Onder de sim-racetitels hebben we Assetto Corsa, een racegame in simulatiestijl die racers al heel lang in vervoering brengt. AC is om meerdere redenen een zwaargewicht in de simracegemeenschap. Ten eerste biedt het een realistische rijervaring, met de nadruk op immersie, gevoel en de indruk dat je een racewagen bestuurt in verschillende omgevingen. Ten tweede zijn er talloze mods beschikbaar voor Assetto Corsa, die bovendien belangrijke verbeteringen bieden die niet in de standaardversie van de titel zitten, zoals dynamisch weer. Bovendien wordt AC ondersteund door een breed scala aan sim-racehardware en -platforms, waardoor het gemakkelijk te implementeren is.
Na het succes van Assetto Corsa heeft de studio besloten om een spin-off uit te brengen die zich alleen richt op GT- en enduranceraces. De titel heet Assetto Corsa Competizione en zoals de naam al doet vermoeden, wordt alles wat met deze specifieke competities te maken heeft aangepakt.
Maar modders en gamers lieten het niet bij deze twee titels, want de verbeteringen aan Assetto Corsa bleven binnenstromen, niet in de laatste plaats vanuit de zeer actieve community. En dat brengt ons bij een aankondiging die werd gedaan op de SimRacing Expo 2025: Assetto Corsa Rally, en daar gaan we het nu over hebben.
Zoals je zou verwachten, richt AC Rally zich op rallyraces, die over de hele wereld plaatsvinden, in Europa, Afrika en andere continenten. Assetto Corsa Rally wordt een titel zoals Competizione, een spin-off van de oorspronkelijke game, die zich alleen richt op het specifieke aspect van deze autosportdiscipline.

Op het menu staan natuurlijk rallyauto’s zoals de Alfa Romeo GTA 1300 Junior Gr.2 uit 1972, de Hyundai i20N Rally2 uit 2021 en ook de Citroën Xsara WRC uit 2001, die samen met andere auto’s bij de lancering van de titel zullen worden toegevoegd, voor een totaal van 10 auto’s. De studio heeft benadrukt dat dit beperkte aantal auto’s alleen is voor de lancering van Assetto Corsa Rally, en dat er nog meer zullen volgen.
Met de nadruk op immersie heb je een bijrijder aan je zijde die je door de verraderlijke rallyfases loodst, waardoor het simulatieaspect van de franchise nog verder wordt versterkt. De bijrijder vertelt je waar je moet draaien, waar de sprongen zijn, waar de lastige stukken van de route zijn en nog veel meer. Natuurlijk hebben vrijwel alle rallytitels, zoals WRC of Dirt, dit soort bijrijdersmechanismen, maar Assetto Corsa Rally moet nog meer realisme toevoegen, althans dat is wat de studio heeft aangekondigd.
Een ander punt dat werd genoemd was het dynamische weer. Officieel afwezig in de originele Assetto Corsa, voor de rally spin-off zal het weer volop aanwezig zijn. Verwacht regen, sneeuw, mist, modder en nog veel meer, allemaal op een dynamische en willekeurige manier. Ik denk dat de game-engine gebruikmaakt van realtime weergegevens en deze toepast op de klassementsproeven.

Over grafische engines gesproken, het is de Unreal Engine 5 die wordt gebruikt om Assetto Corsa Rally te ontwikkelen, met aanpassingen om realistische physics en meeslepend autogedrag te garanderen. De Unreal Engine 5 is notoir moeilijk te gebruiken voor een racegame, maar het lijkt erop dat de studio het juiste recept heeft gevonden om het allemaal te laten werken.
Voordat we afsluiten met de beschikbaarheid en prijs, zijn de auto’s en sommige rallyetappes gescand met behulp van 3D-lasertechnologie voor een millimeternauwkeurige weergave. We hebben al gezien dat dit soort technologie wordt gebruikt in andere sim-racetitels, zoals EA’s F1 25. Het is een proces dat veel geld kost. Het is een proces dat veel geld kost, vooral voor het scannen van circuits, maar in ruil daarvoor biedt het een hoog niveau van realisme voor de racers.
En nu iets waar we allemaal in geïnteresseerd zijn: wanneer is Assetto Corsa Rally beschikbaar en voor hoeveel? Om dat te beantwoorden: de titel is vanaf medio november 2025 beschikbaar in early access voor het bescheiden bedrag van € 30,-. Deze early access zou tussen de 12 en 18 maanden moeten duren, de tijd die nodig is om te kijken wat werkt en wat moet worden gecorrigeerd en verbeterd.







0 reacties