Selecteer een pagina
Mon avis sur le Bundle C5 de la marque Cammus pour le sim racing

Cammus C5 Bundel: Mijn mening over deze kit

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

De Cammus C5-bundel in een notendop

Sim race nerd

Mijn mening over de Cammus C5-bundel voor Sim Racing
Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

✅ Concurrerende prijs in het segment
✅ 5 nm constant koppel
✅ LED-scherm, RevLED en bedieningselementen op het stuur
❌ Design dat niet iedereen zal bevallen

4.7

De huidige markt voor sim-racing bestaat uit een groot aantal merken die actief zijn in verschillende segmenten. Hiertoe behoren namen als Logitech, dat zich met de G923 richt op het instapsegment en met de recente G Pro op het topsegment. Thrustmaster richt zich op het instap- en middensegment, met producten die waar voor hun geld bieden. En dan zijn er natuurlijk nog de premiumspelers zoals Fanatec, Simagic, Simucube en anderen.

De markt voor sim-racing is een mengelmoes van merken, tot grote vreugde van racers en andere fans van autosport op het kleine scherm. Als je een fan bent van virtueel rijden, ben je waarschijnlijk bekend met de merken die ik net heb genoemd. Maar hoe zit het met Cammus? Net als een F-22 Raptor en zijn stealth-technologie, is Cammus onder de radar gevlogen in de sim-racerij sinds zijn oprichting een paar jaar geleden. In Frankrijk kennen maar weinig mensen dit merk om verschillende redenen, niet in de laatste plaats vanwege de distributie.

Desalniettemin biedt deze fabrikant van sim-racing producten een goedkoop en tamelijk hoogwaardig assortiment, om zo een klein plekje voor zichzelf te veroveren op de wereldmarkt voor race-randapparatuur. In wat volgt laat ik je kennismaken met de C5, een instapmodel bundel die voor dezelfde prijs wil concurreren met Logitech en Thrustmaster.

Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel

  • Vliegwielmotor levert 5 nm constant koppel
  • Bundel inclusief stuur met motor, crankstel en montageklem met koelsysteem
  • Stuurwiel van een materiaal dat sterk lijkt op leer, met een vlakke onderkant
  • Aluminium voorpaneel met ongeveer twintig bedieningselementen, waaronder 3 encoders en 2 kleine paddles aan de achterkant
  • Koolstofvezelafwerking op voorpaneel
  • PC-compatibel

Ontwerp van de Cammus C5

De Cammus C5 neemt de stylingcode van het merk over, wat nogal bizar en zeker atypisch is. In plaats van een stuurwiel dat aan een basisdoos is bevestigd, integreert de C5 de elektromotor rechtstreeks in de achterkant van het stuur. De reden is simpel: om kosten te besparen, en het werkt.

Het ontwerp is uniek. Het stuurwiel lijkt erg op die van Mini’s, met een grote, ronde voorplaat. De voorplaat heeft een koolstofvezel huid, met alle stuurwielbediening, inclusief een RevLED en een klein scherm.

Het crankstel is eenvoudig, met een plaat met 2 pedalen en het merklogo in het midden.

Mijn mening over de Cammus C5-bundel voor Sim Racing

Assemblage op maat

Deze bundel bevat een klem om het stuurwiel te bevestigen aan meubels zoals een tafel of bureau. Het montagesysteem is heel eenvoudig, met 2 grote schroeven aan de onderkant. De montage van het stuurwiel is eenvoudig omdat het direct op de klem past en de klem is voorzien van een ventilator om de motor en elektronica te koelen.

Het crankstel heeft bevestigingspunten (gaten) op de plaat en kan worden gemonteerd op vrijwel elke sim-racing set-up. Het kan ook op de vloer gebruikt worden, omdat dit pedalboard geen LC heeft.

Productie en afwerking

Het stuurwiel van de C5 heeft een aluminium structuur voor meer stevigheid en een premium gevoel. En rond het stuurwiel heeft Cammus een lederachtig materiaal met stiksels gebruikt. De afwerking van dit laatste element is echter niet van het niveau van de concurrentie en je kunt zien dat vrijwel al het budget naar de DD-motor is gegaan. En dat is begrijpelijk.

Op het voorpaneel zit een koolstofvezel huid die het kwaliteitsaspect van het product probeert te versterken, maar meer ook niet. Het is budgetvriendelijk en hetzelfde geldt voor de pedalen van de bundel, die basic zijn: een metalen plaat met 2 pedalen erop gemonteerd. De afwerking is behoorlijk voor een instapbundel, veel beter dan die van bijvoorbeeld een Thrustmaster T248. Nou ja, dat is natuurlijk gewoon een objectieve mening.

Aan de slag met de bundel

Zodra je je handen op het stuurwiel van de C5 legt, valt meteen op dat de frontplaat (het centrale deel van het stuurwiel) enorm is en bijna het hele midden van het stuurwiel beslaat. Visueel is het uniek. En ergonomisch werkt het vrij goed. Alle knoppen en andere besturingselementen zitten verspreid over het voorpaneel, zodat je er midden in een race gemakkelijk bij kunt.

Aan de achterkant zien we de kleinste peddels die ik ooit op een sim-racestuur heb gezien. De peddels van de C5 zijn piepklein en je zou denken dat je er moeite mee zult hebben. Maar dat is niet het geval. De positie van de peddels is gemakkelijk te begrijpen, ondanks hun kleine formaat, en ze klaren de klus. Gezien het segment moet je geen magnetische sensoren verwachten: het zijn gewoon basispaddels.

Wat de pedalen betreft, zijn er geen aanpassingen mogelijk op dit apparaat. De 2 pedalen hebben een zeer lage veerweerstand en ze werken als een gaspedaal: zeer soepel.

Sensaties tijdens het spelen

De pedalen

Mijn mening over het Cammus C5 Bundle crankstel voor simracen

De pedalen van de Cammus C5 zijn vrij gewoontjes voor de prijs van de bundel. Er zijn 2 identieke pedalen (gaspedaal en rempedaal), met een registratiesysteem met potentiometeringang. De interpolatie van de pedaalslag naar het acceleratie- of rempercentage is correct voor een eenvoudig systeem.

Het gevoel van de pedalen is lineair, zonder schokken of haperingen. De 2 pedalen zijn soepel, met vrijwel geen weerstand onder je voet. Zoals ik hierboven al zei, is dit een eenvoudig pedaalbord, omdat de C5 een concurrent is voor de Logitech G923 en Thrustmaster T248.

De basis/zweefvliegtuig

Mijn mening over het Cammus C5 Bundle stuurwiel voor sim Racing

De combinatie basis/wiel is zeker atypisch, met de motor aan de achterkant van het wiel, vandaar de overdreven vorm van het voorpaneel. Maar qua gevoel is hij duidelijk beter dan een G923 of een T248.

De DD-motor is behoorlijk krachtig met zijn 5 nm koppel, reageert snel en reproduceert vrij nauwkeurig details en effecten. Is de C5 vergelijkbaar met een CSL DD? Natuurlijk niet, verre van dat.

Je zult niet veel moeite hebben om er midden in een race aan te wennen. Er is echter niet echt software waarmee je deze basis kunt instellen. Nou ja, die is er wel, maar die is nog niet geperfectioneerd, dus je hebt alleen de instellingen voor de game die je speelt. Met AC, ACC, iRacing en dergelijke is dit geen probleem, want met de physics engine van de titel kun je bijna elke instelling aan je voorkeuren aanpassen.

Bundel compatibiliteit

Deze C5 is compatibel met het PC-platform en alle sim-racing titels die je daarop kunt vinden. Het bedrijf is al enkele jaren aanwezig op de sim-racing markt en het lijkt erop dat er geen problemen zijn met de producten en de compatibiliteit met Windows.

Waar voor je geld

Als directe concurrent van de G923 en T248 wordt de C5 voor dezelfde prijs verkocht. Op de website van het merk is deze bundel momenteel in de aanbieding voor 260 dollar, wat neerkomt op ongeveer 240 euro. Wat mij betreft is de prijs-kwaliteitverhouding perfect voor de tegenstanders waar de C5 het tegen op moet nemen. Het is niet de meest hoogwaardige bundel, maar ook niet de goedkoopste in zijn categorie.

Mijn oordeel over de Cammus C5-bundel

Dus, mijn oordeel over de Cammus C5. De ervaring was op zijn zachtst gezegd interessant. Wat mij betreft is de C5 de perfecte kandidaat voor diegenen die op zoek zijn naar een goedkope bundel (onder €300) met een Direct Drive-motor, die een van de beste alternatieven is voor bases met riem- of tandwielaandrijving.

Het gevoel van een DD-basis is fijner, preciezer en vooral communicatiever. Je hebt echt het gevoel dat je in een racewagen rijdt op AC of ACC. Toegegeven, de vorm en het ontwerp zijn atypisch en het zal even wennen zijn. En je moet ook rekening houden met het ecosysteem, want het ecosysteem van Cammus is momenteel niet het rijkste.

Desondanks zou ik voor een rijder met een beperkt budget die een G923 overweegt, de C5 zonder enige aarzeling aanbevelen.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *