De kracht van sim-racen ligt in de diversiteit aan randapparatuur die beschikbaar is op de wereldmarkt. Elke virtuele coureur heeft zijn eigen sim-race setup, specifiek voor zijn behoeften en racewensen.
Voor de eenvoudigsten is er natuurlijk een stuur, een voetstuk en pedalen. Als je een niveau hoger gaat, heb je een cockpit, een gebogen scherm en een bak. Nog een niveau hoger zijn er dashboards en knoppenkastjes, evenals basluidsprekers.
Over knoppenkastjes gesproken, de meningen van virtuele coureurs zijn erg verdeeld. Sommigen zeggen dat ze nuttig zijn om mee te racen, terwijl anderen ze eerder zien als een apparaat waar esthetiek boven functie gaat. Alleen vergeten velen dat sim-racen een kwestie van subjectiviteit is; wat ik mooi vind, is waarschijnlijk niet hetzelfde voor anderen.
In wat volgt bekijken we wat een knoppenkast is, waar hij voor wordt gebruikt en of hij essentieel is voor een sim-race setup. Daarnaast zetten we 3 knoppenkastjes op een rijtje in willekeurige volgorde.
3 knoppenkasten beschikbaar op de sim-racing markt
Apex Sim Racing verticale knoppenkast V1/V2

Apex Sim Racing is een speler op de markt van racesimulaties, met een catalogus die voornamelijk accessoires bevat. De shop verkoopt beugels, een stuur, een dashboard en knoppenkastjes, met name de Vertical V1. Je kunt hetzelfde ook krijgen, maar dan horizontaal.
Deze knoppenkast staat vrij laag in de Apex-reeks, met een vrij minimalistisch ontwerp als je voor de V2 kiest. Aan de voorkant hebben we 2 mm koolstofvezel, met een assortiment knoppen: knoppen, draaiknoppen en schakelaars in gevechtsvliegtuigstijl. Het is visueel verbluffend, vooral als je kiest voor de V2, die een volledig zwart ontwerp heeft, in tegenstelling tot de V1 met zijn rode accenten.
Er zijn in totaal 11 bedieningselementen op het voorpaneel, die natuurlijk allemaal geconfigureerd kunnen worden. De compatibiliteit is beperkt tot Windows PC platforms, met SimHub toegevoegd om alles in kaart te brengen.
Laten we tot slot eens kijken naar de prijs. Deze knoppenkast van Apex Sim Racing kost ongeveer €200. Het zou perfect zijn voor virtuele coureurs die op zoek zijn naar extra knoppen om toe te voegen aan hun setup.
Grid Engineering Porsche 911 GT3 Knopkast

Grid Engineering is een fabrikant van accessoires voor sim-racing, met een catalogus van slechts enkele producten. Het merk richt zich op de kwaliteit van zijn uitrusting, die gewoonweg uitstekend is voor zijn doelgroep.
Wat knopdozen betreft, biedt de fabrikant er een aan die een officiële replica is van de knoppen in de 911 GT3. Het gaat om de Porsche 911 GT3 Button Box.
Qua ontwerp is het vooral een race-ontwerp, met een voetafdruk die veel ruimte in beslag neemt. Het is een lange knoppenkast, met in totaal 22 verschillende bedieningselementen. Je hebt knoppen, draaiknoppen, schakelaars, een waarschuwing en het Porsche logo onderaan.
De voorkant is gemaakt van koolstofvezel, wat het competitie-aspect van dit juweeltje versterkt. Hij is echt heel mooi en past perfect bij een GT-opstelling en een Porsche-stuur (zoals bijvoorbeeld de Fanatec Porshe Vision GT ). Compatibiliteit is alleen Windows, dus dat is niet zo verrassend, met SimLab natuurlijk voor instellingen en parameters.
Zullen we overgaan op de prijs? Afhankelijk van de online winkel kun je verwachten dat je gemiddeld tussen de €350 en €400 betaalt voor deze knoppenkast. Het is duur, ja, net als vrijwel elk ander product van Grid Engineering, maar het is kwaliteitsapparatuur van hoge kwaliteit.
GTE V3 Sim-races Knoppenkast van koolstofvezel

Laten we afsluiten met een product dat er op papier interessant uitziet. Het is de GTE V3 Carbon Fiber sim racing Button Box. Het is een hybride sim-racing apparaat, met een 5″ scherm en een knoppenkast, allemaal in een doos die niet veel ruimte in beslag neemt.
Esthetisch moet ik zeggen dat het heel charmant is. Het koolstofvezel en het grote scherm geven dit product een vrij unieke uitstraling en de rode knoppen versterken dat nog eens. Het zal niet iedereen aanspreken, dat is duidelijk, maar persoonlijk vind ik het mooi.
Afgezien van het scherm en de RevLED’s hebben we in totaal 11 besturingselementen, waardoor deze knoppenkast in dit opzicht het minst royaal is. Desondanks is het nog steeds genoeg om een sim-racestuur te ondersteunen.
Compatibiliteit is natuurlijk PC, met ondersteuning voor SimHub en sim-racing titels. Als je op zoek bent naar een dashboard en knoppenkastje, dan is de GTE ook qua ruimte en geld een kijkje waard.
Over kosten gesproken, dit apparaat kost ongeveer £240, en dat is een koopje voor wie op zoek is naar zowel een scherm als een knoppenkast zoals ik al zei, want je kunt gemakkelijk dashboards vinden die hetzelfde of zelfs meer kosten.
Wat is een knoppendoos?
Een knoppenkast is een stukje elektronica waarmee je functies kunt toevoegen aan je sim-racing setup. Deze functies zijn divers, van de startknop voor de motor tot draaiknoppen voor het instellen van de rem, tractiecontrole, enz.
Knoppenkasten hebben een aantal voordelen, waarvan de belangrijkste is dat je een setup krijgt met veel meer knoppen dan op een stuurwiel. Zoals je weet hebben sim-racesturen een goed gedefinieerde ruimte waarop je knoppen kunt plaatsen, en je kunt de grootte van het stuur niet veranderen met het risico dat de ergonomie verandert. Oh ja, je gaat geen prototype besturen met het stuur van een vrachtwagen.
Hoewel moderne wielen beschikken over verschillende besturingselementen, zoals knoppen, schakelaars, draaiknoppen en encoders, hebben we soms meer nodig omdat de discipline dat vereist. Zoals hierboven vermeld, hebben prototypeauto’s of LMP’s veel bedieningselementen nodig voor verschillende voertuigfuncties en racebeheer. Pitstop, TC, rem en ruitenwissers zijn slechts een paar voorbeelden van het nut dat knoppenboxen toevoegen aan een sim-racingopstelling.
Zijn knoppenkastjes nodig voor simracen?
Deze vraag is nogal subjectief, in de zin dat elke sim-racingopstelling anders is dan de andere, net als de behoeften van de racers. Buttons boxes zijn gericht op een specifiek publiek van sim-coureurs, voornamelijk degenen die op zoek zijn naar een meeslepende setup en die ook veel controle nodig hebben.
Dus ja, stuurwielen bieden knoppen, schakelaars en draaiknoppen, maar ze zijn beperkt in aantal. En laten we niet vergeten dat sommige motorsportdisciplines totale controle over de besturing van het voertuig vereisen, iets wat een stuurwiel, zelfs een endurancemodel, gewoon niet 100% kan bieden.
Als je een meeslepende en vooral functionele setup wilt, dan zijn de knoppenkastjes een welkome aanvulling en kunnen ze je zelfs helpen om snellere rondetijden neer te zetten. Maar als je net begint met sim-racen, heeft het wat mij betreft geen zin om nu over knoppenkastjes na te denken. Het is een investering die je in de toekomst kunt doen, afhankelijk van je voorkeuren en je rijstijl.
0 reacties