Selecteer een pagina
Présentation de la marque française NSH Racing pour le Sim Racing: tout ce que vous devez savoir

NSH racing: Focus op het Franse merk Sim Racing

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

Op vrijwel elk gebied waar innovatie deel uitmaakt van de evolutie van een industrie, hebben we spelers die al heel lang meedraaien. Neem bijvoorbeeld auto’s: Ford is een merk dat al meer dan 100 jaar bestaat en er nog steeds in slaagt om te innoveren met nieuwe technologieën.

Hetzelfde geldt voor sim-racing. Ik moet toegeven dat dit gebied niet zo oud is als de auto-industrie, maar sommige spelers bestaan al minstens twintig jaar. Het eenvoudigste voorbeeld zijn ongetwijfeld de merken Logitech en Thrustmaster die respectievelijk in de jaren 80 en 90 opkwamen. Er is ook Fanatec, naar mijn mening veruit het beste merk vandaag de dag, en zelfs een fabrikant van sim-racing cockpits die in dezelfde periode is ontstaan. Playseat. Een vakgebied beheersen betekent echter niet per se dat je vele jaren ervaring moet hebben, en dat geldt voor alle bedrijfstakken. Het is waar dat je in het begin problemen zult hebben, net als iedereen. Maar als je enige kennis en expertise hebt op het gebied van techniek, kun je alle hindernissen nemen die je in de weg staan.

Over bedrijven die niet veel ervaring hebben in het spel gesproken, we hebben er een in Frankrijk die sim-raceproducten van hoge kwaliteit maakt. Het heet NSH Racing en ik ga inzoomen op een merk dat je waarschijnlijk niet kent.

Het assortiment van NSH Racing

Laten we tot de kern van de zaak komen: welke sim-racing producten biedt NSH Racing het grote publiek? Welnu, naast op maat gemaakte oplossingen omvat de catalogus van NSH Racing cranksets, dashboards, ‘stuurwielen’, die eigenlijk gewoon wielen van andere merken zijn met de centrale naaf van NSH, een versnellingspook, een handrem en een paar andere besturings- en telemetrieproducten. Het klinkt misschien niet als veel, maar het is genoeg om op professioneel niveau aan simracen te doen, geloof me. Laten we deze producten eens nader bekijken.

Het Sport crankstel

Test & Beoordelingen van de NSH Racing Simpedals sport crankstel voor Sim Racing

De Sport crankset van NSH Racing is de eerste in de catalogus voor dit type sim-racing apparaat. Er zijn in totaal 3 cranksets: de Sport, de Pro en deUltimate. Het ontwerp van de Sport is vrij uniek, met een zwart kleed en verschillende onderdelen in verschillende kleuren. Er is rood, paars, geel en blauw, plus een paar grijze onderdelen. Op het eerste gezicht zou je denken dat dit crankstel is gemaakt door een doe-het-zelver met een amalgaam van verschillende onderdelen. In absolute zin is het nog steeds mooi, maar de draden overal geven de indruk van een product dat zich nog in het prototypestadium bevindt.

Qua technologie is dit duidelijk een topmodel. De Sport heeft 3 pedalen, waaronder een hydraulische rem. Ja, dat lees je goed: het rempedaal is hydraulisch. Voor het gaspedaal en de koppeling heb je een veerbelast systeem met magnetische sensoren waarmee je de input van de rijder bijna ogenblikkelijk kunt aflezen. Het is zwaar spul, geloof me.

Het rempedaal en het hydraulische systeem ervan oefenen maar liefst 70 bar druk uit onder je voet, zonder dat er een eindstop nodig is. De sensaties zijn in alle opzichten ultrarealistisch. De kleinste interactie met het rempedaal zorgt ervoor dat de auto waarin je rijdt onmiddellijk remt, net als in het echt. Dit alles heeft echter een prijs. De Sport kost €1.060 op de website van NSH Racing en is alleen compatibel met Simucube-bases of USB voor pc’s. Ultieme prestaties hebben tegenwoordig een prijs, en dit is slechts het instapmodel van NSH cranksets.

Pro pedalen

Test & beoordeling van het NSH Racing Simpedals Pro crankstel voor Sim Racing

Een trede boven de Sport hebben we de Pro, die het middensegment van NSH cranksets vertegenwoordigt. Qua ontwerp ziet hij er wat mij betreft al beter uit dan zijn kleine broertje. Het is een Doppler crankstel, van het type voor vloermontage, wat vrij gebruikelijk is in de autosport. De kleuren van de Pro zijn subtieler dan die van de Sport, met zwart voor vrijwel het hele crankstel en hier en daar wat rode, gele en blauwe accenten.

Net als de Sport heeft de Pro 3 pedalen, waarvan 2 hydraulische dit keer. Dit zijn natuurlijk het rempedaal en het koppelingspedaal voor de liefhebbers van schakelen en met de hand schakelen. Het rempedaal heeft 2 hoofdcilinders en het koppelingspedaal slechts 1. Het gaspedaal is een magnetische sensor die al je inputs registreert.

Nu het gevoel. Ook al heeft de Pro 2 hoofdremcilinders voor het rempedaal, de maximale druk is nog steeds 70 bar, zonder eindstop natuurlijk. Het gevoel is echter heel anders dan dat van zijn kleine broertje. Het remmen is veel communicatiever, met een nauwkeuriger dosering en een beter algemeen gevoel. Het is alsof je een paar kilo van je auto bent afgevallen: de prestaties zijn in principe hetzelfde, maar het gevoel is veel preciezer en vooral beter.

Voor de prijs van dit pedalboard kun je ongeveer €1.500 verwachten, met USB-compatibiliteit met Simucube en PC-bases. Het is nog steeds een zeer hoogwaardig product, maar de kwaliteit is duidelijk aanwezig.

Ultieme crankstel

Test & beoordeling van de Simpedals Ultimate 2-pedaals crankstel van NSH Racing voor Sim Racing
Test & beoordeling van de Simpedals Ultimate crankstel met 3 pedalen van NSH Racing voor Sim Racing

Hier hebben we de grote baas onder de NSH Racing crankstellen, de Simpedals Ultimate. Het ontwerp van de Ultimate is slanker en, naar mijn mening, mooier dan dat van zijn twee broers. Het is nog steeds een Doppler crankstel, een floor-mount type, net als de Pro, en dat is ook normaal. Wat betreft de kleuren zijn er rode, gele en blauwe onderdelen, met een soort grijs over het hele crankstel. Het is erg mooi, maar ik had graag wat soberder kleuren gezien voor bepaalde onderdelen.

Dit apparaat is verkrijgbaar in twee versies: 2 of 3 pedalen. Het rempedaal heeft 2 hoofdremcilinders en het koppelingspedaal slechts één, als je die neemt natuurlijk. Het verschil tussen de Ultimate en zijn twee kleinere broertjes is dat de fles met remvloeistof transparant is, terwijl de andere zwart zijn. Het is een detail dat wat mij betreft een vleugje realisme toevoegt.

Qua gevoel is de hardware hetzelfde: de rem kan 70 bar druk aan, net als bij de Pro, ook al heeft deze 2 hoofdremcilinders. De koppeling heeft een enkele hoofdremcilinder en de gasklep is een magnetische sensor. Qua gevoel is het min of meer hetzelfde als de Pro, maar met een veel betere bouwkwaliteit en een veel robuuster gevoel dan de anderen. Dit crankstel is ontworpen om tegen een stootje te kunnen zonder te haperen.

Wat de prijs betreft: reken op €2.000 voor de versie met 2 pedalen en €2.450 voor het extra3e pedaal. Het is natuurlijk duur, maar het is ook voor wedstrijden en racecoureurs. Dus…

Stuurnaven

Test & Beoordelingen van de NSH Racing Hub voor Sim Racing
Test & beoordeling van de NSH Racing stuurnaaf voor Sim Racing

Daarom biedt NSH Racing een reeks naven voor commercieel verkrijgbare stuurwielen. In plaats van zijn eigen stuurwielen te ontwikkelen, heeft NSH ervoor gekozen om naven te maken die compatibel zijn met stuurwielen die al op de markt verkrijgbaar zijn. Hierdoor kan het Franse bedrijf besparen op R&D en een breder segment racers bereiken.

De naven van NSH zijn min of meer hetzelfde qua ontwerp, met als enige verschillen de manier waarop ze op het stuur worden gemonteerd. Als je het nog niet doorhad, je hebt 1 enkele naaf in verschillende versies, afhankelijk van hoe het stuur is gemonteerd. De constructie is van aluminium en koolstofvezel, met slechts 2 peddels op deze producten. Het is niet veel voor wat je betaalt en het gaat ook ten koste van je setup wat betreft de bediening. Prijzen beginnen bij €500 (alleen naaf) en eindigen bij €773, inclusief stuur.

Hydraulische handrem en versnellingspook

Test & Reviews van de NSH Racing Hydraulische Handrem voor Sim Racing
Test & Beoordelingen van de Simgear versnellingsbak van NSH Racing voor Sim Racing

NSH Racing biedt een hydraulische handrem aan in zijn assortiment van sim-racing randapparatuur, en het is een hele mooie. Het ontwerp is eenvoudig, met zwart voor de beugel en de handgreep, en grijs voor de hoofdremcilinder. Het handvat heeft een schuimrubberen pad en dat is het, wat een beetje goedkoop is van NSH, zeker gezien de prijs. Aan de andere kant wordt je goed bediend op het gebied van gevoel. Het is zeer realistisch en precies, vooral voor rally- en driftfans. Dit juweeltje kost tussen de €300 en €380, afhankelijk van je setup.

NSH’s shifter is een verbeterde versie van de SRT Lebois Racing met een NSH Racing twist. De SimGear is een sequentiële versnellingspook met H-patroon, zoals vrijwel alle andere op de markt, maar heeft een eClutch die het schakelen blokkeert als je vergeet het koppelingspedaal te gebruiken. Bovendien kun je met de SimGear, in tegenstelling tot de SRT Lebois Racing, het gevoel van de versnellingspook aanpassen met verschillende onderdelen die je kunt verwisselen. De NSH shifter kost €800.

Andere NSH-producten

NSH Racing verkoopt ook andere producten, zoals dashboards en consoles, en custom rigs met sim-racing randapparatuur van bekende merken als Simucube en anderen. Al met al is het assortiment van NSH behoorlijk uitgebreid, behalve misschien voor stuurwielen, waar de Franse fabrikant zou moeten overwegen om zijn eigen producten te maken.

NSH Racing: het verhaal

Sim-racing fans zullen bekend zijn met namen als Fanatec, Simucube, Playseat en Sim-Lab. Deze spelers zijn goed bekend in het spel en hebben een klantenportfolio dat zowel regelmatig als behoorlijk veeleisend is. En als je kijkt naar de prijs van de producten van Simucube, is het logisch dat je het beste verwacht.

NSH Racing, voor Nico Sim Hardware, werd in 2016 opgericht door een zekere Nicolas Plançon. Op dat moment stonden Direct Drive-bases in de schijnwerpers. en vooral op hun prijs, die langzaam begon te dalen. Maar een DD-basis maakt nog geen heel tuig, en de heer Plançon wist dit heel goed.

NSH Racing is gespecialiseerd in de productie van klant- en wedstrijdspecifieke tuigen en producten op maat. Het eerste product van de Franse fabrikant was een dynamisch chassis voor een rijder. De heer Plançon voldeed aan zijn bestelling en de klant was zeer tevreden. Het bedrijf kende een relatief rustige start, net als het aantal maatwerkorders.

NSH maakt geen sim-racing randapparatuur als zodanig. Het bedrijf is gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van specifieke op maat gemaakte apparatuur, voornamelijk voor autocoureurs. Het werk en de orders begonnen echter hun tol te eisen van Nicolas Plançon en hij kon het niet langer bijbenen. Dus kwam er in 2018 een nieuw lid bij NSH, een ingenieur genaamd Julien Lenne. Zijn taak bestond uit het ontwerpen, ontwikkelen, prototypen en produceren van uitrustingen.

De populariteitsgolf van NSH kwam in 2020, tijdens de wereldwijde gezondheidscrisis die werd veroorzaakt door COVID-19. Aangezien de hele planeet thuis zat, konden we net zo goed onze vrije tijd gebruiken om wat sim-racesessies te doen, toch? En zo groeide NSH Racing en maakte het naam in de game.

NSH Racing en haar activiteiten

Zoals ik hierboven al zei, biedt NSH Racing niet echt sim-race randapparatuur voor het grote publiek. Het bedrijf houdt zich meer bezig met maatwerk, met complete rigs voor professionele coureurs of hardcore sim-racers. Maar dat is niet alles. NSH Racing biedt ook oplossingen voor rijscholen, zodat kandidaten in min of meer levensechte omstandigheden kunnen rijden.

Als gevolg hiervan omvat de catalogus van NSH complete dynamische en niet-dynamische rigs, producten op maat voor klanten en simulatieoplossingen voor rijscholen. Sinds kort bevat de catalogus van NSH ook randapparatuur voor sim-racing. Het Franse bedrijf biedt bijvoorbeeld stuurwielen, shifters, handremmen en een paar andere producten zoals dahsboards, enzovoort. Wat mij betreft is het heel normaal om dit soort randapparatuur aan te bieden, aangezien NSH custom rigs maakt en dus zijn eigen producten nodig heeft om te integreren in zijn creaties. Het zou niet erg professioneel zijn als je een custom product had dat een amalgaam was van andere randapparatuur van verschillende merken.

NSH is ook actief in een nogal atypische sector: installaties voor rijscholen. Het Franse bedrijf ontwikkelt en produceert kant-en-klare oplossingen die speciaal zijn ontworpen om mensen te laten oefenen met rijden in min of meer levensechte omstandigheden. Ik ben geen specialist in deze markt of activiteitensector, maar ik moet toegeven dat het essentieel is voor bedrijven om zich te kunnen aanpassen, zelfs als dat betekent dat ze hun producten volledig moeten diversifiëren. De sim-racing markt is op dit moment al erg concurrerend en het is belangrijk om altijd op zoek te zijn naar nieuwe klanten om te kunnen floreren.

Wat belangrijk is om te onthouden, is dat NSH een vrij uniek bedrijf is: het maakt aangepaste rigs voor racecoureurs en simracers, het biedt een aantal sim-race randapparatuur en het werkt ook samen met rijscholen om hen rijsimulatieoplossingen te bieden. Dit zie je niet elke dag in het sim-racing segment, maar het is altijd goed als je weet dat het bedrijf dat dit doet Frans is en zijn producten in Frankrijk maakt.

Moet NSH Racing worden overwogen?

Laat ik het simpel zeggen: als je een fan bent van sim-racing, zelfs een pro-racer, ben ik er helemaal voor om een ander merk te kiezen en hun producten te kopen. De randapparatuur van NSH Racing is duur en compatibel met slechts een handvol producten op de markt. Maar als je een autocoureur bent die op zoek is naar de ultieme sensatie, dan is het NSH Racing assortiment het overwegen waard, welke randapparatuur je ook koopt.

Deze Franse fabrikant heeft nog een lange weg te gaan om te concurreren met de grote namen in sim-racing zoals Fanatec of Simucube voor marktaandeel, maar NSH Racing overleeft goed met wat het heeft. Toegegeven, de omzet van deze fabrikant van sim-racing randapparatuur is niet enorm, maar de passie is aanwezig in de producten en in het team, en dat is wat mij betreft het belangrijkste.

Naar mijn mening is NSH Racing een merk dat je moet overwegen als je de middelen hebt en op zoek bent naar de ultieme sensatie.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *