Selecteer een pagina
Fanatec dévoile sa nouvelle gamme podium series sim racing

Fanatec onthult de Podium DD en zijn Podium crankstel

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

21/10/2025

Fanatec, fabrikant van randapparatuur voor sim-racing, heeft zojuist 2 nieuwe producten onthuld die in het eerste kwartaal van 2026 aan de catalogus zullen worden toegevoegd, en deze keer is de doelgroep het topsegment van de markt.

Ongeveer een jaar geleden lanceerde Fanatec de vernieuwing van zijn productgamma met de lancering van een Direct Drive ClubSport basis: de DD en zijn Clubsport DD+ variant, die respectievelijk 12 en 15 nm aan constant koppel ontwikkelen. Maar nu is het de beurt aan de Podium serie om een make-over te krijgen, en één waar doorgewinterde sim-racing coureurs lang op hebben gewacht.

Een gloednieuwe Direct Drive-basis vervangt de Podium DD2 en zijn 25 nm piekkoppel. Deze basis heet simpelweg Podium DD en ontwikkelt 25 nm koppel, maar deze keer constant, met een overboostfunctie die het vermogen voor korte periodes verhoogt tot 33 nm koppel, genoeg om je een flinke dosis gevoel in je armen te geven.

Nieuw fanatec podium sim race basis

Qua design is de nieuwe basis grotendeels geïnspireerd op de ClubSport DD, en ik denk dat Fanatec zijn catalogus visueel probeert te vereenvoudigen, waardoor alle bases op het eerste gezicht vrijwel identiek zijn. De behuizing is volledig van aluminium, net als veel van de interne onderdelen van het apparaat. De nieuwe Podium DD is compact, heeft een 10 cm verlengde aandrijfas en maakt gebruik van FullForce technologie om je de kleinste feedback van het voertuig en de baan te laten voelen.

Als aanvulling op deze nieuwe basis heeft Fanatec ook een nieuw pedalboard onthuld, de Podium Pedalen. Tot nu toe werden alleen de ClubSport Pedalen beschouwd als Fanatecs topklasse randapparatuur, maar daar komt nu verandering in.

Dit crankstel biedt een geheel nieuwe kijk op de Load Cell, met een gesmeed aluminium rempedaal dat tot 200 kg aan kracht kan weerstaan, wat letterlijk meer dan het dubbele is van dat van de ClubSport V3.

Nieuw fanatec podium sim race crankstel
Nieuw fanatec sim racing podium crankstel

Bovendien bevat de rem een hele serie elastomeren om het remmen tot op de kilogram nauwkeurig te regelen. Dit crankstel is uitgerust met een koppeling en gaspedaal, en alle 3 zijn ze voorzien van Hall-sensoren.

Het ontwerp is werkelijk prachtig, met een volledig zwarte buitenkant bezaaid met gouden en rode elementen. Elk pedaal is individueel, maar er zal een standaard beschikbaar zijn om ze samen te voegen.

We kunnen niet wachten om deze nieuwe randapparatuur van Fanatec te testen en te zien hoe ze het doen in vergelijking met de concurrentie van Asetek en Simucube. Het enige wat we nu nog moeten doen is wachten tot het eerste kwartaal van 2026 om ze in handen te krijgen en erachter te komen hoeveel ze gaan kosten.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *