Selecteer een pagina
Test & Avis Conspit 300GT sim racing

Conspit 300GT: Mijn eerlijke mening over dit stuurwiel

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

20/08/2025

De Conspit 300GT in een paar woorden

Sim race nerd

Mijn mening over het conspit 300GT stuur voor sim racen
Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

✅ Structuur van aluminiumlegering en 3D-frontplaat van koolstofvezel
✅ Centraal scherm voor telemetriegegevens
✅ Compatibel met veel Direct Drive-basisstations van andere merken
✅ Zeer aantrekkelijke verkoopprijs
❌ Klein scherm aan de voorkant, niet eens 3”
❌ Stuur geleverd zonder merk QR voor degenen die Conspit-basisstations bezitten, en het komt in de honderden euro’s

4.3

In sim-racing bestaat de markt uit verschillende spelers, met merken die we kennen en die al lange tijd aanwezig zijn, maar ook andere die onder de radar vliegen terwijl ze een behoorlijk succesvol aanbod hebben.

Normaal gesproken, en dit geldt ook voor andere markten dan sim-racing, ga je voor een populair merk met zowel een goed marketingteam als producten om het te ondersteunen. Maar er zijn natuurlijk ook minder bekende namen in de industrie, zoals Conspit bijvoorbeeld, een Chinese fabrikant van randapparatuur voor sim-racing, die een goed assortiment heeft.

Over sim-race uitrusting gesproken, vandaag hebben we de Conspit 300GT in onze opstelling. Het is een stuur in GT-stijl dat gericht is op de Simagic GT Neo, maar veel meer functionaliteit biedt voor iets meer geld.

Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel

  • 30 cm diameter stuurwiel met rechthoekige vorm
  • CNC aluminiumlegering structuur en 3D koolstofvezel voorpaneel
  • TPU EnduroGrips handgrepen
  • 8 verlichte knoppen met stickerfunctie
  • 4 roterende encoders voor duimen en handgrepen
  • 3 roterende encoders met 12 posities onder het centrale scherm, waaronder één waarmee je de acties van de 2 encoders op de handgrepen kunt aanpassen
  • 2 Fanatec funky schakelaars aan de zijkanten van het voorpaneel
  • Aan de achterkant, 2 indexknoppen en 4 peddels
  • 2 magnetische peddels met instelbare tussenruimte en 2 progressieve peddels voor dubbele koppeling of een andere configuratie
  • Weegt 1,32 kg met merk QR (apart verkrijgbaar)
  • Compatibel met pc via USB-aansluiting
  • Achternaaf met 70 mm en 50 mm patroon voor veel QR’s op de markt
  • RevLED aan de bovenkant van het scherm, dat bijna 3” diagonaal is
  • Compatibel met SimHub voor het instellen van LED-parameters

Ontwerp van de 300GT

Mijn mening over het conspit 300GT stuur voor sim racen

Laten we beginnen met het ontwerp van dit stuurwiel. Het is een rechthoekig stuur met een voorpaneel van koolstofvezel. Het is geen met koolstofvezel versterkt plastic, maar 12-lagig 3D CF.

De voorkant is voorzien van alle stuurwielbediening, met transparante knoppen, funky paarse schakelaars en zilveren draaiknoppen. Er is ook een klein, bijna 3″ scherm aan de bovenkant van het stuur, evenals LED’s aan de bovenkant.

De 300GT is een sober stuur, dat speelt met zwarttinten. Het past perfect bij alle sim-racing set-ups, of ze nu flashy of minimalistisch zijn.

Assemblage op maat

Om de 300GT op een Direct Drive-chassis te monteren, heb je twee opties. De eerste is om het Conspit ecosysteem te gebruiken met een van de DD liggende achtervorken van het merk, en de tweede is om liggende achtervorken van andere merken te gebruiken.

Als je al een DD-basis hebt van Fanatec, Simagic, Asetek of een van de andere namen op de premium sim-racing markt, dan heb je de QR-naaf van het merk nodig om het stuur erop te bevestigen. Het patroon is 50 en 70 mm aan de achterkant, wat geschikt zou moeten zijn voor een groot aantal naven en QR’s.

Er is echter één ding dat ik niet zo leuk vond aan Conspit, en dat is het feit dat het merk de QR niet bij het stuurwiel levert. In plaats daarvan wil de fabrikant dat je de QR aan je winkelmandje toevoegt voor ongeveer honderd euro.

Vervaardiging en afwerking van de 300GT

De gebruikte materialen voor de 300GT zijn aluminiumlegering en koolstofvezel. De stuurwielstructuur is van metaal en FC is alleen gebruikt voor het voorpaneel en de peddels. De handvatten zijn gemaakt van TPU van hoge kwaliteit voor een goede grip en om transpiratie tijdens het rijden zonder handschoenen te beperken.

Wat de afwerking van het stuurwiel betreft, zijn er een paar gebieden die voor verbetering vatbaar zijn, met name de verbindingen. Ik zag verschillende kieren op het stuur, vooral aan de achterkant in het koolstofvezel. Vanuit structureel oogpunt is er geen probleem met het stuurwiel, maar het visuele aspect laat een beetje te wensen over, vooral als je de LED’s aan hebt en het licht een beetje uit de bovenkant van het stuurwiel sijpelt.

Omgaan met het stuurwiel

Met zijn rechthoekige vorm en diameter van 30 cm is de 300GT gemakkelijk vast te pakken voor GT-fans. De grips bieden een uitstekende grip, vooral met de TPU EndurGrip die is gebruikt. Het zweet breekt je niet echt uit tijdens lange simracesessies, maar toch voel je je erg comfortabel met de 300GT.

Wat de knoppen betreft, sommige zijn gemakkelijk bereikbaar en voor de rest moet je je handen van de handgrepen halen. Aan de achterkant zitten 4 peddels, 2 magnetische en 2 progressieve. De magnetische zijn verstelbaar qua afstand en je kunt ook de magneten verwisselen om de kracht te veranderen die nodig is om ze te bedienen.

Het scherm toont telemetriegegevens die de software van Conspit ophaalt van de sim-racebaan en biedt je een aantal dashboards, afhankelijk van je voorkeuren. Dit stuur is compatibel met SimHub, maar helaas alleen voor LED’s.

Sensaties tijdens het spelen

Hoe voelt de 300GT in sim-racing en op een set-up? Afhankelijk van je basis krijg je een heel ander gevoel, en ik neem aan dat je dat al weet.

Wat mij betreft heb ik mijn tests gedaan met een Fanatec ClubSport DD+ en de Podium naaf als Quick Release. De 300GT voelt in absolute zin erg goed aan, zolang de software niet hapert. Ik zal het uitleggen: alles werkt normaal totdat, van tijd tot tijd, de Conspit software crasht en alle stuurwiel telemetrie naar de hel gaat. Het is geen probleem met de instellingen, want ik heb wat tests gedaan op een Asetek-basis en het was hetzelfde. Ik maak me geen zorgen over de software, want die werkt prima.

Laten we verder gaan met de rest. Ik heb echt genoten van de verschillende functies van het stuur, zoals het verwisselen van de magneten op de peddels en de algehele ergonomie van het stuur. Ik had mijn draai snel gevonden en de 300GT is een goed stuur voor GT-fans.

De EnduGrip grips zijn gewoon geweldig om te gebruiken, vooral als je niet van handschoenen houdt. Je handen zullen niet zweten, zelfs niet tijdens lange sim-racesessies. Dit materiaal blijft een zeer goed alternatief voor leer en alcantara, waarvoor je handschoenen nodig hebt om ze te verzorgen.

Mijn mening over het conspit 300GT stuur voor sim racen

300GT wielcompatibiliteit

De 300GT van Conspit is compatibel met de bases van het merk via de QR, die apart verkrijgbaar is, en ook met andere Direct Drive bases als je hun hub hebt. Dit wordt mogelijk gemaakt door een USB-verbinding met de pc, met een stekker zoals die in de luchtvaart wordt gebruikt op het stuurwiel.

Wat platformen betreft, zijn het duidelijk alleen Windows pc’s, en dat zal waarschijnlijk niet veranderen als we zien dat Moza en Asetek zich tot dit platform beperken.

Waar voor je geld

Afhankelijk van de verkoper wordt de 300GT momenteel online verkocht voor ongeveer €450. De prijs is erg goed, concurrerend en je krijgt waar je voor betaalt. Toegegeven, de afwerking is iets minder dan die van bijvoorbeeld Simagic of Fanatec, maar dat kan worden gecorrigeerd, en ik heb geen gewrichten opgemerkt die een haartje te groot waren, dat is alles.

Mijn oordeel over het Conspit 300GT stuurwiel

De Conspit 300GT steekt ver boven zijn gewichtsklasse uit en biedt functies die je normaal gesproken op wielen van €600 tot €700 vindt. Het is mooi, functioneel en ik denk dat het een geweldig stuur is voor GT-fans. Wat mij betreft is de 300GT een stuur dat ik zou aanraden, maar wacht tot de software stabieler is voordat je de sprong waagt. En als je het niet erg vindt om zonder de telemetrie van het stuur te rijden, dan kun je het nu kopen.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *