GSI Hyper P1 in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Groot stuurwiel met brede handgrepen
✅ Voorpaneel van koolstofvezel met groot scherm in het midden
✅ Stuurwiel onderaan open
✅ Uitstekende bouwkwaliteit
❌ Stuurwiel duidelijk gericht op een publiek met grote handen
❌ Hoog prijskaartje
Als je op zoek bent naar eersteklas randapparatuur voor sim-racing, dan zijn er genoeg opties beschikbaar. Merken als Asetek, Simucube, Fanatec en Simagic bieden producten van topkwaliteit, maar in sommige gevallen ook budgetvriendelijke varianten.
Een van de merken in het topsegment is GSI. Dit is een fabrikant van hoogwaardige Formula- en GT-stuurwielen uit de Verenigde Staten. Het richt zich op een elitaire markt, met producten die zeer worden gewaardeerd door doorgewinterde en zelfs professionele bestuurders.
De stuurwielen die GSI aanbiedt variëren van GT tot Formula, met zelfs ronde opties met een platte onderkant. Vandaag zijn we geïnteresseerd in de Hyper P1. Het is GSI’s beste Formula-stuurwiel, en dat is maar goed ook, want het zit op onze sim-raceopstelling voor een volledige test.
Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel
- 30 cm diameter met specifieke formulevorm
- Weegt bijna 1,7 kg, maar kan meer dan 1,8 kg wegen in de versie met 6 pallets
- Aluminium structuur met koolstofvezel voorpaneel
- Verkrijgbaar in versies met 4 en 6 schoepen, waarvan 2 analoog en de rest magnetisch.
- 12 verlichte knoppen, 4 duimencoders, 3 funky schakelaars, 5 draaiknoppen en een 4,3-inch touchscreen
- RevLED aan de bovenkant van het scherm, plus meer aan de zijkanten
- In hoge mate aanpasbaar stuurwiel om aan je behoeften te voldoen
- Alleen compatibel met PC en 6×70 mm QR-patroon
- Aansluiting op de pc via een USB-kabel en een luchtvaartaansluiting op het stuurwiel
- Compatibel met SimHub
Hyper P1 ontwerp

Allereerst moet je weten dat dit stuur groot is. Het heeft een diameter van 30 cm en is zeer rechthoekig van vorm. Visueel is de Hyper P1 een sober stuur in zijn basisconfiguratie, maar GSI biedt dit stuur aan in verschillende configureerbare versies, met name wat betreft de kleur van de bedieningselementen.
Maar terug naar het ontwerp. Je hebt dus een voorpaneel van koolstofvezel, grote handgrepen aan de zijkanten die naar beneden opengaan, bedieningselementen verspreid over het voorpaneel en een versie met 4 of 6 peddels aan de achterkant, en niet te vergeten het touchscreen dat in het midden van het stuur zit.
De Hyper P1 is een zeer aantrekkelijk stuur, geïnspireerd op die van RedBull F1-auto’s.
Assemblage op maat
Het montagepatroon van 6×70 mm bevindt zich aan de achterkant van de Hyper P1. Als het gaat om montage, of beter gezegd QR, heb je een ruime keuze uit Simagic, Fanatec, Asetek en Simucube, om er maar een paar te noemen. Het enige wat je hoeft te doen is de naaf kopen voor de basis die je hebt om dit stuur te monteren.
En als je niet veel moeite wilt doen, biedt GSI bundels van haar stuurwielen en Simucube-bases rechtstreeks via de website van het Amerikaanse merk. Ik denk dat het erg praktisch is, en de doelgroep is uitgekozen omdat Simucube een fabrikant van sim-racinguitrusting is met een reputatie voor kwaliteitsproducten.
Productie en afwerking van wielen
De stuurwielstructuur is gemaakt van CNC-bewerkt aluminium. De frontplaat is gemaakt van koolstofvezel, met een aluminium plaat die alle bedieningselementen beschermt. Deze plaat bestaat uit één stuk en wordt op de voorplaat geschroefd.
Het is een zeer high-end product, en ik zou niets minder verwachten van een stuurwiel dat evenveel kost als een complete Fanatec bundel. Maar we zitten duidelijk niet in hetzelfde segment als de Duitse fabrikant van sim-race randapparatuur, ook al biedt Fanatec een aantal zeer hoogwaardige en dure one-offs.
Ik heb geen gebreken, gaten of wat dan ook opgemerkt op de Hyper P1. De knoppen grijpen niet als je erop drukt, de paddles zijn precies met afgeronde hoeken en zelfs de aansluitkabel naar de pc is van luchtvaartkwaliteit.
De Hyper P1 is een prachtig afgewerkt stuurwiel dat niet bang is om anderen te laten zien dat het voor het oprapen ligt.

Omgaan met het stuurwiel
Nou, op dat punt zal dit stuur niet iedereen bevallen. Simpel gezegd is de GSI Hyper P1 groot, met een diameter van 30 cm en grote handvatten. Daardoor zal de grip per persoon duidelijk verschillen.
Als je middelgrote handen hebt, is het moeilijk om bij bepaalde knoppen te komen zonder de hendels te verlaten. Dus parameters kunnen niet direct worden gewijzigd. Maar als je grote handen hebt, is de Hyper P1 uitstekend in termen van algemene ergonomie.
De peddels achter zijn erg goed geplaatst, vind ik, vooral de dubbele koppeling als je die neemt. Ze zijn analoog, ja, maar ze zijn ook progressief: naarmate de slag toeneemt, worden ze harder, wat gewoon uitstekend is voor de feedback. Ik denk niet dat andere merken dit bieden op hun wielen, en ik ben voorstander van de algemene toepassing van progressieve dubbele koppelingen.
Het scherm heeft een diagonaal van 4,3 inch en is aanraakgevoelig. Dat is geweldig als je van schermen op het stuur houdt, en je kunt het dashboard configureren via SimHub.
Sensaties tijdens het spelen
Laten we het eens hebben over de race-eigenschappen van de Hyper P1. Nogmaals, het stuur heeft een diameter van 30 cm, wat voor sommige bestuurders problematisch kan zijn, vooral voor bestuurders met middelgrote handen. Dit heeft een negatieve invloed op je rijervaring, omdat je het gevoel hebt dat je met een rechthoekig en zwaar vrachtwagenstuur rijdt (meer dan 2 kg met QR).
Voor mensen met grote handen is de Hyper P1 een stuur dat gewoonweg perfect is voor fomula racing. De algehele ergonomie, de plaatsing van de knoppen, de paddles en ook het scherm, en niet te vergeten de handgrepen, alles is ontworpen om je de best mogelijke ervaring te geven.
Wat ik echt waardeerde aan het rijden met de Hyper P1 waren de dubbele koppelingspeddels. Ze zijn optioneel en vooral progressief. Dit betekent dat de weerstand toeneemt naarmate je er meer op drukt, zodat je een perfecte dosering krijgt als je ze bijvoorbeeld gebruikt om een F1-auto te starten. Het is gewoon geweldig en ik moedig alle stuurwielfabrikanten aan om dit aan te bieden, want het is een game changer voor racers.
Het scherm bovenop het voorpaneel geeft dashboards weer die via SimHub kunnen worden geconfigureerd, en met een mooie resolutie vind ik. Ik ben niet per se een fan van schermen op stuurwielen, nog minder van schermen die aanraakgevoelig zijn, maar ik geef toe dat het een punt van immersie is.
Hyper P1-compatibiliteit
Qua platform is Hyper P1 alleen compatibel met Windows pc’s. SimHub wordt gebruikt om opdrachten in kaart te brengen en te parametreren. SimHub wordt gebruikt om commando’s in kaart te brengen en te parametriseren en als u deze software al gebruikt, is het aanpassen van Hyper P1 aan uw behoeften kinderspel.
Vergeleken met Direct Drive-bases biedt GSI bundels met Simucube als je kiest voor eenvoud. Maar vergeet niet dat de Hyper P1 gebruikt kan worden met elke DD-basis met het 6×70 mm naaf/QR montagepatroon.

Waar voor je geld
Ik zei al eerder dat GSI een topbedrijf is, en ik had niet serieuzer kunnen zijn. De Hyper P1 is een configureerbaar stuur, dus de prijzen kunnen per racer verschillen. Maar in grote lijnen kost dit stuur je minimaal €1.500 en maximaal €2.000. Houd er rekening mee dat deze prijzen exclusief btw zijn en dat je btw moet bijtellen bij aankoop.
Hyper P1 is gericht op een specifiek publiek van virtuele coureurs, diegenen met een passie voor sim-racen en de middelen om zich een zeer hoogwaardige setup te veroorloven.
Mijn oordeel over de GSI Hyper P1
GSI heeft opnieuw bewezen dat het weet wat het doet met Formula-stuurwielen. De Hyper P1 voldoet aan vrijwel alle eisen om beschouwd te worden als het perfecte sim-racestuur.
Afgezien van zijn grootte en buitensporige prijs, is de Hyper P1 een wiel dat ik kan aanbevelen. Als je de kans krijgt om hem uit te proberen, of beter nog, hem te kopen, zul je weten wat ik bedoel en zul je zweren bij dit wiel.







0 reacties