De Porsche 911 RSR in het kort

Voordelen en nadelen
✅ Uitstekende bouwkwaliteit
✅ Compatibel met vele DD bases
✅ Zeer geavanceerde ergonomie en uitstekend
❌ Hoog prijskaartje
Het premium sim-racing segment wordt bezet door verschillende merken van virtuele race-uitrusting. Van Simucube en Asetek tot Playseat en Grid Engineering, deze spelers bieden producten die zijn ontworpen om te voldoen aan de specifieke behoeften van beginnende coureurs, maar ook van professionele coureurs, aangezien deze zelfde merken motorraceteams uitrusten of er partners van zijn.
Grid Engineering maakt nu deel uit van Simlab om de catalogus van de fabrikant van cockpits voor simracen te versterken. Hierdoor kan Simlab zich presenteren aan een breder scala van virtuele piloten die liever bij één merk kopen, zoals het geval is bij
Een van de producten van Grid is het 911 RSR-wiel dat in samenwerking met Porsche is geproduceerd. Dit stuur is gericht op endurance, GT en Formula racing. Het ontwerp is erg motorsportief, met de coureur in het middelpunt. In wat volgt zullen we dit stuur testen en kijken wat het te bieden heeft in de zeer high-end sim-racing markt.
Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel
- 30 cm diameter met een rechthoekige vorm, typisch voor endurance/GT en Formula
- Achternaaf met 6×70 mm patroon dat geschikt is voor vrijwel elke QR
- Afstandsbus van 50 mm meegeleverd met het stuurwiel
- 5″ display op voorpaneel
- TPU handgrepen openen aan de onderkant
- 5 mm dik voorpaneel van koolstofvezel
- 20 bedieningselementen in totaal aan de voorkant van het stuur, met schakelaars, knoppen en draaiknoppen
- 6 verstelbare magnetische peddels achter
- Luchtvaartaansluiting op achterkant stuur voor veilige verbinding met pc
- Alleen compatibel met Simhub en pc
- RevLED rond het centrale scherm
Ontwerp van de 911 RSR

Laten we het eerst hebben over het ontwerp van de 911 RSR van Grid. Hij is volledig rechthoekig van vorm, met TPU handgrepen die naar beneden opengaan. De voorkant is van koolstofvezel, niet vierkant of rechthoekig, en het frame is van aluminium. Aan de voorkant vind je alle stuurbediening en het Porsche logo, dat onder het 5″ scherm zit.
Aan de achterkant maken 6 peddels een toch al mooi stuurwiel nog mooier. De Net 911 RSR is gewoon prachtig, vooral met de ‘Porsche’ boven het scherm. Natuurlijk, het is flitsend met de RGB LED’s en het zal niet iedereen aanspreken, maar het blijft een prachtig stuur.
Assemblage op maat
De 911 RSR is uitgerust met een standaard 6×70 mm patroon. Standaard wordt er een spacer van 50 mm bij het wiel geleverd, waarmee je 5 cm afstand tussen jou en het stuurwiel kunt besparen.
Als het op naven aankomt, heb je keuze te over. Simagic, Simucube, Asetek, Fanatec en andere merken zijn slechts enkele van de merken waarmee je dit Grid-stuurwiel kunt gebruiken, net als al hun Direct Drive-naafonderstellen.
Bevestig gewoon de hub aan de achterkant van de 911 RSR, met of zonder afstandsbus, bevestig de QR en je kunt aan de slag. De aansluiting op de pc gebeurt via een kabel die aan de ene kant uitkomt op USB en aan de andere kant op een vliegtuigaansluiting.
Productie en afwerking van wielen
Grid heeft aluminium gebruikt voor de hele structuur van de 911 RSR. Het is erg goed gemaakt, premium en uitstekend in elkaar gezet. Ik heb geen gebreken opgemerkt in de structuur van het stuurwiel of zelfs in het koolstofvezel dat dienst doet als voorpaneel. Het is slechts 5 mm dik en op het eerste gezicht moeilijk te zien.
De afwerking is gewoonweg voorbeeldig. Tussen de knoppen die niet blijven hangen wanneer je ze gebruikt, de peddels die geluid maken wanneer je schakelt en het scherm, alles is perfect. Ik verwachtte niets minder van een product dat het resultaat is van een samenwerking tussen Grid en Porsche, en het resultaat heeft me zeker niet teleurgesteld.

Omgaan met het stuurwiel
De typische vorm van de wielen die gebruikt worden in endurance-, GT- of Formule-races geeft dit stuur een zeer goede, natuurlijke grip. Het is waar dat het 30 cm in diameter is, en kleine handen zullen het een beetje moeilijk vinden om bepaalde bedieningselementen te bereiken zonder uit de greep te raken, maar het stuur is desondanks zeer ergonomisch.
De besturingselementen zijn oordeelkundig geplaatst rond het scherm en ook dicht genoeg bij je vingers als je handen van gemiddelde grootte hebt. Een ander punt dat ik moet noemen zijn de peddels. Er zijn er 6 in totaal, magnetisch en 2 push-pull. 4 ervan zijn verstelbaar, wat de grip en ergonomie van de 911 RSR nog verder verbetert.
Het scherm is een prachtig, felgekleurd paneel waarop je een reeks telemetrische gegevens kunt weergeven die rechtstreeks afkomstig zijn van de sim-racetitel. Dashboards kunnen worden geconfigureerd vanuit SimHub en de software ondersteunt dit stuurwiel.
Sensaties tijdens het spelen
Het stuur van de 911 RSR heeft de typische vorm van een endurance-, GT- en Formula-stuur, waardoor het zeer comfortabel en ergonomisch is. Toegegeven, 30 cm in diameter is een beetje groot voor dit soort stuurwiel, maar je kunt vrijwel alle bedieningselementen op het voorpaneel bereiken zonder al te veel moeite of gymnastiek van je kant.
Wat het scherm betreft, was ik blij om te zien dat er verschillende dashboards beschikbaar zijn, allemaal via SimHub. Bovendien kun je met de software essentiële gegevens laten weergeven, en niet alleen overbodige informatie zoals op sommige schermen met een eigen interface.
Een ander belangrijk aspect van het gevoel zijn de grips. Ze hebben een zeer geavanceerd ontwerp, waardoor ze een uitstekende grip bieden, vooral op de duimen. De vorm van de rondingen is zorgvuldig uitgedacht, zodat ze geen ongemak veroorzaken tijdens lange sim-racesessies.
911 RSR-compatibiliteit
Zo’n Grid-stuur is alleen compatibel met het Windows pc-platform, maar dat kun je waarschijnlijk wel raden. Alleen computers zijn in staat om het volledige potentieel van de 911 RSR te benutten, zowel op het gebied van softwareconfiguratie via SimHub als op het gebied van Direct Drive-bases. Vergeet niet dat de krachtigste sim-racingapparatuur is gebaseerd op de pc, en het is logisch dat een apparaat dat zo elitair is als de 911 RSR alleen compatibel is met dit platform.

Waar voor je geld
Maak je veiligheidsgordels vast, want de prijs van de 911 RSR zou je wel eens over de rand kunnen duwen. Als je van plan bent om hem te kopen voor sim-racing, en dus endurance, GT of Formule-racing, maak je dan klaar om je bankrekening met zo’n € 2.300 te verlichten in ruil voor de 911 RSR.
Het is een flinke prijs, dat geef ik toe, maar het Porsche-logo op het borstschild heeft een prijs, en die betaal je. Ik ben er vrij zeker van dat Grid geen 911 RSR scoops zal verkopen, want het is een elitair stuur en weinig virtuele racers hebben niet alleen de middelen om het te betalen, maar ook de passie die erbij hoort.
Mijn oordeel over het Porshe 911 RSR-stuur van Grid
Na de uren die ik heb doorgebracht met de 911 RSR van Grid, ben ik tot de conclusie gekomen dat het een van de beste sim-racesturen op de markt is, met GT-, endurance- en formule-races.
De vraagprijs van Grid voor dit juweeltje is hoog, maar dat geldt ook voor de sensaties die het levert. Als je op zoek bent naar een van de beste, zo niet het beste, stuur in 911 RSR-stijl, dan vind je dat bij Grid. Het merk is er trots op dit vlaggenschip aan virtuele racers aan te bieden, en het is een product dat ik zou aanraden. Uitproberen is adopteren. En als het op financiering aankomt, kun je geen getal plakken op passie.







0 reacties