Selecteer een pagina
Les meilleurs volants sim racing sur PS5

Top 8 Sim Racing-stuurwielen voor PS5

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

1

Fanatec Clubsport F1

Meningen over Fanatecs Clubsport Racing-stuur F1 voor Sim Racing

Het beste topstuur

2

Fanatec GT DD Pro

Test en beoordeling van de Fanatec Gran Turismo DD Pro-bundel

Het beste middenklasse stuurwiel

3

Thrustmaster T248

Test en beoordeling van het Thrustmaster T248 stuurwiel

Het beste instapstuur

Hoewel sim-racen begon op de pc, hebben consoles een belangrijke rol gespeeld in de populariteit ervan. Natuurlijk heb je op computers een beter configureerbare omgeving met meer realisme, maar op consoles is het veel eenvoudiger om sim-racing te doen.

Sommige elitaire merken bieden randapparatuur aan, zoals stuurwielen, die alleen compatibel zijn met pc’s, terwijl andere, zelfs topmerken, zich richten op een veel bredere klantenbasis, en dit stelt hen in staat om een groot aantal producten te ontwikkelen die compatibel zijn met consoles, zoals de PS5.

Ik vertel je niets nieuws, maar om te sim-racen heb je op zijn minst een set-up nodig met een stuur, voetstuk en pedalen. Sommige merken bieden deze randapparatuur apart aan, dat wil zeggen het stuur alleen, maar ook de voet (Fanatec bijvoorbeeld), terwijl andere merken een alles-in-één pakket of bundel aanbieden(Logitech bijvoorbeeld). Dit heeft te maken met de visie van het merk. Fanatec geeft er bijvoorbeeld de voorkeur aan zijn klanten producten aan te bieden die 100% aanpasbaar en vooral interoperabel zijn.

Merken zoals Logitech geven de voorkeur aan ‘budgetvriendelijke ‘ oplossingen in de vorm van een stuur + voet + pedaal, waardoor ze de R&D-kosten kunnen drukken en tegelijkertijd de aankoopprijs kunnen verlagen. Maar goedkoper betekent ook minder kwaliteit. Persoonlijk ben ik voorstander van een oplossing die niet te duur is, alleen voor zondagse sim-racesessies. Als je vooruitgang wilt boeken en tijd wilt investeren in deze discipline, is er niets beter dan maatwerk. Tenminste wat mij betreft.

Maar voordat je begint met sim-racen, moet je eerst je randapparatuur kiezen. Ja, je kunt geen racewagen besturen zonder stuur! In dit artikel laat ik je de beste stuurwielen zien die compatibel zijn met de PS5, verdeeld over 3 productreeksen.

De beste PS5-stuurwielen uit het topgamma

Laten we eens kijken naar de beste PS5-stuurwielen. Wat mij betreft is dit het beste wat er te krijgen is.

Het Fanatec Clubsport Racing Wheel F1

Meningen over Fanatecs Clubsport Racing-stuur F1 voor Sim Racing

Voordelen :

  • Uitstekende sim-racing bundel (basis + stuur)
  • Gebruik van blauw gesmeed koolstof

Nadelen :

  • Zeer hoge prijzen

Ik begin met een geweldige bundel waar F1-fans veel plezier aan zullen beleven, de Fanatec Clubsport Racing Wheel F1. Deze bundel maakt deel uit van Fanatec’s topklasse en heeft alle opties die in de catalogus staan. Blauw gesmeed carbon, DD+-basis die 15 Nm koppel ontwikkelt, OLED-scherm, verschillende peddels, heel veel knoppen, enz. Het is er allemaal.

Het ontwerp van het Clubsport Racing Wheel F1 is een replica van de F1-stuurwielen. Dus je vindt het mooi of niet. Het blauwe gesmede carbon maakt het licht en sterk. De knoppen zijn goed geplaatst zodat je je handen niet van het stuur hoeft te halen, net als in een racewagen. Ik zeg vaak dat sim-racen niet alleen draait om rondjes rijden op een virtueel circuit. Onderdompeling speelt bij dit alles een belangrijke rol.

In het begin kan het een beetje lastig zijn om het onder de knie te krijgen. Het duurt even voordat je gewend bent aan het Clubsport Racing Wheel F1, tenzij je al een typische F1-setup hebt. De forcefeedback is gewoon enorm met de 15 nm koppel van de motor, net als de onderdompeling. Voeg daar een cockpit en een gebogen scherm aan toe en je teleporteert jezelf in een mum van tijd naar de Grand Prix van Monaco.

Zonder het prijskaartje van €1.300 zou ik deze bundel zonder aarzeling aanbevelen aan alle sim-racers. Maar door de hoge prijs en de ietwat moeilijke besturing zal het Clubsport Racing Wheel F1 alleen liefhebbers vinden onder hardcore fans van deze discipline.

De Fanatec Gran Turismo DD Extreme

Test en beoordeling van GT DD Extreme voor simracen

Voordelen :

  • 15 nm constant koppel ontwikkeld door de motor
  • Uitstekende terugkeer van kracht

Nadelen :

  • Slechte ergonomie van de knoppen

De catalogus van Fanatec blijft met de tijd groeien en Gran Turismo-fans hebben het genoegen gehad om de vervanger van de GT DD Pro te ontdekken, de GT DD Extreme. Deze bundel is gebaseerd op Fanatecs onlangs uitgebrachte ClubSport DD+ met een constant koppel van 15 nm, en wordt geleverd met een licht aangepast stuur uit de oude bundel.

Wat het stuur betreft, zijn we van een stuur met platte bodem naar een volledig rond stuur gegaan, met een scherm bovenop de voorplaat. In principe zijn de stuurwielen hetzelfde, maar je ziet - en voelt - dat de GT DD Extreme iets duurder is geworden, met veganistisch leer (kunstleer) rond het stuur. Eerlijk gezegd is het een hele verandering ten opzichte van de oude GT DD met zijn plastic en rubber, die echt de indruk gaf dat je speelgoed in je handen had in plaats van een sim-racing setup.

De basis is de ClubSport DD+ met 15 nm koppel, en qua gevoel en sensatie is het echt 2 niveaus boven een 8 nm CSL DD. De details zijn fijner, de basis clipt niet als je hem tot het uiterste drijft en het is ook een bron van sensatie in sim-racing. Fanatec heeft de tijd genomen om deze basis te ontwikkelen, en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.

Je kunt dit juweeltje kopen voor €1.300. De voorraad is naar verluidt goed en de verzending duurt tussen de 4 en 7 dagen.

Fanatec Podium Porsche 911 GT3 R

Test en beoordeling van het Fanatec Podium Stuurwiel Porshe 911 GT3 R

Voordelen :

  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Hoogwaardige materialen
  • Ongelooflijke rijsensaties
  • Officiële Porsche-licentie

Nadelen :

  • Premium prijzen

Dus, de Fanatec Podium Porsche 911 GT3 R maakt deel uit van het topgamma van de Duitse fabrikant. De naam is goed gekozen, want hiermee zit je in de top 3 van sim-racing, mits je je aan de discipline wijdt natuurlijk.

Het stuurwiel bestaat uit een aluminium stuur met een diameter van 32 cm, een hub met knoppen en peddels en een metalen Quick Release, en dat alles voor €650. Ik weet het, de prijs steekt, maar het is Duits premium, dus…

De grip is gewoon perfect. Het stuurwiel is van topkwaliteit, zowel qua gevoel als qua beleving. Het stuur is minimalistisch, met alleen het Porsche logo in het midden, omringd door suède leer en een band aan de bovenkant. Het is subliem.

Wat functionaliteit betreft, is er een naaf die aan de achterkant van het stuur wordt bevestigd en die alle knoppen bevat die je nodig hebt, en meer. Ik moet erop wijzen dat dit stuur en de naaf typisch GT3 zijn. Daardoor heb je genoeg knoppen om alles in de auto te bedienen en een groot scherm om essentiële informatie weer te geven.

Er zijn 6 peddels, waarvan 2 analoog. Magnetische sensoren zorgen ervoor dat de peddels perfect werken, waardoor je op lichtsnelheid reageert. De analoge peddels zijn handig voor Launch Control enz.

Wat mij betreft is het Podium Porsche 911 GT3 R het beste officiële replica stuurwiel op de markt. Het is eenvoudig, effectief en vooral meeslepend. Zet gewoon een DD-basis op van minstens 20 nm als dat mogelijk is (zoals een Podium DD2) en je bent in de sim-racehemel.

De beste middenklasse PS5-stuurwielen

Ik ga nu verder met het assortiment dat ik het beste vind qua prijs-kwaliteitverhouding. In wat volgt laat ik je een bundel zien (basis + stuur) en een stuur los voor de PS5.

Fanatec Gran Turismo DD Pro

Test en beoordeling van het Fanatec Gran Turismo DD Pro stuurwiel

Voordelen :

  • Officiële Gran Turismo-licentie
  • Bundel met basis, stuur en pedalen
  • Goede bouwkwaliteit

Nadelen :

  • De materialen die zijn gebruikt voor het stuurwiel zijn een beetje goedkoop

De Fanatec Gran Turismo DD Pro is een stuur van het Duitse merk dat ik erg leuk vind omdat het een complete bundel is. Je hoeft niet te zoeken naar randapparatuur zoals de voet of pedalen, want alles zit in dezelfde doos.

De basis voor dit vliegwiel is de 5 nm CSL DD, met een 8 nm optie die €150 extra kost. Deze basis maakt gebruik van Direct Drive-technologie, die de motor rechtstreeks met het stuurwiel verbindt, zonder enige tussenkomst. Dit zorgt voor maximaal gevoel en sensatie, omdat het een directe verbinding is en de motor 5 nm krachtfeedback (koppel) levert. Deze technologie is zeer wijdverspreid in de Fanatec catalogus, zowel in de middenklasse als in de topklasse sim-racing randapparatuur.

Ik vind het stuur mooi. Het stuur heeft een diameter van 28 cm en ligt heel prettig in de hand. Alle knoppen zijn bereikbaar met je duimen, dus je hoeft je handen niet te bewegen. De peddels zijn ook goed geplaatst, maar klein wat mij betreft. Ik had graag grotere peddels gehad, want die van de Gran Turismo DD Pro doen me denken aan een Golf R of een Audi S3.

Op het stuur heb je een RevLED en een klein OLED-scherm om je te voorzien van essentiële informatie over de auto. Het is een geweldige toevoeging als je het mij vraagt, vooral voor mensen die hun ogen niet te veel van de weg af willen houden. Er was één ding dat ik niet prettig vond aan dit stuurwiel en dat was de snelsluiting. De Gran Turismo DD Pro werd geleverd met de plastic QR 1 Lite en deze stond bekend als op zijn best degelijk. Nu wordt de GT DD Pro geleverd met de metalen QR1, die veel sterker is en speling in het midden vermindert. Deze verandering corrigeert een van de meest bekritiseerde tekortkomingen van de oude versies en biedt een grotere betrouwbaarheid en een preciezer gevoel tijdens het racen.

Het laatste onderdeel van deze bundel is het CSL crankstel. Het is van goede kwaliteit, met een goede weerstand op de pedalen. Bovendien krijg je er maar twee, dus er is geen optie voor sim-racen in handmatige modus. Het is een beetje jammer, maar gezien de prijs (€700 in 5nm en €800 in 8nm) en vooral de kwaliteit van de randapparatuur, is het een heel begrijpelijke keuze.

De Fanatec CSL Elite McLaren GT3 V2

Test en beoordeling van het Fanatec McLaren GT3 V2 Stuur

Voordelen :

  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Officiële McLaren-licentie

Nadelen :

  • Kan grip missen bij transpiratie.

We beginnen goed met een Fanatec-stuur waar ik helemaal weg van ben, de CSL Elite McLaren GT3 V2. Als je een fan bent van de GT-categorie, zul je dit stuur geweldig vinden.

De CSL Elite McLaren GT3 V2 is technisch gezien een instapstuur, tenminste volgens Fanatec. Maar als je rekening houdt met de bouwkwaliteit, de functies en vooral de compatibiliteit met de andere producten van de fabrikant, kan ik je verzekeren dat dit kleine juweeltje een stuur uit het middensegment is.

Ik zeg het maar meteen: de CSL Elite McLaren GT3 V2 wordt alleen verkocht, zonder andere randapparatuur. Je krijgt geen basis of pedalen.

Qua design is het stuur dus een officiële replica van de McLaren GT3-wielen. Er zitten 4 aluminium peddels aan de achterkant, knoppen, een klein OLED-scherm, een koolstofvezel structuur en een diameter van 30 cm.

De grip is uitstekend, net als de onderdompeling. Achter het stuur waan je je echt in een GT3 van de Britse supercarfabrikant. Het enige kleine minpuntje van de McLaren GT3 V2 is dat de handvatten glad kunnen worden als je gaat zweten. Maar hé, koop een paar handschoenen en het probleem is opgelost.

Hoewel dit stuur officieel gelicenseerd is voor Xbox, is het nog steeds compatibel met de PS5, mits je de juiste basis hebt.

Wat mij betreft is het een no-brainer: neem dit stuur met een Fanatec DD base en je bent helemaal klaar voor sim-racen op hoog niveau, en dat voor een relatief lage prijs (€220).

Lees mijn volledige review van de Fanatec McLaren GT3 V2.

De Thrustmaster T598

Mijn mening over de nieuwe T598 direct drive bundel van Thrustmaster voor sim racen

Voordelen :

  • 5 nm constant koppel met overboostfunctie voor 100% meer vermogen
  • Complete bundel voor een aantrekkelijke prijs
  • Schaalbare pedalen

Nadelen :

  • Gemiddelde bouwkwaliteit, vooral het stuurwiel
  • Ergonomie die te wensen overlaat

De nieuwste Direct Drive-basis met axiale motor van Thrustmaster T598 bewijst zijn waarde in een markt die grotendeels wordt gedomineerd door twee merken: Fanatec en Moza Racing. Maar wat is de waarde van deze base tegenover de directe concurrentie van de CSL DD 5nm en 8nm versies, en de R3 en R5? In een paar woorden: dat is niet eenvoudig, want er zijn verschillende nuances in zo’n vergelijking.

De T598 is een nieuwe basis van Thrustmaster, die enige tijd geleden is aangekondigd en op de markt gebracht. Het maakt deel uit van een bundel met een rond stuur en Thrustmaster’s nieuwe LTE pedaalbord, dat kan worden opgewaardeerd met kits.

Qua design ziet hij er goed uit. De T598 is compatibel met PC’s en Playstations (PS4 en PS5), een functie die voorheen alleen door Fanatec werd aangeboden. Moza is met zijn R3 compatibel met Xbox en PC.

Qua prestaties ontwikkelt de T598 5 nm koppel, met een overboostfunctie die deze waarde voor korte periodes verdubbelt. Vergeleken met de concurrentie van Fanatec en Moza is de T598 zeker een machine met hoge prestaties, maar hij biedt niet dezelfde mate van finesse in de manier waarop hij aanvoelt. De effecten die de T598 produceert zijn vaag, wat wijst op een gebrek aan ervaring met het elektronische beheer van de Direct Drive-motor.

De beste instapstuurwielen voor PS5

Tot slot laat ik je kennismaken met 2 instapstuurwielen die compatibel zijn met de PS5. Deze reeks wordt gekenmerkt door voordelige randapparatuur die perfect is voor zondagse sim-racesessies.

De Logitech G29

Test en beoordeling van het Logitech G29 stuurwiel

Voordelen :

  • Waar voor je geld
  • Goede bouwkwaliteit
  • Bundel met pedalen

Nadelen :

  • Terugkeer van kracht soms onduidelijk

Ik begin met een beproefd stuur, de Logitech G29. Hoewel dit apparaat eigenlijk van voor de PS5 dateert, is het er nog steeds compatibel mee. De G29 is een goedkoop instapmodel stuur, dat tussen de €200 en €300 kost, afhankelijk van de verkoper.

De bouwkwaliteit van de G29 is goed, met het gebruik van solide materialen zoals metaal. Als je denkt dat je dit stuur binnen 1 week kapot zult slaan, kan ik je verzekeren dat dat niet het geval zal zijn. Het ontwerp van dit stuur is ook mooi en blijft sober. Het stuur is helemaal zwart, met alleen een blauwe band aan de bovenkant. Persoonlijk vind ik het mooi.

Qua ergonomie is het stuur eenvoudig te bedienen, ongeacht je favoriete speelstijl. De paddles zijn groot en gemakkelijk toegankelijk, net als alle knoppen op het stuur. Eerlijk gezegd heeft Logitech de tijd genomen om na te denken over de lay-out van de knoppen op dit stuur, en ik neem mijn petje voor ze af.

De G29 wordt aangedreven door twee motoren en een tandwielsysteem om krachtfeedback te ontwikkelen. In absolute zin is het prima als het werkt. Maar soms is het een waas, dat kan ik je nu al vertellen. Deze technologie is zeker betrouwbaar, maar ook nogal temperamentvol.

Zoals ik hierboven al zei, wordt de G29 geleverd met een pedalboard dat OK is, maar meer ook niet. Het bestaat uit 3 metalen pedalen met een Load Cell om weerstand te bieden. Al met al is de G29 een goede bundel voor sim-racing beginners.

Lees mijn volledige review van de Logitech G29.

De Thrustmaster T248

Test en beoordeling van het Thrustmaster T248 stuurwiel

Voordelen :

  • OLED-scherm
  • Zeer goede bouwkwaliteit
  • Bundel met pedalen

Nadelen :

  • Nauwelijks

Thrustmaster Thrustmaster is een merk dat bekend staat om de kwaliteit van randapparatuur, en de T248 is er daar één van. Dit stuur is vrij recent, ontwikkeld voor de PS5, wat een garantie is voor een lange levensduur als je het mij vraagt.

Het stuur heeft een diameter van 28 cm en een leren hoes om het te beschermen en je een eersteklas gevoel te geven. Eerlijk gezegd is het geweldig voor sim-racing, vooral voor fans van wielen met een platte onderkant. Ik vond het ontwerp mooi.

Er zijn veel knoppen, een OLED-scherm en kleine paddles aan de achterkant. Het stuurwiel is in hoge mate configureerbaar, dus je kunt je races beheren, ongeacht de discipline.

Laten we het even over de basis hebben. Het is een klassieke basis met twee borstelmotoren voor force feedback. Hoewel deze technologie vrij eenvoudig is, slagen fabrikanten van randapparatuur voor sim-racing er vaak niet in om het onder de knie te krijgen, wat niet het geval is bij de T248. Eerlijk gezegd is de force feedback erg goed voor de prijs (minder dan €300 bij speciale aanbiedingen). Het is nauwkeurig, dynamisch en vooral altijd aanwezig om je te laten voelen wat de auto doet.

De T248 wordt net als de Logitech G29 als bundel verkocht. In tegenstelling tot de G29 is het pedalboard van Thrustmaster van goede kwaliteit. Het is de T3PM die nauwkeurig en solide is en een goed rijgevoel geeft.

Hoewel ik nog steeds een fan ben van mid-range sim-racing, moet ik toegeven dat Thrustmaster de spijker op zijn kop heeft geslagen met de T248. Het is een zeer goed instapmodel stuur voor de PS5 (PS4 en PC ook) dat zelfs bepaalde randapparatuur van meer elitaire merken zou kunnen overschaduwen in termen van kwaliteit-prijs. Het is een stuur dat ik zou aanraden aan sim-racing beginners.

Lees mijn volledige review van de Thrustmaster T248.

De verschillende reeksen stuurwielen voor PS5

Over het algemeen bieden fabrikanten van randapparatuur voor sim-racing 3 productreeksen aan: instapmodel, middenklasse en topklasse. Het doel is om voor iedereen een geschikt apparaat te hebben, ook al richten sommige merken zich liever op één van de assortimenten.

  • Het instapmodel. Producten in deze reeks zijn vooral gericht op sim racers die willen beginnen in deze discipline en die niet per se een groot budget hebben voor hun setup. Spelers als Logitech en Thrustmaster hebben dit segment lange tijd gedomineerd.
  • De middenklasse. Hier draait alles om kwaliteitsproducten. Zoals alle randapparatuur zijn stuurwielen uit het middensegment beter op het gebied van kwaliteit, functionaliteit en compatibiliteit. Dit segment is vooral gericht op fans van sim-racing en zelfs professionele e-sport- of racecoureurs. Naar mijn mening domineert Fanatec dit segment op alle platforms.
  • Topklasse. Net als bij smartphones zullen er altijd topproducten zijn, en dat geldt ook voor sim-racing. Deze apparaten zijn gericht op hardcore fans van de discipline en coureurs die voor hun scherm willen trainen.

Hoe kies je een stuurwiel voor PS5

Ik zal niet verhullen dat elke sim-racer zijn eigen criteria heeft voor het kiezen van een stuur. Sommige zijn logisch en andere zijn nogal persoonlijk. Zoals ik, bijvoorbeeld, graag een stuur heb met een hub van knoppen/paddles aan de achterkant, omdat ik dan Gran Turismo kan spelen of gewoon kan rondhangen op NFS. Er zijn echter een paar dingen die een stuur moet hebben, zoals :

  • Goede krachtterugkoppeling. Afhankelijk van het assortiment hebben de wielen, of beter gezegd de onderstellen, verschillende krachtterugkoppelingen, net als de gebruikte technologieën. Wat mij betreft, geef ik de voorkeur aan onderstellen met Direct Drive, wat een meer meeslepende technologie is en vooral een beter gevoel geeft. Maar op instapniveau is dat gewoon niet haalbaar en heb je technologieën zoals motorreductoren of borstelloze motoren.
  • Goede ergonomie. Ergonomie is een subjectief begrip. Wat ik als ergonomisch beschouw, is dat misschien niet voor jou, en daarom raad ik sim racers aan om stuurwielen uit te proberen voordat ze ze kopen. Voor sommige merken is dat vrij gemakkelijk omdat hun producten in winkels worden verkocht. Maar voor andere merken is het niet zo makkelijk, zoals bijvoorbeeld Fanatec, dat zijn producten alleen in zijn online winkel verkoopt.
  • Compatibiliteit. Op een paar uitzonderingen na werkt een PS4-compatibel stuurwiel op de PS5. Maar dit mag nooit een argument zijn om dit randapparaat te kopen. Je moet kiezen voor PS5-compatibele stuurwielen zodat je kunt profiteren van de nieuwste functies.
  • Een duidelijk budget. Sim-racesturen kunnen duur zijn, sommige kosten wel €2.000. Je moet een budget bepalen voor je hele set-up (stuur, onderstel, crankset, monitor, enz.) en het stuur kiezen dat het beste bij je past. Koop geen stuur dat meer dan €1.000 kost om het vervolgens te koppelen aan een heel goedkoop pedaalbord omdat er geen geld meer op je bankrekening stond.
  • Interessante functies. Ik ben een fan van Launch Control en daarom kies ik altijd voor stuurwielen met deze functie, of met meerdere peddels die kunnen worden geconfigureerd. Op basis van hetzelfde principe raad ik altijd aan om een stuur te kiezen met zoveel mogelijk functies, uiteraard binnen het budget.
  • Beschikbaarheid. Merken zoals Logitech of Thrustmaster zijn zowat overal verkrijgbaar, wat niet het geval is voor Fanatec producten. Als je een stuurwiel wilt zien en aanraken voordat je het koopt, kijk dan naar de verkrijgbaarheid (in de winkel of online).
  • Het ecosysteem. Elk merk heeft zijn eigen ecosysteem en ik raad je ten zeerste aan om bij een van hen te blijven. Je kunt bijvoorbeeld geen Fanatec-basis en een Thrustmaster-stuur hebben. Vergeet dus niet om slechts van één fabrikant te kopen.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *