Het Logitech G Pro Racing Wheel in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Uitstekende bouwkwaliteit
✅ Zeer goed gevoel op de baan
✅ Compatibel met alle platforms
❌ Prijs te hoog voor de geleverde diensten
❌ Een niet-bestaand ecosysteem
❌ True Force te opdringerig op sommige sim-racing titels
❌ Pedalboard een beetje goedkoop met zijn plastic
Logitech Logitech is al jaren een grote speler in de sim-racingindustrie. Het Zwitserse merk is de Go To voor iedereen die op zoek is naar goedkope randapparatuur voor sim-racing die een betere ervaring biedt dan controllers.
Met bundels als de G923 heeft Logitech de wereld laten zien dat het in staat is om goedkope raceproducten te maken die toch een dosis immersie bieden. Toegegeven, de sensaties zullen anders zijn dan die op een Direct Drive-basis, maar gewone Xbox- en Playstation-gamers die hun tijd willen verdrijven met een Forza Horizon of Need For Speed zijn duidelijk niet kieskeurig. Een G923 is meer dan voldoende in dergelijke situaties en kost ook geen arm en een been.
Het Zwitserse merk is er echter op gebrand om zijn klantenportfolio uit te breiden en de concurrentie aan te gaan met pre-mium fabrikanten zoals Fanatec en Simagic. En om dat voor elkaar te krijgen, moest Logitech aan de slag met het ontwikkelen van concurrerende, high-performance producten. Zeg maar hallo tegen het G Pro Racing Wheel, Logitechs gloednieuwe en allereerste racestuur op basis van Direct Drive.
Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel
- Directe aandrijvingsbasis die 11 nm constant koppel ontwikkelt
- 30 cm diameter stuurwiel van geborsteld aluminium
- Hoogwaardige materialen
- Load Cell crankstel afzonderlijk verkrijgbaar
- Compatibel met Xbox, Playstation en PC
- Gewicht van 8,5 kg voor het stuur (1,5) en de voet (7kg)
- 4 peddels aan de achterkant van het stuurwiel
- 14 bestellingen in totaal
- Klein scherm op de basis voor telemetrie
Ontwerp van het G Pro Racing Wheel
Het ontwerp van het G Pro Racing Wheel is sober, maar volgt de stilistische code van het merk, die werd vastgelegd door de G923. Het stuur heeft twee kleuren: grijs en zwart. De eerste kleur is te vinden op de voorplaat van geborsteld aluminium, met een band bovenaan en in het midden van het stuur. De tweede kleur is rondom het stuur te vinden.
Het ontwerp van deze bundel is werkelijk prachtig en benadrukt het gebruik van eersteklas materialen. De basis is minimalistisch, helemaal zwart, maar toch imposant voor de kracht die de motor uitstraalt. De vormen zijn zacht gebogen en vormen een welkome afwisseling op de strakke lijnen van bijvoorbeeld sommige Moza Racing bases.

Assemblage op maat
De basis van het G Pro Racing Wheel wordt standaard bevestigd met een Logitech-klem. Deze klem is verankerd aan de voorkant van de voet en kan worden geplaatst op meubels of zelfs cockpits met een horizontale steun. Op een metalen structuur is de bevestiging vrij goed, zonder al te veel buiging of beweging van de basis. Op meubels (een houten tafel of bureau) zou ik hem echter alleen op massief hout gebruiken als ik jou was. De motor heeft nog steeds een koppel van 11 nm en dat is genoeg om schade aan te richten.
Het stuur is voorzien van een zeer solide D1-Spec Quick Release, waardoor er geen speling is met de aandrijfas. Wat het Load Cell crankstel betreft, is het zeer aan te raden om het aan een standaard of frame te bevestigen om te voorkomen dat het ver van je vandaan op vakantie gaat.
Productie en afwerking
Het G Pro Racing Wheel heeft een voorkant van geborsteld aluminium en een volledig metalen frame. Bovendien hebben we rondom goed gemaakt leer, dat op bepaalde plaatsen (de zijkanten) geperforeerd is en zwarte stiksels heeft. Het is erg mooi, en nog premium ook.
De basisstructuur is een combinatie van metaal en plastic. Het is een beetje goedkoop om plastic te hebben, maar het valt mee. Hetzelfde geldt voor het G Pro Racing Wheel crankstel: kunststof en metaal voor de structuur.
Aan de andere kant is de afwerking van de bundel voorbeeldig. Ik heb geen defecten, slecht gemonteerde onderdelen of gaten tussen de onderdelen opgemerkt. Logitech heeft meer dan 20 jaar ervaring in de game-industrie en randapparatuur in het algemeen.
Aan de slag met de bundel
Met een diameter van 30 cm en een platte onderkant is het G Pro Racing Wheel gemakkelijk te hanteren voor verschillende sim race-evenementen: rally, GT, endurance en zelfs F1. Je zult het allemaal probleemloos kunnen doen.
De bedieningselementen op het stuur bevinden zich rondom het voorpaneel en zijn gemakkelijk toegankelijk. We hebben een combinatie van knoppen, paddles, joysticks en schakelaars over het hele stuur. De knoppen zijn slank en vereisen weinig kracht om ze te activeren. Wat de peddels betreft, zijn er 2 magnetisch (shifters) en 2 analoog voor de bediening van de lunch en al het andere. Bovendien bevat de basis een klein scherm voor telemetrie en een RevLED net erboven. Handig, maar als je midden in een bocht zit, kun je ze uit het oog verliezen.
Sensaties tijdens het spelen
We hebben net gezien dat het G Pro Racing Wheel een prima product is van Logitech. Maar hoe zit het met de sim-raceprestaties? Nou, die zijn niet slecht voor een eerste release van het Zwitserse merk. De DD-motor is krachtig, krachtig en ook erg fijn. De force feedback is uitstekend geproportioneerd en je hoeft nauwelijks tijd te besteden aan de G Hub om de basis in te stellen omdat de standaardinstellingen zo goed zijn.
In Assetto Corsa is het G Pro Racing Wheel een genot om te gebruiken, vooral op de PC. Op consoles zijn er enkele beperkingen als het gaat om het benutten van de kracht van de engine, vooral op Microsoft-producten. Voor zover ik heb kunnen testen, doen Sony en de Playstations het beter dan de Xbox.
Feedback is goed gedoseerd, zoals ik al eerder zei, en de motor is soepel, perfect voor lichte effecten, maar net zo krachtig als het gaat om zware effecten. Bovendien heeft de 11 nm koppel geen probleem met het gewicht van het vliegwiel, dat ook niet bepaald mager is (1,5kg), dus clippen behoort in de meeste gevallen tot het verleden.
True Force bleek naar mijn mening echter veel te opdringerig, vooral bij simulatietitels. De toegevoegde trillingen waren te licht, slecht gekalibreerd en vooral onnodig in de meeste gevallen. Ik kan zien hoe nuttig het kan zijn bij arcadetitels zoals Forza Horizon, maar bij simulatie vervaagt het de ervaring te veel.
Compatibiliteit van het G Pro Racing Wheel
Het G Pro Racing Wheel is verkrijgbaar in 3 bundels: PC, PC/Xbox en PC/Playstation. Qua ontwerp en functionaliteit zijn ze vrijwel identiek, met slechts een paar wijzigingen aan de knoppen.
Wat sim-racetitels betreft, integreert het G Pro Racing Wheel gemakkelijk met alle titels die momenteel op de markt zijn, zowel op consoles als op Windows PC’s.
Waar voor je geld
Het G Pro Racing Wheel is een bundel die er goed uitziet, goed presteert en kan concurreren met de andere spelers in het segment. De prijs-kwaliteitverhouding houdt echter geen gelijke tred. Het stuur en de liggende achtervork kosten €1.100, en het crankstel alleen kost €389. Vergeleken met de concurrentie vind ik dat erg duur, en dat doet afbreuk aan het G Pro Racing Wheel.
Mijn oordeel over de Logitech G Pro Racing Wheel bundel
Logitechs eerste Direct Drive bundel bleek uitstekend te zijn, op papier en zelfs op het circuit, afgezien van een beetje turbulentie met de True Force. De basis is perfect voor sim-racen in het middensegment en zal amateur- en semi-professionele virtuele racecoureurs zeker bevallen.
Technisch gezien heeft het G Pro Racing Wheel maar een paar fouten, zoals de True Force, die nog niet geperfectioneerd is, het scherm, dat veel beter op het stuur zou passen, de grootte van de voet, die net te groot is voor 11 nm koppel, en een niet-bestaand ecosysteem. Maar dat zal allemaal in de loop der tijd worden opgelost.
De achilleshiel van Logitech blijft de vraagprijs. Als je het je kunt veroorloven, ga dan aan de slag met het G Pro Racing Wheel. Zo niet, wacht dan op de speciale aanbiedingen of neem een andere weg.
Het beste alternatief voor het G Pro Racing Wheel

Voor degenen die op zoek zijn naar een alternatief voor het G Pro Racing Wheel, raad ik de GT DD Extreme en de CSL pedalen LC Pedalen van Fanatec. Deze bundel biedt uitzonderlijke prestaties tegen een scherpe prijs, waardoor het een zeer aantrekkelijke optie is voor liefhebbers van sim-racen.
De GT DD Extreme van Fanatec staat bekend om zijn kracht en precisie, met een constant koppel van 15 nm. In vergelijking lijkt de 11 nm van het G Pro Racing Wheel misschien beperkt. De GT DD Extreme biedt een meer meeslepende en realistische rijervaring dankzij de precieze en responsieve force feedback. Bovendien zorgen Fanatec’s befaamde robuustheid en bouwkwaliteit voor een uitstekende duurzaamheid en betrouwbaarheid.
CSL Pedalen LC zijn de perfecte aanvulling op het GT DD Extreme stuurwiel. Met een Load Cell voor het rempedaal leveren deze pedalen het realistische, progressieve gevoel dat essentieel is voor racesimulaties. De gevoeligheid en precisie van Fanatec’s pedalen overtreffen die van Logitech en zorgen voor een superieure rijervaring.
Qua prijs is de GT DD Extreme verkrijgbaar voor €1299,95, terwijl de CSL Pedalen LC rond de €199,95 kosten, in totaal dus rond de €1500. Vergeleken met het prijskaartje van € 1.489 voor de complete bundel van Logitech (€ 1.100 voor het stuur en de voet, plus € 389 voor de pedalen), biedt Fanatec een optie voor dezelfde prijs maar met superieure prestaties.
0 reacties