In de afgelopen jaren heeft sim-racing over de hele wereld een sterke groei doorgemaakt. In een tijdsbestek van ongeveer tien jaar hebben we een enorm aantal merken in het sim-racingsegment gekregen, die zich richten op een breed scala aan budgetten.
Dit geldt voor veel markten en producten over de hele wereld, zoals smartphones. Het is niet langer ongebruikelijk dat nieuwe merken letterlijk uit het niets ontstaan, zoals in het geval van Nothing bijvoorbeeld. Het is waar dat dit bedrijf gebruik maakt van de expertise van een van de oprichters van OnePlus, maar het moet gezegd worden dat de CEO en zijn teams het behoorlijk goed doen in een markt die min of meer wordt gedomineerd door Samsung en Apple.
In sim-racing hebben we de grote namen in het spel, namelijk LogitechFanatec, Thrustmaster, Simucube en nog veel meer. Deze merken zijn al vele jaren actief op dit gebied, sommige al tientallen jaren. Maar van tijd tot tijd is er een nieuwkomer die het spel wil veranderen en daar op de een of andere manier in slaagt.
Onder de nieuwe namen in sim-racing hebben we Simagic, dat in 2018 werd opgericht. Daarnaast is er Moza Racing , dat in 2021 is opgericht als dochteronderneming voor sim-racing van een grote Chinese elektronicafabrikant, met name van camerastabilisatoren, namelijk Gudsen Moza. En dan is er Asetek SimSports, ook opgericht in 2021, met de ambitie om te concurreren met de high-end sim-racing giganten.
In wat volgt, nemen we een kijkje bij de sim-racing divisie van Asetek SimSports en vervolgens een korte blik op het begin van het merk.
Asetek SimSports producten
Nou, hier moet je doen wat de concurrentie doet: een groot aantal producten hebben, verdeeld over verschillende assortimenten. Dat is wat Fanatec, Simagic, Simucube en alle andere grote namen in sim-racing doen. Oh ja, Asetek was niet van plan om het wiel opnieuw uit te vinden, en je moet je nog steeds laten inspireren door de besten als je jezelf in een nieuw segment wilt lanceren.
Asetek SimSports biedt momenteel 3 productreeksen: La Prima, Forte en Invicta, die respectievelijk de instap, het midden en de top van het assortiment vertegenwoordigen voor de Deense fabrikant van sim-race randapparatuur. Nu zul je je snel realiseren dat Asetek’s instapmodel niet hetzelfde betekent als Thrustmaster’s assortiment. Het goede aan de visie van Asetek is echter dat elke productlijn alle randapparatuur heeft die je nodig hebt voor sim-racen.
Bij Asetek heb je voor elk assortiment 3 randapparaten; met andere woorden, in totaal hebben we momenteel 2 stuurwielen (daar kom ik hieronder op terug), 3 voetstukken en 3 pedalen, plus een universele QR waarmee je stuurwielen van andere fabrikanten op Asetek voetstukken kunt bevestigen. We zullen het van dichtbij bekijken, maak je geen zorgen.
De La Prima-reeks
De Prima vertegenwoordigt het ‘instapniveau’ van Asetek SimSports. Ik zet er aanhalingstekens omheen, want qua prijs is het absoluut niet betaalbaar. Zoals ik al eerder zei, heeft de Prima-serie een Direct Drive-basis, een F1-stijl stuur en natuurlijk een Load Cell crankstel. Het goedkope assortiment van Asetek bevat al randapparatuur uit het topsegment van andere fabrikanten.
Voor de La Prima basis is dit een Direct Drive en ontwikkelt 12 nm maximaal koppel. De motorbehuizing is gemaakt van metaal, met een ontwerp dat ik een succes vind, en je kunt voelen dat het premium is. Het gevoel is buitengewoon, en ik weeg mijn woorden zorgvuldig. De forcefeedback is uitstekend geproportioneerd, waardoor je je afvraagt of Asetek niet al jaren sim-race-randapparatuur aan het binnensmokkelen is. De basis communiceert veel over wat de auto voor je doet, ongeacht de titel die je speelt. Het is eerlijk gezegd leuk. Sommige merken hebben meer ervaring op dit gebied, maar hun DD-bases zijn niet van hetzelfde niveau als Asetek, dat in 2021 werd gelanceerd.
Laten we verder gaan met de stuurwielen in deze serie. Ik zal het je van tevoren vertellen, zodat er geen onduidelijkheid over bestaat: alle Asetek-stuurwielen zijn formeel. Het exemplaar in de La Prima-reeks maakt gebruik van aluminium en koolstofvezel. Ik ga niet liegen, het is een erg mooi ontwerp, met een vrij rechthoekige vorm, veel knoppen en schakelaars enzovoort. De ergonomie van dit stuur is uitstekend, vooral voor fans van formule racen: met andere woorden, je zult dit stuur niet kunnen gebruiken voor rally races of rustige rijsessies.
Wat de pedalen betreft, heb je een randapparaat dat… apart is wat mij betreft. Het geheel is niet erg mooi, en ik geef de voorkeur aan die van andere pre-mium merken. Er zijn 2 pedalen, waarvan er één een Load Cell rempedaal is met eigen technologie die een uitstekend remgevoel geeft. Qua gevoel is het uitstekend weergegeven: het pedaal is hard, maar de slag is lineair, waardoor dit crankstel zich kan meten met de grote namen in sim-racing. Overigens kun je een koppelingspedaal toevoegen als je dat wilt.
Voor de randapparatuur in het La Prima assortiment moet je €1.135 ex BTW uitgeven om het stuur, de voet en de pedalen als bundel te krijgen, en meer als je alleen gaat winkelen. Het is nog steeds duur, maar je krijgt er een aantal uitstekende producten voor terug.
De Forte-reeks
We gaan nu verder naar het middensegment met de Forte-randapparatuur van Asetek. Deze serie is bedoeld om rechtstreeks te concurreren met een van de grote namen zoals Fanatec met zijn Podium-serie. O ja, qua prijs en productkwaliteit moet de Forte-reeks het opnemen tegen de Podium-reeks, niet tegen de ClubSport.
Laten we beginnen met het stuur uit de Forte-serie. Wederom hebben we een formulestuur, perfect voor GT- en F1-races in het algemeen. Dit stuur lijkt erg op dat van de La Prima, met veel meer koolstofvezel, schakelaars en knoppen. Wat mij betreft is het ontwerp prachtig, vrij sober met een uitstekende ergonomie. Dit stuur maakt gebruik van Asetek’s in-house QR, wat betekent dat het kan worden gemonteerd zonder te buigen of te bewegen.
Het crankstel uit de Forte-serie is weer Load Cell, met standaard 2 pedalen en een koppelingspakket om indien nodig een koppelingspedaal toe te voegen. De Load Cell maakt gebruik van Aseteks eigen MLCPC-technologie voor een lineaire, sterke en betrouwbare weerstand. Dit pedalboard is uitstekend voor sim-racesessies als pro of hardcore fan. Ik heb er eigenlijk niets over te zeggen, behalve dat het een beetje te veel lijkt op zijn kleine broertje uit de La Prima serie.
Voor het basismodel geldt hetzelfde: hetzelfde ontwerp, grotere afmetingen en meer koppel. Op de Forte hebben we een motor die 18 nm koppel ontwikkelt in Direct Drive, precies 2 nm minder dan een 20 nm Podium DD1. Ik zei al dat Asetek zich richt op de Podium-reeks van Fanatec met producten uit de Forte-reeks. Qua gevoel is het dus buitengewoon: alles wat de auto doet of voelt, wordt via deze basis doorgegeven aan je handen. Alles van veranderingen in de baan, tegensturen van het stuur, verlies van grip, het natte gedeelte van de baan, enz. komt via het stuur in je handen en lichaam terecht. Het is verbazingwekkend hoe communicatief en nauwkeurig deze basis kan zijn.
Laten we het even hebben over de prijs van deze reeks. Als bundel krijg je de 3 randapparaten voor € 1.681 exclusief btw. Als je elk randapparaat apart kiest, kost de basis €883, het stuur €547 en de pedalen €463, allemaal exclusief btw. Als je de bundel koopt, bespaar je ongeveer €200.
De Invicta-reeks
Dit is het topmodel van Asetek, met op dit moment slechts 2 producten in de verkoop. Zo hebben we een 27 nm koppelbasis en een hydraulisch crankstel in plaats van een Load Cell.
De basis is een Direct Drive die 27 nm koppel levert, waarmee hij het opneemt tegen die van Simucube en Fanatec’s Podium DD2. Het ontwerp is identiek aan Aseteks andere liggende achtervorken, alleen het gewicht en de afmetingen zijn anders. De race-ervaring is opwindend. Ik heb de afgelopen jaren verschillende Direct Drive-bases geprobeerd en ik moet zeggen dat Asetek’sInvicta uniek is en misschien wel de beste. Het gevoel is gewoon ultrarealistisch, met een heel sterk gevoel van wat de auto doet. Op magische wijze communiceert de motor absoluut alles over het voertuig en zijn gedrag.
Het Invicta crankstel maakt gebruik van een eigen hydraulisch systeem, zoals hierboven vermeld. Dit systeem heet T.H.O.R.P. en bestaat uit een enkele 2-traps zuiger. De eerste trap is in de vorm van een elastomeer, verstelbaar terwijl je rijdt, en vertegenwoordigt de eerste slag van het rempedaal, en het is net als in een auto wanneer je begint te remmen: het is zacht en op de grens van licht.
Maar zodra je voorbij dit eerste niveau bent, kom je bij de hydraulische vloeistof en dan wordt het pas echt heet. Hoe verder je het rempedaal intrapt, hoe meer druk er wordt opgebouwd in het systeem, waardoor de kracht van je remmen wordt gesimuleerd. Dit crankstel kan tot 185 kg druk, of 200 bar, aan de voet weerstaan, wat gewoon enorm is. En hoe harder je trapt, hoe meer je voelt.
Zullen we naar de kassa gaan? De Invicta-basis kan worden ingeruild voor het vorstelijke bedrag van €1302, en de pedalen voor €756, wederom exclusief btw. Je kunt het geheel ook gebundeld met het Forte stuur krijgen voor bijna € 2.400 exclusief btw.
Als je dit artikel op de voet hebt gevolgd, zul je ongetwijfeld de afwezigheid van een Invicta-stuur hebben opgemerkt. Nou, dat is niet echt het geval. Er is momenteel geen Invicta-stuurwiel te koop, maar we weten wel dat Asetek bezig is met de ontwikkeling ervan. Alleen de tijd zal leren wanneer het te koop zal zijn en of het recht zal doen aan zijn andere kleine broertjes.
Asetek: het verhaal
Deze naam zal pc-gamers zeker bekend in de oren klinken, vooral diegenen die zich richten op waterkoeling. Asetek is namelijk al sinds eind jaren 90 een belangrijke speler in de PC waterkoelingsindustrie.
Het bedrijf is opgericht door een zekere André Eriksen, een Deen die nog steeds aan het hoofd staat van zijn kleine baby. Sinds de oprichting heeft Asetek naam gemaakt in het watercolling-spel, met ontwerpen en patenten die op grote schaal worden gebruikt door spelers in het segment, van Cooler Master tot Corsair, en niet te vergeten be quiet!
De geboorte van Asetek SimSports
Je zult je nu wel afvragen: waarom zou een bedrijf dat waterkoeling maakt aan sim-racing gaan doen? Nou, het blijkt dat de baas van het bedrijf, André Eriksen, een autosportfan is en in zijn jeugd aan een aantal autowedstrijden heeft meegedaan. Het is ook de moeite waard om te vermelden dat André’s zoon momenteel racet in de GT World Challenge, dus een beetje extra hulp bij de training van de jongen is helemaal niet onbelangrijk en zou zelfs op prijs worden gesteld.
Als gevolg daarvan werd Asetek SimSports geboren, voornamelijk om hoogwaardige randapparatuur voor simracen aan te bieden aan racers over de hele wereld en om André’s zoon te helpen beter en veiliger te rijden. Er is ook het feit dat de CEO van Asetek nog steeds een racefan is, dus…
Is Asetek een merk om te overwegen voor sim-racing?
Hoewel het Deense bedrijf pas 2 jaar actief is op de markt voor sim-racing, geven zijn technische expertise en beheersing van productieprocessen het bedrijf een onmiskenbaar voordeel.
Asetek SimSports is een merk om in overweging te nemen bij sim-racing, vooral als je uitsluitend PC-gebaseerd bent en de financiële middelen hebt om dergelijke apparatuur te betalen. Ik ga niet tegen je liegen: de producten van Asetek zijn absoluut niet goedkoop, en naar mijn mening is het Deense merk veel meer een concurrent van Simucube dan van Fanatec, en dat zie je niet alleen aan de prijzen, maar ook aan de producten zelf.
Wat mij betreft zou ik Asetek met al zijn producten aanraden als je een PC gebruiker bent. Als je voorkeur echter uitgaat naar sim-racing op consoles, dan ben je beter af met Fanatec, omdat er op dit moment geen Asetek randapparatuur gecertificeerd is voor Sony of Microsoft consoles.
0 reacties