing randapparatuur van de grote namen in gaming, van FanatecMoza en Simucube. Het is echt uitgebreid, of het nu gaat om bases, pedalen of shifters/handremmen.

Eén klein zwak puntje: bij sommige pedaalborden zijn de bevestigingsgaten voor de platen soms niet goed uitgelijnd, waardoor je moet turnen of een MacGyver moet worden om deze randapparatuur te monteren. Ik heb dit vooral gemerkt bij instappedaalborden, zoals de CSL Pedals. Voor de rest, d.w.z. de pedalen uit het topsegment, is het eenvoudig te verhelpen, met perfecte uitlijning. Dat is het probleem met sim-racing: er zijn zoveel randapparaten die niet dezelfde formaten hebben.

Waar voor je geld

De kale TR8 kost ongeveer €550, afhankelijk van waar je hem koopt. Dat is nog steeds een lage prijs, maar je moet er wel rekening mee houden dat je voor deze cockpit alles betaalt, van basissteunen tot kuipstoelen en andere accessoires.

In volledige optie, met de Alpine stoel, Fanatec basissteun en andere steunen voor monitoren en randapparatuur, zou het je gemakkelijk rond de €1.300 of meer kunnen kosten. Het is nog steeds duur, dat moet ik toegeven, maar als je een standaard stoel en de basissteun neemt, komt de rekening op €850, wat eigenlijk niet zo slecht is aangezien de TR8 een uitstekend chassis is, en ook nog eens erg stijf.

Mijn oordeel over het TR8-chassis

Ik vond de TR8 van Trak Racer erg goed, net als de TR8 Pro, die een verbetering is op het eerste model. Het is een goed chassis om te gebruiken in verschillende simrace-evenementen en virtuele autocompetities.

De hoge mate van aanpasbaarheid maakt het perfect voor zowat iedereen, en de prijs is redelijk binnen de perken als je niet alle accessoires neemt natuurlijk. Wat mij betreft ben ik blij met dit chassis en raad het zonder aarzeling aan.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *