Selecteer een pagina
Test et avis du pedalier Fanatec Clubsport V3

Fanatec Clubsport v3 : Mijn eerlijke mening over dit crankstel

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

De Fanatec Clubsport v3 in enkele woorden

Sim race nerd

Fanatec Clubsport V3 crankstel test en beoordeling
Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

✅ Uitstekende bouwkwaliteit
✅ Eersteklas materialen voor het hele pedalboard
✅ Load Cell
✅ Mogelijkheid om pedalen te verwisselen.
❌ Geen pedaalslaginstelling

4.8

Fans van sim-racing hebben geen presentatie nodig van Fanatec en zijn randapparatuur. Het merk heeft meer dan 20 jaar ervaring in sim-racing en is zo dominant dat BMW het de taak heeft toevertrouwd om de stuurwielen voor zijn GT-wagens te ontwikkelen. En dat, mijn vrienden, zegt veel over de fabrikant van sim-race randapparatuur.

De benadering van het Duitse merk van sim-racing producten is er een van maatwerk: elke racer kan zijn eigen sim-racing configuratie creëren met de randapparatuur die hij wil gebruiken. Het moet gezegd worden dat het Fanatec ecosysteem zeer compatibel en vooral rijk aan producten is.

Ik ben al lang een onbetwiste fan van het Duitse merk en ik heb altijd graag met zijn producten geracet. Fanatec denkt gewoon aan alles als het gaat om sim-racing, en dat vind ik zo geweldig aan dit merk. Tussen de basis, het stuur en de crankset kan alles zo geconfigureerd worden dat het perfect werkt met jouw setup. In wat volgt, laat ik je kennismaken met de ClubSport V3een Load Cell crankstel dat al heel lang op het podium van de sim-racing randapparatuur staat, zonder een schaduw van een concurrent aan de horizon. Ik ga je vertellen over de functies, de sterke en een paar zwakke punten, en ik geef je mijn mening erover.

Belangrijkste en technische kenmerken van het crankstel

  • Load Cell crankstel voor remmen
  • Volledig metalen structuur
  • 3 pedalen van topkwaliteit
  • Compatibel op alle platforms
  • Max. remdruk 90 kg
  • Trillingen op de rem- en gaspedalen
  • RJ12-aansluiting voor Fanatec bases en USB voor andere ecosystemen
  • 12-bits magnetische sensoren

Ontwerp van de Fanatec Clubsport v3

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb een zwak voor metalen randapparatuur. Dit materiaal geeft een heel premium gevoel aan alle producten, en dit is het geval met de ClubSport V3. Het is gewoonweg prachtig, met zijn zwarte kleur en een paar rode accenten.

De structuur is gemaakt van staal met een steun van geborsteld aluminium en is gewoon subliem. Op de pedalen zijn de kussentjes op twee assen verstelbaar voor een maximaal aantal rijders. Het ontwerp is zeer industrieel, als het interieur van een racewagen. Vanaf het eerste moment dat je de ClubSport V3 in handen krijgt, weet je dat het een kwaliteitsproduct van topklasse is. Bovendien is het beest behoorlijk zwaar, met een gewicht van bijna 8 kg.

Clubsport V3 crankstel test en beoordeling

Assemblage op maat

Fanatec ’s ClubSport V3 is een vrij premium crankstel, ook al maakt het deel uit van het ClubSport assortiment. Desondanks is het ontworpen voor gebruik in de cockpit en op de grond.

Bij een standaardconfiguratie zitten er pads onder om de ClubSport V3 op zijn plaats te houden, ongeacht de ondergrond. Het is echt hoogwaardig rubber en dit crankstel zal geen spier vertrekken. Voor sim-racers met een cockpit heeft de Duitse fabrikant schroefsleuven aangebracht, zodat je het crankstel direct aan het chassis kunt bevestigen.

Productie en afwerking

Qua bouw en afwerking doet hij niet onder voor BMW, Mercedes of Audi. In één woord: perfectie. De ClubSport V3 is een zeer goed ontworpen apparaat voor zijn prijs. Het gebruik van staal voor de algehele structuur van het product en geborsteld aluminium voor bepaalde onderdelen maken de ClubSport V3 in alle opzichten tot een waar meesterwerk.

De metalen onderdelen zijn tot op de millimeter nauwkeurig bewerkt, zonder bramen of scherpe randen. Het is duidelijk dat Fanatec de kunst van het produceren van metalen sim-racing randapparatuur onder de knie heeft, en de ClubSport V3 is het levende bewijs, als ik het zo mag zeggen.

Het beest weegt ongeveer 8 kg, wat behoorlijk zwaar is. Maar het is wel stevig en bestand tegen de gevaren van het leven van een sim-racer. De ClubSport V3 is een product dat is ontworpen om lang mee te gaan.

De pedalen onder de knie krijgen

Zodra je hem uit de doos haalt, voel je het gewicht. 8 kilo is veel, maar het is een zegen in vermomming. Omdat de ClubSport V3 volledig van metaal is gemaakt (staal en aluminium), beweegt het apparaat geen spier als je het gebruikt, en dat vind ik heerlijk.

Alle 3 de pedalen hebben een 2-assige aanpassing van de pedalen, om tegemoet te komen aan de voorkeuren van sim-racers. Fanatec biedt extra veren voor het gas- en koppelingspedaal voor het geval je niet tevreden bent met de veren die al gemonteerd zijn.

Het gaspedaal is vrij zacht en biedt beperkte weerstand. Het koppelingspedaal is degressief wanneer je het indrukt. Dit betekent dat het pedaal eerst hard is en na een bepaald punt lichter wordt. De rem is een Load Cell, het tegenovergestelde van het koppelingspedaal. Hoe harder je op de rem drukt, hoe harder het pedaal wordt, waardoor de kracht die je voet uitoefent wordt doorgegeven aan het spel. En het is gewoon perfect!

Voor de verbinding met de basis heb je een RJ12-kabel die rechtstreeks in de Fanatec randapparatuur (bases) gestoken kan worden, en een USB-kabel voor de rest van de platforms. De elektronica-unit van de ClubSport V3 bevindt zich onder de voetsteun, dus je kunt de kabels (RJ12 of USB) vanaf vrijwel elke kant naar buiten laten lopen, wat een groot voordeel is als het gaat om het hanteren van een pedalboard, omdat het installaties tegen muren of andere oppervlakken niet beperkt.

Sensaties tijdens het spelen

Aan de slag! Hoe voelt de ClubSport V3 aan? In een paar woorden, het is een teleporter rechtstreeks uit Star Trek die je rechtstreeks in de cockpit van een racewagen stuurt.

Om te beginnen is het ultrarealistisch, vooral als het gaat om de slipkoppeling en de Load Cell-rem. Het is simpel: het is precies alsof je in een auto zit en dat vind ik geweldig. Het koppelingspedaal is eerst hard, wat het gedrag van een echte koppeling weergeeft, en wordt dan zachter naarmate de slag groter wordt.

Het gaspedaal is een standaard pedaal met een zeer zachte veer, gekoppeld aan trillingen. Ik moet toegeven dat de trillingen uitstekend zijn, maar er zijn maar weinig games die ze ondersteunen en dat is erg jammer. De rem is ultrarealistisch en lichtjaren vooruit op een pedaal met een veer en potentiometer. Lichtjaren. Hoe harder je remt, hoe groter de weerstand, wat nog meer realisme toevoegt. En er is één element dat de onderdompeling en het realisme tot het uiterste drijft: de trilling wanneer het ABS wordt geactiveerd! Het is opwindend om het pedaal te voelen trillen zoals in een echte auto wanneer het ABS wordt geactiveerd. Het is gewoon geweldig, en ik weeg mijn woorden zorgvuldig. De ClubSport V3 is een bron van pure, onvervalste sensaties en je zult dit apparaat nooit beu worden.

Test en beoordeling van het Fanatec Clubsport V3 crankstel

Compatibiliteit van Fanatec Clubsport v3

Als Fanatec-product is ClubSport V3 compatibel met alle bases van de Duitse fabrikant, waardoor je een zeer breed assortiment sim-race-randapparatuur hebt. Qua platform is het hetzelfde verhaal: ClubSport V3 werkt op PlayStation, Xbox en PC, mits je een basis hebt die compatibel is met het platform in kwestie. Ook hier heb je weer een ruime keuze aan producten.

Wat sim-racetitels betreft, zal ClubSport V3 ondersteund worden door vrijwel alle titels die momenteel beschikbaar zijn. Je moet je er echter wel van bewust zijn dat de trilfunctie (rem- en gaspedalen) niet met alle sim-racetitels werkt, wat erg jammer is.

Waar voor je geld

Met €399,95 op de Fanatec website is de ClubSport V3 nog steeds het goedkoopste Load Cell pedalboard op de markt. Sommigen zullen zeggen dat de prijs nogal hoog is, maar ik kan je verzekeren dat de ClubSport V3 een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding biedt en dat je voor deze prijs niets beters op de markt zult vinden.

Het is simpel: de ClubSport V3 is volledig van metaal, heeft magnetische sensoren, een Load Cell op de rem, een regressief koppelingspedaal en een uniek ontwerp. Wat wil je nog meer?

Mijn oordeel over Fanatecs Clubsport v3

Ik vond mijn tijd met de ClubSport V3 geweldig, en naar mijn mening is dit het beste Load Cell crankstel dat je kunt krijgen voor minder dan €400,-. Ook al heeft het kleine foutjes, Fanatec’s pedaalbord domineert al jaren zijn segment en dat zal waarschijnlijk niet snel veranderen.

Als je een fan bent van sim-racen of je racen wilt verbeteren, kan ik ClubSport V3 alleen maar aanraden. Maar als je niet overtuigd bent (hoewel het me zou verbazen als je dat niet was), kun je een kijkje nemen naar mijn review van de 4 beste crankstellen voor simracen in 2025.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *