De beste Direct Drive-bundel: Onze keuze
Als je op zoek bent naar een Direct Drive bundel op instapniveau, dan denk je waarschijnlijk aan namen als Fanatec, Thrustmaster en Logitech. Deze fabrikanten zijn actief in verschillende sim-race segmenten, met name het instapsegment, met producten gericht op beginners en zelfs liefhebbers van virtueel autoracen.
Fanatec bereikt met zijn CSL-, ClubSport- en Podium-randapparatuur een breder spectrum van bestuurders op het kleine scherm. Thrustmaster en Logitech delen dezelfde plaats op het podium, omdat deze twee fabrikanten vrij nieuw zijn in het Direct Drive-segment en beide 2 DD-bases bieden die een verschillend publiek aanspreken.
Over Direct Drive-randapparatuur gesproken, vandaag hebben we een duel tussen de instapproducten van Thrustmaster en Fanatec: de T598 neemt het op tegen de GT DD Pro. Welke basis is het meest geschikt voor jouw behoeften? Nou, dat is wat we gaan uitzoeken in wat volgt.
Ontwerp en bouwkwaliteit
Laten we voor dit eerste punt eens kijken naar het ontwerpaspect van de twee bundels. Aan de ene kant heeft de T598 basis een visueel minimalistische stijl, met een achthoekige vorm, d.w.z. 8 zijden, met een kruis op de voorkant. Er is ook een vin-achtig ontwerp op de voorkant, maar dat is alleen voor esthetische doeleinden.
De rest van de basis is heel eenvoudig, met als enige opvallende kenmerk de grootte. De T598 is erg klein vergeleken met de GT DD Pro door het gebruik van een axiale motor. Dit bespaart enorm veel ruimte in vergelijking met de concurrentie. Aan de voorkant zit de Quick Release in het midden van de achtervork, met zijn veiligheidsmechanisme. Wat betreft de bouwkwaliteit is de basis volledig van kunststof om de prijs wat lager te houden. In absolute zin is het echter goed gemaakt.
Het stuurwiel is volledig rond, met rode banden op de 4 hoeken, een lederachtige afwerking en een koolstofvezel huid op de voorkant. De knoppen zitten rondom het stuur, waardoor het gemakkelijker te gebruiken is, en daar komen we later op terug.
De LTE-pedalen zijn net zo eenvoudig als de basis: een metalen frame en 2 verende pedalen. Het is mooi, sober en onopvallend.
Laten we het nu eens hebben over de GT DD Pro. De basis is de
Het GT DD Pro-stuur is ontwikkeld in samenwerking met Polyphony Digital, onder licentie van Gran Turismo®. Het stuur heeft een platte basis, met het GT-logo in het midden en de bedieningselementen verspreid over de hele voorkant. Het ziet er erg raceachtig uit, zonder overdreven te zijn wat mij betreft. De wielkast is bekleed met een materiaal dat eruitziet als rubber, en het is geperforeerd. Het ziet eruit als leer, maar dat is het niet, omdat de prijs dat niet toelaat.
Tot slot het CSL pedalenbord voor de GT DD Pro. In tegenstelling tot de LTE van Thrustmaster, die helemaal zwart is, zijn de pedalen van Fanatec tweekleurig: zwart en zilver. De structuur is zwart, net als de pedaalplaten, en de pedalen zelf zijn zilver. Het is mooi, maar niet zo mooi als de LTE van Thrustmaster, vind ik.

Bundel ergonomie
Het Thrustmaster stuur heeft een diameter van 30 cm en een volledig ronde vorm. Dit is erg praktisch als je in verschillende motorsportdisciplines racet, want je hebt een eenvoudige vorm en een diameter die vrij groot is.
De bedieningselementen bevinden zich rond het voorpaneel, heel dicht bij je handen. Zonder je grip te verlaten, kun je ze zonder problemen bedienen, zelfs midden in een race. De basis heeft ook knoppen om instellingen te wijzigen, maar deze bevinden zich aan de voorkant van de basis, achter het stuur.
De LTE-pedalen van Thrustmaster kunnen op een aantal manieren worden versteld, waaronder afstand en kanteling. Als je voor de koppelingsset kiest, verlies je ruimte aan de zijkanten en dus afstelmogelijkheden. Maar in absolute zin is het een aangenaam apparaat om te gebruiken.
Bij Fanatec is het verhaal een beetje anders als het op het stuurwiel aankomt. De GT DD Pro heeft een stuur met platte bodem en een diameter van 28 cm, waarmee het een van de kleinste in zijn klasse is. Het goede aan een klein stuurwiel is dat de bedieningselementen heel dicht bij je handen zitten, zodat je geen gymnastiek hoeft te doen om ze te bedienen. Je hoeft alleen maar je duim te bewegen om overal bij te kunnen.
Op het CSL pedaalbord zijn de instellingen hetzelfde als op de Thrustmaster LTE: afstand, hoek, enz. Bovendien is er ook een koppelingsset beschikbaar van Fanatec, die naar mijn mening iets meer zijdelingse beweging heeft dan de LTE.
Ecosysteem en platform
Het ecosysteem is een belangrijk element voor elke simulatierunner. Het laat je weten welke producten compatibel zijn met elkaar, zodat je weet welke disciplines je kunt draaien zonder van platform te veranderen.
De T598 is een relatief nieuwe bundel, net als de Quick Release waarop hij is gebaseerd. Dus je hebt de basis T598 en T818 die Thrustmaster’s nieuwe QR gebruiken, maar de wielen volgen niet. Afgezien van een paar recente uitzonderingen in de catalogus van Thrustmaster, gebruiken alle wielen van het merk de oude QR en moet je een adapter gebruiken om te kunnen profiteren van de nieuwe bases. Bovendien is de adapter gemaakt van plastic, wat speling introduceert in de transmissie-as, wat resulteert in een verlies aan gevoel op de baan.
Wat de platforms betreft, maakt de T598 de verloren tijd goed. De bundel is verkrijgbaar voor zowel PC en Xbox als PC en Playstation, en voor dezelfde prijs. Het enige wat je hoeft te doen is je platform kiezen tijdens het bestellen.
Nu Fanatec. Hoewel het merk een paar jaar geleden de overstap heeft gemaakt naar
Dit betekent dat zelfs als je een oud Fanatec wiel thuis hebt staan, je alleen de QR2 wielzijde hoeft aan te schaffen om het compatibel te maken met de nieuwe bases van het merk. Bovendien wordt de GT DD Pro geleverd met de QR2 geïnstalleerd, voor zowel het wiel als de achtervork.
Maar er is een kleine kink in de kabel als het op platformen aankomt. De GT DD Pro is gemaakt in samenwerking met Polyphony Digital, wat betekent dat het alleen compatibel is met pc’s en Playstations. Technisch gezien kun je de basis gebruiken op Xbox, maar dan heb je een stuur nodig dat compatibel is met de console van Microsoft.
Directe aandrijfsensaties
Als het gaat om het gevoel op het circuit, zou ik zeggen dat de GT DD Pro in het voordeel is, maar niet omdat de basis van Thrustmaster slecht is, nee. Fanatec heeft veel ervaring met Direct Drive-basisstations, terwijl Thrustmaster pas drie jaar actief is in dit segment. Fanatec heeft veel ervaring met Direct Drive-bases, terwijl Thrustmaster pas 3 jaar actief is in dit segment.
De T598 voelt lineair, soepel en communicatief aan. Zijn 5 nm koppel met overboostfunctie geeft je een goed gevoel voor wat de auto doet waarin je rijdt. Soms is het echter een beetje vaag, vooral als de software niet weet wat hij moet doen.
Bij Fanatec is de GT DD Pro verkrijgbaar in versies met 5 nm of 8 nm koppel. Het algemene gevoel is scherper, met de software op vertrouwde ondergrond in bijna 90% van de situaties, vooral als het een ondersteunde titel is.

Bundelprijzen
Qua prijs is de T598 verkrijgbaar voor €500, terwijl de GT DD Pro met 5 nm koppel €700 kost en de 8 nm versie €100 kost.
GT DD Pro of T598: wat moet ik kiezen?
Als je liever een goede DD-basis hebt voor de meeste sim-racetitels en je budget is beperkt, dan is de T598 de juiste keuze. Thrustmaster’s DD ecosysteem begint vorm te krijgen en dat is een goede zaak.
Maar als je een uitstekende basis wilt, met het meest complete ecosysteem op de markt, dan is de GT DD Pro van Fanatec wat je nodig hebt. Hij is inderdaad iets duurder, maar je zult zeker niet teleurgesteld zijn in je keuze.








0 reacties