P1Sim Arnage in een notendop
Voordelen en nadelen
✅ Een eersteklas stuur in GT/F1-stijl
✅ Verticaal scherm in het midden voor telemetrie
✅ Compatibel met veel bases, mits je de bijpassende naaf hebt
❌ Een zeer hoge vraagprijs
❌ Geen naaf voor Direct Drive bases beschikbaar bij P1Sim
❌ Rubberen coating die er een beetje goedkoop uitziet
Met alle randapparatuur en andere sim-raceaccessoires die verkrijgbaar zijn in het topsegment, raken sommige bestuurders in de war en zijn ze bang dat ze hun bankrekening zullen spenderen aan randapparatuur waar ze op een dag spijt van kunnen krijgen.
Het premium sim-racing segment wordt min of meer gedomineerd door een paar spelers, met name Asetek SimSports en Simucube. Deze twee merken bieden producten aan die voornamelijk zijn ontworpen voor raceteams, wat veel zegt over de kwaliteit van de randapparatuur, en ook over de kosten.
De natuur verafschuwt echter een vacuüm en er verschijnen vrij regelmatig nieuwe merken. Het nieuwste merk is P1Sim, een Frans bedrijf dat van plan is een deel van de premiummarkt te veroveren door innovatieve, handgemaakte oplossingen aan te bieden die relatief betaalbaar zijn volgens de normen van het segment. In wat volgt, laat ik je kennismaken met het GT- en F1-stijl sim-racestuur: deArnage.
Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel
- Stuur in GT/F1-stijl bovenaan open
- 4-inch verticaal scherm om de telemetrie van de auto weer te geven
- Verlichte bedieningselementen (RGB) op voorpaneel
- RevLED bovenaan het scherm
- 4 peddels achter, waarvan 2 magnetisch
- Metalen structuur, met 5 mm dik voorpaneel van koolstofvezel
- Compatibel met onderstellen van Moza, Simagic, Simucube, Asetek SimSports, Thrustmaster, Fanatec, enz. via een specifieke hub voor elk merk.
- Compatibel met Simhub op PC
- Rubber coating rondom het stuur
- 29 cm wieldiameter
Ontwerp van de Arnage

Het ontwerp van de Arnage is erg ingetogen vergeleken met wat je over het algemeen aantreft in sim-racing, vooral in de premium categorie. Meestal zijn deze stuurwielen opzichtig, met knoppen in verschillende kleuren. Dit stuur heeft een voorpaneel van koolstofvezel, een volledig open bovenkant, een verticaal scherm in het midden en grote hendels aan de zijkanten.
Alle bedieningselementen zijn rond het stuur geplaatst, met een RevLED erboven. Slechts 2 draaischakelaars zijn gekleurd, de rest is wit (transparant in werkelijkheid voor RGB) en zwart. De Arnage is een stuur dat perfect past bij elke sim-racing setup, naar mijn mening.
Assemblage op maat
P1Sim biedt op dit moment geen eigen montagesysteem voor de Arnage, of zelfs maar een Direct Drive basis. Aan de achterkant vind je echter een cirkel met een standaard montagepatroon dat geschikt is voor de meeste QR-wielzijden van merken zoals Fanatec, Simagic, Moza, Asetek, Simucube, Thrustmaster en anderen.
Je hoeft alleen maar de universele oplossing voor je Direct Drive-basis te kopen en de bijbehorende QR aan de Arnage te bevestigen. Je hebt bijvoorbeeld de Podium Hub en bijbehorende QR nodig voor Fanatec, de D1Spec QR voor Moza en Simagic, enzovoort. Aan de andere kant is de Arnage ontworpen voor iedereen, en het beste is om de koper te informeren dat hij/zij een adapter nodig heeft voor zijn/haar basis om dit wiel te kunnen gebruiken.
Productie en afwerking
De P1Sim Arnage is een stuur dat gericht is op het premium sim-racing segment, en dit wordt weerspiegeld in zijn materialen en constructie - nou ja, bijna dan. Het frame is van aluminium, net als de achterplaat. De frontplaat is gemaakt van 5 mm dik koolstofvezel voor een luxueuze uitstraling en om gewicht te besparen op de weegschaal. De peddels zijn ook gemaakt van koolstofvezel, wat een extra bonus is.
De afwerking is precies goed. Alles is met de hand geassembleerd, volgens de website van het merk, en tot in de perfectie. Ik heb geen opvallende fabricagefouten opgemerkt en dat had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht. Er zijn echter twee dingen die opvallen aan dit stuur: de transparante siliconen knoppen en de rubberen rand. Voor deze prijs ziet het er echt goedkoop uit, vooral het rubber. Een materiaal als leer of alcantara zou dit stuurwiel harmonieus hebben aangevuld.
Omgaan met het stuurwiel
De diameter van de Arnage is 29 cm, wat niet slecht is voor de meeste bestuurders. De zeer rechthoekige vorm, met een opening aan de bovenkant, biedt een goede grip en dit wordt versterkt door de grote handgrepen, die dicht in de buurt komen van wat je op een echte auto vindt. Het is een leuke verandering ten opzichte van de F1-stuurwielen van sommige merken, waarbij je het gevoel hebt dat je het stuur van een fiets vasthoudt.
De bedieningselementen van de Arnage zijn verspreid over het centrale scherm, dat ondanks de diagonaal van 4 inch niet veel ruimte inneemt omdat het verticaal is geplaatst. De ergonomie is prima, maar het gebruik van de knoppen voldoet niet aan de standaard in dit segment, en de reden daarvoor is simpel: het ontwerp van de siliconen knoppen zorgt ervoor dat ze blijven haken wanneer je ze indrukt, waardoor ze blijven hangen. Plastic knoppen zouden echt beter zijn geweest, vooral omdat het mogelijk is om de LED-achtergrondverlichting er doorheen te integreren. Maar ach, het is een punt dat in de toekomst gecorrigeerd kan worden.
Achterop de Arnage zitten 4 verstelbare peddels, waarvan er 2 magnetisch zijn. Ze hebben een goed formaat en vallen gemakkelijk onder je vingers zodra ze correct zijn geplaatst. En net voor deze peddels zitten twee draaischakelaars die normaal bovenaan het stuur zitten, vlakbij je duimen, maar die door het ontwerp van het stuur een niveau naar beneden zijn verplaatst. Daardoor kun je ze niet met je duim bedienen en moet je een beetje gymnastiek doen met je andere vingers (ringvinger en/of pink) om ze te bedienen. Het is even wennen, maar uiteindelijk werkt het.
Sensaties tijdens het spelen
In combinatie met een Direct Drive-basis van minstens 10 nm toont de Arnage al zijn potentieel in de Formule- of GT-racerij. De handvatten hebben een goede diameter, heel dicht bij wat je zou vinden op een sportwagen, wat zorgt voor een uitstekende grip, ver vooruit op wat je vindt op sommige F1-stijl stuurwielen van de concurrentie, zoals die van Moza Racing.
Koolstofvezel bespaart een aanzienlijke hoeveelheid gewicht, vooral als je DD-basis niet erg krachtig is(CSL DD, Moza R9, enz.). De structuur is echter gemaakt van CNC-bewerkt aluminium, wat zwaarder is dan koolstofvezel. Maar zoals ik hierboven al zei, maakt de Arnage deel uit van een reeks van drie stuurwielen, en P1Sim zag het levenslicht in 2022. Dus…
Een ander punt dat het vermelden waard is, is de algemene ergonomie van de bedieningselementen. Afgezien van de draaischakelaars, die erg laag zijn geplaatst vanwege het ontwerp van het stuurwiel, zijn alle andere bedieningselementen gemakkelijk bereikbaar. Zelfs het scherm bleek erg handig tijdens de race, omdat het de telemetrie van de auto weergeeft en configureerbaar is via de P1Sim- of SimHub-software. Je kunt echter maar één stuk software tegelijk gebruiken.

Compatibel met stuurwiel
De P1Sim Arnage is alleen compatibel met PC’s met Windows 10 of 11 via een USB-aansluiting. Wat sim-racetitels betreft, heb ik geen problemen gehad met het toewijzen van knoppen. Bovendien werkt dit stuur heel goed met SimHub, wat een pluspunt is voor veel pc-gamers.
Waar voor je geld
De Arnage is momenteel met 30% korting te koop op de P1Sim website, voor €699 inc BTW, wat eerlijk gezegd geen al te hoge prijs is vergeleken met de concurrentie. Het is wel zo dat je tussen de €50 en €200 moet betalen voor de naaf waarmee je de Arnage kunt gebruiken met een DD-basis (afhankelijk van het merk), waardoor de prijs kan oplopen tot bijna €800. Maar als je op zoek bent naar een stuur dat ‘compatibel’ is met je onderstel, dan heb je waarschijnlijk de bijbehorende naaf.
Mijn oordeel over het Arnage stuur van P1Sim
Voor een eerste seizoen in de wereld van sim-racing moet ik zeggen dat P1Sim het goed heeft gedaan met de Arnage. Hij is mooi, bijna fantastisch ergonomisch, compatibel met veel bases, mits je de bijbehorende hardware hebt, en hij is nog premium ook.
Wat mij betreft is het een mooie afwisseling op de F1-stijl stuurwielen die momenteel verkrijgbaar zijn, die zeker First Party zijn, maar soms te dun in de handen kunnen aanvoelen. De Arnage is een heel goed alternatief als je het je kunt veroorloven, zeker op dit moment met een prijsverlaging van 30%.
0 reacties